Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door TheoK »

De gloeidraden met 2 weerstanden van 100 Ohm naar de aarde leggen.
Scheelt heel veel brom.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

TheoK schreef:
De gloeidraden met 2 weerstanden van 100 Ohm naar de aarde leggen.
Scheelt heel veel brom.
Dat is zeker! Ik heb op beide 6N3P's op pen 1 en 9 twee weerstandjes gezet naar pen 5 (aarde). Stukken minder :goedzo:

Wel nog een klein beetje brom over van pakweg 54 dB. Onafhankelijk van de volumepot en gelijk weg bij uitschakelen. Volgens mij genoeg uF in de voeding: hij blijft nog een hele tijd spelen.

Het geluid is helder en gedetailleerd, maar ik mis wel veel laag. Kan ik hier iets aan doen?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Ah!buis »

Fredvandam schreef:
TheoK schreef:
De gloeidraden met 2 weerstanden van 100 Ohm naar de aarde leggen.
Scheelt heel veel brom.
Dat is zeker! Ik heb op beide 6N3P's op pen 1 en 9 twee weerstandjes gezet naar pen 5 (aarde). Stukken minder :goedzo:

Wel nog een klein beetje brom over van pakweg 54 dB. Onafhankelijk van de volumepot en gelijk weg bij uitschakelen. Volgens mij genoeg uF in de voeding: hij blijft nog een hele tijd spelen.

Het geluid is helder en gedetailleerd, maar ik mis wel veel laag. Kan ik hier iets aan doen?
Ipv de twee 100 ohm weerstanden kun je ook een instel potmeter van bijv.500 ohm gebruiken.Ook tussen pen 1 en 9 en de loper aan 5 (aarde).En dan op min.brom afstellen.
Om meer laag te hebben zou je de twee 0,1µF C's naar de eindbuizen kunnen vergroten.Proberen met over elk nog een 0,1µF te zetten.Hoewel meestal de UGT de beperking is.Wel wat op te halen met tegenkoppelen (te koste van dev ingangs gevoeligheid)
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Nog een heleboel vragen:

Die potmeter: moet dat een 1 Watt type zijn? Kan ik die bij Dick Best bestellen?

Er zit nu 0,15 uF in. Ik heb geen C-tjes liggen om deze erover te zetten. Ik ben dan geneigd om deze te vervangen door 0,47 uF. Een wat kleiner model, de Russen zijn behoorlijk groot.

Wat betreft de terugkoppeling: kan je dat in het schema weergeven? Kan dat ook instelbaar (tussen 0 en 100%)?
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Ik heb aan één kanaal de condensatoren met ieder 1uF overbrugd (ik had geen andere). Dit kanaal lijkt iets lager te gaan. maar geen wereld van verschil. Nog eens verder luisteren. Ik denk dat het niets uitmaakt: dan zal het wel aan de UGT's liggen.

Ik had nog een setje Chinese buisjes liggen (zaten Russische in). Deze eens geprobeerd. Wat mij het eerste opviel is dat de versterker vrijwel niet meer bromt :?:

Nog een ontdekking: de speakers zijn uit fase. Ik moet er een ompolen. Wat is wijsheid: de UGT primair of secundair ompolen?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door RobertD »

Ik heb mijn HF10 ook met tegenkoppeling onder controle gekregen.
Tussen kathode van de ingangsbuis en massa heb ik een elco van 100uF in serie met een 100Ohm weerstand gezet.
De weerstand aan massa en de elco aan de kathode.
Op het knooppunt komt de tegenkoppelweerstand die is aangesloten op de plus van de uitgangstrafo (secundair).

Met een scoop is dit het makkelijkst te doen. Als je wilt doen we dat een keer bij mij op de scoop.

