AFDAC-LB (Low Budget)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Barry2001 »

Complimenten voor de print, ziet er keurig uit. Voor perfectie, die doorverbindingen van 2 padjes naast elkaar eigenlijk zo doen:
Knipsel.JPG
Als je padjes direkt doorverbindt en bij een pcb boer besteld die visuele inspectie doet of Automatische Optische Inspectie (AOI) wordt dit als onbedoelde sluiting gezien. Zal bij onze chinese vrienden wel meevallen, maar toch. Tevens creeer je een onbedoeld klein hoekje wat als zgn 'acid trap' kan gaan werken, bij cleaning van het bord kunnen hier chemicaliën in blijven staan. Loopt zo'n vaart niet hier, maar als tip :D
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

Bedankt voor de tip Barry, zal er volgende keer rekening mee houden.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Ah!buis »

knuisje schreef:
Ik heb nog geen succes met het aansturen van de MAX6960. Het probleem is dat deze weliswaar een 4-wire bus heeft maar net iets afwijkt van SPI waardoor de ingebouwde SPI-hardware van de uC niet is te gebruiken. Ik moet daarom met bit banging (aansturing van de signalen in programmacode) aan de gang, maar dan zit je met allerlei timingvereisten van de MAX6960, die alleen goed zijn te krijgen met een logic analyzer. Die heb ik nog niet, iemand tips voor een goede en voordelige logic analyzer?
Het leek me wel een goeie aanleiding om 's naar die NXP dingen te kijken.Wat 'n narigheid om er uit wijs te raken,ze zouden in de leer moeten bij Atmel,is ook niet altijd alles maar toch verschil dag en nacht.
Werken ze met 32bit registers én adressen en geen instruktie om een letterlijk adres in een register te krijgen :shock: .
Als je goed (en lang) zoekt is er vanaf uitvoering7 een mouw aan gepast.Nu kun je het in twee instrukties doen.Eerst 16bit met MOV voor b0..15 en dan de b16..31 met MoVT (MoveTop).
De MAX6960 is niet kieskeurig,je zou de data er zelfs met de hand in kunnen tikken,is geen maximum tijd.
Wel moet je minimaal 25ns tussen de overgangen aanhouden.Om dat te laten gebeuren met een µC moet je al een tempo van 25ns/instruktie hebben = 40MHz.
Aansturen kan dan ook makkelijk in "C".
Omdat ik er nu toch al diep in gedoken ben,een brouwsel in assembler gemaakt.
Anne
Bijlagen
NXPnaarMAX6960.txt
(1.27 KiB) 78 keer gedownload
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

Bedankt voor de tijd die je er in hebt gestoken. Iets dergelijks heb ik gedaan, zonder resultaat.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door Ah!buis »

knuisje schreef:
Bedankt voor de tijd die je er in hebt gestoken. Iets dergelijks heb ik gedaan, zonder resultaat.
Het zijn wel leuke puzzels,zo heb ik weer 's kennis gemaakt met een andere µP.Denk niet dat 't m'n favoriet zal worden,hoewel misschien is het een kwestie van wennen.
Wel raar dat 't zo niet wil.Vroeger verschillende programmas in elkaar gezet,voor het lezen van Tandy TRS80 cass; pulsen,voor de Basicode via de radio (weet iemand dat nog ?) en floppy's lezen/schrijven met de WD1771 chip enzo.
Heeft allemaal willen werken,was wel met een Z80.
En dan zou dit,eigenlijk simpel protocol, het niet doen :o .Misschien een hardware probleem ?
Anne
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

Ja, misschien een hardwareprobleem. Ik heb mijn hoop op de logic analyzer gevestigd, misschien gaat er toch iets fout.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

Ook met het dac-printje heb ik weinig succes. De SRC4392 wil op geen enkele manier locken op een SPDIF ingang. Alleen een USB-I2S adapter via I2S wil locken. Maar vervolgens zwijgt de PCM5102 terwijl deze, ook volgens de scope, de correcte I2S signalen krijgt aangeboden. :-&

Ik stop voorlopig maar even met dit project, misschien krijg ik nog eens een helder moment. :think:

Het ging bij de voorgaande AFDAC versies allemaal een stuk makkelijker, terwijl de Sabre toch geen eenvoudig IC is. :oops:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door hsmeets »

Kom op! Je kunt het kanjer!

Ik neem aan dat je qua schema de reference designs en ontwerpen van anderen nageplozen hebt.

Misschien net iets te veel tegelijk op de hooivork genomen en ook nieuwe spullen die je nog niet kent? misschien even de zaak stuk voor stuk aanpakken?

