bipolaire elko

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
garring
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 19:37

bipolaire elko

Bericht door garring »

Is het voor het laag belangrijk om MKT/MKP of beter te gebruiken?
Ik heb nog een paar 100uf bipolaire elco's liggen die ik mooi kan gebruiken?

Ik heb het al gevonden in mijn oude Vivace'74 filterschema
mag weg,
Ron
Even de vraagstelling veranderd voor de duidelijkheid :-"
Laatst gewijzigd door garring op zo 27 apr 2014, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: bipolaire elko

Bericht door ray5150 »

Het is weer 1 groot raadsel...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: bipolaire elko

Bericht door ds23man »

:think: :think: :?:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: bipolaire elko

Bericht door b_force »

Gebruik vooral waar jezelf blij van wordt :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: bipolaire elko

Bericht door ray5150 »

Da's een goeie, Bart.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: bipolaire elko

Bericht door Olaf Analogue »

Zijn vraag is eigenlijk of in de bas sectie van het filter bipolaire Elco's volstaan of dat je daar beter ook MKP kunt toepassen.
In tussentijd is hij er achter gekomen dat in het filter welke hij wilt bouwen ook bipolaire Elco's in de bas sectie worden toegepast.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: bipolaire elko

Bericht door Walt »

Zeker bij een 3-weg kunnen er zeer grote condensator waardes nodig zijn, MKP wordt dan erg prijzig. Ik heb goede ervaringen met de 100uF MKT blokken, deze zijn ruim onder de 10 euro te verkrijgen bijv. via pvanlingen van dit forum.

Groetjes WAlter
garring
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 19:37

Re: bipolaire elko

Bericht door garring »

Gelukkig begrijpt Olaf wel onze moerstaal :-$
En inderdaad, na mijn vraag, (want ik zie hier alleen maar dure componenten) kwam ik dit tegen...
Bijlagen
vivace_2.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: bipolaire elko

Bericht door b_force »

Ik begreep die vraag ook zeker wel, maar ik weet ook dat hierdoor weer oeverloze discussies gaan ontstaan.

kort:
Technisch: nee
Gevoelsmatig: ja of nee

Als we die twee samenvoegen: doe waar jij het beste bij voelt

(en dan zul je zien dat ondanks alles daar TOCH nog mensen over gaan lopen zeuren :lol: :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: bipolaire elko

Bericht door Walt »

Precies 100uF nodig dus... dan zou ik zeker eens contact opnemen met Paul voor zo'n 100uF MKT blok.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: bipolaire elko

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: bipolaire elko

Bericht door Walt »

Dat zijn ze inderdaad, voor 6 euro per stuk ga je niks beters vinden voor op die plek in het filter. Ik als liefhebber van dure condensators zou ook prima kunnen slapen met een nette MKT op deze positie in het filter :lol:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: bipolaire elko

Bericht door ray5150 »

Maar smaken ze nog een beetje ? scheutje ketchup erbij... :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: bipolaire elko

Bericht door b_force »

Ik koop liever een goede fles Whiskey ipv dure condensatoren.
Heb ik meer plezier van :mrgreen:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: bipolaire elko

Bericht door AatV »

b_force schreef:
Ik koop liever een goede fles Whiskey ipv dure condensatoren.
Heb ik meer plezier van :mrgreen:
Een Leidse fles? :mrgreen:

groet,
Aat
garring
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 19:37

Re: bipolaire elko

Bericht door garring »

Drambuie is dan wel het lekkerst

maar weer even over de bipolaire elko's, als het ding parallel geschakeld is zal het net als een spoel in die positie geen reet uitmaken?
in serie lijkt het me wel van belang.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: bipolaire elko

Bericht door Olaf Analogue »

Ik persoonlijk zou er voor die 6 euro zo'n MKT in hangen, ik vind dat ook in de bas sectie strakker klinken als een elco, en of dat in de praktijk dan ook echt zo is maakt mij voor 12 euro niet uit.
garring
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 19:37

Re: bipolaire elko

Bericht door garring »

Het gaat niet om de 10 of 20 euro, het g aat om het principe of het wat uitmaakt.
als iedereen er maar mkt ingooit omdat "men" dat zegt.
maakt het parallel geschakeld iets uit of niet.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: bipolaire elko

Bericht door Olaf Analogue »

Het maakt uit maar zet er maar gewoon een elco in en draaien maar, dat lijkt mij het makkelijkst.
Gebruikersavatar
Speakerland
Ook commercieel actief
Berichten: 144
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
Contacteer:

Re: bipolaire elko

Bericht door Speakerland »

Ik zie in deze discussie 1 belangrijk aspect niet terug:

Een bipolaire elco heeft een relatief hoge verliesfactor hetgeen zich uit in een effect dat vergelijkbaar is met een serieweerstand. Deze schijnbare weerstand voorkomt (of vermindert in ieder geval) opslingering door resonatie van de filterkring.

Het is dus zeker niet altijd verstandig om een elco in een parallel tak te vervangen door een foliecondensator. Of je moet nog een kleine weerstand (van 1 ohm o.i.d.) in serie met de condensator zetten.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: bipolaire elko

Bericht door jeroen_d »

Daarbij is deze weerstand niet lineair, het maakt dus wel degelijk uit. Zoveel zelfs, dat er wel een verbetering kan ontstaan, maar dat je die pas ten volle kan benutten als de rest van het filter hierop wordt aangepast. Dit kan ertoe leiden dat componentwaarden in de midsectie subtiel gewijzigd moeten worden.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”