Als je padjes direkt doorverbindt en bij een pcb boer besteld die visuele inspectie doet of Automatische Optische Inspectie (AOI) wordt dit als onbedoelde sluiting gezien. Zal bij onze chinese vrienden wel meevallen, maar toch. Tevens creeer je een onbedoeld klein hoekje wat als zgn 'acid trap' kan gaan werken, bij cleaning van het bord kunnen hier chemicaliën in blijven staan. Loopt zo'n vaart niet hier, maar als tip
AFDAC-LB (Low Budget)
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Complimenten voor de print, ziet er keurig uit. Voor perfectie, die doorverbindingen van 2 padjes naast elkaar eigenlijk zo doen:
Als je padjes direkt doorverbindt en bij een pcb boer besteld die visuele inspectie doet of Automatische Optische Inspectie (AOI) wordt dit als onbedoelde sluiting gezien. Zal bij onze chinese vrienden wel meevallen, maar toch. Tevens creeer je een onbedoeld klein hoekje wat als zgn 'acid trap' kan gaan werken, bij cleaning van het bord kunnen hier chemicaliën in blijven staan. Loopt zo'n vaart niet hier, maar als tip
Als je padjes direkt doorverbindt en bij een pcb boer besteld die visuele inspectie doet of Automatische Optische Inspectie (AOI) wordt dit als onbedoelde sluiting gezien. Zal bij onze chinese vrienden wel meevallen, maar toch. Tevens creeer je een onbedoeld klein hoekje wat als zgn 'acid trap' kan gaan werken, bij cleaning van het bord kunnen hier chemicaliën in blijven staan. Loopt zo'n vaart niet hier, maar als tip
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Bedankt voor de tip Barry, zal er volgende keer rekening mee houden.
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Het leek me wel een goeie aanleiding om 's naar die NXP dingen te kijken.Wat 'n narigheid om er uit wijs te raken,ze zouden in de leer moeten bij Atmel,is ook niet altijd alles maar toch verschil dag en nacht.knuisje schreef:Ik heb nog geen succes met het aansturen van de MAX6960. Het probleem is dat deze weliswaar een 4-wire bus heeft maar net iets afwijkt van SPI waardoor de ingebouwde SPI-hardware van de uC niet is te gebruiken. Ik moet daarom met bit banging (aansturing van de signalen in programmacode) aan de gang, maar dan zit je met allerlei timingvereisten van de MAX6960, die alleen goed zijn te krijgen met een logic analyzer. Die heb ik nog niet, iemand tips voor een goede en voordelige logic analyzer?
Werken ze met 32bit registers én adressen en geen instruktie om een letterlijk adres in een register te krijgen
Als je goed (en lang) zoekt is er vanaf uitvoering7 een mouw aan gepast.Nu kun je het in twee instrukties doen.Eerst 16bit met MOV voor b0..15 en dan de b16..31 met MoVT (MoveTop).
De MAX6960 is niet kieskeurig,je zou de data er zelfs met de hand in kunnen tikken,is geen maximum tijd.
Wel moet je minimaal 25ns tussen de overgangen aanhouden.Om dat te laten gebeuren met een µC moet je al een tempo van 25ns/instruktie hebben = 40MHz.
Aansturen kan dan ook makkelijk in "C".
Omdat ik er nu toch al diep in gedoken ben,een brouwsel in assembler gemaakt.
Anne
- Bijlagen
-
- NXPnaarMAX6960.txt
- (1.27 KiB) 78 keer gedownload
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Bedankt voor de tijd die je er in hebt gestoken. Iets dergelijks heb ik gedaan, zonder resultaat.
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Het zijn wel leuke puzzels,zo heb ik weer 's kennis gemaakt met een andere µP.Denk niet dat 't m'n favoriet zal worden,hoewel misschien is het een kwestie van wennen.knuisje schreef:Bedankt voor de tijd die je er in hebt gestoken. Iets dergelijks heb ik gedaan, zonder resultaat.