[icoon]riem-onder-hart[/icoon]
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door ds23man »

Doorzetten! :bounce: :bounce: :bounce:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door hannesie »

Te krappe voeding, krom voltje, krom bitje? :hide:

dan een kunst(ge)bitje. :sure: :lol: :lol:

Zo jammer dat je dan in het duister tast, lijkt mij wel spannend wat het dan is. :shock:
Lijkt mij ook wel moeilijk als het b.v. een exemplarisch foute SRC4392 is, of kan dat niet?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door ds23man »

Welke programmeeromgeving gebruik je?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

Bedankt voor de aanmoedigingen, echt super!!! :D :rock: :goedzo:

De programmeeromgeving die ik gebruik is LPCXpresso van NXP, dit is Eclipse, GCC en het LPCOpen framework. Ik moet zeggen dat het programmeren van de Cortex M0+ mij erg goed bevalt. Ik had hier van tevoren de grootste problemen mee verwacht, maar bleek juist geen enkel probleem op te leveren.

Wat werkt nu wel:
- De LPC812 microcontroller programmering en debugging
- Het lezen en schrijven van de scr4392 registers via I2C
- Het laten locken van de scr4392 op een I2S signaal en een SPDIF optisch binnenkomend signaal

Wat werkt nog niet:
- Het laten locken van de scr4392 op een SPDIF coaxiaal signaal
- De PCM5102 analoge uitgang blijft stil bij een aangeboden I2S signaal
- De MAX6960 reageert niet SPI hardware/bitbanged commando's, hiervoor is het even wachten tot ik met een logic analyzer precies kan zien wat er naar de MAX6960 toe gaat.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door ds23man »

Je bent al op de helft! :D
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

Nou ik dit type, kijk ik in mijn schema en zie al waar het aan schort bij de spdif coaxiaal. Ik ben vergeten de secundaire kant van de pulstrafootjes met de massa te verbinden, ze zijn alleen met RX+ en RX- verbonden. :-&

Nog 2 te gaan. :rock:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
Nou ik dit type, kijk ik in mijn schema en zie al waar het aan schort bij de spdif coaxiaal. Ik ben vergeten de secundaire kant van de pulstrafootjes met de massa te verbinden, ze zijn alleen met RX+ en RX- verbonden. :-&

Nog 2 te gaan. :rock:
:D hoera!


Ik 'scan' net eens door de 5102 datasheet en dat lijkt mij zoals het beschreven is geen al te moeilijk IC om aan de praat te krijgen, geen programmering via I2C maar enkel pinnen die je hoog of laag zet om een instelling te doen, I2S die kan volstaan met Data, Bit clock en LR clock. Wel enkel Left justifieer maar als ik het goed heb is dat een beetje de defacto standaard. Her en der in de datasheet staan situaties beschreven waarin de chip in powersave gaat of de audio-mute er op gooit, wellicht zijn dat situaties om eens kritisch naar het schema te kijken en met je nog te krijgen logic analyser naar (de timing van) signalen te kijken.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

Gaan we doen!

Het is inderdaad een heel simpel ic. De mute pin stuur ik aan via de uC en staat keurig op hoog. Het geselecteerde dataformaat is Philips I2S, wat ik ook uitspuug uit de src4392.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

De PCM5102 werkt nu ook, ik heb geluid. :rock:

Ik schaam mij diep, er zat nog een foutje in het schema waardoor een pin van de dac niet met de voedingsspanning was verbonden. :oops: 8-[
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door ds23man »

Nog 1 te gaan, misschien ook zo'n stommiteit bij de displaydrivers?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

Ik hoop het. [-o<
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
De PCM5102 werkt nu ook, ik heb geluid. :rock:

Ik schaam mij diep, er zat nog een foutje in het schema waardoor een pin van de dac niet met de voedingsspanning was verbonden. :oops: 8-[
Ik zéch tôg: je kunt het! :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door ray5150 »

Fouten maken we allemaal wel eens. niks om je voor te schamen.

Fijn dat het toch gelukt is om het op te lossen. :goedzo: =D>
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door avdboom »

Goed bezig!
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door knuisje »

Thanks! :goeie:

Eerste indrukken zijn positief, het klinkt uitstekend. :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door hannesie »

Dat die chip niet verkeerd klinkt wisten we al, HiFiBerry. :mrgreen:

Maar mogelijk dat mede door deze opzet nog wel lekkerder. :kwijl: :wink:
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: AFDAC-LB (Low Budget)

Bericht door RNacoustics »

De AFDAC-2 is een pracht product en klinkt geweldig :goedzo:
De AFDAC-LB gaat jou ook lukken.
Plaats reactie