Eerst gesloten ter referentie (niet teveel op de 100Hz letten, denk ik wind effect): Daarna de zijkantjes erop van 20cm diep, zodat het een ongedempte u frame werd. Duidelijk te zien dat die zich onder de resonantie frequentie (400Hz) gedraagt als dipool. En dat de resonantie (die dus alleen aan de achterzijde optreedt) op 400Hz het afstraal gedrag “ verpest” Dan laagje voor laagje demping toegevoegd en dit was het optimum, mooi resultaat!
Cardiode / waveguide tops en multisub, update: revisie v2
Moderator: Beheerdersteam
Re: Op zoek naar ideeën voor 2weg open baffle
Nieuwe dag experimenteren en meten, nu iets systematischer aangepakt
. Constructie wat simpeler zodat er een ruimte van 30x30x20cm (HxBxD) achter de woofer kwam en verder open. Dan bleef er nog maar 1 variabele over: de hoeveelheid dempingsmateriaal.
Eerst gesloten ter referentie (niet teveel op de 100Hz letten, denk ik wind effect): Daarna de zijkantjes erop van 20cm diep, zodat het een ongedempte u frame werd. Duidelijk te zien dat die zich onder de resonantie frequentie (400Hz) gedraagt als dipool. En dat de resonantie (die dus alleen aan de achterzijde optreedt) op 400Hz het afstraal gedrag “ verpest” Dan laagje voor laagje demping toegevoegd en dit was het optimum, mooi resultaat!
Eerst gesloten ter referentie (niet teveel op de 100Hz letten, denk ik wind effect): Daarna de zijkantjes erop van 20cm diep, zodat het een ongedempte u frame werd. Duidelijk te zien dat die zich onder de resonantie frequentie (400Hz) gedraagt als dipool. En dat de resonantie (die dus alleen aan de achterzijde optreedt) op 400Hz het afstraal gedrag “ verpest” Dan laagje voor laagje demping toegevoegd en dit was het optimum, mooi resultaat!
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Op zoek naar ideeën voor 2weg open baffle
Mooi dat het systematische werken resultaat biedt. Jammer dat ik niet mee kan doen. Had het erg leuk gevonden. Die resonantie, kan je daar nog wat aan doen? Op het plaatje valt-ie nu wel redelijk op. Of is dat niet zo storend?
Re: Op zoek naar ideeën voor 2weg open baffle
Lekker bezig hier
In het gebied onder de resonantie ziet het er mooi uit zo! Wat gebeurt er onder de 100 Hz? Of is je tuin daar niet groot genoeg voor 
Re: Op zoek naar ideeën voor 2weg open baffle
Die resonantie "zie" je niet aan de voorkant, hier de ongecorrigeerde respons (2pi) van de gesloten variant (zwart) en cardioid (rood). Je ziet hier wel de afval die je krijgt onder de 300Hz.JvS schreef:Mooi dat het systematische werken resultaat biedt. Jammer dat ik niet mee kan doen. Had het erg leuk gevonden. Die resonantie, kan je daar nog wat aan doen? Op het plaatje valt-ie nu wel redelijk op. Of is dat niet zo storend?
Lijkt onder de 100Hz naar dipool te gaan. Maar idd tuin niet groot genoeg. Volgende keer echt in het vrije veld meten! Ga het sub cardioid maken met 1 gesloten en 1 dipool.Koen K schreef:Lekker bezig hierIn het gebied onder de resonantie ziet het er mooi uit zo! Wat gebeurt er onder de 100 Hz? Of is je tuin daar niet groot genoeg voor
Re: Op zoek naar ideeën voor 2weg open baffle
De combi van dipool met gesloten vind ik elegant. Gerard Janssen van het forum heeft daar ook goede resultaten mee geboekt: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=6066
Re: Full range cardioïd
Nou vandaag weer verder. Eerst de subs aangepast zodat 1 sub dipool werd en 1 gesloten. Heb dit in het bestaande prototype gedaan, beetje gekloot wel gelukt. Veel kit nodig gehad haha.
Helaas lukte het niet om de dipool voor en achter symetrisch te krijgen door de versterker die in de weg zat.
Daarna buiten in het veld gaan meten. Veel te veel wind eigenlijk, maar had goede windkap voor mijn mic geleend van collega. Wel genoeg ruimte om zonder gate te meten!
