Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr1

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door hrscharft »

Het is een 900W luchtgekoelde spindel van Elumatec.
Dit was met een 6mm freesje op iets van 5mm steekdiepte dat zou voor zo'n spindel toch echt geen probleem moeten zijn.
Kwa stroom geeft ie iets van 0,6A aan (lijkt me ook wat weinig).

Bij 50hz zou ie een max toerental hebben van 2300 rpm. Maar de vorige eigenaar liet hem geloof ik zonder al te veel problemen iets harder lopen.

Ik heb hem aangesloten zoals aangegeven in de handleiding aangegeven stond.


Fase en 0 op R en S en de drie fasen van de motor op UV en W.
Moet je misschien nog een fase van de voeding doorlussen naar T? of zegt de boel dan van plof.

Verder ben ik wel nieuwsgierig naar waar ik dat lijstje met instellingen kan vinden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door ds23man »

hrscharft schreef:
Frequentieregelaar
Zo noemen we dat hier in Nederland, al die Engelse afko's......

Voor de mensen die niet weten wat een frequentieregelaar is:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Frequentieregelaar
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door ds23man »

Als je de T niet hebt aangesloten klopt het niet. Een driefasenmotor heeft RST en UVW aansluitingen. Afhankelijk hoe je die doorverbind draai je in ster of driehoekschakeling. Als je de T nergens op aangesloten hebt, loopt er een wikkeling niet mee.

Volgende is wel handig om te weten:

1. Meer gegevens van de motor
2. Merk en type frequentieregelaar
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door hrscharft »

Zie plaatje voor gegevens van de motor.

De VFD is een huanYang 1,5KW chinees.
Bijlagen
DSC 0448.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door ds23man »

Linkje naar een gebruiksaanwijzing van die chinees?

Oh ja, gebruik je een krachtstroomaansluiting?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door ds23man »

Heb het lek al boven, zal straks even laten zien hoe je de RST ingangen aansluit bij een 1 fase net aansluiting.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door ds23man »

Je moet het volgende doen:

De fase van je netaansluiting sluit je aan op de R EN S aansluiting de nul komt op de T aansluiting:
vfd.png
Plaatje is van een Omron trouwens, bij de chinees moet je tussen de regels doorlezen: :lol:
vfd2.png
vfd2.png (4.36 KiB) 1282 keer bekeken
Hou er wel rekening mee in deze setup dat de motor nooit zijn volle vermogen kan leveren, je stuurt hem immers aan met 220V ipv 380.....
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door audiomanics »

Is nou niet bepaald de beste keus, deze freesmotor in combinatie met een Hyanyang VFD... Ik meen dat ik 'm al eens voorbij heb zien komen vorig jaar... toen vond ik die combi al vreemd..
Gewoon chineesjes draaien 24000 omw bij 400Hz.. daar is die VFD ook eigenlijk voor gemaakt. Lage toeren en dan zeker met zo'n vermogentje kun je niet veel van verwachten... hooguit 1 a 2mm diep en misschien maar 500mm/min..
Had je 'm van ruudpg gekocht? misschien dat hij wat info heeft, maar ik dacht dat hij die motor er al snel afgeknikkerd had voor een echte chinees...

Kees
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door hrscharft »

Kun je de Fase dan zo doorlussen?
Zit die C intern al tussen de poten gezet? Anders heb je immers geen fase Draaing?

Voor wat betreft het niet benutten van het volledige vermogen daarvan ben ik op de hoogte. Maar als een 350W bosch het kon doen dan moet deze het toch zeker kunnen?

Even twee plaatjes als vergelijkings materiaal.
Bijlagen
DSC_0469.JPG
DSC_0479.JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door ds23man »

Gewoon de R en S doorlussen, heeft niks met een C te maken. De VFD stuurt driefasig uit, maar als je 1 van de ingangen van de VFD niet aansluit wordt 1 wikkeling niet aangestuurd. Hij draait wel, maar totaal geen vermogen.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door hrscharft »

Oke R en S doorgelust, het geeft wel iets verbetering maar nog steeds weinig torkies,
Stroom tijdens het frezen gaat hooguit richting de 0,8A en het toerental kakt langzaam in tot bijna niets.

Het voeren deed ik trouwens met de hand. (had geen zin om hele machine op te starten) dus gewoon frees met de hand op hoogte gezet en er vervolgens een blokje onderdoor gedrukt. Geen idee wat de voersnelheid is dus maar niet extreem snel.

Laatste test was met hetzelfde 6mm freesje ongeveer 5 mm diep en een stukje vurenhout.
Nou is mijn ervaring dat als een frees ergens met een noodgang doorheen kan is het wel vuren. Heb tijdens het verbouwen hier al de nodige afwerklijsten en dergelijke gemaakt van dat spul en het laat zich heel makkelijk frezen.

Ik denk idd dat of de combinatie VFD en spindel niet helemaal lekker gaat of dat er toch nog ergens een instelling verkeerd staat.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door ds23man »

Maak eens een foto van de aansluitingen op de motor. Ben benieuwd of ie in ster of driehoek bedraad is.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door ds23man »

Vergis je je niet een beetje in het toerental? Deze motor doet bij 50Hz 2900 toeren, mijn Metabo bovenfrees 19.500 onder nominale last.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door hrscharft »

volgens de VFD doet ie die 3000 rpm pas bij 100hz.

Voor een foto van hoe ie is aangesloten zou ik de boel open moeten draaien. Zal dat later nog wel ff doen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door ds23man »

Als dat een actueel toerental is, dan zou het mij niet verbazen dat de motor in ster geschakeld is.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door hrscharft »

Plaatje
Bijlagen
DSC_0512.JPG
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door hrscharft »

Ik begrijp nu alleen even niet hoe de motor dan inwendig gewikkeld moet zijn....
En of ie A nu in ster of driehoek geschakeld staat en B ik hem uberhaupt in driehoek kan/ mag schakelen.


Het lijkt er op na nog wat verder gegoogled te hebben dat ik hier een zogenaamde Dahlander motor te pakken heb.....

De motoren op het plaatje lijken idd op dezelfde manier aangesloten.

Iemand enig idee hoe nu verder?
Bijlagen
1280px-Silniki_by_Zureks.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door Kappa7 »

ds23man schreef:
Maak eens een foto van de aansluitingen op de motor. Ben benieuwd of ie in ster of driehoek bedraad is.
Het lijkt op driehoek, bij ster zou je ook een aarde verwachten.
ook zou je dan op 380 moeten draaien als je in ster wil.
kijk hier maar.
http://virtueelpracticumlokaal.nl/draai ... tor_nl.htm
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door ds23man »

Meestal staat in de binnenkant van de aansluitdeksel aangegeven hoe de bruggen moeten staat voor ster of driehoek.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door ds23man »

Nog wat verder gekomen Harm?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door Henkjan »

[offtopic]kunnen die opstandige Gronigers mss hun avatar wat aanpassen zodat ze wat verschillend zijn? bij ds23man bv een OB steaker gespiesd op de riek?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36756
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door Pjotr »

Je bedoeld misschien
......bij ds23man bv een OB streaker gespiesd op de riek?
:?: :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door ds23man »

Die lopen hier inderdaad in de weilanden! :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door ray5150 »

Streakers :?: :?:

:-& :-&
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw Nieuwe CNC machine met uiteraard meer budget als nr

Bericht door Henkjan »

da's toch meer een jaren 70 ding?
Plaats reactie