Cyburg Needle met Mark Audio Alpair 6P gen.2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Cyburg Needle met Mark Audio Alpair 6P gen.2

Bericht door farmall »

Hallo forumleden,

Ik ga de Needle bouwen met de Alpair 6P gen.2. Was al veel eerder van plan weer een Needle te bouwen (zie viewtopic.php?t=16486) maar het kwam er niet van. De spulletjes heb ik al besteld bij Rumoh. Nu heb ik echter wel een vraag, In de meeste bouwtekeningen kom ik voor het hart van de speaker een afstand van 5 cm tegen tot de onderkant van de bovenzijde :think: , ook ben ik een afstand tegen gekomen van 6 cm. Wie kan mij vertellen wat bij gebruik van de Alpair 6P gen.2 de juiste maat is?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Cyburg Needle met Mark Audio Alpair 6P gen.2

Bericht door wouter »

Dat zal weinig verschil maken voor de constructie werking, echter voor het afstraalgedrag is helemaal tegen de bovenzijde van de kast waarschijnlijk het beste. Echter, dat ziet er niet uit. Til dus niet te zwaar aan 5 of 6 cm. In de simulatie is vrijwel geen verschil waarneembaar, in de klank al helemaal niet.
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: Cyburg Needle met Mark Audio Alpair 6P gen.2

Bericht door farmall »

wouter schreef:
Dat zal weinig verschil maken voor de constructie werking, echter voor het afstraalgedrag is helemaal tegen de bovenzijde van de kast waarschijnlijk het beste. Echter, dat ziet er niet uit. Til dus niet te zwaar aan 5 of 6 cm. In de simulatie is vrijwel geen verschil waarneembaar, in de klank al helemaal niet.
Bedankt Wouter, dan houd ik gewoon de 5 cm aan.
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: Cyburg Needle met Mark Audio Alpair 6P gen.2

Bericht door farmall »

De Needle wordt gebouwd van MDF (voor- binnen- en achterpaneel) en meubelpanelen (zij- boven- en onderkant). Ik werk nu dus met 2 verschillende materiaaldiktes, 12 mm en 18 mm. Kan iemand mij vertellen of ik de maten op de juiste manier vertaald heb? Zie bijlage.

Alvast bedankt.
Bijlagen
Bouwtekening Needle.xlsx
(12.01 KiB) 176 keer gedownload
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: Cyburg Needle met Mark Audio Alpair 6P gen.2

Bericht door RumoH »

Die afmetingen zijn tot zover wel correct, je hebt alleen 6mm van de lijnlengte afgesnoept boven de poort. Hier zal je verder niets van merken.

Rudy
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: Cyburg Needle met Mark Audio Alpair 6P gen.2

Bericht door farmall »

RumoH schreef:
Die afmetingen zijn tot zover wel correct, je hebt alleen 6mm van de lijnlengte afgesnoept boven de poort. Hier zal je verder niets van merken.

Rudy
Bedankt Rudy,

Ik had dat zelf ook gemerkt en wist niet of dit invloed had op het geluid, vandaar mijn vraag.
Als het goed is krijg ik je pakketje dinsdag binnen, kan ik mooi aan de slag :D
Bryston power
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:37

Re: Cyburg Needle met Mark Audio Alpair 6P gen.2

Bericht door Bryston power »

Wat voor demping ga je gebruiken en hoe ga je de kast vullen?
Zie namelijk ook wel eens dat ze ook de achterkant dempen daar bij de meeste alleen de voorkant wordt gedempt....
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: Cyburg Needle met Mark Audio Alpair 6P gen.2

Bericht door farmall »

Bryston power schreef:
Wat voor demping ga je gebruiken en hoe ga je de kast vullen?
Zie namelijk ook wel eens dat ze ook de achterkant dempen daar bij de meeste alleen de voorkant wordt gedempt....
Voor de demping gebruik ik BAF Wadding, dit stop ik alleen in de voorkant, zoals aangegeven in het originele ontwerp.
Alleen de speaker wordt 1 cm lager geplaatst, dit is nodig door de in verhouding grote diameter van de Alpair 6P. Voor zover ik weet is het niet aan te raden om de achterkant te dempen.
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: Cyburg Needle met Mark Audio Alpair 6P gen.2

Bericht door farmall »

De Needle's met de Alpair 6P gen.2 zijn klaar en staan nu in te spelen.
Eerste indruk, zeer gedetailleerd maar moet beslist nog loskomen, klinkt echter wel al een stuk beter dan toen ik de Needle met de Tangband W3-871 voor het eerst hoorde. Weet iemand hoe lang de inspeeltijd voor deze units is en of dit nog veel verbetering geeft?
Dan de opbouw van de speaker, voor de zijwanden en boven- en onderkant heb ik beuken meubelpanelen van 18mm gebruikt, het front en de achterkant zijn van 12mm MDF. Het front heb ik bekleed met zwart skai. Het hout is inmiddels 3x in de houtolie gezet, gekocht bij Hornbach voor de schutting O:)

Groeten,
Marcel.
Bijlagen
Needle Alpair 6P gen.2-01.JPG
Needle Alpair 6P gen.2-02.JPG
AdrieK
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 10 feb 2012, 13:19

Re: Cyburg Needle met Mark Audio Alpair 6P gen.2

Bericht door AdrieK »

Hallo Marcel, ik ben benieuwd hoe je alpairs bevallan na een half jaartje...
Ik overweeg een centerspeaker te gaan klussen gebaseerd op deze driver.
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: Cyburg Needle met Mark Audio Alpair 6P gen.2

Bericht door farmall »

Ik heb ze pas verkocht, met pijn in het hart :( .
Het geluid is voor dit formaat speakers erg goed.
Voor een goede volle klank moest ik wel de loudness gebruiken, het laag gaat echt diep en is erg strak, echter niet echt krachtig.
Het midden en hoog is zeer gedetailleerd, een stuk beter dan veel fabrieksspeakers.
Al met al is deze speaker een echte aanrader.
Ik had echter weer zin in een nieuw projectje en heb ze daarom verkocht, ben nu bezig met de Quickly AX-5, zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=21636.

Groetjes,
Marcel.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”