Kiwi-woonkamer:herstart op Pagina 3

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Kiwi-woonkamer:ideeën gevraagd voor kwaliteit op laag vo

Bericht door wouter »

Pjotr schreef:
Ha Wouter,

Dat kastje op de foto gaat eerder naar de 5L - 6L dan 2L :shock: Maar is het evengoed best nog redelijk klein. Het zal dan best een vrij hoge Qb krijgen en een bas-bump. Voor bij de TV vind ik dat zelf een beetje vermoeiend.
Die van mij waren 15x15x30 geloof ik, inwendig bruto 3,4 liter. Inderdaad, meer dan 2 liter. Zal 3 liter zijn geweest... Klonkt echt fraai in het laag. Maar ik vond het filteren niet gezellig meer na een tijdje.... Ik filterde heel laag, ik denk dat ik gelukkiger was geweest met een filter boven 3,5kHz achteraf.

Die kleine links boven, naast de Bijou dus. Valt bijna niet op dat er een tweeter van 100,- per stuk minder in die surrounds zit \:D/
(schroefjes van center zijn later vervangen door zwarte, ze waren op tijdens de fotoshoot)
5.2.JPG
5.2 systeem: AL130+KE25SC / Dayton RS125 + Seas H1212 (center 2,5 weg) / 2x TIW200XS in 70 liter TL / reckhorn A4xx
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kiwi-woonkamer:ideeën gevraagd voor kwaliteit op laag vo

Bericht door Pjotr »

mikekiwi schreef:
Ah, I see... mijn indruk van de laagweergave is zeker niet slecht, het lijkt alleen dat het hogere regionen van het lagetonenbereik en het lage middengebied wat achterblijft bij de bass-hump die uit de br-poort komt. Afstemming van de br-poort lijkt dus iets meer output te geven als gewenst is nu mijn gevoel. Maar ik heb er dan ook weer niet veel verstand van.
Als ik het vergelijk met mijn BNS200 en Paper Hatt's, komen de rs100's wat slanker over qua geluid. Hoeft niet per sé slecht te zijn overigens, is alleen wel anders.
Ok duidelijk Michael, bedankt. Veel hangt hier ook af van de demping van/in de kast en de optimale tuning van de BR poort en de Q-factor van de BR resonantie. Wat ik wel merk bij speakers met een accentuering (bump) rond de 70- 120 hertz, is dat vooral vrouwenstemmen onnatuurlijk gaan klinken. Ikzelf heb die RS100 nu eenmaal nog liggen en ga beslist proberen of ik daar niet leuke mini boekenplank speakers (3L - 4L) mee kan klussen voor bij de TV.

Ben benieuwd waar jij uiteindelijk meer uitkomt :D
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Kiwi-woonkamer:ideeën gevraagd voor kwaliteit op laag vo

Bericht door wouter »

compenseer de bump met een dalletje een octaaf hoger....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kiwi-woonkamer:ideeën gevraagd voor kwaliteit op laag vo

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:
compenseer de bump met een dalletje een octaaf hoger....
??? Wat is dat nou voor lapmiddel (als het al werkt)? Zie meer in een ordentelijk afgestemde BR :D
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Kiwi-woonkamer:ideeën gevraagd voor kwaliteit op laag vo

Bericht door wouter »

als je de ruimte/inhoud hebt voor een goede afstemming ga je geen verkeerde afstemming maken natuurlijk :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kiwi-woonkamer:ideeën gevraagd voor kwaliteit op laag vo

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:
als je de ruimte/inhoud hebt voor een goede afstemming ga je geen verkeerde afstemming maken natuurlijk :lol:
Ohh, je doelde op de zangeres, snap hem... :lol:
Gebruikersavatar
muizenissen
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 0:08
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kiwi-woonkamer:ideeën gevraagd voor kwaliteit op laag vo

Bericht door muizenissen »

mikekiwi schreef:
muizenissen schreef:
Ik heb eventueel nog wel wat SC10N's liggen volgens mij, die ik er origineel bij wilde prakken. Misschien kan je er wat mee? Is geen high-end of course, maar wel betaalbaar.