Wel raar dat 't zo niet wil.Vroeger verschillende programmas in elkaar gezet,voor het lezen van Tandy TRS80 cass; pulsen,voor de Basicode via de radio (weet iemand dat nog ?) en floppy's lezen/schrijven met de WD1771 chip enzo.
Heeft allemaal willen werken,was wel met een Z80.
En dan zou dit,eigenlijk simpel protocol, het niet doen
Anne
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Ja, misschien een hardwareprobleem. Ik heb mijn hoop op de logic analyzer gevestigd, misschien gaat er toch iets fout.
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Ook met het dac-printje heb ik weinig succes. De SRC4392 wil op geen enkele manier locken op een SPDIF ingang. Alleen een USB-I2S adapter via I2S wil locken. Maar vervolgens zwijgt de PCM5102 terwijl deze, ook volgens de scope, de correcte I2S signalen krijgt aangeboden. 
Ik stop voorlopig maar even met dit project, misschien krijg ik nog eens een helder moment.
Het ging bij de voorgaande AFDAC versies allemaal een stuk makkelijker, terwijl de Sabre toch geen eenvoudig IC is.
Ik stop voorlopig maar even met dit project, misschien krijg ik nog eens een helder moment.
Het ging bij de voorgaande AFDAC versies allemaal een stuk makkelijker, terwijl de Sabre toch geen eenvoudig IC is.
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Kom op! Je kunt het kanjer!
Ik neem aan dat je qua schema de reference designs en ontwerpen van anderen nageplozen hebt.
Misschien net iets te veel tegelijk op de hooivork genomen en ook nieuwe spullen die je nog niet kent? misschien even de zaak stuk voor stuk aanpakken?
[icoon]riem-onder-hart[/icoon]
Ik neem aan dat je qua schema de reference designs en ontwerpen van anderen nageplozen hebt.
Misschien net iets te veel tegelijk op de hooivork genomen en ook nieuwe spullen die je nog niet kent? misschien even de zaak stuk voor stuk aanpakken?
[icoon]riem-onder-hart[/icoon]
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Te krappe voeding, krom voltje, krom bitje?
dan een kunst(ge)bitje.
Zo jammer dat je dan in het duister tast, lijkt mij wel spannend wat het dan is.
Lijkt mij ook wel moeilijk als het b.v. een exemplarisch foute SRC4392 is, of kan dat niet?
dan een kunst(ge)bitje.
Zo jammer dat je dan in het duister tast, lijkt mij wel spannend wat het dan is.
Lijkt mij ook wel moeilijk als het b.v. een exemplarisch foute SRC4392 is, of kan dat niet?
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Bedankt voor de aanmoedigingen, echt super!!!
De programmeeromgeving die ik gebruik is LPCXpresso van NXP, dit is Eclipse, GCC en het LPCOpen framework. Ik moet zeggen dat het programmeren van de Cortex M0+ mij erg goed bevalt. Ik had hier van tevoren de grootste problemen mee verwacht, maar bleek juist geen enkel probleem op te leveren.
Wat werkt nu wel:
- De LPC812 microcontroller programmering en debugging
- Het lezen en schrijven van de scr4392 registers via I2C
- Het laten locken van de scr4392 op een I2S signaal en een SPDIF optisch binnenkomend signaal
Wat werkt nog niet:
- Het laten locken van de scr4392 op een SPDIF coaxiaal signaal
- De PCM5102 analoge uitgang blijft stil bij een aangeboden I2S signaal
- De MAX6960 reageert niet SPI hardware/bitbanged commando's, hiervoor is het even wachten tot ik met een logic analyzer precies kan zien wat er naar de MAX6960 toe gaat.
De programmeeromgeving die ik gebruik is LPCXpresso van NXP, dit is Eclipse, GCC en het LPCOpen framework. Ik moet zeggen dat het programmeren van de Cortex M0+ mij erg goed bevalt. Ik had hier van tevoren de grootste problemen mee verwacht, maar bleek juist geen enkel probleem op te leveren.
