Brom in mijn 300b se

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

HansvdL

Brom in mijn 300b se

Bericht door HansvdL »

Beste medehobbyisten, ik heb een 300b se versterker naar het model Stanley/Oliver van Triode Dick gemaakt. De versterker doet het prima, maar toch zit ik met een lichte brom waar ik raad om vraag. Ik heb speciaal tentlabs filament voedingen gebruikt en zou geen brom mogen hebben. Alle buizen m.u.v. De gelijkrichtbuizen hebben een gelijkgerichte gloeispanning.
Bijgevoegd een plaatje van de brom, linker en rechterkanaal hetzelfde.
Weet iemand aan de hand van dit beeld waar de oorzaak zou kunnen liggen?
Groeten, Hans
Bijlagen
image.jpg
Kappa7
Contacteer:

Re: Brom in mijn 300b se

Bericht door Kappa7 »

Hangt de gloeispanning wel aan aarde of is deze zwevend?
HansvdL

Bericht door HansvdL »

Ja alle voedingen, behalve die van de 300b, hangen aan aarde.
ray5150

Bericht door ray5150 »

:foto:

(van de binnenkant natuurlijk ! :mrgreen: )
HansvdL

Bericht door HansvdL »

Foto' s van het inwendige volgen. Plaatjes van ipad zijn te slecht dus pc opstarten, foto's importeren etc.
Zojuist enog even naar het bromsignaal gekeken, de brom verdwijnt op zeker moment tot onhoorbaar niveau bij opendraaien van de volumeknop!
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Waar heb je dit gemeten? Het is maar 12mV top top....
De brom is 100Hz.

Ik heb dit ook eens gehad en kreeg toen de tip om de stopweerstanden voor de stuurroosters van de penthode in de mu-stage wat groter te maken. Dit is de 1k weerstand op pen 2 van de D3A. Maak daar maar eens 2k7 van of zelfs 4k7.
HansvdL

Bericht door HansvdL »

Ik heb rechtstreeks op de luidsprekeruitgang gemeten.
De versterker staat nu op zijn pootjes. Ik zal je tip in het weekend uitproberen. Jammergenoeg heb ik de rest van de week geen tijd daarvoor.
HansvdL

Bericht door HansvdL »

hierbij de foto's
DSC06693.JPG
DSC06693.JPG
Bijlagen
DSC06692.JPG
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Is het metalen plaatje waar de potmeter op zit verbonden met steraarde? In elk geval met het chassis verbinden.
HansvdL

Bericht door HansvdL »

ja dat hangt ook aan aarde
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

HansvdL schreef:
Ja alle voedingen, behalve die van de 300b, hangen aan aarde.
Apart die zouden ook aan aarde horen namelijk.
Voeding Stanley.~PNG.gif
HansvdL

Bericht door HansvdL »

Ik bedoelde de gloeispanning van de 300b, de gemarkeerde aarde aansluiting is aanwezig.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

HansvdL schreef:
Ik bedoelde de gloeispanning van de 300b, de gemarkeerde aarde aansluiting is aanwezig.
Die zou ik ook niet direct aan aarde gangen :mrgreen:
ray5150

Bericht door ray5150 »

En waarom zit er geen 100 nF Ceramisch Multilayer achter de 78S12 ?
Staat nota bene in de datasheet voorgeschreven ! :boos:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zie ik daar ook zo'n netfilter rechtsonder zitten ?
Overbrug die eens, meestal geven die meer ellende dan dat het wegneemt.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

De TS geeft aan dat het gerelateerd is aan de stand van de volume potmeter. De coax kabel van de ingangsplug naar je potmeter, die hang bij de ingangsplug toch niet aan de massa van de kast? En als je die kabel losmaakt bij de volumepotmeter, wat gebeurd er dan met de brom?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Barry2001 schreef:
De TS geeft aan dat het gerelateerd is aan de stand van de volume potmeter. De coax kabel van de ingangsplug naar je potmeter, die hang bij de ingangsplug toch niet aan de massa van de kast? En als je die kabel losmaakt bij de volumepotmeter, wat gebeurd er dan met de brom?
Daar had ik even overheen gelezen.
Zojuist enog even naar het bromsignaal gekeken, de brom verdwijnt op zeker moment tot onhoorbaar niveau bij opendraaien van de volumeknop!
Dus wanneer de loper van de potmeter dichterbij de massa komt dan neemt de brom toe, dan heb je ergens een fout gemaakt in de massa en de koppeling van het sterpunt met het chassis.
Ik zou eerst de afscherming van de ingangsbedrading maar eens controleren. Die mag maar aan één kant aan massa zitten.
aarding volgorde.JPG
Kijk eens naar het bovenstaande plaatje van Ah!Buis. Wellicht geeft dat extra inzichten. Hij tekent overigens de verbinding met het chassis bij de ingang, ik doe dat meestal zo dicht mogelijk bij de eindbuizen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat ik de kast bij de ingang aard is omdat anders de verbinding van ingang naar aardpunt een soort verlenging van de ingangskabel binnen de kast geeft.
De foto's laten ale verbindingen niet (goed) zien.Het lijkt erop dat er wel twee aardlussen bij de ingang zitten.De afscherming van de coaxen zitten aan elkaar bij de ingang,als ze dan bij de potmeter ook aan elkaar zitten heb je een lus.
Het lijkt erop of er van aarde van de ingang een draad loopt naar het centraal aardpunt,als er dan ook een van de ingangstrap+potmeter naar het cent.aardpunt gaat je hebt weer een lus.En dat met die ringkern er midden tussen :( .
Anne
HansvdL

