Kiwi-woonkamer:herstart op Pagina 3

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Kiwi-woonkamer:ideeën gevraagd voor kwaliteit op laag vo

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:
Ik vind deze voor je budget en eisen echt een leuke:
http://www.quint-audio.com/qaudio/index ... 37&clang=0

Liefst de CT 227 XT, dat is zo'n beetje de best metende /gefilterde luidspreker die ik ken.
Ha Wouter,

Lees ik dat nou goed, is het rendement daarvan zo bizar laag? 76dB/W?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Eens kijken hoe het in de HH of K+T stond, deze grafiek geeft wel ongeveer 79dB aan:
ct227xt1.png
En aan deze grafiek kunnen we wel meer zien....
Hoe het mogelijk is? Een 2-weg met 3" (zeer lange slag) en X-over op 1,5kHz
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je veel detail wilt weergeven bij een laag volume, dan heb je een unit met zeer lage vervorming en een iets bovengemiddeld rendement nodig. Een underhung motor systeem verhoogt de gevoeligheid en verlaagt de vervorming bij kleine uitslagen, dus dan wordt het nog beter. Helaas kom je dan niet op de goedkoopste drivers uit, maar als je kwaliteit op laag volume wil dan is dit de weg. Ga niet met goedkope laagrendement breedbanders aan de slag, die klinken alleen goed binnen een nogal beperkt volumegebied, niet te hard en niet te zacht.

Als je de kosten beperkt wilt houden, zou ik serieus Tangband overwegen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Ik vind Tangband vandaag de dag serieus tegenvallen voor het geld dat je ervoor betaald.

Dan raad ik liever Dayton, Peerless evt met Seas tweeters

Overigens denk ik dat er nog veel uit de BNS200 te halen valt.
9/10 keer is het filter namelijk uber brak, sluit me aan bij markbakk
(en dan doel ik niet op de onderdelen, maar de hele opzet)
Overigens vond ik de Rapides geen prettige speakers, voornamelijk door het filter
(zoals de meeste speakers van speaker en co)

Bij lage volumes worden de verschillen sowieso minimaal
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

jeroen_d schreef:
Als je veel detail wilt weergeven bij een laag volume, dan heb je een unit met zeer lage vervorming en een iets bovengemiddeld rendement nodig. Een underhung motor systeem verhoogt de gevoeligheid en verlaagt de vervorming bij kleine uitslagen, dus dan wordt het nog beter. Helaas kom je dan niet op de goedkoopste drivers uit, maar als je kwaliteit op laag volume wil dan is dit de weg. Ga niet met goedkope laagrendement breedbanders aan de slag, die klinken alleen goed binnen een nogal beperkt volumegebied, niet te hard en niet te zacht.

OK, kun je een paar voorbeelden noemen van geschikte drivers? Wellicht kan ik wat tweedehands "scoren".

Anderzijds kom ik ook kits tegen met de TB W4-1720 underhung driver, zoals de Piccolata en de Speedster. Ook weer leuke opties, al is de laatste wat aan de dure kant...(en is de W4-1720 niet hier in NL verkrijgbaar als ik het zo zie).
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Hmmm. 5 inch als driver kan ik wel kwijt, alleen zal de grootte van de kast geen recht doen aan de mogelijkheden qua laagweergave. Kan hier op het werk even niet berekenen wat het zou worden in 5-10 liter BR. Dat CopperProject waren een hoop mensen enthousiast over bij een luisterdag als ik het me goed kan herinneren en lees in dat topic. Drivers komen op zo'n 100 euro per kant uit, filter ziet er op het eerste gezicht ook niet heel duur uit.

Zou best wel eens een aardige optie kunnen zijn...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:
Eens kijken hoe het in de HH of K+T stond, deze grafiek geeft wel ongeveer 79dB aan:
De bijlage ct227xt1.png is niet meer beschikbaar
En aan deze grafiek kunnen we wel meer zien....
Hoe het mogelijk is? Een 2-weg met 3" (zeer lange slag) en X-over op 1,5kHz
Yup, dat is de gevoeligheid bij 2,83V. Kom je i.d.d. met 4 ohm op 76 dB/W

Overigens zijn underhung speakers wel mooi met een hoog rendement maar meestal niet geschikt als bas/mid voor de kleinere maatjes en alleen als mid. En ze zijn relatief prijzig. Het moet ergens uit de lengte of uit de breedte komen. Mijn ervaring met de Dayton RS100 is dat het toch wel een erg fraai speakertje is, zeker voor wat hij kost (ca. 40 euries http://www.rumoh.eu/nl/dayton-audio/101 ... 100-4.html ). In een BR voldoet die m.i. vrij aardig aan de wensen.
Dayton RS100-4.GIF
markbakk

