Mix & Match
Moderator: Beheerdersteam
Het filterontwerp is klaar. Achtereenvolgens wordt getoond:
- filterschema. De impedantiecorrectie voor de woofer voorkomt een bult rond 200Hz, die je bijna altijd tegenkomt bij 2-weg monitors. Ik heb een hekel aan de kleuring die dit geeft, weg ermee dus. Zo wordt het net alsof hij actief gefilterd is.
- respons op 15 graden + de situatie dat de tweeter is geïnverteerd. De fase van woofer en tweeter liggen mooi over elkaar heen, dit geeft een symmetrisch afstraalgedrag
- het afstraalgedrag in het horizontale vlak van 0 tot 60 graden
- het gemiddelde van de metingen onder verschillende hoeken in het horizontale vlak
- filterschema. De impedantiecorrectie voor de woofer voorkomt een bult rond 200Hz, die je bijna altijd tegenkomt bij 2-weg monitors. Ik heb een hekel aan de kleuring die dit geeft, weg ermee dus. Zo wordt het net alsof hij actief gefilterd is.
- respons op 15 graden + de situatie dat de tweeter is geïnverteerd. De fase van woofer en tweeter liggen mooi over elkaar heen, dit geeft een symmetrisch afstraalgedrag
- het afstraalgedrag in het horizontale vlak van 0 tot 60 graden
- het gemiddelde van de metingen onder verschillende hoeken in het horizontale vlak
Ik zou voor de luchtspoelen gewoon de draadgewonden jantzen spoelen nemen die roland biedt. Voor de correctiespoel een jantzen kernspoel. Voor de MKP condensators in het filter zijn Claritycap AWP voldoende, maar je kan natuurlijk ook PX nemen. In het hoogdoorlaatfilter kan je de condensator zo luxe nemen als je zelf wil, ikzelf zou ClarityCap PX nemen, maar je kan natuurlijk ook voor een ClarityCap ESA gaan of wat je maar wilt. Het filter is altijd zo aan te passen dat deze condensator (5.6uF) inzetbaar blijft.
Dat is wel zo, maar het implementeren van een notch geeft dan problemen met een piekje rond 1500Hz. Verder zal ten opzichte van het laag er eerder een dip zijn rond 400Hz dan dat het stuk van 500-1000Hz te hard zal zijn. Mijn 'gut feeling' zegt dat het zo het lekkerste zal klinken.
Verder denk ik dat met wat extra demping het gebied nog wat uitvlakt en dat er dan hooguit een diffractie glooiing net onder 1000Hz overblijft.
Verder denk ik dat met wat extra demping het gebied nog wat uitvlakt en dat er dan hooguit een diffractie glooiing net onder 1000Hz overblijft.
Ik heb een andere ervaring, ik vind het gebied rond 2000Hz veel belangrijker. Als het gebied rond 800Hz iets naar voren komt, dan maakt dat de speaker wat 'sprekender'. Het is niet snel storend zonder direct vergelijk, alleen als je heel nauwkeurig gaat luisteren naar de klank van een viool bv dan kun je het waarnemen.Montana schreef:Mijn ervaring is dat het gebied van 500-1200 erg bepalend is voor "hardheid" in het geluid. Echt symmetrisch is de bult jammergenoeg niet
En, ik herhaal het nog eens, ten opzichte van het laag staat het zeker niet te luid. Wat meer demping in de kast en het bultje bij 600Hz verdwijnt. De dip komt inderdaad (b_force) door de vorm van de kast. Martijn_M had hem ook bij zijn CLD monitor. Je zit dit gewoon vaak bij 2-weg monitoren, is inherent aan het concept.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Klinkt anders heel erg lekker!
Ik heb ze op zolder getest nu, op niet al te luid niveau (kinderen in bed), maar het is boven verwachting. Mooi diep gestoken beeld, helder en schoon van klank, rustig hoog, zijdeachtig, veel detail ook in het middengebied. Je hoort echt alles. Alleen in het laag komt het wat te kort maar Amanda heeft niet voor niets die ruige woofers gekocht.
In het weekend zal ik ze eens aan de tand voelen in de woonkamer.
Ik heb ze op zolder getest nu, op niet al te luid niveau (kinderen in bed), maar het is boven verwachting. Mooi diep gestoken beeld, helder en schoon van klank, rustig hoog, zijdeachtig, veel detail ook in het middengebied. Je hoort echt alles. Alleen in het laag komt het wat te kort maar Amanda heeft niet voor niets die ruige woofers gekocht.
In het weekend zal ik ze eens aan de tand voelen in de woonkamer.
Nee, want we luisteren naar respons en afstraalgedrag. Als jij een speaker maakt die drie keer zoveel vervormt, maar exact dezelfde grafieken laat zien als dat ik heb gemeten, klinkt hij toch hetzelfde. Zeker bij de relatief lage afspeelniveaus waarmee ik de speaker nu beoordeeld heb.Montana schreef:Net te laat voor breda!![]()
Denk je niet dat de extreem lage vervorming van de mid bijdraagt aan het karakter?
Beetje vragen naar de bekende weg inmiddels, Montana! Je weet dat je van mij dit antwoord krijgt.
Ik heb ze inmiddels op hoger volume getest en ze houden zich erg goed! Dit mag je inderdaad wijden aan de zeer lage vervorming, alle harmonischen hoger dan 3de orde zitten op een zeer laag niveau. Echt een winnaar deze driver, zeker voor een 2-weg! Blijkt een goede keus geweest te zijn Amanda!
Nog wat commentaar: ook in de woonkamer zeer schoon, direct, super veel detail, bijna te netjes (volgens Marieke), maar dat gaat wel weg als er een sub bij staat straks.
Amanda kan komen luisteren, dan kan het tophoog kritisch worden beoordeeld (belangrijk punt voor Amanda).
Nog wat commentaar: ook in de woonkamer zeer schoon, direct, super veel detail, bijna te netjes (volgens Marieke), maar dat gaat wel weg als er een sub bij staat straks.
Amanda kan komen luisteren, dan kan het tophoog kritisch worden beoordeeld (belangrijk punt voor Amanda).
