Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door TheoK »

Ok Anne. Bedankt voor de uitleg.

Nou weet ik dat alles goed afgeschermd moet worden maar wil toch een soort behuizing hebben
zoals mijn HF10. Ik ben van plan om alles in een koperen bakje te plaatsen en een houten frame erom heen.
Moet nog even nadenken hoe ik dat moet aanpakken.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door koifarm »

Soldeer van stroken printplaat het kastje dat je nodig bent. Boven op de buisvoetjes.
Aan de onderkant 4 messing moertjes solderen, hierop kun je dan de onderkant schroeven.
Heb ik vroeger zo vaak gedaan voor mijn HF ontwerpjes.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door TheoK »

Ik ken dat Ronny.
Heb er zelf ook wat van gemaakt.
Bijlagen
P1030624.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Barry2001 »

koifarm schreef:
Soldeer van stroken printplaat het kastje dat je nodig bent. Boven op de buisvoetjes.
Aan de onderkant 4 messing moertjes solderen, hierop kun je dan de onderkant schroeven.
Heb ik vroeger zo vaak gedaan voor mijn HF ontwerpjes.
Dit riekt naar de misdaad :lol:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door TheoK »

Ja de misdaad is hier ook nog aanwezig.
Draait 1 keer per jaar.
Bijlagen
P1040024.JPG
P1040025.JPG
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door koifarm »

Zeg maar jeugd zonde. :sure:

Theo ik krijg gewoon kriebels. :rock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Barry2001 »

Ha, spoel wat is het, 10mm doorsnede? C-trimmertje erover, ziet er bekend uit :mrgreen: vond ook een mooi HF bouwsel terug laatst, zal thuis ff een fotootje schieten, komt eraan :rock:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door TheoK »

Het kriebelt bij mij ook wel vaak Ronny.
Barry dit is een ECC85 met een EL86.
Komt ongeveer 6 watt vanaf.
Spoel 8mm. Ach wel leuk speelgoed. Maar wel veel harmonischen aanwezig.
En niet te vergeten de volledige hoogspanning op de trimmers. Heb er regelmatig een klap van gehad.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Barry2001 »

Mooi hoor, leuk ding. Maar hoezo heb je 'm nog 1 x p/jaar aan? Toch wel aan een dummy load he :mrgreen:

Veel van dat spul gebouwd, in het bakje 'J' van jeugdzonde vond ik mijn zelfbouwportofoon (nouja portofoon, eigenlijk alleen de zender) terug, hoop lol van het ding gehad. Heb er toen ook een antenne bij gemaakt, een rubber duckje, maar die kan ik niet weer vinden. Nicad celletjes erin die zijn gaan lekken zie ik wel, moet ik eruit halen. Zal eind jaren 80 zijn geweest dat ik dit gebouwd heb. BF900 oscillator, met volgens mij een 2N2219 als eindtrap, iets van 0.5W. Er was toen veel aktiviteit op de band, op het fietsje ermee rondtoeren. Electret microfoon met een limiter, batterijcontrole (die ledjes voorop) en best stabiel voor een vrijlopende oscillator, pll hadden we nog nooit van gehoord natuurlijk. Frequentie instellen met de potmeter bovenop via een varicap diode. Hier in Twente kom ik de meeste vaste stations er wel mee bereiken, bereik was best goed. Het is het betere bak en braadwerk, megaveel ontkoppelen overal, maar het werkte uit de kunst.
Bijlagen
DSC00861.jpg
DSC00862.jpg
DSC00863.jpg
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door koifarm »

TheoK schreef:
En niet te vergeten de volledige hoogspanning op de trimmers. Heb er regelmatig een klap van gehad.
Daarom deed ik er altijd het omhulsel van een DIN plug overheen, past precies.

