Mix & Match

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

Goed om te lezen, al die goede berichten :D

Ben wel erg benieuwd hoor...... zeker hoe ze ten opzicht van de line-array's klinken.

Denk je zelf dat er nog wat getuned moet worden aan het filter Jeroen?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik overweeg nog een kleine aanpassing, waarbij het tophoog wat teruggenomen wordt. De serieweerstand voor de tweeter wordt dan verhoogd tot 4.7ohm.
Bijlagen
3.3ohm_vs_4.7ohm.jpg
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Heb je klankmatig geen last van het gerommel onder 1000 hz? Er zit een flinke stap in de response!
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Dat is wel zo, maar het implementeren van een notch geeft dan problemen met een piekje rond 1500Hz. Verder zal ten opzichte van het laag er eerder een dip zijn rond 400Hz dan dat het stuk van 500-1000Hz te hard zal zijn. Mijn 'gut feeling' zegt dat het zo het lekkerste zal klinken.

Verder denk ik dat met wat extra demping het gebied nog wat uitvlakt en dat er dan hooguit een diffractie glooiing net onder 1000Hz overblijft.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dank je, we gaan niet de vorige bladzijde overdoen!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb gisteravond de 3,3ohm vervangen door 4,7ohm en dat klinkt beter. Ik heb het gevoel dat ik het zo moet laten en dat het in principe af is. Ik moet maar eens wat gaan afspreken met Amanda.
dre

Bericht door dre »

hoe bevalt de tweeter?
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

jeroen_d schreef:
Ik heb gisteravond de 3,3ohm vervangen door 4,7ohm en dat klinkt beter. Ik heb het gevoel dat ik het zo moet laten en dat het in principe af is. Ik moet maar eens wat gaan afspreken met Amanda.
Moeten we zeker doen :wink:
Ik he zo'n idee dat het echt wel goed zit aangezien we toch wel van hetzelfde klankbeeld houden :D
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

b_force schreef:
jeroen_d schreef:
Dat is wel zo, maar het implementeren van een notch geeft dan problemen met een piekje rond 1500Hz. Verder zal ten opzichte van het laag er eerder een dip zijn rond 400Hz dan dat het stuk van 500-1000Hz te hard zal zijn. Mijn 'gut feeling' zegt dat het zo het lekkerste zal klinken.

Verder denk ik dat met wat extra demping het gebied nog wat uitvlakt en dat er dan hooguit een diffractie glooiing net onder 1000Hz overblijft.

:oops:
anonamemouse

Bericht door anonamemouse »

jeroen_d schreef:
Ik moet maar eens wat gaan afspreken met Amanda.
ooooOOooohhh... nieuwsgierig!!! mag ik ook (als ik kan)?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

dre schreef:
hoe bevalt de tweeter?
Heel goed, topkwaliteit.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

anonamemouse schreef:
jeroen_d schreef:
Ik moet maar eens wat gaan afspreken met Amanda.
ooooOOooohhh... nieuwsgierig!!! mag ik ook (als ik kan)?
Geen probleem natuurlijk, neem even contact op met Amanda. Ik heb een aantal mogelijkheden deze week.
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

jeroen_d schreef:
dre schreef:
hoe bevalt de tweeter?
Heel goed, topkwaliteit.
Beter dan een H1212?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De H1212 is ook topkwaliteit. Beide tweeters hebben een zeer gladde karakteristiek. Het gaat er om wat je zoekt in een tweeter, de supreme straalt in het tophoog beter rond. Ze klinken dus anders. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de supreme.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb toch nog eens geprobeerd of extra correctie bij 1000Hz wat zou opleveren. Met een notchfilter erbij is onderstaand resultaat te bereiken. Het blijkt dat de notch een Q-factor groter dan 6 heeft en slechts 1dB hoeft te dempen om het vlak te krijgen. Dit soort verschillen zijn niet hoorbaar met muziek en ze zitten op de grens van wat hoorbaar is met roze ruis. Wat je wel ziet is dat het gebied van 1500-2000Hz ongeveer 2 dB in sterkte toeneemt. Dit zal de speaker een iets minder diep beeld geven en wat meer presentie. Is een kwestie van smaak.

De notch is nogal onhandig vanwege de grote Q-factor, 100uF parallel aan 0,22mH en 10ohm. Ik laat het aan Amanda over om dit te willen uitproberen, nadat ze aanstaande vrijdag de speakers heeft gehoord.
Bijlagen
15_graden_met_en_zonder_notch.jpg
amanda
Contacteer:

Bericht door amanda »

Vrijdag eerst maar eens met het bestaande filter proberen, ik sta wel open voor aanpassingen btw :wink:

Aan de andere kant.... ik ga een receiver gebruiken welke ook een roomcorrectie functie heeft dus als er bultjes of putten zijn dan zal dat wel weggefilterd worden.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Daar komt nog bij, dat uit burst decay metingen is gebleken dat bij deze speaker het grootste resonantie probleem zit bij het dipje op 1300Hz. Erger nog dan de interne staande golf op 600Hz, die in de burst decay meting nauwelijks opvalt. Dat dipje kan ik niet wegwerken zonder DSP in een passief filter. En een gebied waar een resonantie in zit harder laten spelen dan nu, is geen garantie voor betere geluidskwaliteit...

