Kiwi-woonkamer:herstart op Pagina 3

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

mikekiwi
Contacteer:

Kiwi-woonkamer:herstart op Pagina 3

Bericht door mikekiwi »

**** Edit 19-12-2006: Na 2,5 jaar wordt het nu wat minder vrijblijvend; op pagina 3 een recap en herstart ****

Nadat ik met de Paper Hatts in mijn thuisbios/luisterruimte een leuke stap voorwaarts heb gemaakt (ben nog niet klaar, komt nog een passende center bij en wellicht andere surrounds) ben ik langzamerhand aan het kijken naar een upgrade in de woonkamer.

Daar wordt het meest naar muziek geluisterd, maar op een totaal andere manier dan in de ruimte waar de Paper Hatts staan. Meer achtergrondmuziek, maar ga er ook wel voor zitten, maar luister dan wel op een lager volume.
Op dit moment staat er een setje losse componenten van Yamaha (5.1) met als frontluidsprekers een setje BNS 200 (op de foto nog de ieniemienie's). Opstelling is niet ideaal, de luidsprekers staan eigenlijk wat te hoog (ca 110cm) op een stevige plank in een wandmeubel. Het meubel biedt helaas geen betere opties voor plaatsing (en het meubel blijft). Luisterafstand is ca 4.5 meter.
foto1.jpg
Omdat er in de woonkamer toch haast geen surround-geluid wordt gespeeld, overweeg ik naar stereo over te stappen en een stapje hoger te doen in geluidskwaliteit, vooral op lager volume.
Budget is niet erg hoog, dus ik ga het moeten zoeken in een gebruikte versterker en een leuk setje zelfbouwluidsprekers. Aansturing zal gebeuren door cd-speler en mijn Sonosje.

Nu valt de essentie van dit topic denk ik terug te brengen tot 2 kwesties:

1. Wat heeft de meeste invloed op de geluidskwaliteit op lagere volumes en hoe kan ik dit tijdens het kiezen van de set-up optimaliseren? Ik heb dit wel gelezen, maar een eensluidende conclusie/aanpak is er niet.

2. Wat is een leuke keuze voor een setje “boekenplankers” in mijn situatie? (max. 28 cm hoog, meubel is wel redelijk diep). Subwoofer is voorhanden en kan eventueel ondersteuning geven in het laag. Liefst doe ik het echter zonder, luidsprekers hoeven niet heel laag te gaan, 50-60 Hz is al genoeg. Budget is niet hoog, laten we op ca €100 euro per kant stellen voor units+filter. Nog een setje Paper Hatt’s bouwen is dus uit den boze. Verbetervoorstellen voor de BNS-jes (andere tweeter + filter, woofertje is de op zich fijne SeasCA11RCY), zijn ook welkom als dat een goede optie is.

Dank voor het meedenken!
Laatst gewijzigd door mikekiwi op ma 19 dec 2016, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
muizenissen

Re: Kiwi-woonkamer:ideeën gevraagd voor kwaliteit op laag vo

Bericht door muizenissen »

Wat vond je van mijn Daytons, afgelopen zaterdag? Weet niet of je die gehoord hebt.. op zichzelf al een redelijk volwassen geluid, eventueel met een sub zeer goed te doen lijkt mij. Grofweg 4 liter, -3dB op ~62Hz, en kost €45/stuk incl filter.

Nadelen zijn natuurlijk wel inherent aan een breedbander, dus eventueel een tweetertje er bij voor afstraalgedrag/top-end.

Edit: je mag ze gerust eens lenen om te zien wat ze bij jou doen. Ik gebruik ze (nu) niet.
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik vraag me af of je voor dat budget beter gaat uitkomen dan met de BNS200. Dus die restaureren, zou ik zeggen. Zoals Wouter in je topic aangaf zal de tweeter wel last hebben van ferrofluid dat is uitgedroogd. Je kunt natuurlijk eens een H0737 erin stoppen, waarschijnlijk een aardige drop-in-replacement. Wel even zeker weten dat de woofers nog 100% zijn en niet van die verharde rolranden hebben, dan hou je geen laag over.