Bij mij was het nodig om de tegenkoppelweerstand nog te overbruggen met een condensatortje van 1nF om een opslingerverschijnsel te compenseren.
Na het aanbrengen van de tegenkoppeling was de bas veel beter en het hoog minder schel.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Ah!buis »

Met 0µ15 zijn die C's groot zat.Een ontbrom-potm. van 500 ohm slikt 75mW , hoeft niet groot te zijn.
Als je van plan bent om met tegenkoppeling te beginnen,wacht dan even met dat fase-verschil.
Die is van belang voor die tegenkoppeling.Zo zit er teminste één goed,verkeerd en 't gaat gillen.
Om de fase te veranderen,zal bij een van twee dus moeten, is het meestal 't simpelst om de anode-aansluitingen om te wisselen.
Een tekeningetje met het voorstel van Robert en de verwisseling.
Anne
Bijlagen
HF10met6N3P.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door RobertD »

Precies. Ik heb alleen 3k9 als terugkoppelweerstand, geloof ik.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door mtb »

Ik weet niet of jullie hier nog wat aan hebben?, anders wellicht iets voor de volgende keer.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Ah!buis »

mtb schreef:
Ik weet niet of jullie hier nog wat aan hebben?, anders wellicht iets voor de volgende keer.
Daar maak je de 100 ohm in de tegenkoppeling regelbaar.Geeft hier een dubbel gevolg,je regelt er dan ook de versterking van de eerste triode mee,niet erg maar verwarrend (komt de verandering van de versterking of de terugkoppeling)
In dit geval,om de tegenkoppeling regelbaar te maken, de 100 ohm een trimpot en de weerstand vanuit de UGT aan de loper.Ofwel de terugkoppel weerstand instelbaar.
Anne
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door mtb »

Als je meer tegenkoppelt, wordt het geluid zachter (maar waarschijnlijk wel beter), dat is toch niet verwarrend?
Maar ik zie jouw oplossing niet zo gauw, zou je dit op http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=20240 kunnen toelichten, omdat dit topic een beetje een ramp aan het worden is.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Ah!buis »

mtb schreef:
Als je meer tegenkoppelt, wordt het geluid zachter (maar waarschijnlijk wel beter), dat is toch niet verwarrend?
Maar ik zie jouw oplossing niet zo gauw, zou je dit op http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=20240 kunnen toelichten, omdat dit topic een beetje een ramp aan het worden is.
Ach,die moeilijkheid komt in jou versterker niet voor,de tegenkoppeling verandert de versterking van de voorversterker niet.
In het ontwerp hier is de tegenkoppeling naar de kathode,niet een rooster.
Met een grotere kathodeweerstand gaat de voorversterker minder versterken en de tegenkoppeling daar neemt dan ook toe.
Je regelt dus twee dingen met een handeling,zowel de plaatselijke als de totale tegenkoppeling.
Met een weerstand aan de loper van een 100 ohm trimpot verandert (bijna) enkel de totale tegenkoppeling.
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Een ramp? Chernobyl is een ramp. Kwestie van ompolen. :| Ik heb de versterker in spiegelbeeld opgebouwd omdat dat qua lay-out het beste uitkwam. De UGT had ik echter niet gespiegeld. Foutje, bedankt!

Daarnaast moest ik de gloeispanningen aan massa leggen: wist ik niet, alleen twisten. 8-[ De weerstand spanningsdeler doet het, met de Chinese buisjes, goed. Klein beetje ruis, vrijwel geen brom. Met potmetertjes kan ik de versterker met Russische buizen ook wel stil krijgen.

Nu hangen de Topas eraan en ik moet zeggen: meer dan voldoende laag. Koppel-C's zo gelaten (0,15uF). Volgens mij is ie klaar voor Alphen 2015 :lagge:
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Nog even buisjes gewisseld. De Russische klinken beter. De Chinese buisjes zijn minder helder, beetje te veel laag: een beetje te warm. Met de Russische buisjes klink hij bijna net zo mooi als de KT77 PP. Bijna :|

De brom is dan wel terug :!: Het zijn de stuurbuisjes. Als ik deze omwissel voor ade Chinese 6N3P, dan is de brom weg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Kappa7 »

Klinkt als twee buis helften die niet helemaal gelijk zijn.
Helaas zit er standaard geen mogelijkheid in om dit te kunnen bij stellen.
Daarvoor zou er een pot op de plek van de 2K7 weerstanden moeten komen die dit kan regelen.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Ik heb de ontbrom weerstanden vervangen door 10 slagen instelpotmeters. Nu kan ik bij de Russische buisjes de brom vrijwel wegkrijgen.