Dus ik denk dat DSP sowieso een betere optie is dan verder geknutsel aan het filter.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Kan je het verschil niet goed horen met stevige pianomuziek? Heb je Beethoven 4 van Lang Lang? Of etudes van chopin.. De notch versie lijkt mij een stuk gunstiger en ik zou dan ook experimenteren met een 1dB hoger tweeterlevel, maar wellicht zegt deze grafiek niet alles..

Ik heb ook wel een hoge pet op van deze mid. Ik startte een tijd terug ook al een topic over deze woofer. Wellicht dat in een 3 weg de dip in het laag weg te werken is..
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De dip in het laag bij 400Hz is er niet echt. Ik heb dit al vaker gemeten en het komt absoluut niet terug in een meting dichterbij met meer laag informatie. Ik zag dat Martijn M. dit probleem in het begin ook had bij zijn CLD monitor. Ik vermoed dat het een probleem van de meetsoftware is bij het meten met beperkte bandbreedte.

De diffractiebult bij 1000Hz wordt door het huidige filter al volledig weggewerkt, zo heb ik laten zien op de vorige pagina ( http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 377#167377 ). Dus, blijft slechts die kleine resonantie van de driver bij 1000Hz over. Montana, lees nog maar eens de artikelen van Toole. Zie http://www.harman.com/wp/pdf/Loudspeake ... omsPt2.pdf Dit is echt niet hoorbaar, de Q-factor van het bultje is te hoog en het niveau komt slechts 1 dB boven de rest uit. De speaker klinkt juist erg goed met piano.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Jah ik weet het alweer. Veel monitoren hebben de dip. Ik heb zo een dip als ik mijn monitor op een tafel zet iets van de rand af.

Ik blijf een beetje hardheaded (en voor jullie wellicht zeikerig) wb een reso rond 1kHz. Mijn Accuton heeft een vergelijkbare respons en reso. Bij elkaar opgeteld heb ik dagen gespendeerd met het finetunen van dat kleine gebiedje. Ik merkte dat na een tijdje mijn gehoor voor 800-1100 Hz goed getraind was. Op 50Hz nauwkeurig wist ik een muziektoon te onderscheiden tijdens het finetunen: nee het is geen 1000, maar 1050Hz of juist 970!. Zal nu weer wat weggezakt zijn, maar een hoge q reso is zeker hoorbaar te maken, met de juiste muziek.

We tend to talk about the
ringing, overhang or decay of resonances after the signal has stopped,
ignoring the front-end effect. High-Q resonances are narrow, very
frequency-specific, and musical sounds must be sustained long
enough to energize them. Few are.

Lang leve de langzame oersaaie klassieke muziek dan maar! Ik denk dat ze te snel conclusies trekken..

Misschien slaat het in dit geval nergens op wat ik zeg en dat de reso geen issue is. Met een passief filter kan je het toch niet echt weg krijgen als het al hoorbaar was. Ik hoor ze graag een keer! :wink: :) Hopelijk schiet het ook eens op met mijn dipoolsysteem!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De piek van jouw Accuton aan de achterzijde in dipoolgebruik is veel geprononceerder. De Q-factor is lager en de amplitude is behoorlijk hoger. Dit zijn allebei zaken die maken dat de resonantie beter hoorbaar wordt. Je krijgt hem ook nog eens vertraagd te horen via reflecties, waardoor hij gemakkelijker te onderscheiden wordt.

De onderhavige resonantie in deze monitor ligt op de grens van hoorbaarheid met roze ruis, dit is de zwaarste test voor dit soort zaken. Hij maakt onderdeel uit van het directe signaal en als je hem separaat beschouwt (dus als toevoeging op het onvervormde signaal) ligt hij 18,3dB onder het referentieniveau (-18,3 dB komt overeen met 0,12, tel dit op bij 1 (onvervormd), dat geeft 1,12 en dat is een verhoging van 1 dB).
Een verhoging van 3dB krijgt je als je een resonantie op -7,7dB bij het onvervormde signaal optelt. Dit geeft al meteen een indruk van het verschil in hoorbaarheid.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Dus ik denk dat DSP sowieso een betere optie is dan verder geknutsel aan het filter.
een notch in het filter binnen dat gebied zal fasematig ook zijn tol eisen vrees ik.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee, als de notch de amplitude recht trekt dan doet hij dat ook met de fase. Het is een wijdverbreid misverstand dat een analoog notch filter de fase aantast.
amanda
Contacteer:

Bericht door amanda »

Vanavond bij Jeroen langs geweest om ze te beluisteren.
De luidsprekers geven een heel fijn geluid, niet vermoeiend en kunnen zeker tegen de line-array's stand houden... Ze geven ook op hoge geluidsniveau geen enkele krimp! en ze stonden echt loeihard 8) De bas loopt mooi door, dieper dan ik had verwacht en is zeker strak te noemen.

Inmiddels heb ik ze thuis en natuurlijk gelijk aangesloten :)
Mijn versterker geeft een wat warmer geluid en de kamer is anders dan bij Jeroen. De bas lijkt hier wat verder door te lopen maar misschien is het ook de plaatsing, morgen even proberen....
Het hoog vindt ik heel mooi zo, voor mijn gevoel goed in verhouding. Het geluid komt ook mooi los van de speakers en geeft dus een mooi ruimtelijk beeld weer.
Kortom, zeer tevreden!
amanda
Contacteer:

Bericht door amanda »

amanda schreef:
De bas lijkt hier wat verder door te lopen maar misschien is het ook de plaatsing, morgen even proberen....
Mijn basknop op de versterker stond dus een kwartslag open :roll:
Gesloten