Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door metabaron »

Als dat gebeurt heb je waarschijnlijk een volle sluiting naar de aarde!
Dus zeker ff je schema nalopen , misschien vanaf je aarde beginnen en dan terug redeneren...
Waar er iets fout is aangesloten???

Dennis
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door metabaron »

Zie ik nou op de foto dat de - van de luidsprekerklem niet op een sterpunt of nulleiding is aangesloten , dat moet he......

Dennis
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door RobertD »

Maar dat geeft geen aardfout.... heb je het ook als je een andere bron gebruikt?
De fout kan ook in de ongeaarde dvd-speler zitten en vindt nu zijn weg via de aarde van de versterker.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

metabaron schreef:
Zie ik nou op de foto dat de - van de luidsprekerklem niet op een sterpunt of nulleiding is aangesloten , dat moet he......

Dennis
Ik zie het. :oops: Ga ik herstellen.
Bijlagen
Nep-HF10ong.JPG
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
Maar dat geeft geen aardfout.... heb je het ook als je een andere bron gebruikt?
De fout kan ook in de ongeaarde dvd-speler zitten en vindt nu zijn weg via de aarde van de versterker.
Tja, losgekoppeld leek alles OK. Maar aangesloten niet. Maar testen en iedere keer de aardlek eruit wordt ook niet in dank afgenomen door mijn familie. Ik ga nog eens alles nalopen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Ah!buis »

Het niet aarden van de LS-wikkeling kan hier eigenlijk geen kwaad.Als er vandaaruit (later ?) tegengekoppeld wordt dan wel.
Wat het zekering springen betreft,zit er een scherm in de voedingstrafo ? In dat geval zou er een sluiting primaire wikkeling/scherm kunnen zijn.Nameten met ohmmeter.Desnoods dan het scherm niet aarden.
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Barry2001 »

Wanneer gaat de aardlek Fred, direkt bij aanzetten of duurt het even?
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Barry2001 schreef:
Wanneer gaat de aardlek Fred, direkt bij aanzetten of duurt het even?
Aardlek gaat direct. Zekeringen gelukkig niet.
Ik moet het (overdag) uitzoeken. Iedere keer het licht uit is niet zo fijn. Dus op zijn vroegst a.s. vrijdag.
Ik wil de volgende strategie volgen:
1. HSP ontkoppelen, met ohm meter rest vd schakeling op sluiting meten
2. Power on. Check gloei en/of trafo afscherming
2. HSP links aansluiten, check, dan DVD / speakers aansluiten
3. HSP rechts aansluiten, idem
4. Tot slot beide, idem
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Barry2001 »

De zekering gaat niet en de aardlek wel. Als de versterker erachter zit gaat het fout, als je die gloeilampen aangesloten hebt gaat het goed. Tsja dan heb je inderdaad een sluiting naar massa op de een of andere manier. Moet te vinden zijn!
En een variac, scheelt een hoop gedonder en is veiliger... worden best vaak voor weinig aangeboden, must voor de buizenbouwer.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door RobertD »

Er zit een transistor in je hoogspanningsvoeding, moet die misschien geïsoleerd worden?
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
Er zit een transistor in je hoogspanningsvoeding, moet die misschien geïsoleerd worden?
Hij doet het! Ik zag dat ik een massadraad aan het verkeerde pennetje van de euro connector had gesoldeerd. :oops:
Waarschijnlijk de stekker omgedraaid na aansluiten speakers + dvd speler waardoor de aardlek ineens wel reageerde (..denk ik).

