Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Moderator: Beheerdersteam
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Ok Anne. Bedankt voor de uitleg.
Nou weet ik dat alles goed afgeschermd moet worden maar wil toch een soort behuizing hebben
zoals mijn HF10. Ik ben van plan om alles in een koperen bakje te plaatsen en een houten frame erom heen.
Moet nog even nadenken hoe ik dat moet aanpakken.
Nou weet ik dat alles goed afgeschermd moet worden maar wil toch een soort behuizing hebben
zoals mijn HF10. Ik ben van plan om alles in een koperen bakje te plaatsen en een houten frame erom heen.
Moet nog even nadenken hoe ik dat moet aanpakken.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Soldeer van stroken printplaat het kastje dat je nodig bent. Boven op de buisvoetjes.
Aan de onderkant 4 messing moertjes solderen, hierop kun je dan de onderkant schroeven.
Heb ik vroeger zo vaak gedaan voor mijn HF ontwerpjes.
Aan de onderkant 4 messing moertjes solderen, hierop kun je dan de onderkant schroeven.
Heb ik vroeger zo vaak gedaan voor mijn HF ontwerpjes.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Ik ken dat Ronny.
Heb er zelf ook wat van gemaakt.
Heb er zelf ook wat van gemaakt.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Dit riekt naar de misdaadkoifarm schreef:Soldeer van stroken printplaat het kastje dat je nodig bent. Boven op de buisvoetjes.
Aan de onderkant 4 messing moertjes solderen, hierop kun je dan de onderkant schroeven.
Heb ik vroeger zo vaak gedaan voor mijn HF ontwerpjes.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Ja de misdaad is hier ook nog aanwezig.
Draait 1 keer per jaar.
Draait 1 keer per jaar.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Ha, spoel wat is het, 10mm doorsnede? C-trimmertje erover, ziet er bekend uit
vond ook een mooi HF bouwsel terug laatst, zal thuis ff een fotootje schieten, komt eraan 
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Het kriebelt bij mij ook wel vaak Ronny.
Barry dit is een ECC85 met een EL86.
Komt ongeveer 6 watt vanaf.
Spoel 8mm. Ach wel leuk speelgoed. Maar wel veel harmonischen aanwezig.
En niet te vergeten de volledige hoogspanning op de trimmers. Heb er regelmatig een klap van gehad.
Barry dit is een ECC85 met een EL86.
Komt ongeveer 6 watt vanaf.
Spoel 8mm. Ach wel leuk speelgoed. Maar wel veel harmonischen aanwezig.
En niet te vergeten de volledige hoogspanning op de trimmers. Heb er regelmatig een klap van gehad.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Mooi hoor, leuk ding. Maar hoezo heb je 'm nog 1 x p/jaar aan? Toch wel aan een dummy load he
Veel van dat spul gebouwd, in het bakje 'J' van jeugdzonde vond ik mijn zelfbouwportofoon (nouja portofoon, eigenlijk alleen de zender) terug, hoop lol van het ding gehad. Heb er toen ook een antenne bij gemaakt, een rubber duckje, maar die kan ik niet weer vinden. Nicad celletjes erin die zijn gaan lekken zie ik wel, moet ik eruit halen. Zal eind jaren 80 zijn geweest dat ik dit gebouwd heb. BF900 oscillator, met volgens mij een 2N2219 als eindtrap, iets van 0.5W. Er was toen veel aktiviteit op de band, op het fietsje ermee rondtoeren. Electret microfoon met een limiter, batterijcontrole (die ledjes voorop) en best stabiel voor een vrijlopende oscillator, pll hadden we nog nooit van gehoord natuurlijk. Frequentie instellen met de potmeter bovenop via een varicap diode. Hier in Twente kom ik de meeste vaste stations er wel mee bereiken, bereik was best goed. Het is het betere bak en braadwerk, megaveel ontkoppelen overal, maar het werkte uit de kunst.
Veel van dat spul gebouwd, in het bakje 'J' van jeugdzonde vond ik mijn zelfbouwportofoon (nouja portofoon, eigenlijk alleen de zender) terug, hoop lol van het ding gehad. Heb er toen ook een antenne bij gemaakt, een rubber duckje, maar die kan ik niet weer vinden. Nicad celletjes erin die zijn gaan lekken zie ik wel, moet ik eruit halen. Zal eind jaren 80 zijn geweest dat ik dit gebouwd heb. BF900 oscillator, met volgens mij een 2N2219 als eindtrap, iets van 0.5W. Er was toen veel aktiviteit op de band, op het fietsje ermee rondtoeren. Electret microfoon met een limiter, batterijcontrole (die ledjes voorop) en best stabiel voor een vrijlopende oscillator, pll hadden we nog nooit van gehoord natuurlijk. Frequentie instellen met de potmeter bovenop via een varicap diode. Hier in Twente kom ik de meeste vaste stations er wel mee bereiken, bereik was best goed. Het is het betere bak en braadwerk, megaveel ontkoppelen overal, maar het werkte uit de kunst.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Daarom deed ik er altijd het omhulsel van een DIN plug overheen, past precies.TheoK schreef:En niet te vergeten de volledige hoogspanning op de trimmers. Heb er regelmatig een klap van gehad.
Jaren 80, veel gebouwd voor 3m en tv. Buizen QQE06/40 en transistor tot 150watt.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Op mijn verjaardag draait hij de hele dag.Barry2001 schreef:Mooi hoor, leuk ding. Maar hoezo heb je 'm nog 1 x p/jaar aan? Toch wel aan een dummy load he![]()
Dan heb ik buiten een radio met speakers staan.
