Paper Hatt: ze spelen! ...niet meer... toch weer wel
Moderator: Beheerdersteam
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: bouw klaar, nu afwerken
Ik zie het; moet eerlijk zeggen dat ik dat ook had bij mijn eerste laag, maar vond dat mij op zwarte ondergrond niet mooi uitkomen. Met een tweede laag (had in totaal nog steeds genoeg aan 1 spuitbus voor 2 speakers) vond ik de dekking egaler en beter uitwerken.
Maar ook dat is een smaakverschil...
Maar ook dat is een smaakverschil...
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: bouw klaar, nu afwerken
De "voetjes" zijn inmiddels ook gemaakt. 2 lagen MDF, aan de achterzijde uitstekend met daarin een uitsparing om de kabel doorheen te laten lopen. Aansluiting voor de kabels zitten redelijk hoog en zo kan ik ze langs de achterkant omhoog laten lopen.
Ga ze met 4mm mdf als tussenstuk op de luidsprekers bevestigen, nu nog een mooie manier vinden om te zorgen dat ik dit goed doe en ze recht komen te zitten.
Afwerking zal ook met Plastikote geschieden. Op de foto 1 voetje ondersteboven zodat je kunt zien dat er ook aan de onderzijde extra ruimte is gemaakt voor de kabels.
Ga ze met 4mm mdf als tussenstuk op de luidsprekers bevestigen, nu nog een mooie manier vinden om te zorgen dat ik dit goed doe en ze recht komen te zitten.
Afwerking zal ook met Plastikote geschieden. Op de foto 1 voetje ondersteboven zodat je kunt zien dat er ook aan de onderzijde extra ruimte is gemaakt voor de kabels.
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: bouw klaar, nu afwerken
De voetjes zijn inmiddels ook monteerklaar. Je ziet 4 gaten voor de houtdraadbouten waarmee ik ze verzonken aan de kast ga vastmaken en 4 inserts voor de spikes:
Inmiddels ben ik ook begonnen met het filter. Er is wat tijdsdruk en veul andere dingen te doen, gaat dus qua opzet en uitvoering niet zo netjes worden als gedacht/gehoopt. Waarschijnlijk ga ik de filters later nog een keer netjes herbouwen (of dat er in de praktijk van gaat komen is een tweede).
Bij deze de filterplankjes, inmiddels hebben de spoelen al een plaatsje gekregen en zitten vast met tie-wraps. Aankomende dinsdag gaat het bak- en kliedergala beginnen en hoop ik de filters af te hebben. Donderdag hoop ik alles te assembleren en te kijken of ik er nog wat geluid uit kan krijgen....
Inmiddels ben ik ook begonnen met het filter. Er is wat tijdsdruk en veul andere dingen te doen, gaat dus qua opzet en uitvoering niet zo netjes worden als gedacht/gehoopt. Waarschijnlijk ga ik de filters later nog een keer netjes herbouwen (of dat er in de praktijk van gaat komen is een tweede).
Bij deze de filterplankjes, inmiddels hebben de spoelen al een plaatsje gekregen en zitten vast met tie-wraps. Aankomende dinsdag gaat het bak- en kliedergala beginnen en hoop ik de filters af te hebben. Donderdag hoop ik alles te assembleren en te kijken of ik er nog wat geluid uit kan krijgen....
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: ze spelen wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :-
Vandaag het heuglijke moment: alles klaar, zowel qua afwerking als filteropzet. Net alles in elkaar gezet en alle draadjes verbonden, en ja, er komt geluid uit. Niet echt heel lekker, maar ze doen het. De midwoofer krijgt wel signaal (en trilt ook), maar blijft duidelijk achter bij de tweeters. En dat terwijl de tweeters nieuw zijn en de woofers al ruim ingespeeld.
En dan: klik. Receiver uit. Weer aanzetten, even spelen, receiver weer uit. Bij aanzetten melding: check speaker wires. Nu was daar niet veel mis mee, maar ik heb dus het idee dat ik ergens in mijn filtercreatie een fout heb gemaakt.
Hieronder wat foto's van filter en het schema. Ik hoop dat het duidelijk is en dat iemand een luminuminuminueus idee heeft waar het aan zou kunnen liggen...:kleine spoel is de 0,15mH, grote spoel is de 1,5mH. De diagonale weerstand is de 1,8Ohm, daaronder 2x15=7,5Ohm. En daaronder een blokje met 6x47Ohm
En dan: klik. Receiver uit. Weer aanzetten, even spelen, receiver weer uit. Bij aanzetten melding: check speaker wires. Nu was daar niet veel mis mee, maar ik heb dus het idee dat ik ergens in mijn filtercreatie een fout heb gemaakt.