Hoe dan ook: hij geeft geluid. Het is wel zo schor als een kikker :? Als ik de netspanningsschakelaar uit zet, is het minder (brom) maar nog steeds schor. Ik ben er nog niet...
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
Er zit een transistor in je hoogspanningsvoeding, moet die misschien geïsoleerd worden?
Geen transistor. Na de Delon brug een elco van 470uF. Deze spanning (320V onbelast, 278V belast) gaat naar de UGT. Via een weerstand van 4K7 en een elco van 220uF (ipv 47uF zoals in het schema) naar de 6N3P
Bijlagen
Het oorspronkelijke schema.
Het oorspronkelijke schema.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

De spanningen in de versterker gemeten (geen luidsprekers of dvd aangesloten). In rust meet ik 311V, na de 4k7 weerstand 299V. So far so good.
Ik meet echter bij alle eindbuizen geen spanning op pen 2 tov aarde.
Bijlagen
1.~png.jpg
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

update: spanningen bij de 6N3P erbij gezet.
Bijlagen
2.~png.jpg
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

EL84: Pen 6 (g1) met pen 9 (nc) verwisseld. Dat zou misschien wel wat uit kunnen maken 8)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Ah!buis »

Je haalt de aansluitingen nogal door elkaar :(
Pen 2 is het stuurrooster (g1) niet de kathode en moet ook geen spanning voeren.
De kathode zit aan pen 3
i.c. is internaly connected, dus niks aansluiten.
De spanningen zijn een stuk hoger door de hogere voeding,hindert niet.Je mag wel de 4k7 naar de +311V vergroten,dan zakt de spanning op de triodes.Een grotere waarde heeft een grotere brom-onderdrukking.Mag gerust 10k zijn.

Anne
Bijlagen
Bvoet.JPG
Bvoet.JPG (24.43 KiB) 556 keer bekeken
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Fredvandam schreef:
EL84: Pen 6 (g1) met pen 9 (nc) verwisseld. Dat zou misschien wel wat uit kunnen maken 8)
Inderdaad g1 (pen 9). 100R weerstand zat op pen 6.

De versterkers speelt!! En mooi! Er zit nog wel een flinke scherpe brom in (vooral één kanaal) die gelijk weg is als ik de netschakelaar uitzet. Vast een aardpunt niet goed aangesloten.
Morgen verder.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Fredvandam schreef:
De versterkers speelt!! En mooi! Er zit nog wel een flinke scherpe brom in (vooral één kanaal) die gelijk weg is als ik de netschakelaar uitzet. Vast een aardpunt niet goed aangesloten.
Morgen verder.
Mooie steraarde gemaakt. Brom vrijwel weg (heel zacht geratel nog), evenals het geluid van het rechterkanaal :evil:
Vanavond eens de spanningen op diverse punten meten.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Fredvandam schreef:
Mooie steraarde gemaakt. Brom vrijwel weg (heel zacht geratel nog), evenals het geluid van het rechterkanaal :evil:
Vanavond eens de spanningen op diverse punten meten.
Gevonden. Rechterkanaal kreeg geen spanning. Nu wel. Gelijk een mega ratel uit de speakers. Ingangen aan massa gelegd. Geen effect. Ratel is gelijk weg bij uitschakelen netspanning.

Nou, die neem ik niet mee, zaterdag :evil:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door sevenup »

Fredvandam schreef:
Nou, die neem ik niet mee, zaterdag :evil:
Of juist wel, samen met een soldeerbout zodat hij ter plekke gemaakt kan worden :)
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

sevenup schreef:
Fredvandam schreef:
Nou, die neem ik niet mee, zaterdag :evil:
Of juist wel, samen met een soldeerbout zodat hij ter plekke gemaakt kan worden :)
Dat lijkt mij een fijn plan O:)
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Ik kom er niet uit. Ik heb maar een filmpje gemaakt. Het is een scherpe brom (50 Hz met boventonen? Ratel?) die onafhankelijk is van de volumeregelaar. Of nu een dvd speler aangesloten is of niet maakt ook niet uit. De brom is gelijk weg bij uitschakelen.
http://youtu.be/zTL3NpDVohE
Hier ook nog een foto van de binnenkant en het schema. Als centrale massapunt heb ik het rood omcirkelde gedeelde genomen in het schema.
Pen 5 van de 6N3P, de massa van potmeter, etc. alles komt daar bij elkaar (blauwe draadjes).
Bijlagen
IMG_20140421_161144.jpg
3.~png.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Ah!buis »

En,het gloeicircuit geaard ?
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Nee, dat nou net niet. Zou dat veel uitmaken?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Barry2001 »

Jazeker. De nr 1 oorzaak bromproblemen.
Plaats reactie