Eerst een tijdje besteed aan recht trekken van repons van gesloten en dipool. Dipool vanaf 50Hz laten meespelen. Ik kreeg de Hypex amps met gemak in de clip op het gesloten sub. De dipool sub moest natuurlijk vooral veel excursie maken. Allemaal volgens verwachting, maar ik vraag me af hoeveel output dit binnen gaat zijn (stuk meer dan buiten iig).
Hier respons van gesloten, dipool en de combi aan de voorkant.
Daarna een polar gemaakt van de combi. Gek genoeg moest ik delay (1,9ms) op de gesloten sub zetten om de output aan de achterkant te minimaliseren. Hier snap ik eigenlijk niks van, had het andersom verwacht.
De polar laat zien dat carioide wel echt heel erg goed werkt op deze manier! Helaas komt de asymetrische constructie ook terug in de polar
. Aan de achterkant is de output 20dB+ zachter dan aan de voorkant, de wind was hier de beperkende factor voor mijn dynamische bereik van mijn meting (en de sub harder ging ook niet
).
Helaas lukte het niet om de dipool voor en achter symetrisch te krijgen door de versterker die in de weg zat.
Daarna buiten in het veld gaan meten. Veel te veel wind eigenlijk, maar had goede windkap voor mijn mic geleend van collega. Wel genoeg ruimte om zonder gate te meten!
Eerst een tijdje besteed aan recht trekken van repons van gesloten en dipool. Dipool vanaf 50Hz laten meespelen. Ik kreeg de Hypex amps met gemak in de clip op het gesloten sub. De dipool sub moest natuurlijk vooral veel excursie maken. Allemaal volgens verwachting, maar ik vraag me af hoeveel output dit binnen gaat zijn (stuk meer dan buiten iig).
Hier respons van gesloten, dipool en de combi aan de voorkant.
Daarna een polar gemaakt van de combi. Gek genoeg moest ik delay (1,9ms) op de gesloten sub zetten om de output aan de achterkant te minimaliseren. Hier snap ik eigenlijk niks van, had het andersom verwacht.
De polar laat zien dat carioide wel echt heel erg goed werkt op deze manier! Helaas komt de asymetrische constructie ook terug in de polar
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Full range cardioïd
Mooi dat het cardoid zo goed werkt. Dat asymmetrische zou je als "toe in" kunnen gebruiken en dan de top er echt met een "toe in" op zetten. Of kan je de zaak ook symmetrisch bouwen? Het is wel 20° zo te zien.
Re: Full range cardioïd
Ja symetrisch kan maar dan moet ik een nieuw proto kastje bouwen. Ik wil alleen zo graag begrijpen waarom er delay moet op de gesloten sub voor max onderdrukken aan achterzijde terwijl die juist meer naar voren zitJvS schreef:Mooi dat het cardoid zo goed werkt. Dat asymmetrische zou je als "toe in" kunnen gebruiken en dan de top er echt met een "toe in" op zetten. Of kan je de zaak ook symmetrisch bouwen? Het is wel 20° zo te zien.
Op verzoek van Koen, de off axis respons van de monopool+dipool.
Re: Full range cardioïd
Wat je nu volgens mij ziet is dat je door de tamelijk willekeurige delay op één frequentie een aardige interferentiedip aan de achterkant hebt. Ik vind het lastig om in te schatten wat de dipoolbehuizing zelf (met de verschillende formaten slots voor en achter) nog toevoegt aan het hele verhaal, maar dat zal allicht ook een rol spelen lijkt mij. Hoe ziet het eruit als je geen delay gebruikt?
In principe zou een dipool (gewoon een vlakke baffle) met daaronder (in hetzelfde vlak) een monopool breedbandig netjes moeten werken. Desnoods kun je er een ondiep U-frame van maken om wat extra output over te houden van de dipool. Ik zou me overigens niet blind staren op meer dan 20 dB eraf aan de achterkant. Als je er meer dan 10 dB af kunt halen scheelt dat immers ook al erg veel.
In principe zou een dipool (gewoon een vlakke baffle) met daaronder (in hetzelfde vlak) een monopool breedbandig netjes moeten werken. Desnoods kun je er een ondiep U-frame van maken om wat extra output over te houden van de dipool. Ik zou me overigens niet blind staren op meer dan 20 dB eraf aan de achterkant. Als je er meer dan 10 dB af kunt halen scheelt dat immers ook al erg veel.