Wanneer je wat anders wilt: bouw bijvoorbeeld een Rapid van Speaker en Co. Iets te groot, maar de kast kan wel wat lager en breder of dieper. Bij een boekenplankopstelling heb je natuurlijk te maken met een totaal andere bafflestep en dus ook met een andere correctie daarvoor. Titus schudt zo een aangepast filter uit z'n mouw, vermoed ik. Je hebt ook te maken met veel reflecties door de zijwanden en het meubel: die los je minder simpel op (stukje Akotherm aan de muur hangen met zeefdruk ervoor misschien...).

Dat topic van DIYaudio bevat overigens nogal wat onzin. Gelukkig staat het goede antwoord er ook tussen: de gevoeligheid van je gehoor is niet alleen frequentieafhankelijk, maar ook niveauafhankelijk. De Fletcher-Munsoncurven geven dat aan. Of je wilt compenseren voor zulke niet-lineariteiten is maar de vraag, maar áls je het doet, doe het dan met een goed werkende (volumeafhankelijke) loudness-functie in je versterker.
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

@muizenissen: Die RS100 heb ik beluisterd en denk erover om die voor de surround-kanalen in mijn HT te gaan inzetten. Denk eerlijk gezegd niet dat ze het (veel) beter doen dan mijn BNS-jes, maar misschien met een tweetertje wel.

@Markbakk: die Rapid heb ik heul lang geleden een keer gehoord en was toen niet onder de indruk (heb toen uiteindelijk de Vifa Korrekt gebouwd), maar ik zie dat er in de tussentijd redelijk wat is veranders/verbeterd. Houd ik in de peiling!
Verder heb ik zitten kijken naar een Vifa ringradiator (XT25 of zo) voor bij de CA11RCY. Moet wel een kompleet nieuw filter bij worden ‘verzonnen’, dat dan wel.
Andere dingen die ik heb zitten bekijken zijn breedbanders als een TB W5-1611 (de “Sarah”-box) of de TB W4-655 icm een tweetertje.
Zijn er versterkermerken die een goede volume-afhankelijke toonregeling/loudness hebben? Ik weet dat toen ik vroeger de overstap maakte van een Sony- naar een NAD-versterker, de weergave op lager volume al een stuk beter werd.
muizenissen

Bericht door muizenissen »

Keertje lenen voor een paar weekjes?
markbakk

Bericht door markbakk »

Van die versterkers zou ik het nu niet durven zeggen. Loudness-compensatie moet afnemen met oplopend volume. Vroeger deden de serieuze grote merken (Yamaha, Denon, Marantz, Onkyo e.d.) het vaak wel goed. NAD had 't soms ook erop zitten en ik kan me niet voorstellen dat het niet goed zou zijn geïmplementeerd bij dat merk. Maar je moet hoe dan ook op zoek naar vrij oude stereoversterkers. Of een digitale implementatie, maar dat past niet bij je Sonos. Er zijn losse (analoge) loudness-kitjes te koop op het web en schema's zijn er te over. De (moderne) Yamaha AS-500 en 300 hebben een instelbare loudness-control.

BTW: tegenwoordig wordt de term loudness control vaak gebruikt om een compressietechniek aan te duiden, bedoeld voor HT-systemen en in de auto, tegen grote volumeverschillen. Daarover heb ik het hier uiteraard niet.

En over de suggestie een breedbander toe te passen: een breedbander bundelt het (top)hoog goed. Dat zou positief kunnen uitpakken op de luisterplaats. Als je er een tweeter bij plaatst kun je beter bij je Seas CA11 blijven.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Kijk ook eens naar een breedbander in een kleine TL.
Henkjan heeft een paar leuke paasprojectjes op zijn naam staan.
ErikW

Bericht door ErikW »

Misschien de "Ga voor goud" van HenkJan zoals avdboom ze heeft gebouwd (wellicht heb je ze daar zelfs al beluisterd)?
http://forum.http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=18944
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Wat mij als eerste te binnen schiet, is geluidsisolatie, oftewel de achtergrondruis verminderen

Als een breedbander te veel bundelt, kan je een coax overwegen, bv dat ene paasproject van mij met een wisselfilter.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Over loudness : daar hoef je misschien geen versterker voor aan te schaffen; je Sonos heeft al een loudness-instelling, en een simpele toonregeling als je hem nodig hebt. En een line-in voor je cd-speler, ik weet het niet zeker maar ik verwacht dat de loudness/EQ ook over de line-in toegepast wordt.