Bericht door HansvdL »

@ RobertD: de stopweerstand van 1k vervangen door 2k7 en 4k7 nul resultaat, ik meet exact hetzelfde bromsignaal.
@ Ray5150: 100nF is wel aanwezig maar niet goed zichtbaar, netfilter eruit: geen verschil
@ Barry: coax is alleen aan de ingangskant geaard. De centrale koperdraad is overigens vervangen door zilverdraad.
Een ander probleem dat er misschien mee van doen heeft betreft de jj 5U4G buizen. Deze maken een metaalachtig zacht geluid. Ik heb al een nieuw stel gekregen dat al iets minder geluid maakt, maar het is nog steeds hoorbaar. Ook als ik de buizen helemaal apart op een andere 5V wisselspanning gloei zonder de hoogspanning, is het hoorbaar. Ik heb het op mijn werk even geprobeerd, invloed van een trafo is uitgesloten. Vreemd genoeg zegt men bij jukebox revival waar ik de buizen van heb dat zij het niet horen! Hoe dan ook, het lijkt me niet goed, het is in ieder geval te storend (klinkt harder dan de brom)
Is dit een bekend probleem?
Hans
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als ik goed heb is de coax maar aan een kant geaard en gaan ,zowel de in als de potmeter ,naar het aardpunt.
Zo heb je idd geen aardlus :D maar wel een signaallus :( ,Die kan wel een magnetische storing oppakken.
Dus zoiets,je kan de aarddraad om beide coax-en wikkelen,zelfde idee als bij het in elkaar draaien van gloeidraad-verbindingen.
Anne
Bijlagen
Blus.JPG
HansvdL

Bericht door HansvdL »

Dat ga ik morgenavond eens uitproberen!
HansvdL

Bericht door HansvdL »

Goede vrijdag, een dubbele betekenis want vanochtend heb ik de brom eruit gehaald :sure: . Hoewel eerder naar gekeken was er toch een aardverbinding bij de steraarde niet goed. Ik had twee kringen van soldeerringen gemaakt om voldoende soldeeroogjes te hebben. Het contact tussen beide ringen was slecht. Nadat dit ook doorgesoldeerd was, was de brom verdwenen.
Nu rest nog het probleem van de zacht metaalachtig klinkende gelijkrichtbuizen. Ik heb ze al vervangen, maar ook bij de nieuwe buizen hetzelfde effect. Ik vermoed dat ze te dicht bij de ingangstrafo staan (circa 4 cm met daartussen de trafokap). Heeft iemand dezelfde ervaring :?
Hans
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wat is de waarde van de eerste condensator direct na de gelijkrichtbuizen?
Als die te groot is hebben de gelijkrichters het zwaar en dan hoor je ze wellicht gewoon te hard werken.

Er mag max 32uF aan zitten.
HansvdL

Bericht door HansvdL »

direct na de 5U4G zitten 30 uF C's. Ik had ook al 8 uF motorrun geprobeerd, geen verbetering.
disco

Bericht door disco »

HansvdL schreef:
Een ander probleem betreft de jj 5U4G buizen, deze maken een metaalachtig zacht geluid. Ik heb een nieuw stel gekregen dat al iets minder geluid maakt maar het is nog steeds hoorbaar. Ook als ik de buizen helemaal apart op een andere 5V wisselspanning gloei zonder de hoogspanning, is het hoorbaar. Ik heb het op mijn werk even geprobeerd, invloed van een trafo is uitgesloten. Vreemd genoeg zegt men bij jukebox revival waar ik de buizen van heb dat zij het niet horen! Hoe dan ook, het lijkt me niet goed, het is in ieder geval te storend (klinkt harder dan de brom). Is dit een bekend probleem?

Ik vermoed dat ze te dicht bij de voedingstrafo staan (circa 4 cm met daartussen de trafokap).

Direct na de 5U4G zitten 30 uF C's. Ik had ook al 8 uF motorrun geprobeerd, geen verbetering.
Wat je beschrijft is mogelijk het uitzetten van een der electroden. Klinkt het als een onregelmatige rinkel? Het kan niet veel kwaad, tenzij de gelijkrichter zeer sterk wordt belast. Pak eens een paar oude amerikanen zou ik zeggen, niet alle nieuwe buizen zijn even degelijk gebouwd als oude.
Plaats reactie