Bericht door markbakk »

Pjotr schreef:
Yup, dat is de gevoeligheid bij 2,83V. Kom je i.d.d. met 4 ohm op 76 dB/W
Dat doet mij toch vermoeden dat zulke speakers alléén geschikt zijn voor achtergrondvolumes. Wil je een beetje boven de 80dB uitkomen, dan ben je zo veel vermogen aan het toevoeren dat je de units roodgloeiend stookt.

Ook geen nieuws natuurlijk.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

mikekiwi schreef:
Hmmm. 5 inch als driver kan ik wel kwijt, alleen zal de grootte van de kast geen recht doen aan de mogelijkheden qua laagweergave. Kan hier op het werk even niet berekenen wat het zou worden in 5-10 liter BR. Dat CopperProject waren een hoop mensen enthousiast over bij een luisterdag als ik het me goed kan herinneren en lees in dat topic. Drivers komen op zo'n 100 euro per kant uit, filter ziet er op het eerste gezicht ook niet heel duur uit.

Zou best wel eens een aardige optie kunnen zijn...
Als je niet te hard wil is dat inderdaad een heel mooi project. Met de tweeter kan het niet verkeerd gaan en die midwoofer voldoet ook aan de voorwaarden die ik beschreef, wat ik nu achteraf trouwens pas zie. Maar ja, het luisteren bevestigt dus wel wat je op basis van de opbouw verwacht. Nog beter zou natuurlijk zijn een echte mid nemen, die is gevoeliger en geeft nog meer detail, maar dan heb je wel een subje nodig. Een 5" unit die is ontworpen om ook nog het laag weer te geven, zoals de tangband van het copperproject, kan geen hoog rendement hebben en dan is 86dB nog netjes.
muizenissen

Bericht door muizenissen »

Afgelopen weekend heeft Mike de Daytons opgehaald. Ben benieuwd wat je er van gaat vinden...
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

muizenissen schreef:
Afgelopen weekend heeft Mike de Daytons opgehaald. Ben benieuwd wat je er van gaat vinden...
Yep! En ben blij dat ik ze heb mogen lenen! Heb nog niet uitgebreid kunnen luisteren, ze staan al wel in de woonkamer aangesloten.

Eerste snelle indruk is dat ze het niet winnen van de BNS200, die laatsten lijken meer detaillering en verfijning in het hoog te hebben. Het laag van de RS100's lijkt wat minder vol, maar wel wat strakker te zijn. Maar goed, dat is op basis van 10 minuten snel luisteren, ga er hopelijke de komende dagen wat uitgebreider voor zitten, ook even een vergelijk met mijn huidige surroundspeakers staat op stapel (= nu Mission M30i).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Kan wel kloppen. In het tophoog zijn ze wat wild en rommelig vind ik. Maar als je ze combineert met b.v. een vifa/seas tweeter wordt dat een heel ander verhaal.
muizenissen

Pjotr schreef:
Kan wel kloppen. In het tophoog zijn ze wat wild en rommelig vind ik. Maar als je ze combineert met b.v. een vifa/seas tweeter wordt dat een heel ander verhaal.
Maar dat kost weer centen ;).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

muizenissen schreef:
Pjotr schreef:
Maar dat kost weer centen ;).
Je wilt toch "kwaliteit" en geen "kaliteit"? :mrgreen: Moet ff zoeken maar ik heb anders denk ik nog wel ergens een paar 13cm Philips dual conus papieren autobreedbandertjes liggen als het niks mag kosten :D
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Ik had het budget gesteld op 100 euro per kant, dus er is zeker ruimte om nog een tweeter erbij te nemen. Kan alleen niet veel gedocumenteerde systeempjes vinden met de rs100 en een tweeter.

Heb net wat diverse muziek geluisterd die ik goed ken (Room Eleven, James Taylor, Dire Straits, Venice) en blijf erbij dat eerlijk gezegd de luidspreker zoals die hier nu speelt geen blijver is (klopt ook, want ze moeten weer terug naar muizenissen =; :mrgreen: ), maar met een tweeter kan het zeker beter worden. Wel valt me ook op dat juist de stemmen van Knopfler en Taylor ook terughoudender zijn dan ik gewend ben, ook een dalletje in het middengebied lijkt het dus.

