ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door Walt »

Enige waar ik een 15" JBL voor zou gebruiken is met de magneet op tafel, wat aarde in de konus en dan een leuk plantje erin zetten.

EDIT: met 10kg zijn het ook prima deurstoppers :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door Olaf Analogue »

Dat zou haast misdadig zijn of een actie zijn van iemand die erg tegen geweldige geluidsweergave is of acteert uit pure afgunst. Een ieder ander zou deze units met plezier een prominente plaats in zijn luister ruimte geven en daar vervolgens niet meer weg te branden zijn.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door MarcoSQ »

Ik wilde eigenlijk alleen even een dikke duim omhoog doen naar Gerhard, en zijn systeem :goedzo: : Top !
Ik had niet verwacht dat het zo goed zou klinken. En toch : het klinkt echt heel erg goed ! Heel mooi in balans en schoon, inclusief de nare dingetjes die daar ook soms bij horen, en veel dynamischer dan ik gewend ben.

Het gonste wat in het midlaag, ik geloof direct dat dat idd de ruimte was. Anders dan dat, helemaal géén kritiek van deze zeikerd :lol: . Nou vooruit, de plaatsing in het >8kHz hoog was voor mij heel vreemd. Maar zeker niet onprettig, hooguit wat anders dan ik gewend ben. Het leek van heel hoog te komen, dat geldt voor alles wat ik in dat gebied hoor en is voor mij 'anders dan ik ken'. Maar dat hele plaatsing-verhaal vind ik hoe dan ook niet zo spannend...
Nou vooruit, nog 1 keer zeuren dan. Meer variatie dan ik fijn vind, als je door de ruimte heen loopt. In mijn thuissituatie zou dat vervelend zijn. Maar als je een dedicated luisterplekkie hebt, géén probleem)

Kortom : topsysteem, bedankt voor de zitplaats waar ik met grote afstand het langst gezeten heb :lol: ! ( Zorg wel voor een flinke luisterafstand in het midden, de eerste indruk van dichtbij was 'au, da's niks voor mij :oops:. Blij dat ik nog een paar keer ben teruggelopen )

Waarom mensen dit zo graag met een kleinere woofer zien, ik begrijp het niet. Doe dat dan lekker zelf :D. Gerhard heeft blijkbaar de ruimte, en voor hem is dit een goed werkende en niet overdreven dure oplossing.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door bas focal m180 »

Ik hoop ze in Breda eindelijk eens te kunnen horen , en voelen als het fff kan .
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
Enige waar ik een 15" JBL voor zou gebruiken is met de magneet op tafel, wat aarde in de konus en dan een leuk plantje erin zetten.

EDIT: met 10kg zijn het ook prima deurstoppers :mrgreen:

Groetjes Walter

Ik zie 't al. liefde op het eerste gezicht...pure, onvervalste liefde. :mrgreen:

Je vecht ertegen, tegen beter weten in...

Nog 30 nachtjes slapen, dan mag je weer, in Breda...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door ray5150 »

bas focal m180 schreef:
Ik hoop ze in Breda eindelijk eens te kunnen horen , en voelen als het fff kan .
Ik zou maar niet met een lege maag in de buurt van die 15 inchers gaan zitten. :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door ds23man »

bas focal m180 schreef:
Wat vindt je van de D130 mid/laag unit .
De gitaarspeaker waar Fender groot mee geworden is. Werd ook wel door JBL gebruikt in Hifi kastjes. Heeft een bepaalde charme, maar of het hifi is.....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door ds23man »

bas focal m180 schreef:
Ik hoop ze in Breda eindelijk eens te kunnen horen , en voelen als het fff kan .
Daar heb ik nu Aatsorgelplaat voor :mrgreen: :mrgreen:

Ben benieuwd hoe dat in Breda gaat.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door Barry2001 »

Dan is die grote zaal de beste stek denk ik!
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door JvS »

Waar in deze 25+ pagina's kan de late mee lees instapper wat meer over dit project lezen? Staat het complete setje ergens genoemd? ZIe die zuiltjes op foto's weleens voorbij komen, maar in de topicstart staat helaas nietzoveel info.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door pappaleo »

