Zijn vraag is eigenlijk of in de bas sectie van het filter bipolaire Elco's volstaan of dat je daar beter ook MKP kunt toepassen.
In tussentijd is hij er achter gekomen dat in het filter welke hij wilt bouwen ook bipolaire Elco's in de bas sectie worden toegepast.
Zeker bij een 3-weg kunnen er zeer grote condensator waardes nodig zijn, MKP wordt dan erg prijzig. Ik heb goede ervaringen met de 100uF MKT blokken, deze zijn ruim onder de 10 euro te verkrijgen bijv. via pvanlingen van dit forum.
Dat zijn ze inderdaad, voor 6 euro per stuk ga je niks beters vinden voor op die plek in het filter. Ik als liefhebber van dure condensators zou ook prima kunnen slapen met een nette MKT op deze positie in het filter
maar weer even over de bipolaire elko's, als het ding parallel geschakeld is zal het net als een spoel in die positie geen reet uitmaken?
in serie lijkt het me wel van belang.
Ik persoonlijk zou er voor die 6 euro zo'n MKT in hangen, ik vind dat ook in de bas sectie strakker klinken als een elco, en of dat in de praktijk dan ook echt zo is maakt mij voor 12 euro niet uit.
Het gaat niet om de 10 of 20 euro, het g aat om het principe of het wat uitmaakt.
als iedereen er maar mkt ingooit omdat "men" dat zegt.
maakt het parallel geschakeld iets uit of niet.
Ik zie in deze discussie 1 belangrijk aspect niet terug:
Een bipolaire elco heeft een relatief hoge verliesfactor hetgeen zich uit in een effect dat vergelijkbaar is met een serieweerstand. Deze schijnbare weerstand voorkomt (of vermindert in ieder geval) opslingering door resonatie van de filterkring.
Het is dus zeker niet altijd verstandig om een elco in een parallel tak te vervangen door een foliecondensator. Of je moet nog een kleine weerstand (van 1 ohm o.i.d.) in serie met de condensator zetten.
Daarbij is deze weerstand niet lineair, het maakt dus wel degelijk uit. Zoveel zelfs, dat er wel een verbetering kan ontstaan, maar dat je die pas ten volle kan benutten als de rest van het filter hierop wordt aangepast. Dit kan ertoe leiden dat componentwaarden in de midsectie subtiel gewijzigd moeten worden.