Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp
Moderator: Beheerdersteam
Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp
Als dat gebeurt heb je waarschijnlijk een volle sluiting naar de aarde!
Dus zeker ff je schema nalopen , misschien vanaf je aarde beginnen en dan terug redeneren...
Waar er iets fout is aangesloten???
Dennis
Dus zeker ff je schema nalopen , misschien vanaf je aarde beginnen en dan terug redeneren...
Waar er iets fout is aangesloten???
Dennis
Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp
Zie ik nou op de foto dat de - van de luidsprekerklem niet op een sterpunt of nulleiding is aangesloten , dat moet he......
Dennis
Dennis
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp
Maar dat geeft geen aardfout.... heb je het ook als je een andere bron gebruikt?
De fout kan ook in de ongeaarde dvd-speler zitten en vindt nu zijn weg via de aarde van de versterker.
De fout kan ook in de ongeaarde dvd-speler zitten en vindt nu zijn weg via de aarde van de versterker.
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp
Ik zie het.metabaron schreef:Zie ik nou op de foto dat de - van de luidsprekerklem niet op een sterpunt of nulleiding is aangesloten , dat moet he......
Dennis
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp
Tja, losgekoppeld leek alles OK. Maar aangesloten niet. Maar testen en iedere keer de aardlek eruit wordt ook niet in dank afgenomen door mijn familie. Ik ga nog eens alles nalopen.RobertD schreef:Maar dat geeft geen aardfout.... heb je het ook als je een andere bron gebruikt?
De fout kan ook in de ongeaarde dvd-speler zitten en vindt nu zijn weg via de aarde van de versterker.
Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp
Het niet aarden van de LS-wikkeling kan hier eigenlijk geen kwaad.Als er vandaaruit (later ?) tegengekoppeld wordt dan wel.
Wat het zekering springen betreft,zit er een scherm in de voedingstrafo ? In dat geval zou er een sluiting primaire wikkeling/scherm kunnen zijn.Nameten met ohmmeter.Desnoods dan het scherm niet aarden.
Anne
Wat het zekering springen betreft,zit er een scherm in de voedingstrafo ? In dat geval zou er een sluiting primaire wikkeling/scherm kunnen zijn.Nameten met ohmmeter.Desnoods dan het scherm niet aarden.
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp
Wanneer gaat de aardlek Fred, direkt bij aanzetten of duurt het even?
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp
Aardlek gaat direct. Zekeringen gelukkig niet.Barry2001 schreef:Wanneer gaat de aardlek Fred, direkt bij aanzetten of duurt het even?
Ik moet het (overdag) uitzoeken. Iedere keer het licht uit is niet zo fijn. Dus op zijn vroegst a.s. vrijdag.
Ik wil de volgende strategie volgen:
1. HSP ontkoppelen, met ohm meter rest vd schakeling op sluiting meten
2. Power on. Check gloei en/of trafo afscherming
2. HSP links aansluiten, check, dan DVD / speakers aansluiten
3. HSP rechts aansluiten, idem
4. Tot slot beide, idem
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp
De zekering gaat niet en de aardlek wel. Als de versterker erachter zit gaat het fout, als je die gloeilampen aangesloten hebt gaat het goed. Tsja dan heb je inderdaad een sluiting naar massa op de een of andere manier. Moet te vinden zijn!
En een variac, scheelt een hoop gedonder en is veiliger... worden best vaak voor weinig aangeboden, must voor de buizenbouwer.
En een variac, scheelt een hoop gedonder en is veiliger... worden best vaak voor weinig aangeboden, must voor de buizenbouwer.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp
Er zit een transistor in je hoogspanningsvoeding, moet die misschien geïsoleerd worden?
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp
Hij doet het! Ik zag dat ik een massadraad aan het verkeerde pennetje van de euro connector had gesoldeerd.RobertD schreef:Er zit een transistor in je hoogspanningsvoeding, moet die misschien geïsoleerd worden?
Waarschijnlijk de stekker omgedraaid na aansluiten speakers + dvd speler waardoor de aardlek ineens wel reageerde (..denk ik).
Hoe dan ook: hij geeft geluid. Het is wel zo schor als een kikker
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp
Geen transistor. Na de Delon brug een elco van 470uF. Deze spanning (320V onbelast, 278V belast) gaat naar de UGT. Via een weerstand van 4K7 en een elco van 220uF (ipv 47uF zoals in het schema) naar de 6N3PRobertD schreef:Er zit een transistor in je hoogspanningsvoeding, moet die misschien geïsoleerd worden?