Re: Full range cardioïd
Er spelen een aantal effecten door elkaar heen in het plaatje. Door de high pass op de dipool, zal er sowieso geen uitdoving zijn onder de 60Hz. De slot aan de voorkant heeft resonantie @170Hz en de achterkant @250Hz, dus die verstoren het geheel >150Hz. Het gebied van interesse waar ik cardioide afstraling wil bereiken is 50 - 150Hz. Zonder delay telde de output aan de achterkant juist op >100Hz en was er heel iets demping onder de 80Hz.Koen K schreef:Wat je nu volgens mij ziet is dat je door de tamelijk willekeurige delay op één frequentie een aardige interferentiedip aan de achterkant hebt. Ik vind het lastig om in te schatten wat de dipoolbehuizing zelf (met de verschillende formaten slots voor en achter) nog toevoegt aan het hele verhaal, maar dat zal allicht ook een rol spelen lijkt mij. Hoe ziet het eruit als je geen delay gebruikt?
In principe zou een dipool (gewoon een vlakke baffle) met daaronder (in hetzelfde vlak) een monopool breedbandig netjes moeten werken. Desnoods kun je er een ondiep U-frame van maken om wat extra output over te houden van de dipool. Ik zou me overigens niet blind staren op meer dan 20 dB eraf aan de achterkant. Als je er meer dan 10 dB af kunt halen scheelt dat immers ook al erg veel.
Re: Full range cardioïd
De output aan de achterkant telde op? Staan de dipool en de monopool dan uit fase met elkaar?
EDIT: stom van me, de voorkant van de dipool zit eigenlijk aan de achterkant, dus ze zijn dan inderdaad uit fase. Ik zou zeggen, draai de fase van de dipool eens om en probeer het zonder delay...
EDIT: stom van me, de voorkant van de dipool zit eigenlijk aan de achterkant, dus ze zijn dan inderdaad uit fase. Ik zou zeggen, draai de fase van de dipool eens om en probeer het zonder delay...
Re: Full range cardioïd
He dat is een goede opmerkingKoen K schreef:De output aan de achterkant telde op? Staan de dipool en de monopool dan uit fase met elkaar?
EDIT: stom van me, de voorkant van de dipool zit eigenlijk aan de achterkant, dus ze zijn dan inderdaad uit fase. Ik zou zeggen, draai de fase van de dipool eens om en probeer het zonder delay...
Dan snap ik nog steeds niet waarom je dan een 0 bij 100Hz zou krijgen aan de achterkant. 1,9ms correspondeert met 0,65m, daarbij komt nog ongeveer 35cm extra golf lengte verschil door de behuizing voor de monopool (allemaal aan de achterkant gezien). Dat zou een 0 op 170Hz moeten geven zou ik dan denken. Eens?
Anyways, dit vraagt om een nieuwe meetsessie
Re: Full range cardioïd
Ja, wat er nu precies gebeurt vind ik ook lastig te verklaren—met de afstanden en faseverschillen die ik zo zie kom ik er niet makkelijk uit in elk geval. De combi monopool + dipool + mogelijke compressie door de nauwe opening achter + looptijdverschil + delay + HPF is lastig om intuïtief te analyseren.
Een meting met dezelfde fase, 0 delay en de respons van beiden vlak en even luid gemaakt zou een en ander kunnen verduidelijken
Aan de andere kant is het ook niet uitgesloten dat mijn verstandelijke vermogens tekortschieten
Een meting met dezelfde fase, 0 delay en de respons van beiden vlak en even luid gemaakt zou een en ander kunnen verduidelijken
Aan de andere kant is het ook niet uitgesloten dat mijn verstandelijke vermogens tekortschieten
Re: Full range cardioïd
Nadat ik er na 20 minuten nadenken niet uitkwam had ik ook geconcludeerd dat mijn verstandelijke vermogens tekort schietenKoen K schreef:Ja, wat er nu precies gebeurt vind ik ook lastig te verklaren—met de afstanden en faseverschillen die ik zo zie kom ik er niet makkelijk uit in elk geval. De combi monopool + dipool + mogelijke compressie door de nauwe opening achter + looptijdverschil + delay + HPF is lastig om intuïtief te analyseren.