Voel je overigens vrij om de Daytons eruit te schroeven en wat te spelen, ik heb er nog 2 'spare'.
Ken de SC10N's niet persoonlijk, maar moet eerlijk zeggen dat ik denk dat ik voor een tientje per tweeter meer beter een leuk setje Seas-tweeters kan aanschaffen, dat lijkt me net iets beter gaan werken.
Wat voor filter zit er nu op je Daytons en met welk doel? Ik zou eens kunnen kijken wat er gebeurt als ik die bypass...
De SC10N zit in de Visaton Clou, bijvoorbeeld. Vind 'm wat zachter (minder indringend) dan andere tweeters, meer een soft dome vs metal dome verhaal zeg maar.

Het filter dat er nu in zit is een correctienetwerkje dat door Henkjan opgemeten is. Het haalt een piek rond 12KHz weg uit m'n hoofd. Zal er straks thuis effe een schema van posten.

Let wel - dit is een 'even snel bij het verbouwen' speaker geweest, dus het filter zit niet mooi op een printje etc... ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kiwi-woonkamer:ideeën gevraagd voor kwaliteit op laag vo

Bericht door Henkjan »

was voor de baffle step bult, resonanties bovenin niets aan gedaan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kiwi-woonkamer:ideeën gevraagd voor kwaliteit op laag vo

Bericht door Pjotr »

muizenissen schreef:
De SC10N zit in de Visaton Clou, bijvoorbeeld. Vind 'm wat zachter (minder indringend) dan andere tweeters, meer een soft dome vs metal dome verhaal zeg maar.
Softdome kan juist ook erg fraai klinken maar zelf heb ik het dan niet zo op Visaton. Ga je echt eisen aan het hoog stellen dan kom je gewoon wat duurder uit. Kijk dan eens naar de no-ferro serie van Seas b.v. Dan zit je rond de €50. Geen low budget meer maar ook niet de hoofdprijs.
Gebruikersavatar
muizenissen
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 0:08
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kiwi-woonkamer:ideeën gevraagd voor kwaliteit op laag vo

Bericht door muizenissen »

Pjotr schreef:
muizenissen schreef:
De SC10N zit in de Visaton Clou, bijvoorbeeld. Vind 'm wat zachter (minder indringend) dan andere tweeters, meer een soft dome vs metal dome verhaal zeg maar.
Softdome kan juist ook erg fraai klinken maar zelf heb ik het dan niet zo op Visaton. Ga je echt eisen aan het hoog stellen dan kom je gewoon wat duurder uit. Kijk dan eens naar de no-ferro serie van Seas b.v. Dan zit je rond de €50. Geen low budget meer maar ook niet de hoofdprijs.
Agreed. Heb de NoFerro900 (27TFF?) in m'n zuil zitten. Mooi tweetertje. Wel toch ietsjes scherper dan de Visaton (die ik niet overtuigend maar wel goed vond in de Clou; denk dat het met een beter filter véél beter kan worden).

@Mikekiwi: als je interesse hebt mag je er zo 2 meenemen, kan je wat spelen, evt met eigen filtertjes rommelen.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Kiwi-woonkamer:ideeën gevraagd voor kwaliteit op laag vo

Bericht door mikekiwi »

Ik heb gisteren weer even een luistersessie gehouden met diverse muziek, variërend van Van Morrison tot Room Eleven, van Kari Bremnes tot Gregory Porter.
Conclusie is dat de klank niet onaangenaam is, maar dat in alle gevallen de stemmen het “probleem” vormen.
Gregory Porter heeft bijv. een uitgesproken volle stem, daar blijft niet veel van over. Maar Janne Schra van Room Eleven heeft een hogere stem met een warme omfloersde klank (oh zo mooi, maar dat terzijde) en die klinkt ook erg dunnetjes.