Op een pc een mooie collectie muziek samengesteld en draaien maar.
Heb er verder dan geen omkijken naar.
En heb er een kleine antenne aan. Een dipooltje.
Ben voor de gein eens met de auto op pad gegaan en het bereik is een paar kilometer.
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Zo nu weer even ontopic.
Ik ben de onderdelen aan het uitzoeken.
Zo te zien op het schema staan er RAB,RAE,RBF,RBG,RBB en RAF weerstanden op.
Wat betekent dit?
En de condensatoren. Wat voor type kun je het beste gebruiken?
Ik ben de onderdelen aan het uitzoeken.
Zo te zien op het schema staan er RAB,RAE,RBF,RBG,RBB en RAF weerstanden op.
Wat betekent dit?
En de condensatoren. Wat voor type kun je het beste gebruiken?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Ik weet ff niet welk schema je nu naar kijkt Theo, maar dat zijn kreten uit de assemblage wereld: http://www.ipo.gov.uk/h1r.pdf
Ps gloeistroomprintjes zijn besteld.
Ps gloeistroomprintjes zijn besteld.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Metaalfim 1% weerstand in de RIAA, en daar ook een 1% C gebruiken. Hoeft geen 'audiofiele' te zijn, wel nauwkeurig.
Overige R's nemen wat erbij staat (1W), en goede koppelcondensatoren. Wat is goed? Zijn topics vol over geschreven, heb voor de Phonodude Auricaps gekocht.
Overige R's nemen wat erbij staat (1W), en goede koppelcondensatoren. Wat is goed? Zijn topics vol over geschreven, heb voor de Phonodude Auricaps gekocht.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Ik heb de filter condensatoren wel voor jou liggen.
200pf en 8n2 in 1%. Bij belangstelling stuur maar een PB.
200pf en 8n2 in 1%. Bij belangstelling stuur maar een PB.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Vond nog een variant op het net.
http://world-designs.co.uk/forum/showthread.php?t=5404
Had een vraagje?,Hoeveel mA trekt nu zo,n schakeling?
http://world-designs.co.uk/forum/showthread.php?t=5404
Had een vraagje?,Hoeveel mA trekt nu zo,n schakeling?
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Ongeveer 2,5mA.
De 5751 ruist minder maar heeft ook minder versterking(vandaar die oscon). De 5751 gold van Electro Harmonics is mijn favourit. Betreffende 5751 buizen.
De 5751 ruist minder maar heeft ook minder versterking(vandaar die oscon). De 5751 gold van Electro Harmonics is mijn favourit. Betreffende 5751 buizen.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Maar ook hier hetzelfde verhaal als met een ECC81, die 100V op de kathode mag niet zonder de gloei omhoog te halen.Deze buis mag ook maar 90V hebben.koifarm schreef:Ongeveer 2,5mA.
De 5751 ruist minder maar heeft ook minder versterking(vandaar die oscon). De 5751 gold van Electro Harmonics is mijn favourit. Betreffende 5751 buizen.
Ook nogal onnozel is de 1% weerstanden (was 't toch al) met dezelfde waardes als bij de ECC83.De Ri van de buis zit in serie ,andere buis,andere Ri en dus andere weerstand.Maar nee gewoon dezelfde en 1% nogwel
Anne
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Daarom ben ik blij dat ik de curve kan meten en daarna de filtering kan aanpassen.
Want zoals we al eens eerder hebben besproken is de millercapaciteit van de buis in dit filter ook van invloed op de RIAA curve.
De nauwkeurigheid van de onderdelen bepaald wel of er verschil is tussen beide kanalen.
Want zoals we al eens eerder hebben besproken is de millercapaciteit van de buis in dit filter ook van invloed op de RIAA curve.
De nauwkeurigheid van de onderdelen bepaald wel of er verschil is tussen beide kanalen.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Da's juis,da's geel juis
.(met al dat gepope op tv begin ik ook al fraterig te doen
)
Zou je ook de buizen nog moeten uitzoeken op dezelfde Ri of de serieweerstanden van de filter instelbaar maken.
Maar zijn er mensen met 1% oren
,ik niet hoor
.
Anne
Zou je ook de buizen nog moeten uitzoeken op dezelfde Ri of de serieweerstanden van de filter instelbaar maken.
Maar zijn er mensen met 1% oren
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Beide kanalen gelijk inderdaad, en referentie. Aanpassen op een andere buis ja, maar dan wel vanuit een referentie.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Bedankt,Anne en Koifarm.
En als de laatste buis nu vervangen wordt door een rus........ 6N6P.......... 6N2P-EV...........6N1P...........6N23P
Ja,veel keuze,
heb ze allemaal liggen............................... 
En als de laatste buis nu vervangen wordt door een rus........ 6N6P.......... 6N2P-EV...........6N1P...........6N23P
Ja,veel keuze,
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Ik krijg van Ronny de weerstanden en de condensatoren.
Waarvoor enorm bedankt.
Tja keuzes maken met welk ontwerp
Ik ga gewoon dit proberen en zie wel wat eruit komt.
Aanpassen kan altijd nog.
Waarvoor enorm bedankt.
Tja keuzes maken met welk ontwerp
Ik ga gewoon dit proberen en zie wel wat eruit komt.
Aanpassen kan altijd nog.