Een meting met dezelfde fase, 0 delay en de respons van beiden vlak en even luid gemaakt zou een en ander kunnen verduidelijken
Aan de andere kant is het ook niet uitgesloten dat mijn verstandelijke vermogens tekortschieten
Re: Full range cardioïd
Ok, nieuwe dag buiten meten. Stuk beter weer ook dan vorige keer
!
Ik heb me weer op het (cardiode) sub geconcentreerd vandaag. Het doel was beginnen met een wat simpelere opzet: eerst een preset maken waarbij de dipool en monopool hetzelfde doen, en daarna een preset maken met een high pass op de dipool op 50Hz en dan een allpass op de monopool om de fase te corrigeren.
Eerst de respons gelijk maken voor de dipool en monopool op 180graden Fase gemeten op 180graden, mooi hetzelfde Dat gaf deze mooie polar, ongeveer 15dB onderdrukking aan de achterzijde Daarna nog een high pass op de dipool gezet (LR24 op 50Hz), en een allpass op de monopool (2e orde, Q0.70, 50Hz). Dat werkte wonderwel
Polar gaat geleidelijk van monopool naar cardioide
Kortom, mooi resultaat wel. Maar er zijn nog verbeterpunten. De behuizing van de gesloten sub is te lek, resulterend in twee scherpe notches aan de achterzijde (175 & 230Hz). Tevens is de polar nog steeds scheef door de asymetrische constructie van de dipool. Maar dit moet voldoen voor luistertests, dus binnenkort gaat de set naar thuis verplaatst worden. Kan ik ook luisteren of ik volledig cardioide sub of monopool - cardioide sub prefereer (laatste geeft iig meer output).
Ik heb me weer op het (cardiode) sub geconcentreerd vandaag. Het doel was beginnen met een wat simpelere opzet: eerst een preset maken waarbij de dipool en monopool hetzelfde doen, en daarna een preset maken met een high pass op de dipool op 50Hz en dan een allpass op de monopool om de fase te corrigeren.
Eerst de respons gelijk maken voor de dipool en monopool op 180graden Fase gemeten op 180graden, mooi hetzelfde Dat gaf deze mooie polar, ongeveer 15dB onderdrukking aan de achterzijde Daarna nog een high pass op de dipool gezet (LR24 op 50Hz), en een allpass op de monopool (2e orde, Q0.70, 50Hz). Dat werkte wonderwel
Kortom, mooi resultaat wel. Maar er zijn nog verbeterpunten. De behuizing van de gesloten sub is te lek, resulterend in twee scherpe notches aan de achterzijde (175 & 230Hz). Tevens is de polar nog steeds scheef door de asymetrische constructie van de dipool. Maar dit moet voldoen voor luistertests, dus binnenkort gaat de set naar thuis verplaatst worden. Kan ik ook luisteren of ik volledig cardioide sub of monopool - cardioide sub prefereer (laatste geeft iig meer output).
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Full range cardioïd
In dit verhaal worden hoofdbrekers als fasedraainingen bij gelijke response, uren durende troubleshootsessies over het vinden van de oorzaak van die pieken en het ophalen van vergeten equipment niet meegenomen
.
Wat een werk man. Het is niet eventjes gladtrekken en meten heb ik gemerkt (ik was erbij, lekker in het zonnetje in het veld, prima te doen
). Zeker als de respons gelijk was en ergens een irritante fasedraaiing zit.
De highpass op 50Hz o de dipol en Allpass op de gesloten sub was wel een enorme verassing. Die werkte zowel in theorie als in de praktijk in een keer goed
.
Wat een werk man. Het is niet eventjes gladtrekken en meten heb ik gemerkt (ik was erbij, lekker in het zonnetje in het veld, prima te doen
De highpass op 50Hz o de dipol en Allpass op de gesloten sub was wel een enorme verassing. Die werkte zowel in theorie als in de praktijk in een keer goed
Re: Full range cardioïd
Ja oef, het ging niet allemaal super makkelijk iddJvS schreef:In dit verhaal worden hoofdbrekers als fasedraainingen bij gelijke response, uren durende troubleshootsessies over het vinden van de oorzaak van die pieken en het ophalen van vergeten equipment niet meegenomen.
Wat een werk man. Het is niet eventjes gladtrekken en meten heb ik gemerkt (ik was erbij, lekker in het zonnetje in het veld, prima te doen). Zeker als de respons gelijk was en ergens een irritante fasedraaiing zit.