Of de loudness 'correct' werkt valt niet te zeggen. Je versterker heeft geen idee hoe luid het geluid op de luisterpositie is (gevoeligheid, luisterafstand en type afstraling onbekend) en kan dus ook niet weten hoeveel correctie die moet toepassen van meneer Fletcher en zijn vriendje :).
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

muizenissen schreef:
Keertje lenen voor een paar weekjes?
Graag! PB komt later vandaag

@Loudness/toonregeling: eigenlijk wil ik hier niet aan beginnen, maar zou ik graag vanuit de basis het willen verbeteren. ben bang dat ik door het schuiven aan schuifjes (duh) qua klankkleur iets win, maar qua detaillering weer verlies.
Dus 'n kwalitatieve geintegreerde versterker met de mogelijkjheid om 3 a 4 bronnen aan te sluiten en dan luidsprekers die vanuit mijn luistersituatie bekeken het optimale eruit halen.

@breedbander: dat betekent wel dat ik vanaf een iets te hoge positie juist richting luisterplek moet "richten" toch?

@ErikW: Heb zeker bij Avdboom die GvG beluistert, zeuker niet verkeerd!

@geluidsisolatie: hmm, denk dat ik daar bij mij niet veel kan winnen, behalve dat ik de laptop uit moet zetten. Maar dan kan vrouwlief weer geen Candy Crush spelen (daar gaat de fan van mijn laptop redelijk van over zijn nek), is ook weer zowat :-$

Qua akoestiek is er wel wat te doen, maar denk ik niet dat ik dat ga willen/mogen. Heb mijn mancave al en daar mag ik doen wat ik wil (zo ongeveer), de woonkamer heeft wat meer limitaties wat dat betreft
ray5150

Bericht door ray5150 »

Om op een laag volume een "vol" geluid te krijgen heeft met ooit de Loudness knop uitgevonden... :hide: :hide: :hide: [-X [-X [-X
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

mikekiwi schreef:

@Loudness/toonregeling: eigenlijk wil ik hier niet aan beginnen, maar zou ik graag vanuit de basis het willen verbeteren. ben bang dat ik door het schuiven aan schuifjes (duh) qua klankkleur iets win, maar qua detaillering weer verlies.
Waarom zouden er details verloren gaan , mijn vintage versterker heeft meerdere klankregelaars , op 0 stand gaat het signaal nog steeds er door heen alleen versterk of verzwak je niets , als ik dan bypass schakelaar gebruik gaat het signaal langs al die regelaars of er door heen , ik hoor geen verschil .
ray5150 schreef:
Om op een laag volume een "vol" geluid te krijgen heeft met ooit de Loudness knop uitgevonden... :hide: :hide: :hide: [-X [-X [-X
Yamaha heeft zelfs variabele loudness op hun oudere type receivers en versterkers .
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Mijn oude Nakamichi 630 heeft dat ook. :mrgreen:
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

MarcoSQ schreef:
Of de loudness 'correct' werkt valt niet te zeggen. Je versterker heeft geen idee hoe luid het geluid op de luisterpositie is (gevoeligheid, luisterafstand en type afstraling onbekend) en kan dus ook niet weten hoeveel correctie die moet toepassen van meneer Fletcher en zijn vriendje :).
Daarnaast is de spanning van de bron die je op de versterker aansluit ook nog eens van invloed. Eigenlijk zou je het moeten calibreren op de apparatuur (en bij voorkeur de opstelling en de ruimte) en dan werkt het heel erg mooi. Maar de enige waar ik dat een beetje bij heb zien gebeuren zijn de wat luxere alles in een setjes van bose :o.
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Maar ik zie bij Yamaha idd varaiabele loudness, dan zou ik daarmee op de luisterpositie en het normaal gebruikte volume wel redelijk kunnen finetunen....
avdboom

Bericht door avdboom »

mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Zou kunnen; zijn wat te hoog voor mijn luisterplek en ik weet niet of deze te laag gaan voor in de boekenkast. BR-poort moet sowiezo anders worden, maar dat is niet zo'n probleem. Ken ze verder niet, kan ook even niet inschatten hoe goed deze zullen zijn t.o.v. mijn BNS-jes
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Eigenlijk zou je de Fonkens van Vinnie eens moeten proberen bij jou thuis. Wel iets hoger geprijsd dan je budget, maar echt de moeite waard. Vincent vertelde afgelopen zaterdag nog dat ze ook zo goed klinken bij lage volumes.

