Semibalanced... maakt het uit? En ferrietkralen dan...?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Semibalanced... maakt het uit? En ferrietkralen dan...?

Bericht door avdboom »

Ik zat even te struinen en kwam op dit artikel op hifi.nl: http://www.hifi.nl/artikel/2494/HiFi.nl ... anced.html

Ik heb nu op mijn RelaiXed een aftakking naar SE en daar komt een kabel met chinch aansluiting op, maar ik moet mijn eigen audio-creative kabels nog in elkaar draaien, dus dit zou nog een optie zijn als het niet uit maakt/beter is? Mooie is dan dat ik de XLR uitgang wel gebruik, en de chinch uitgang voor evt. een subwoofer of bi-ampen beschibbaar houd.

Wat denken jullie?

En als we toch bezig zijn, heeft iemand ervaring met ferrietkralen: http://www.hifi.nl/artikel/2423/Tip!-Ferrietkralen.html ??
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Semibalanced... maakt het uit? En ferrietkralen dan...?

Bericht door avdboom »

Niemand met ervaring of een mening hier over?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Semibalanced... maakt het uit? En ferrietkralen dan...?

Bericht door ds23man »

Ben hier al gestopt met lezen:

"Dat laatste is ook mogelijk wanneer die ingang daadwerkelijk als dubbele differentiaalversterker is uitgevoerd".

Klok,klepel en ander geleuter.....
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Semibalanced... maakt het uit? En ferrietkralen dan...?

Bericht door avdboom »

Ok, interessant verhaal dus, maar weinig inhoud/onderbouwing....??
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Semibalanced... maakt het uit? En ferrietkralen dan...?

Bericht door ray5150 »

Volgens mij bedoelen ze gewoon dit :
XLR-RCA.gif
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Semibalanced... maakt het uit? En ferrietkralen dan...?

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Volgens mij bedoelen ze gewoon dit :
XLR-RCA.gif
Jij hebt gespiekt :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Semibalanced... maakt het uit? En ferrietkralen dan...?

Bericht door ds23man »

En Hypex adviseert dit al jaren.......
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Semibalanced... maakt het uit? En ferrietkralen dan...?

Bericht door avdboom »

Ok, dus wel degelijk zinvol...

Ben nu bezig met mijn audio creative kabels, misschien toch ook een versie van deze er bij maken...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Semibalanced... maakt het uit? En ferrietkralen dan...?

Bericht door b_force »

Gebalanceerd werken heeft alleen praktisch zien bij lange afstanden, zeg langer dan 10 meter.
Thuis zadel je jezelf alleen onnodig op met grote, dure onhandige kabels en er moet wat meer elektronica bij.
De truc zit hem alleen in het feit dat je op je groundings goed moet letten.
(hoewel dat met gebalanceerd ook goed fout kan gaan)

Feit dat Hypex dat standaard gebruikt is dan ook meer een leuk verkooppraatje IMO.
En ligt meer in de theorie dan in de praktijk.
(tenzij je het voor professioneel doeleinden gebruikt)

Het verbaast me overigens tot op de dag van vandaag dat gitaren niet gebalanceerd zijn.
Dat zou een hoop ellende schelen namelijk

Concluderend, thuis niet echt zinvol, tenzij je er rustiger van gaat slapen (of gewoon gaaf vind staan)
Dan moet je het ook vooral niet laten!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Semibalanced... maakt het uit? En ferrietkralen dan...?

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Het verbaast me overigens tot op de dag van vandaag dat gitaren niet gebalanceerd zijn.
Dat zou een hoop ellende schelen namelijk
Dat zijn ook hele primitieve dingen :P De pick-ups zijn ook niet gebalanceerd opgebouwd en de effect potmeterjes/schakelaars ook niet. Verbaasd mij dus niks :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Semibalanced... maakt het uit? En ferrietkralen dan...?

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
b_force schreef:
Het verbaast me overigens tot op de dag van vandaag dat gitaren niet gebalanceerd zijn.
Dat zou een hoop ellende schelen namelijk
Dat zijn ook hele primitieve dingen :P De pick-ups zijn ook niet gebalanceerd opgebouwd en de effect potmeterjes/schakelaars ook niet. Verbaasd mij dus niks :D
Een pick-up is zo ongeveer per definitie gebalanceerd!!!
In feite gewoon een trafo.
Mooier kun je het niet krijgen?

De reden zal wel weer (zoals gewoonlijk) in historie, geld en uiteindelijk cultuur liggen.
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Semibalanced... maakt het uit? En ferrietkralen dan...?

Bericht door avdboom »

Het idee was om een se uitgang op de RelaiXed er bij te maken voor een subje oid, en dan de balanced te gebruiken voor de main amp. Maar bedenk me net dat ik het ook kan omdraaien... De sub kabel met xlr's uitvoeren en de main amp se pakken. Doe het nu ook zo en dit klinkt uitstekend, ik ben niet zo bang voor storing hier in..
Plaats reactie