Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Voor de elektronicahobbyist, solderen, etsen, etc.
Over de technieken dus, niet over de tools zelf.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door bartsegers »

Zou het mogelijk zijn, om een gebroken chassis te repareren met lijm?

Dit is zo'n beetje de enige optie die ik kan bedenken voordat ik een kapotte woofer weggooi.

Het is dus een (giet?) aluminium chassis van een woofer, welke op 2 plaatsen is gebroken.
Bijlagen
w5-704S (2).JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door ds23man »

Krijg je nooit meer goed.....
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door audiomanics »

Als het niet teveel vervormd is en de breuken keurig op elkaar aansluiten, kun je een heel eind komen door er kneedbaar metaal (gewoon een soort twee-componentenlijm) tussen te persen. Je blijft het zien en het wordt ook niet zo sterk als voor de breuk.
Ik denk dat deze legering slecht te lassen is en als het al te lassen is zullen door de warmte vervormingen en nevenschade ontstaan die mogelijk nog erger is.

Kees
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door avdboom »

Ik heb een trafo gerepareerd met epoxy. Dat spul lijmt ook goed aluminium en als het goed geperst wordt dan zou het Rete sterk zijn. Zeker als het verhit wordt, maar dat zal hier lastig zijn denk ik...

Ik zal het eens nakijken voor je...
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door bartsegers »

De een zegt dat het niet kan, de ander wel :)
Beetje zoals ik her en der op internet ook lees.

Verhitten lijkt mij uit den boze, hoe dan ook. (surround zit er nog aan, en extra schade is bijna onvermijdelijk)
Ik wil hoe dan ook een tube 2-comp spul gaan halen. Er zijn er echter zoveel, dat ik wel direct de goede tube wil kopen.

De breuk is clean trouwens! en loopt schuin naar achteren van vooraf gezien.
Duw ik het nu in elkaar, dan zie je niks, en "voelt" het vast.

@Kees, dat kneedmetaal, dat zorgt niet voor extra veel vulling / gapend chassis ?
Wellicht dat het goed uitpakt voor die gaatjes in het aluminium (zie de belletjes lucht)
Denk ook meteen de oorzaak van dit probleem.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door Zweitse »

Misschien dat dit iets is, het schijnt goede lijm te zijn.
Bijlagen
04001_200.jpg
04001_200.jpg (9.33 KiB) 6253 keer bekeken
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door avdboom »

Ik heb deze gebruikt http://www.uhu-profishop.com/uhu-plus-3 ... r-33g.html

Beviel mij goed, en bij diverse modelbouw winkels te krijgen. Met vloeibaar metaal heb ik wisselende ervaringen, maar in mijn ogen werkt dat het beste om iets mee in te kapselen. Ik zou zelf als ik iets wilde proberen een (epoxy) lijm proberen....
En zo'n breuk als deze centreerd makkelijk en heeft genoeg breuk weefsel zeg maar om een goede hechting te geven. Wat mij wel aan te raden lijkt is iets maken dat je ook wat klemkracht er op kan zetten, dit verbeterd de hechting.

Proberen kan altijd natuurlijk... Het chassis wordt ook nog vast geschroefd, als de lijm verbinding dat overleeft dan denk ik dat het wel goed zit...

[EDIT]
Misschien het chassis losjes in een gat schroeven met schilderstape onder de lijm plekken, voorzichting lijmklem haaks op de breuk en dan het chassis vast schroeven om de klemkracht in stand te houden voor langere tijd???
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door GeertM2 »

Ik heb zo'n setje gekocht:

Heb het nog niet gebruikt omdat de gelegenheid zich nog niet voor gedaan heeft, maar lijkt op het filmpje wel aardig te werken. :-k
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door rjmulder »

Is bison metaallijm niet wat?
Gebruikersavatar
Teigetje
Berichten: 274
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 8:44
Locatie: Duiven

Re: Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door Teigetje »

Ik heb ook al eens Bison 2 comp. metaallijm gebruikt bij gietaluminium. Zat muurvast...

Succes!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door Pjotr »

Aan het breukvlak te zien is het geen giet aluminium, dat breekt niet zo makkelijk, maar Zamak. Zamak is gerecycled non-ferro metaal, een mengsel van aluminium, zink, en nog wat. Is vrijwel niet te lijmen. Enige wat je kunt doen is het spalken door onder en boven 1,5mm alu plaatjes er overheen te schroeven.