De highpass op 50Hz o de dipol en Allpass op de gesloten sub was wel een enorme verassing. Die werkte zowel in theorie als in de praktijk in een keer goed.
Wel grappig dat hetgeen waarvan ik vantevoren dacht dat het heel lastig zou worden (allpass gebruiken om faseverschil door high pass te corrigeren), in een keer werkte
Ja mooi idd. Misschien is de echte nul nog dieper dan de 15-20dB die ik gemeten heb, aangezien die waarschijnlijk niet precies op 180graden zit.Martijn M schreef:Mooi resultaat, mannen! Fijn dat dit allemaal werkt zoals gehoopt.
Hier nog het sonogram:
Re: Full range cardioïd
Ziet er allemaal heel mooi uit!
Ik ben benieuwd hoe het klank- en meetmatig uitpakt in een luisterruimte.
Ik ben benieuwd hoe het klank- en meetmatig uitpakt in een luisterruimte.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Full range cardioïd
Ik ben vooral benieuwd welke (praktische) voordelen hier nu aan kleven tov een multisub opstelling.
Mooi metingen trouwens
Mooi metingen trouwens
Re: Full range cardioïd
De hoeveelheid kabelsb_force schreef:Ik ben vooral benieuwd welke (praktische) voordelen hier nu aan kleven tov een multisub opstelling.
Re: Full range cardioïd
Minder woofers, minder kabels... Makkelijker door de ballotagecommissie te fietsen 
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Full range cardioïd
Minder woofers?
Je hebt toch wel twee woofers nodig voor 1 cardiode sub.
Twee woofers zijn in principe al genoeg om een redelijke multisub opstelling te maken.
Met drie zit je praktisch gezien al helemaal gebakken.
Als je het daarnaast slim bouwt, kun je de subs bijna allemaal blind wegzetten.
Je kunt ze iig qua volume een heel stuk kleiner maken dat deze
Blijven de kabels over, maar die zijn niet duur en meestal wel goed weg te werken achter een plint.
Desalniettemin puik werk hoor!
Daar gaat het niet om
Je hebt toch wel twee woofers nodig voor 1 cardiode sub.
Twee woofers zijn in principe al genoeg om een redelijke multisub opstelling te maken.
Met drie zit je praktisch gezien al helemaal gebakken.
Als je het daarnaast slim bouwt, kun je de subs bijna allemaal blind wegzetten.
Je kunt ze iig qua volume een heel stuk kleiner maken dat deze
Blijven de kabels over, maar die zijn niet duur en meestal wel goed weg te werken achter een plint.
Desalniettemin puik werk hoor!
Daar gaat het niet om
Re: Full range cardioïd
Ik bedoelde de behuizing en niet het aantal drivers, maar op zich heb je wel gelijk. Desondanks denk ik dat ik thuis één grote makkelijker verkocht krijg dan meerdere kleine. Mijn vrouw is niet zo visueel ingesteld 
Re: Full range cardioïd
Ja ik ook. Het is best wel een experiment. Daarom ook het prototype. Ik hoop het volgende week werkend thuis te hebben staan.bertor schreef:Ziet er allemaal heel mooi uit!
Ik ben benieuwd hoe het klank- en meetmatig uitpakt in een luisterruimte.
Nou praktische voordelen alleen dat je geen kabels door de ruimte hoeft te trekken (ik zou bijvoorbeeld langs een deur moeten of anders een enorme omweg). Maar de reden dat ik het gedaan heb is de gedachte dat het minder staande golven exciteert. En dat het in tegenstelling tot dipool wel dichtbij een achterwand kan staan.b_force schreef:Ik ben vooral benieuwd welke (praktische) voordelen hier nu aan kleven tov een multisub opstelling.
Mooi metingen trouwens
Als het allemaal tegenvalt kan ik alsnog naar een multisub opstelling toe.
Zo groot is dit niet. De gesloten sub zit in 25L. De dipool sub heeft dezelfde ruimte. Kan evt nog wel kleiner maar lever je wel wat output in.b_force schreef:\
Je kunt ze iig qua volume een heel stuk kleiner maken dat deze\
Mijn vriendin vindt het allemaal prima overigens, als ze der eettafel maar krijgt, vandaar kleine verbouwing