Misschien is er ook wel een Fonken kastje voor de CHR70... ?

Ja dus, maar blijkbaar moet je de tekening kopen...
CHR70 mini Onken.gif
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Nog meer CHR70....
Bijlagen
CGR-dCHR-Ken-301113.pdf
(154.4 KiB) 144 keer gedownload
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Ja jeetje zeg, wat een keuzes..dat was nu ook weer niet de bedoeling. Het was de bedoeling dat er iemand zou zeggen: Je moet A doen! En dat de rest dan deed van eh: =D> =D> =D> =D> =D>

Maar nu moet ik :think: :boos: :-k :think: :-k :boos: :-k :beer: :beer: :beer: :beer: :beer: om eruit te komen...

Kortom: dank voor de tips tot zover, keep them coming! Vanaf volgende week leen ik de breedband-Daytons van Muizenissen (zie de kleinste kastjes op deze foto: http://postimg.org/image/mvmi9cv2t/ ) en ga ik kijken of dat (=breedbander) in mijn situatie goed zou kunnen uitpakken.

Ondertussen koekeloer ik verder naar wat een goede versterker (niet-zelfbouw) zou kunnen zijn. Heb wel zin in een buizenampje, maar dat trekt bruin even niet, dus hier even verder in verdiepen. Wellicht een leuke Yamaha met die variabele loudness of een andere versterker waarbij ik wat kan bijregelen op een zinnige en non-destructieve manier.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Als buizenversterker kun je natuurlijk naar zo'n schattig klein Aurexje zoeken....
mikekiwi
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

RobertD schreef:
Als buizenversterker kun je natuurlijk naar zo'n schattig klein Aurexje zoeken....
Zou kunnen (ken ze niet), maar denk niet dat het een verstandige keuze is op dit moment... het moet een goede combi zijn met de luidsprekers die er gaan komen, eerst dat maar eens afwachten...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Die kleine Daytons RS100 (de 4 ohm variant) van Muizenissen is i.d.d. een aardige optie, zeker als je die combineert met b.v. een Seas tweeter. Maar met een kleine buizenversterker niet zo'n goed idee. Niet alleen vanwege het lage rendement van de RS100's maar ook omdat die wel graag een versterker met een lage uitgangsimpedantie willen zien. Dan is een LM3886 chip amp een beter idee m.i.

En anders zou ik lekker je BNS'jes opfrissen met een betere tweeter zoals al eerder gesuggereerd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

De BNS 200 die ik had vond ik niet bepaald geweldig, ook de Monitor Audio - Monitor One niet, met dezelfde woofer.
Het is een niet-transparante sound, zonder diepgang. Muffig, zonder het goede van een 4" bas dus. En het hoog, tja, dat heb ik ook wel beter gehoord met dezelfde tweeter.

Dus, wat mij betreft overtref je die BNS200 eenvoudig. Een setje Monitor Audio Radius 90 met subwoofer speelt het compleet het bos in. Zelf zonder subwoofer zou ik daar nog liever naar luisteren denk ik...

Ik vind deze voor je budget en eisen echt een leuke:
http://www.quint-audio.com/qaudio/index ... 37&clang=0

Liefst de CT 227 XT, dat is zo'n beetje de best metende /gefilterde luidspreker die ik ken.

Als budget geen rol speelde zou ik direct gaan voor een Visaton Topas bijvoorbeeld. Maar goed, dat is dus helaas geen goed idee.

Deze was ook heel nice: http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... o15_en.htm
http://www.hifi-forum.de/bild/scamo15_410284.html

http://www.hifi-forum.de/bild/scamo-15_406366.html

alleen al weer 150,- euro... Wel direct GOED :wink:

De Dschinn van Hobby Hifi zit op 109...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”