Zit er aan te denken - omdat ik toch ook nog surroundspeakers nodig heb in de bios - om eens te zien of ik een proefkastje zou kunnen maken met de RS100's en een niet al te dure tweeter. Is het niets voor in de woonkamer dan worden het needle-achtige surroundzuiltjes voor in de bios...

Jammer dat er , voor zover ik weet, geen copper projectje hier in de randstad is zodat ik die zou kunnen beluisteren...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tja, persoonlijk vind ik dat er geen enkele metal cone breedbander is waar je lang zonder vermoeienis naar kunt luisteren als je er geen tweet bij stopt. Ook de Alpairs en Tangbands niet. Enige wat een beetje in de buurt komt zijn de Jordans maar die zijn ver over je budget en gaan het ook niet in een kleine kast doen.

Ik heb hier zelf ook nog een setje RS100-4 liggen die ik wil combineren met een Seas 27TFFNC in een 3L BR kastje en een simpel seriefilter. Is ook bedoeld voor bij de TV. Ik heb alleen niet echt de tijd voor het zaag en timmerwerk. Misschien is het iets om er een gezamenlijk projectje van te maken?
markbakk

Bericht door markbakk »

Dan zou ik toch kiezen voor een RS125 of Fountek FW146. In gesloten kastje, geen gedoe met lekkende br-poorten of slechte belastbaarheid in het laag.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
Dan zou ik toch kiezen voor een RS125. In gesloten kastje, geen gedoe met lekkende br-poorten of slechte belastbaarheid in het laag.
Kweenie of ik die RS100 zo kan wassen dat het een RS125 wordt :lol: Niet het doel uit het oog verliezen ;)

Die RS125 gaat het niet worden. Met een Qt van 0,63 in gesloten? Moet het wel een flinke kast worden met een CB. Een GHP streeft het doel weer voorbij. En bovendien is de Sd niet heel veel meer dan de RS100.
muizenissen

Ik heb eventueel nog wel wat SC10N's liggen volgens mij, die ik er origineel bij wilde prakken. Misschien kan je er wat mee? Is geen high-end of course, maar wel betaalbaar.

Voel je overigens vrij om de Daytons eruit te schroeven en wat te spelen, ik heb er nog 2 'spare'.
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Pjotr schreef:
Ik heb hier zelf ook nog een setje RS100-4 liggen die ik wil combineren met een Seas 27TFFNC in een 3L BR kastje en een simpel seriefilter. Is ook bedoeld voor bij de TV. Ik heb alleen niet echt de tijd voor het zaag en timmerwerk. Misschien is het iets om er een gezamenlijk projectje van te maken?
Zou kunnen, zou kunnen, maar wil eerst overwogen de keuze maken welke units ik ga gebruiken als basis. Ik zit niet aan die Daytons vast voor beneden, voor boven op zolder is het een budgetvriendelijke oplossing, dat zeker. En verder moet je je ook niet al te veel voorstellen van mijn houtknutselwerk, heb altijd structuurverf of een nepleer nodig om mijn fouten te verbloemen :-# :^o :sure:
markbakk schreef:
Dan zou ik toch kiezen voor een RS125 of Fountek FW146. In gesloten kastje, geen gedoe met lekkende br-poorten of slechte belastbaarheid in het laag.
Toevalligerwijs had ik op de dag dat jij dit postte (sorry, ben wat laat met mijn reactie), naar de Microbes en Microbes SE zitten kijken (enige verschil is de tweeter), die zijn op basis van de RS125. Prijstechnisch zit er zo goed als geen verschil tussen de rs100 en r125. Gesloten hoeft het niet te worden, denk dat ik dan wat bnody te kort ga komen in de grootte die ik hier maximaal kwijt kan.
Pjotr schreef:
markbakk schreef:
Dan zou ik toch kiezen voor een RS125. In gesloten kastje, geen gedoe met lekkende br-poorten of slechte belastbaarheid in het laag.
Kweenie of ik die RS100 zo kan wassen dat het een RS125 wordt :lol: Niet het doel uit het oog verliezen ;)
Mijn doel is vooral een lekkere luidspreker te hebben die lekker gedetailleerd en toch uitgebalanceerd klinkt (dus ook op een wat lager volume) en binnen een redelijk budget realiseerbaar is. Met welke units is niet zo van belang, heb nog niets liggen...
muizenissen schreef:
Ik heb eventueel nog wel wat SC10N's liggen volgens mij, die ik er origineel bij wilde prakken. Misschien kan je er wat mee? Is geen high-end of course, maar wel betaalbaar.