Bij het struinen op het “net” zag ik dit topic http://www.htguide.com/forum/showthread ... d-ND20-MTM
Als je naar post 4 op deze pagina kijkt, lijkt hij precies te beschrijven wat ik ervaar…

Ik betwijfel of het inzetten van een tweeter dus zin heeft; uiteraard geeft het wat meer verfijning in de hoge tonen en wellicht heeft het ontlasten van de hoge tonen een positieve invloed op de andere frequentiegebieden.

Wat zeker wel zin heeft, is ze te gebruiken als surround-effect luidsprekers (wat in eerste instantie ook de bedoeling was), daar heb ik toch minder last van de stem-issues en lijken het mij zeer praktische units om te gaan gebruiken. Wel met een tweetertje, een lekker prutsprojectje om te zien of ik zelf iets in elkaar kan steken zonder druk dat het ook echt het beste ter wereld zou moeten zijn.
Welke tweeters dat gaan worden weet ik niet. Dank voor het aanbod, Mr Muizenissen, ik ga erover nadenken, ik neig zelf eerlijk gezegd naar een setje Dayton ND 20 tweeters ivm prijs en compactheid…
Voor de woonkamer gaat het wat anders worden, daar ben ik al wel uit. Copper Project, of misschien wel het resultaat van mijn inzending voor de “ontwerpwedstrijd” die gaat komen. Ik wil even afwachten wat daaruit gaat komen, vind het wel interessant…
Gebruikersavatar
muizenissen
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 0:08
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Kiwi-woonkamer:ideeën gevraagd voor kwaliteit op laag vo

Bericht door muizenissen »

Klinkt aannemelijk.

Wat voor versterker staat er eigenlijk op? Ik merkte wel dat-ie sommige versterkers fijner vindt dan andere (ze klinken beter op een autoradio dan op een standaard stereo versterkertje, maar ook weer prima op de 5.1 receiver die ik op de zuilen weer minder vind klinken :think: ).
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Kiwi-woonkamer:ideeën gevraagd voor kwaliteit op laag vo

Bericht door mikekiwi »

muizenissen schreef:
Klinkt aannemelijk.

Wat voor versterker staat er eigenlijk op? Ik merkte wel dat-ie sommige versterkers fijner vindt dan andere (ze klinken beter op een autoradio dan op een standaard stereo versterkertje, maar ook weer prima op de 5.1 receiver die ik op de zuilen weer minder vind klinken :think: ).
Heb de eerste test gedaan op een Yamaha surround-receiver (zie de te koop-sectie) en gisteren overgeschakeld naar een Luxman-versterker. Maakte hier niet zo veel verschil...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kiwi-woonkamer:ideeën gevraagd voor kwaliteit op laag vo

Bericht door Pjotr »

mikekiwi schreef:
Ik heb gisteren weer even een luistersessie gehouden met diverse muziek, variërend van Van Morrison tot Room Eleven, van Kari Bremnes tot Gregory Porter.
Conclusie is dat de klank niet onaangenaam is, maar dat in alle gevallen de stemmen het “probleem” vormen.
Gregory Porter heeft bijv. een uitgesproken volle stem, daar blijft niet veel van over. Maar Janne Schra van Room Eleven heeft een hogere stem met een warme omfloersde klank (oh zo mooi, maar dat terzijde) en die klinkt ook erg dunnetjes.

Bij het struinen op het “net” zag ik dit topic http://www.htguide.com/forum/showthread ... d-ND20-MTM
Als je naar post 4 op deze pagina kijkt, lijkt hij precies te beschrijven wat ik ervaar…
Jup, daar zat ik ook al aan te denken. Met een klein speakertje in zo'n klein kastje kun je de baffle-step niet meer verwaarlozen. Juist dan heb je in het lage midden van 100 Hz - 1 kHz de helling zitten en gaat dat mid-laag wat magertjes klinken. Tenminste bij een vrij opgestelde speaker. Op een boekenplank ingeklemd tussen de boeken en/of tegen de wand wordt dat weer een ander verhaal.

Dan is het dus niet zozeer de kwaliteiten van de RS100 (en eventueel tweeter) maar simpelweg de geometrie van de kast en plaatsing.