Een kant en klaar bouwplaatje staat er niet in nee, maar in de eerste 10 pagina's is toch heel goed terug te vinden hoe dit systeem tot stand is gekomen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door ds23man »

En dan zijn er nog het bijbehorende Ncore building topic en DLCP building topic!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door Henkjan »

hoogtijd voor een showcase dus :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door ds23man »

Drammer! :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door ds23man »

Deze cd heb ik al een jaar of 20 in mijn bezit en vanavond even afgestoft:

http://www.amazon.com/Mahler-Symphony-N ... B0000034LN

Niet alleen muzikaal een meesterwerk, maar ook opnametechnisch. Slechts 2 microfoons.


Nog nooit heb ik een symfonieorkest zo realistisch beluisterd.

Oh ja, 10" nog steeds kansloos........ :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door Ivo »

Bedankt voor de tip voor deze opname. Ik verzamel uitvoeringen van Mahler 5. Ook leuk om mee te nemen naar luisterdagen! Grappig genoeg deed een Mahler 5 (KCO, Chailly, opgenomen in CGB) het prachtig op die grote line arrays van Amanda/de Klant und Ton. De galm rolde mooi door de ruimte heen en deed echt denken aan het concertgebouw. Ik zou graag die van jou eens horen (maar kon helaas/gelukkig niet naar Alphen ad Rijn komen).
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door AatV »

ds23man schreef:
Deze cd heb ik al een jaar of 20 in mijn bezit en vanavond even afgestoft:

http://www.amazon.com/Mahler-Symphony-N ... B0000034LN

Niet alleen muzikaal een meesterwerk, maar ook opnametechnisch. Slechts 2 microfoons.
Je zal de eerste niet zijn die via de sex tot de liefde kwam, of in dit geval via een goede installatie tot de klassieke muziek. :mrgreen:
Maar je hebt gelijk, een prachtig stuk muziek, vooral het eerste deel met die langzame tempi en het schetteren van de trompetten.
ds23man schreef:
Nog nooit heb ik een symfonieorkest zo realistisch beluisterd.
Ik zou zeggen probeer eens een concertzaal. Alleen moet je je daar niet ergeren aan het kuchen, het omslaan van programmaboekjes etc.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door markbakk »

ds23man schreef:
Deze cd heb ik al een jaar of 20 in mijn bezit en vanavond even afgestoft:

http://www.amazon.com/Mahler-Symphony-N ... B0000034LN

Niet alleen muzikaal een meesterwerk, maar ook opnametechnisch. Slechts 2 microfoons.
Ik vind die Denon-serie ook nog altijd topkwaliteit. Vroegâh al een Denon-test-LP grijsgedraaid, maar toen een en ander op CD verscheen, prachtig. Volgens mij ook nog op de eerste digitale recorders van 3M gemasterd. Als ik het goed heb begrepen, zette het opnameteam overigens wel sporadisch steunmicrofoons in, maar de basis zat inderdaad in een enkel paartje B&K's.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door jeroen_d »

Grappig, heel toevallig zelf vanmiddag naar Mahler 5 geluisterd van de New York Philharmonic, Zubin Mehta, Teldec. Heerlijke muziek, prachtig beeld in de diepte en breedte en mooi om te testen of je systeem de illusie van een symphonie orkest kan neerzetten. Zoiets is echt genieten met de betere systemen. Ook leuk om te horen hoe ontzettend verschillend interpretatie van muziek kan zijn, als je het vergelijkt met bovengenoemde Denon opname.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door jeroen_d »

Uit ervaring weet ik dat ik andere muziek moet kiezen als ik mijn woofers flink wil laten werken. Ik zal deze tracks meenemen naar Breda, dan kunnen we tenminste die JBL's eens echt aan het werk zetten.