Dat UHU plus is top lijm maar is alleen erg sterk als je het op hogere temperatuur uit laat harden: Tussen de 80 en 150 graden en dat kan de rolrand niet hebben.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door beijert »

Afhankelijk van de waarde van de woofer is een ring er voorlangs klemmen misschien nog een optie? Met een beetje lijm om het op zijn plek te houden aangezien het niet hecht zoals het zou moeten?

http://forum.showyoursound.nl/topic.asp ... ichpage=96

Dan is de stevigheid eenmaal gemonteerd zeker weer terug.
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door avdboom »

De breuk ziet er wel erg poreus uit nu ik goed kijk. Wss wel sterk genoeg, maar laatst zag ik weer zo'n UPS kerel die voor het gemak maar even de pakketjes van de laadklep afgooide op de grond, dat scheelt hem weer tillen :evil: . Kan me daar echt kwaad om maken... Heb hem ook gezegd dat ik hem een stakker vond, keek die nog verbaasd ook :?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door audiomanics »

bartsegers schreef:
@Kees, dat kneedmetaal, dat zorgt niet voor extra veel vulling / gapend chassis ?
Het is niet vloeibaar, maar wel goed samen te persen.. je moet een beetje denken aan stopverf.
Het is trouwens ook gewoon een epoxy.
Het voordeel van dat goedje, vind ik, is dat het een grote kleefkracht heeft aan blank metaal (en dat heb je als je de breuk mooi schoon houdt)
Als het echt een perfect passende breuk is zou je er zelfs superlijm tussen kunnen laten kruipen.. wel een goeie dan en niet zo'n tubetje bij de Aldi vandaan.
avdboom schreef:
UPS
Breek me de bek niet open... Als iemand uitsluitend met UPS levert ga ik eerst eens kijken of ik het niet ergens anders kan kopen, al is het duurder..

Kees
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door bartsegers »

Bedankt allen voor de antwoorden.

Hitte probeer ik te vermijden. (hoe mooi dat filmpje ook is btw!)

Een extra voorzetring is inderdaad nog geen gek idee. (met superlijm in de breuk)

Moet ik natuurlijk wel ergens hele propere ringen vinden.
Bedenk trouwens dat een woofer een kleine 40€ kost, dus het moet niet gek duur zijn allemaal...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door Pjotr »

Vergeet dat lijmen maar, het breukvlak is simpelweg te klein.

Enige wat je kunt doen is het inklemmen tussen baffle en een klemring. En dan naast de breuk wat extra schroefgaten boren. Zo'n klemring zou je ook gewoon van multiplex kunnen frezen.
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door avdboom »

Pjotr schreef:
Vergeet dat lijmen maar, het breukvlak is simpelweg te klein.

Enige wat je kunt doen is het inklemmen tussen baffle en een klemring. En dan naast de breuk wat extra schroefgaten boren. Zo'n klemring zou je ook gewoon van multiplex kunnen frezen.
En die multiplex ring dan meteen de gehele montage flens laten afdekken als afwerking, zie je er niets meer van...

Ff opmeten daarna en als het oke meet...???
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door SARK »

Is het geen optie om een paar gaatjes bij te boren en de unit aan de achterzijde van de baffle te monteren?
Je ziet de breuk niet meer en door de extra gaatjes zit de rand goed vast.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door Zweitse »

En al dat werk voor een kleine €40 :think:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door ray5150 »

't gaat niet om het geld, het is de sport...
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door SARK »

ray5150 schreef:
't gaat niet om het geld, het is de sport...
+1

@zweitse
Ga je mond spoelen (lachende evil smiley maar dat kan nu niet omdat ik op een iPhoney zit te tiepelen)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door ray5150 »

SARK schreef:
ray5150 schreef:
't gaat niet om het geld, het is de sport...
+1

@zweitse
Ga je mond spoelen (lachende evil smiley maar dat kan nu niet omdat ik op een iPhoney zit te tiepelen) :twisted: :twisted:
Doe ik het wel voor je, Edwin. O:)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door Zweitse »

ray5150 schreef:
't gaat niet om het geld, het is de sport...
Begint meer op bezigheidstherapie te lijken :roll:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door ds23man »

Zweitse schreef:
ray5150 schreef:
't gaat niet om het geld, het is de sport...
Begint meer op bezigheidstherapie te lijken :roll:
In bepaalde kringen noemen ze dat dagbesteding....... :mrgreen:
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Gebroken gietaluminium (Lijmen??)

Bericht door sjons »

Zweitse schreef:
En al dat werk voor een kleine €40 :think:
Ging dit niet om dat tangband woofertje waar hij nog een tweeter bijzocht?
Die dus niet meer of erg moeilijk te krijgen is? Want dan is het wel iets meer dan 40 eurie
Plaats reactie