Hier gemeten in een 3L testkasje met een front van 15cm x 15cm:
RS100_3L.gif
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: Kiwi-woonkamer:ideeën gevraagd voor kwaliteit op laag vo

Bericht door ARK-Deurne »

jeroen_d schreef:
mikekiwi schreef:
Hmmm. 5 inch als driver kan ik wel kwijt, alleen zal de grootte van de kast geen recht doen aan de mogelijkheden qua laagweergave. Kan hier op het werk even niet berekenen wat het zou worden in 5-10 liter BR. Dat CopperProject waren een hoop mensen enthousiast over bij een luisterdag als ik het me goed kan herinneren en lees in dat topic. Drivers komen op zo'n 100 euro per kant uit, filter ziet er op het eerste gezicht ook niet heel duur uit.

Zou best wel eens een aardige optie kunnen zijn...
Als je niet te hard wil is dat inderdaad een heel mooi project. Met de tweeter kan het niet verkeerd gaan en die midwoofer voldoet ook aan de voorwaarden die ik beschreef, wat ik nu achteraf trouwens pas zie. Maar ja, het luisteren bevestigt dus wel wat je op basis van de opbouw verwacht. Nog beter zou natuurlijk zijn een echte mid nemen, die is gevoeliger en geeft nog meer detail, maar dan heb je wel een subje nodig. Een 5" unit die is ontworpen om ook nog het laag weer te geven, zoals de tangband van het copperproject, kan geen hoog rendement hebben en dan is 86dB nog netjes.

Dit topic is volgens mij allang verleden tijd, maar ik wil hier even iets recht zetten ;)

De uitspraak: "Als je niet te hard wil is dat inderdaad een heel mooi project"
Laat zien dat je niet in het echt beluisterd hebt.
Ze knallen behoorlijk. Hoog en laag.
Er moet miss wel wat power in, maar dan komen ze ook hard :D

Het rendement is miss wel laag, maar dat wil niet zeggen dat ze niet hard kunnen. Ze kunnen veel harder dan de gemiddelde liefhebber muziek luistert.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Kiwi-woonkamer:ideeën gevraagd voor kwaliteit op laag volume

Bericht door jeroen_d »

Nee, als je onder de 100Hz met een flink volume wilt weergeven, dan kun je er niet mee knallen. Een uitspraak als "Laat zien dat je niet in het echt beluisterd hebt" gaat in deze context nergens over, want de topic starter was aan het nadenken over een keuze voor een geschikte midwoofer. Als je een 5" midwoofer echter tot 100Hz beperkt, dan is dat ruim voldoende voor de huiskamer en kan je wel flink knallen. Ik ken echter mensen die zelfs vanaf 150Hz in hun huiskamer een 5" mid hebben opgeblazen...dat is dan ook wel belachelijk hard, maar goed.
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: Kiwi-woonkamer:ideeën gevraagd voor kwaliteit op laag volume

Bericht door ARK-Deurne »

The Copper Project

Of het wordt misschien weer eens tijd om een luisterdag te bezoeken.. :think:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Kiwi-woonkamer:ideeën gevraagd voor kwaliteit op laag volume

Bericht door Walt »

Een 5" woofertje is gewoon erg beperkt in het diepe laag, maar als je dit zelf niet hoort, dan weet je waarschijnlijk echt diep laag niet van 60 hz te onderscheiden...?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Kiwi-woonkamer:ideeën gevraagd voor kwaliteit op laag volume

Bericht door Jag »

Of je hebt een ruimte die je helpt met staande golven die de sublaag weergave oppeppen, dat is ook niet zelden het geval. De combi van een speaker die weinig diepgang heeft met een goed aanwezig mode op 45Hz kan behoorlijk goed klinken weet ik uit ervaring (op die plek in de ruimte).