De kanonschoten aan het einde van de ouverture 1812:
Het niveau in het midden is het symphonie orkest, de pieken hoog en laag in het spectrum ontstaan door de kanonschoten die zeer realistisch zijn opgenomen en enorme pulsen veroorzaken.
Telarc - Erich Kunzel - Tchaikovsky - Overture 1812.png
Kan niet ontbreken, Marcus Miller, waarvan we weten dat hij werkt met een octaaf verlager:
marcus miller - free - jean pierre.png
En het stuk met de grote drums, Mickey Hart, dat ik vorig jaar in Breda ook heb gebruikt, waar ze in het midden van de opname op van alles en nog wat beginnen te rammen met een enorme piek in het sublaag tot gevolg:
Mickey Hart, Airto Moreira & Flora Purim - Dafos - The Gates of Dafos.png
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door Jan Geert »

ds23man schreef:
hannesie schreef:
Bij orgel opnames worden vaak hele hoge statieven gebruikt, en ik heb dan altijd moeite om dat als reëel te beoordelen, in de kerk heb ik liever dat ik dat ervaar met de ruimte en dus de galm erbij.

Ik heb dus ooit een opname van het grote orgel in Dordrecht teruggebracht en geruild voor een andere waarbij ik geen last had van het aanzetten van de orgelpijpen, de windlade's en het bovenlabium (Lijkt op ruisen van de BR pijp)
orgelpijp.gif
is niet echt te horen als je op de kerkvloer staat.
Juist bij orgel wil ik de ruimte horen. :mrgreen:
Denk dat dat niet door de hoogte van het statief bepaald wordt maar eerder door de opname afstand.
Ik gebruikte voor dat soort opnamen een paar statieven van bijna 5 meter. Sowieso handig om eventuele publieksgeluiden wat te minimaliseren.
In die gebeeldenstormde kerken hier kaatst het geluid toch alle kanten op, en is het een boel trial and error om het goed te ktijgen, zeker in het laag. In veel kerken hoor je op sommige plaatsen de lage registers nauwelijks, een paar meter verderop trillen de vullingen uit je kiezen.
Ook over bijgeluiden kan ik alleen heel algemeen zeggen dat het transiënten zijn die soms wat richtinggevoelig zijn, en daarom recht voor het orgel soms wat luider doorkomen. Maar ymmv.

Jan Geert
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door Ivo »

Trouwens wel leuk met die grafiekjes van die opnames. Ik heb de android aps FrequenSee en RTA Analyzerop mijn Samsung smartphone. Tijdens repetities van mijn symfonieorkest heb ik die ap vaak openstaan en staan mijn telefoon naast mijn muziek op de muziekstandaard. Natuurlijk niet zo nauwkeurig, maar geeft toch een aardig beeld. Met RTA Analyzer krijg ik vergelijkbare grafiekjes met een vrij vlakke respons (al houdt het bij zo'n 5 kHz op, zal wel aan de telefoon liggen). Ik vind Frequensee leuker, dat is meer een real-time lijngrafiek waar je heel mooi de harmonische structuur van de verschillende instrumenten op kunt zien. Bepaalde instrumenten hebben een soort zaagtand- of kamstructuur, andere maken meer een soort plateau van kennelijk heel veel harmonischen dicht op elkaar.

Recent voerden we de orgelsymfonie van Saint-Saëns uit. Een contrabas plukt best laag en zag er indrukwekkend uit, maar als het orgel losgaat, weet je dat er echt een ander "register open gaat"...

Ik denk overigens dat de meeste orgel-opnames die ik heb ook niet zo diep gaan, want nu mijn systeem richting de 20 Hz gaat merk ik bij de meeste opnames weinig verschil en zeker niet het soort warm laagbad wat ik tijdens onze concerten hoorde. Bij een enkele opname belt mijn vrouw me van zolder (met haar mobiel) om te zeggen dat het echt niet kan. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door hannesie »

:lol: Mijn vrouw komt nog gewoon naar beneden om te zeggen dat het wel hard gaat. :rofl:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: ULTRAZOOOM......en geen UltraBooom!

Bericht door Walt »

Bij ds23man beginnen de dikke Berta's uit protest te loeien als het orgel open gaat... :mrgreen:

Groetjes Walter
Gesloten

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”