Het geluid is helder, ruimtelijk en veel mooier dan het oorspronkelijke ontwerp. En dan te bedenken dat de buizen en trafo's hetzelfde zijn gebleven!

Vrijwel geen brom, maar de versterker ruist wel, vooral het rechterkanaal. Moeilijk te beschrijven, een soort vinyl-achtige ruis, of ik een vuile LP draai. Ik heb er maar een (donker) filmpje van gemaakt: http://youtu.be/1oAVRw1kSTs.

Kunnen jullie zeggen waar het vandaan komt?
Bijlagen
IMG_20140508_194428.jpg
IMG_20140508_194330.jpg
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door disco »

Fredvandam schreef:
Nu kan ik bij de Russische buisjes de brom vrijwel wegkrijgen. Het geluid is helder, ruimtelijk en veel mooier dan het oorspronkelijke ontwerp.
Als je audiosignaal met 100Hz wordt gemoduleerd verandert dit het audiosignaal. Het is dus niet zo simpel als het weergeven van een "extra toon".
Fredvandam schreef:
Vrijwel geen brom, maar de versterker ruist wel, vooral het rechterkanaal. Kunnen jullie zeggen waar het vandaan komt?
1) slechte soldeerverbinding
2) koppelcondensator defekt
3) een buis defekt
4) slecht kontakt tussen buis en socket

2 & 3 kun je checken door L en R onderdelen te wisselen om te horen of het probleem mee verhuist.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

disco schreef:
1) slechte soldeerverbinding
2) koppelcondensator defekt
3) een buis defekt
4) slecht kontakt tussen buis en socket

2 & 3 kun je checken door L en R onderdelen te wisselen om te horen of het probleem mee verhuist.
Ik heb alle buizen L/R omgewisseld en de ruis komt nu (voornamelijk) uit het andere kanaal. Nog wat meer wisselen.
Buizen/buisvoeten inspuiten met contactspray?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Ah!buis »

Met buizen wisselen heb je de kontakten van de buisvoeten bewogen,weet je zeker dat alles goed vastgesoldeerd zit ?
Soms willen die dingen wel's slecht vertinnen (oxydatie of zo).Kan ook dat de buizen niet goed kontakt maken ,vinger op de top en wat waggelen ermee (als de buis nog niet te heet is 8-[ ).
Kan ook in de buis,flink er tegen tikken (ertegen,niet erdoor :shock: :lol: )
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door nl3prc »

Fredvandam schreef:
disco schreef:
1) slechte soldeerverbinding
2) koppelcondensator defekt
3) een buis defekt
4) slecht kontakt tussen buis en socket

2 & 3 kun je checken door L en R onderdelen te wisselen om te horen of het probleem mee verhuist.
Ik heb alle buizen L/R omgewisseld en de ruis komt nu (voornamelijk) uit het andere kanaal. Nog wat meer wisselen.
Buizen/buisvoeten inspuiten met contactspray?
Neem dan wel contact spray zonder smeer middelen en wees er zeker van dat de buizen zijn afgekoeld voor je met die spray aan de gang gaat
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Als ik het zo begrijp, komt de ruis door e.o.a. slechte verbinding. Ik ga alles nog eens nalopen.

En toch klinkt ie best mooi!
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door nl3prc »

Als de ruis met het wisselen van buizen mee verhuisd dan kan het ook aan de buis zelf liggen

Gewoon elke keer als je een buis verwisseld even controleren dat weet je ook meteen welke buis het is.
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door disco »

nl3prc schreef:
Als de ruis met het wisselen van buizen mee verhuisd dan kan het ook aan de buis zelf liggen.
Gewoon elke keer als je een buis verwisseld even controleren dat weet je ook meteen welke buis het is.
Inderdaad, vooral de grijze massa blijven gebruiken en niet direct naar de bus prut grijpen want dat doet meer kwaad dan goed.
Plaats reactie