Subwoofer kist bouwen

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
wally72
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:51

Subwoofer kist bouwen

Bericht door wally72 »

Hallo allemaal,
Ik ben in het bezit van twee 12" L7 kicker subwoofers.
(Dubbel spoels, 2X2ohm. 750 rms/1500 peak op 4ohm)
Ik wil zelf graag een gepoorte kist (bekleed met noppen schuim) maken maar zit met een aantal vragen waar ik nog geen duidelijke antwoorden op heb kunnen vinden.
De maximale breedte in mijn auto is 1m5cm, hoogte 40cm diepte 50cm.
Kan ik beter twee kisten maken of gewoon één grote?
Hoeveel liter moet de kist dan zijn?
Welke plek en hoe groot en diep zou de poort moeten zijn/zitten? (of twee kleinere poorten).
Het hout wat ik gebruik is 22mm MDF.
Hopelijk heeft iemand wat antwoorden.....
Nou hoorde ik door de subwoofers in serie aan te sluiten, dat het mogelijk moet zijn ze op 2 Ohm te laten spelen. Weet iemand of dat inderdaad mogelijk is?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Subwoofer kist bouwen

Bericht door avdboom »

Hallo,

Om de grootte en de poort te bepalen zijn de Thiele/Small parameters nodig, die zijn bij de documentatie of an de hand van exacte type nummer online te vinden. Dit is onader andere termen als Fs, Qts, Qes, Qms, VAS e.d.
Daarmee kan de behuizing met software als WinISD (gratis) te berekenen.

Ik zou inwendig in ieder geval 2 kamers maken, dan is er minder ruimte voor staande golven. Maak ook bracings er in (planken met gaten) om doorbuiging/resonanties van de wanden tegen te gaan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Subwoofer kist bouwen

Bericht door ds23man »

Kist? Kast bedoel je. Of ga je je luidspreker begraven? :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Subwoofer kist bouwen

Bericht door SARK »

Hallo Wally ... heb je hier al eens in gekeken :?:
http://www.kicker.com/sites/default/fil ... L72008.pdf
In deze handleiding staan ook voorstellen in voor een kast, Vented Compact (Minimum Enclosure Volume) en Vented SPL/DeepBass (Maximum Enclosure Volume)
Plaats reactie