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp
De spanningen in de versterker gemeten (geen luidsprekers of dvd aangesloten). In rust meet ik 311V, na de 4k7 weerstand 299V. So far so good.
Ik meet echter bij alle eindbuizen geen spanning op pen 2 tov aarde.
Ik meet echter bij alle eindbuizen geen spanning op pen 2 tov aarde.
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp
update: spanningen bij de 6N3P erbij gezet.
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp
EL84: Pen 6 (g1) met pen 9 (nc) verwisseld. Dat zou misschien wel wat uit kunnen maken 
Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp
Je haalt de aansluitingen nogal door elkaar
Pen 2 is het stuurrooster (g1) niet de kathode en moet ook geen spanning voeren.
De kathode zit aan pen 3
i.c. is internaly connected, dus niks aansluiten.
De spanningen zijn een stuk hoger door de hogere voeding,hindert niet.Je mag wel de 4k7 naar de +311V vergroten,dan zakt de spanning op de triodes.Een grotere waarde heeft een grotere brom-onderdrukking.Mag gerust 10k zijn.
Anne
Pen 2 is het stuurrooster (g1) niet de kathode en moet ook geen spanning voeren.
De kathode zit aan pen 3
i.c. is internaly connected, dus niks aansluiten.
De spanningen zijn een stuk hoger door de hogere voeding,hindert niet.Je mag wel de 4k7 naar de +311V vergroten,dan zakt de spanning op de triodes.Een grotere waarde heeft een grotere brom-onderdrukking.Mag gerust 10k zijn.
Anne
- Bijlagen
-
- Bvoet.JPG (24.43 KiB) 555 keer bekeken
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp
Inderdaad g1 (pen 9). 100R weerstand zat op pen 6.Fredvandam schreef:EL84: Pen 6 (g1) met pen 9 (nc) verwisseld. Dat zou misschien wel wat uit kunnen maken
De versterkers speelt!! En mooi! Er zit nog wel een flinke scherpe brom in (vooral één kanaal) die gelijk weg is als ik de netschakelaar uitzet. Vast een aardpunt niet goed aangesloten.
Morgen verder.
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp
Mooie steraarde gemaakt. Brom vrijwel weg (heel zacht geratel nog), evenals het geluid van het rechterkanaalFredvandam schreef:De versterkers speelt!! En mooi! Er zit nog wel een flinke scherpe brom in (vooral één kanaal) die gelijk weg is als ik de netschakelaar uitzet. Vast een aardpunt niet goed aangesloten.
Morgen verder.
Vanavond eens de spanningen op diverse punten meten.
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp
Gevonden. Rechterkanaal kreeg geen spanning. Nu wel. Gelijk een mega ratel uit de speakers. Ingangen aan massa gelegd. Geen effect. Ratel is gelijk weg bij uitschakelen netspanning.Fredvandam schreef:Mooie steraarde gemaakt. Brom vrijwel weg (heel zacht geratel nog), evenals het geluid van het rechterkanaal![]()
Vanavond eens de spanningen op diverse punten meten.
Nou, die neem ik niet mee, zaterdag
Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp
Of juist wel, samen met een soldeerbout zodat hij ter plekke gemaakt kan wordenFredvandam schreef:Nou, die neem ik niet mee, zaterdag
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp
Dat lijkt mij een fijn plansevenup schreef:Of juist wel, samen met een soldeerbout zodat hij ter plekke gemaakt kan wordenFredvandam schreef:Nou, die neem ik niet mee, zaterdag
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp
Ik kom er niet uit. Ik heb maar een filmpje gemaakt. Het is een scherpe brom (50 Hz met boventonen? Ratel?) die onafhankelijk is van de volumeregelaar. Of nu een dvd speler aangesloten is of niet maakt ook niet uit. De brom is gelijk weg bij uitschakelen.
http://youtu.be/zTL3NpDVohE
Hier ook nog een foto van de binnenkant en het schema. Als centrale massapunt heb ik het rood omcirkelde gedeelde genomen in het schema.
Pen 5 van de 6N3P, de massa van potmeter, etc. alles komt daar bij elkaar (blauwe draadjes).
http://youtu.be/zTL3NpDVohE
Hier ook nog een foto van de binnenkant en het schema. Als centrale massapunt heb ik het rood omcirkelde gedeelde genomen in het schema.
Pen 5 van de 6N3P, de massa van potmeter, etc. alles komt daar bij elkaar (blauwe draadjes).
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp
Nee, dat nou net niet. Zou dat veel uitmaken?
