Mix & Match

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ziet er heel professioneel uit!
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Zo op de foto zie je het idd wel een beetje maar de pasvorm is echt goed hoor! Ik had even geen geschikte stift voorhanden maar komt wel goed als het filter er in gemonteerd gaat worden, moet de woofer er toch weer uit....

Ben zelf ook tevreden over de looks 8)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het filterontwerp is klaar. Achtereenvolgens wordt getoond:
- filterschema. De impedantiecorrectie voor de woofer voorkomt een bult rond 200Hz, die je bijna altijd tegenkomt bij 2-weg monitors. Ik heb een hekel aan de kleuring die dit geeft, weg ermee dus. Zo wordt het net alsof hij actief gefilterd is. :wink:
- respons op 15 graden + de situatie dat de tweeter is geïnverteerd. De fase van woofer en tweeter liggen mooi over elkaar heen, dit geeft een symmetrisch afstraalgedrag
- het afstraalgedrag in het horizontale vlak van 0 tot 60 graden
- het gemiddelde van de metingen onder verschillende hoeken in het horizontale vlak
Bijlagen
average.jpg
dispersion.jpg
respons_15_graden+tweeter_uit_fase.jpg
filter.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het kan best zijn dat dit nog moet worden bijgesteld, wordt afwachten. Amanda houdt net als ik niet van teveel tophoog, is dus even afwachten of de uitstekende dispersie van de tweeter gehoormatig niet teveel van het goede is.
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Knap werk Jeroen :D

Netjes verloop zo, had niet verwacht dat onder een hoek van 60 graden het verloop nog zo mooi zou zijn :wink:

Is het verstandig om eerst met betaalbare onderdelen het filter te maken? Of gelijk de beter?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zou voor de luchtspoelen gewoon de draadgewonden jantzen spoelen nemen die roland biedt. Voor de correctiespoel een jantzen kernspoel. Voor de MKP condensators in het filter zijn Claritycap AWP voldoende, maar je kan natuurlijk ook PX nemen. In het hoogdoorlaatfilter kan je de condensator zo luxe nemen als je zelf wil, ikzelf zou ClarityCap PX nemen, maar je kan natuurlijk ook voor een ClarityCap ESA gaan of wat je maar wilt. Het filter is altijd zo aan te passen dat deze condensator (5.6uF) inzetbaar blijft.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ziet er fraai uit!!!

Waarom corrigeer je het stuk niet van 500-1000Hz? Dat is toch wel stukje harder dan de rest?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat is wel zo, maar het implementeren van een notch geeft dan problemen met een piekje rond 1500Hz. Verder zal ten opzichte van het laag er eerder een dip zijn rond 400Hz dan dat het stuk van 500-1000Hz te hard zal zijn. Mijn 'gut feeling' zegt dat het zo het lekkerste zal klinken.

Verder denk ik dat met wat extra demping het gebied nog wat uitvlakt en dat er dan hooguit een diffractie glooiing net onder 1000Hz overblijft.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Mijn ervaring is dat het gebied van 500-1200 erg bepalend is voor "hardheid" in het geluid. Echt symmetrisch is de bult jammergenoeg niet
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Lijkt een beetje op een Kef B110 bult.

Ik had met mijn monitor net zoiets.

Wat zijn de afmetingen van jou kast?

Krijg het idee dat het iets te maken heeft met de kast (diffractie)
Bijlagen
93306.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Montana schreef:
Mijn ervaring is dat het gebied van 500-1200 erg bepalend is voor "hardheid" in het geluid. Echt symmetrisch is de bult jammergenoeg niet
Ik heb een andere ervaring, ik vind het gebied rond 2000Hz veel belangrijker. Als het gebied rond 800Hz iets naar voren komt, dan maakt dat de speaker wat 'sprekender'. Het is niet snel storend zonder direct vergelijk, alleen als je heel nauwkeurig gaat luisteren naar de klank van een viool bv dan kun je het waarnemen.