Wat werkt nu wel:
- De LPC812 microcontroller programmering en debugging
- Het lezen en schrijven van de scr4392 registers via I2C
- Het laten locken van de scr4392 op een I2S signaal en een SPDIF optisch binnenkomend signaal
Wat werkt nog niet:
- Het laten locken van de scr4392 op een SPDIF coaxiaal signaal
- De PCM5102 analoge uitgang blijft stil bij een aangeboden I2S signaal
- De MAX6960 reageert niet SPI hardware/bitbanged commando's, hiervoor is het even wachten tot ik met een logic analyzer precies kan zien wat er naar de MAX6960 toe gaat.
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Nou ik dit type, kijk ik in mijn schema en zie al waar het aan schort bij de spdif coaxiaal. Ik ben vergeten de secundaire kant van de pulstrafootjes met de massa te verbinden, ze zijn alleen met RX+ en RX- verbonden. 
Nog 2 te gaan.
Nog 2 te gaan.
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
knuisje schreef:Nou ik dit type, kijk ik in mijn schema en zie al waar het aan schort bij de spdif coaxiaal. Ik ben vergeten de secundaire kant van de pulstrafootjes met de massa te verbinden, ze zijn alleen met RX+ en RX- verbonden.
Nog 2 te gaan.
Ik 'scan' net eens door de 5102 datasheet en dat lijkt mij zoals het beschreven is geen al te moeilijk IC om aan de praat te krijgen, geen programmering via I2C maar enkel pinnen die je hoog of laag zet om een instelling te doen, I2S die kan volstaan met Data, Bit clock en LR clock. Wel enkel Left justifieer maar als ik het goed heb is dat een beetje de defacto standaard. Her en der in de datasheet staan situaties beschreven waarin de chip in powersave gaat of de audio-mute er op gooit, wellicht zijn dat situaties om eens kritisch naar het schema te kijken en met je nog te krijgen logic analyser naar (de timing van) signalen te kijken.
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Gaan we doen!
Het is inderdaad een heel simpel ic. De mute pin stuur ik aan via de uC en staat keurig op hoog. Het geselecteerde dataformaat is Philips I2S, wat ik ook uitspuug uit de src4392.
Het is inderdaad een heel simpel ic. De mute pin stuur ik aan via de uC en staat keurig op hoog. Het geselecteerde dataformaat is Philips I2S, wat ik ook uitspuug uit de src4392.
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
De PCM5102 werkt nu ook, ik heb geluid.
Ik schaam mij diep, er zat nog een foutje in het schema waardoor een pin van de dac niet met de voedingsspanning was verbonden.

Ik schaam mij diep, er zat nog een foutje in het schema waardoor een pin van de dac niet met de voedingsspanning was verbonden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Nog 1 te gaan, misschien ook zo'n stommiteit bij de displaydrivers?
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Ik zéch tôg: je kunt het!knuisje schreef:De PCM5102 werkt nu ook, ik heb geluid.![]()
Ik schaam mij diep, er zat nog een foutje in het schema waardoor een pin van de dac niet met de voedingsspanning was verbonden.![]()
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Fouten maken we allemaal wel eens. niks om je voor te schamen.
Fijn dat het toch gelukt is om het op te lossen.

Fijn dat het toch gelukt is om het op te lossen.
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
Dat die chip niet verkeerd klinkt wisten we al, HiFiBerry.
Maar mogelijk dat mede door deze opzet nog wel lekkerder.

Maar mogelijk dat mede door deze opzet nog wel lekkerder.
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: AFDAC-LB (Low Budget)
De AFDAC-2 is een pracht product en klinkt geweldig
De AFDAC-LB gaat jou ook lukken.
De AFDAC-LB gaat jou ook lukken.