Verder ben ik geen voorstander van dit soort "low tech" oplossingen van geen sublaag maken om staande golven problemen te omzeilen, laat dat duidelijk zijn haha :P
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kiwi-woonkamer:ideeën gevraagd voor kwaliteit op laag volume

Bericht door hannesie »

Ach, die mensen die het Copper project hebben gehoord in Hengelo of Almelo zitten nog verbaast voor zich uit te kijken. :mrgreen: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: Kiwi-woonkamer:ideeën gevraagd voor kwaliteit op laag volume

Bericht door ARK-Deurne »

Ik weet ook wel dat het geen 10 sub vervangt, maar ik denk toch dat jullie je vergissen hoe diep hij stiekem speelt. :hide:

De TB driver valt dan ook niet onder de midwoofers, maar onder de woofers.
Voor Mike zn budget valt deze hier al buiten, maar als je gaat kijken om met het "copper project budget" te bouwen.
Kom je niet veel dieper met dit formaat driver.

Nogmaals het zijn geen zware zuilen met sub aanvulling, maar als het moet, spelen ze het snot uit je neus. :rock:
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Kiwi-woonkamer:ideeën gevraagd voor kwaliteit op laag volume

Bericht door mikekiwi »

Heb even zitten twijfelen voor een nieuw topic, maar toch - gezien ook de waardevolle info die al is gegeven - maar verder hier. Maar wel even de informatie opnieuw geformuleerd...

Resumee tot nu toe: ik draai nu met Dynaudio Audience 42 en wil die graag door iets zelfbouwerigs vervangen, liefst met nog hogere kwaliteit :shock: en dat voor ca 100 euro per kant. Of het kan, geen idee, maar laten we eens wat proberen. Ze komen dus wat hoger ca 110cm in een stevige boekenkast te staan en mogen max 29,23425cm hoog zijn. (zie foto in topicstart)

Worden vooralsnog aangestuurd door een NAD C320BEE en er wordt hier echt niet hard gedraaid, meestal op net niet achtergrondmuziekniveau. Ik hou van een gedetailleerde weergave, niet erg nadrukkelijk in het hoog. Gewoon goed in balans bij (vooral) akoestische muziek, klassiek (klarinetliefhebber in huis) en blues/jazz.

Vanwege de hogere plaatsing is een leuke afstraling gewenst. Er kan waar mogelijk een gesloten sub worden bijgeplaatst, alleen die komt aan de zitkant van de woonkamer te staan, niet ideaal dus. Vandaar dat ik op zoek ben naar luidsprekers die toch zelf wel wat aan laagweergave in huis hebben. De dynaudio's doen dat overigens prima, zelfs met de foampluggen in de poorten.

Wat is er tot nu op de lijst blijven hangen:

CT227(XT)
Copper Project, maar dan in boekenplankvorm. Ben een beetje bang dat de midwoofer wat te zwaar is voor mijn toepassing

Ben gecharmeerd van de Vifa ringradiatortjes (xt300/xt25) en zou een combi daarvan met een leuke midwoofer wel fijn vinden. Moet wel een systeem zijn dat al bekend en goed getest is en waarvan dus al een filter van bekend is.

En dus: iemand nog suggesties voor andere mogelijke systemen of andersoortige informatie: laat het me weten! Ook als jullie vinden dat ik de Dynaudio's moet houden omdat ik die niet ga overtreffen met dit budget :hide:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Kiwi-woonkamer:herstart op Pagina 3

Bericht door wouter »

Ik denk dat het voor Dynaudio niet best zou zijn als een 100,- euro per kant setje dit de dynaudio's gaat overtreffen. Ik zou dan eerder dat geld steken in het upgraden van je Dynaudio's....
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Kiwi-woonkamer:herstart op Pagina 3

Bericht door mikekiwi »

wouter schreef:
Ik denk dat het voor Dynaudio niet best zou zijn als een 100,- euro per kant setje dit de dynaudio's gaat overtreffen. Ik zou dan eerder dat geld steken in het upgraden van je Dynaudio's....
Is ook een idee wat ik heb, maar zelfbouw is toch leuk(er). Wat zou ik kunnen doen om de Dyns te updaten? Filter neem ik aan? Of andere kasten (die zijn nu niet zo fraai meer, het was geen showroomsetje)
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Kiwi-woonkamer:herstart op Pagina 3

Bericht door FR_Aad »

"Ietsje" boven je budget maar met ringradiator:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=21701
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”