Jaren 80, veel gebouwd voor 3m en tv. Buizen QQE06/40 en transistor tot 150watt.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door TheoK »

Barry2001 schreef:
Mooi hoor, leuk ding. Maar hoezo heb je 'm nog 1 x p/jaar aan? Toch wel aan een dummy load he :mrgreen:
Op mijn verjaardag draait hij de hele dag.
Dan heb ik buiten een radio met speakers staan.
Op een pc een mooie collectie muziek samengesteld en draaien maar.
Heb er verder dan geen omkijken naar.
En heb er een kleine antenne aan. Een dipooltje.
Ben voor de gein eens met de auto op pad gegaan en het bereik is een paar kilometer.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door sander1238 »

Radio theo!!!
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door TheoK »

Zo nu weer even ontopic.

Ik ben de onderdelen aan het uitzoeken.
Zo te zien op het schema staan er RAB,RAE,RBF,RBG,RBB en RAF weerstanden op.
Wat betekent dit?
En de condensatoren. Wat voor type kun je het beste gebruiken?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Barry2001 »

Ik weet ff niet welk schema je nu naar kijkt Theo, maar dat zijn kreten uit de assemblage wereld: http://www.ipo.gov.uk/h1r.pdf

Ps gloeistroomprintjes zijn besteld.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door TheoK »

Het schema van Ronny.
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Barry2001 »

Metaalfim 1% weerstand in de RIAA, en daar ook een 1% C gebruiken. Hoeft geen 'audiofiele' te zijn, wel nauwkeurig.
Overige R's nemen wat erbij staat (1W), en goede koppelcondensatoren. Wat is goed? Zijn topics vol over geschreven, heb voor de Phonodude Auricaps gekocht.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door koifarm »

Ik heb de filter condensatoren wel voor jou liggen.
200pf en 8n2 in 1%. Bij belangstelling stuur maar een PB.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door democles »

Vond nog een variant op het net.

http://world-designs.co.uk/forum/showthread.php?t=5404

Had een vraagje?,Hoeveel mA trekt nu zo,n schakeling?
Bijlagen
RichPhono.gif
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door koifarm »

Ongeveer 2,5mA.

De 5751 ruist minder maar heeft ook minder versterking(vandaar die oscon). De 5751 gold van Electro Harmonics is mijn favourit. Betreffende 5751 buizen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Ah!buis »

koifarm schreef:
Ongeveer 2,5mA.

De 5751 ruist minder maar heeft ook minder versterking(vandaar die oscon). De 5751 gold van Electro Harmonics is mijn favourit. Betreffende 5751 buizen.
Maar ook hier hetzelfde verhaal als met een ECC81, die 100V op de kathode mag niet zonder de gloei omhoog te halen.Deze buis mag ook maar 90V hebben.
Ook nogal onnozel is de 1% weerstanden (was 't toch al) met dezelfde waardes als bij de ECC83.De Ri van de buis zit in serie ,andere buis,andere Ri en dus andere weerstand.Maar nee gewoon dezelfde en 1% nogwel :lol: .
Anne
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door koifarm »

Daarom ben ik blij dat ik de curve kan meten en daarna de filtering kan aanpassen.
Want zoals we al eens eerder hebben besproken is de millercapaciteit van de buis in dit filter ook van invloed op de RIAA curve.

De nauwkeurigheid van de onderdelen bepaald wel of er verschil is tussen beide kanalen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Ah!buis »

Da's juis,da's geel juis :lol: .(met al dat gepope op tv begin ik ook al fraterig te doen :shock: )
Zou je ook de buizen nog moeten uitzoeken op dezelfde Ri of de serieweerstanden van de filter instelbaar maken.
Maar zijn er mensen met 1% oren :? ,ik niet hoor O:) .
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Barry2001 »

Beide kanalen gelijk inderdaad, en referentie. Aanpassen op een andere buis ja, maar dan wel vanuit een referentie.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door democles »

Bedankt,Anne en Koifarm.

En als de laatste buis nu vervangen wordt door een rus........ 6N6P.......... 6N2P-EV...........6N1P...........6N23P

Ja,veel keuze, :think: heb ze allemaal liggen............................... :mrgreen:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door TheoK »

Ik krijg van Ronny de weerstanden en de condensatoren.
Waarvoor enorm bedankt. :D

Tja keuzes maken met welk ontwerp :think: :think: :think:

Ik ga gewoon dit proberen en zie wel wat eruit komt.
Aanpassen kan altijd nog.
Plaats reactie