En, ik herhaal het nog eens, ten opzichte van het laag staat het zeker niet te luid. Wat meer demping in de kast en het bultje bij 600Hz verdwijnt. De dip komt inderdaad (b_force) door de vorm van de kast. Martijn_M had hem ook bij zijn CLD monitor. Je zit dit gewoon vaak bij 2-weg monitoren, is inherent aan het concept.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nog even ter illustratie, de elektrische filtercurve (zwart), de doelcurve (groen) en de respons op 30graden van de woofer (rood). De bafflestep compensatie is ongeveer 5 dB. Er zal dus zeker niet te weinig laag zijn. Ik verwacht echt geen hardheid in het geluid met deze balans.
Bijlagen
laagdoorlaat.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nog een aardige ter illustratie, simulatie van de baffle met driver in The Edge (on-axis) en het effect dat het laagdoorlaatfilter heeft op de gesimuleerde respons. De bafflestep compensatie is niet volledig, om te voorkomen dat de klank te wollig wordt.
Bijlagen
simulatie.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hier is het filter in concept opgebouwd. Ik heb de draden van de componenten niet ingekort, zodat het nog helemaal gewijzigd kan worden naar eigen inzicht van Amanda.
Bijlagen
scheidingsfilter.jpg
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

pffft... maar 13 dingetjes. kan niet goed zijn.
:lol: :twisted: :lol: :twisted: :lol: :twisted: :lol: :twisted: :lol: :twisted: :lol: :twisted: :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Klinkt anders heel erg lekker!

Ik heb ze op zolder getest nu, op niet al te luid niveau (kinderen in bed), maar het is boven verwachting. Mooi diep gestoken beeld, helder en schoon van klank, rustig hoog, zijdeachtig, veel detail ook in het middengebied. Je hoort echt alles. Alleen in het laag komt het wat te kort maar Amanda heeft niet voor niets die ruige woofers gekocht. :lol:

In het weekend zal ik ze eens aan de tand voelen in de woonkamer.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Net te laat voor breda! :(

Denk je niet dat de extreem lage vervorming van de mid bijdraagt aan het karakter?
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Dat klinkt veelbelovend 8)

De basweergave komt wel goed hoor, vraag maar aan mijn buren :roll:
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

anonamemouse schreef:
pffft... maar 13 dingetjes. kan niet goed zijn.
:lol: :twisted: :lol: :twisted: :lol: :twisted: :lol: :twisted: :lol: :twisted: :lol: :twisted: :lol:
Maar ja, het worden wel 2 setjes en nog een center dus uiteindelijk genoeg filter onderdelen... :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Montana schreef:
Net te laat voor breda! :(

Denk je niet dat de extreem lage vervorming van de mid bijdraagt aan het karakter?
Nee, want we luisteren naar respons en afstraalgedrag. Als jij een speaker maakt die drie keer zoveel vervormt, maar exact dezelfde grafieken laat zien als dat ik heb gemeten, klinkt hij toch hetzelfde. Zeker bij de relatief lage afspeelniveaus waarmee ik de speaker nu beoordeeld heb.

Beetje vragen naar de bekende weg inmiddels, Montana! Je weet dat je van mij dit antwoord krijgt. :wink:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik ben het vooralsnog maar half met je eens hoor, Jeroen. Het gaat hier om een tweewegje en in tweewegjes moet een woofer soms gewoon best wapperen. Daarom durf ik nog niet uit te sluiten dat vervorming hier hoorbaar zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Binnen bepaalde hoeveelheden natuurlijk.
Gooi je ergens 100% vervorming op (even overdrijven om te verduidelijken :P ), dan lijkt het me stug dat je dat niet hoort.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Martijn, ik denk dat als je jouw idee gaat proberen te bevestigen met metingen, dat je het veel meer met me eens gaat zijn.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik heb de kastjes de week mogen bewonderen,ze zien er echt zeer netjes uit 8)
ben wel benieuwd hoe ze gaan klinken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb ze inmiddels op hoger volume getest en ze houden zich erg goed! Dit mag je inderdaad wijden aan de zeer lage vervorming, alle harmonischen hoger dan 3de orde zitten op een zeer laag niveau. Echt een winnaar deze driver, zeker voor een 2-weg! Blijkt een goede keus geweest te zijn Amanda!

Nog wat commentaar: ook in de woonkamer zeer schoon, direct, super veel detail, bijna te netjes (volgens Marieke), maar dat gaat wel weg als er een sub bij staat straks.

Amanda kan komen luisteren, dan kan het tophoog kritisch worden beoordeeld (belangrijk punt voor Amanda).
Gesloten