Voel je overigens vrij om de Daytons eruit te schroeven en wat te spelen, ik heb er nog 2 'spare'.
Ken de SC10N's niet persoonlijk, maar moet eerlijk zeggen dat ik denk dat ik voor een tientje per tweeter meer beter een leuk setje Seas-tweeters kan aanschaffen, dat lijkt me net iets beter gaan werken.
Wat voor filter zit er nu op je Daytons en met welk doel? Ik zou eens kunnen kijken wat er gebeurt als ik die bypass...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

mikekiwi schreef:
Pjotr schreef:
markbakk schreef:
Mijn doel is vooral een lekkere luidspreker te hebben die lekker gedetailleerd en toch uitgebalanceerd klinkt (dus ook op een wat lager volume) en binnen een redelijk budget realiseerbaar is. ...
Ik doelde daarbij eigenlijk meer op: a/ dat het dan niet klein gaat worden en b/ als dat wel klein moet worden je weer aan een dure GHP condensator vast zit. Buiten dat, ga je daarmee dan i.d.d. niet de body halen die je hebt met een RS100 in een BR.

Wat vind je trouwens van de body van de RS100 kastjes die je nu te leen hebt? Is dat wel een beetje voldoende naar je zin in het laag?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik heb de Dayton RS125 in een surround set de rear speakers gebruikt (en center) en dat klonk in 2 liter gesloten echt heel mooi. Waarschijnlijk gaf de te kleine constructie de boel een kleine 'bump' maar het was 'warm' en 'strak' tegelijk. En dan heb ik het over de laagweergave :wink:

http://dayton-seas.blogspot.nl/2007/10/ ... ds_15.html
IMGP3822.JPG
Ik koppelde hem aan een Seas H1212 bij 1,5kHz of 2 kHz maar vond het middengebied wel lastig goed te krijgen.
Even kijken of ik nog een plaatje heb van mijn eigen variant
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ha Wouter,

Dat kastje op de foto gaat eerder naar de 5L - 6L dan 2L :shock: Maar is het evengoed best nog redelijk klein. Het zal dan best een vrij hoge Qb krijgen en een bas-bump. Voor bij de TV vind ik dat zelf een beetje vermoeiend.
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Pjotr schreef:
Ik doelde daarbij eigenlijk meer op: a/ dat het dan niet klein gaat worden en b/ als dat wel klein moet worden je weer aan een dure GHP condensator vast zit. Buiten dat, ga je daarmee dan i.d.d. niet de body halen die je hebt met een RS100 in een BR.

Wat vind je trouwens van de body van de RS100 kastjes die je nu te leen hebt? Is dat wel een beetje voldoende naar je zin in het laag?
Ah, I see... mijn indruk van de laagweergave is zeker niet slecht, het lijkt alleen dat het hogere regionen van het lagetonenbereik en het lage middengebied wat achterblijft bij de bass-hump die uit de br-poort komt. Afstemming van de br-poort lijkt dus iets meer output te geven als gewenst is nu mijn gevoel. Maar ik heb er dan ook weer niet veel verstand van.
Als ik het vergelijk met mijn BNS200 en Paper Hatt's, komen de rs100's wat slanker over qua geluid. Hoeft niet per sé slecht te zijn overigens, is alleen wel anders.
wouter schreef:
Ik heb de Dayton RS125 in een surround set de rear speakers gebruikt (en center) en dat klonk in 2 liter gesloten echt heel mooi. Waarschijnlijk gaf de te kleine constructie de boel een kleine 'bump' maar het was 'warm' en 'strak' tegelijk. En dan heb ik het over de laagweergave :wink:

http://dayton-seas.blogspot.nl/2007/10/ ... ds_15.html
IMGP3822.JPG
Ik koppelde hem aan een Seas H1212 bij 1,5kHz of 2 kHz maar vond het middengebied wel lastig goed te krijgen.
Even kijken of ik nog een plaatje heb van mijn eigen variant
Interessant, hoe laag kwam je hiermee in gesloten kast? Middengebied (stemmen) wel goed gekregen uiteindelijk?

Kan iemand met meer verstand van zaken dan ik eens kijken wat de Tang Band W5-1685 uit het Copper Project zou doen in een kleiner kastje (4-7 liter)? Blijf dat nog steeds ook een fijne opzet vinden...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”