Hieronder wat foto's van filter en het schema. Ik hoop dat het duidelijk is en dat iemand een luminuminuminueus idee heeft waar het aan zou kunnen liggen...:kleine spoel is de 0,15mH, grote spoel is de 1,5mH. De diagonale weerstand is de 1,8Ohm, daaronder 2x15=7,5Ohm. En daaronder een blokje met 6x47Ohm
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :
Meet eens met de Ohm meter op het filter?
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :
eh...heb ik niet....Barry2001 schreef:Meet eens met de Ohm meter op het filter?
Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :
Geen Multimeter? 
Laatst gewijzigd door hannesie op do 03 apr 2014, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :
Ok. Je zult vermoedelijk in het filter iets verkeerd hebben aangesloten, waardoor er waarschijnlijk een dusdanig lage impedantie is ontstaan waardoor je versterker ind e beveiliging springt. Ik probeer op de foto de verbindingen te volgen, maar het is niet helemaal te zien. Kun je de aansluitingen nog een keer nalopen?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :
Je zal vermoedelijk toch een te lage impedantie hebben. Denk toch ergens een foutje in het filter.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :
Wat is nou weer een MUILtimeter?hannesie schreef:Geen Muiltimeter?
Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :
Dat zijn dikke vingers.ds23man schreef:Wat is nou weer een MUILtimeter?hannesie schreef:Geen Muiltimeter?![]()
![]()
![]()
gecorrigeerd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :
6 x 47 Ohm = 7.83Ohm, dat klopt wel. Zal iets in het filter zijn dat niet goed aangesloten zit.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :
Komt zeker van het bloemschikken?hannesie schreef:Dat zijn dikke vingers.ds23man schreef:Wat is nou weer een MUILtimeter?hannesie schreef:Geen Muiltimeter?![]()
![]()
![]()
gecorrigeerd.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :
Ik heb wel een ohmmeter Mike, als je wilt kun je met je filter naar mij toekomen vanavond. Ik kan eventueel morgenavond ook naar jou komen.
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :
Thanks allen...inderdaad geen muil-/multimeter hier, sorry.
Net de tweede speaker met filter aangesloten en daar hetzelfde probleem. Geen aansluiting, maar een denkfout in het filter denk ik waardoor een probleem optreedt.
Dank Robert, stuur je wel even een mailtje.
Maar nu eerst dochterlief uit school halen, ondertussen verblijdt (???) ik jullie met een foto van de speakers zoals ze er nu bij staan. Er komen nog spikes onder, maar dat vond mijn laminaatvloer beneden even niet zo fijn... Verder twijfel ik nog over de voet, vind het zelf niet echt heel sierlijk staan. Heb hem dan ook maar niet gelijmd, alleen geschroefd, zodat ik hem weer kan demonteren. Misschien is zonder voet, maar direct op de spikes op een natuurstenen tegel mooier. Ze moeten sowiezo een centimeter of 4 omhoog voor optimale hoogte.
Net de tweede speaker met filter aangesloten en daar hetzelfde probleem. Geen aansluiting, maar een denkfout in het filter denk ik waardoor een probleem optreedt.
Dank Robert, stuur je wel even een mailtje.
Maar nu eerst dochterlief uit school halen, ondertussen verblijdt (???) ik jullie met een foto van de speakers zoals ze er nu bij staan. Er komen nog spikes onder, maar dat vond mijn laminaatvloer beneden even niet zo fijn... Verder twijfel ik nog over de voet, vind het zelf niet echt heel sierlijk staan. Heb hem dan ook maar niet gelijmd, alleen geschroefd, zodat ik hem weer kan demonteren. Misschien is zonder voet, maar direct op de spikes op een natuurstenen tegel mooier. Ze moeten sowiezo een centimeter of 4 omhoog voor optimale hoogte.
Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :
Dag mede-CA12RCY-bezitter
!
Je maakt bijna net zulke onoverzichtelijk filterbouwsels als ik
.
Ik denk alle verbindingen te kunnen zien, en zie geen fout.
De enige verbinding die in niet kan zien, is die tussen 7,8ohm en 1,5mH. Maar als die los zou hangen, zou precies het tegenovergestelde gebeuren.
Enige wat ik kan verzinnen, is dat je per ongeluk de min-draad van je basmid aanziet voor de min-draad van je tweeter (en vice versa). Dat verklaart iig wat je hoort, en de impedantie zal in het laag ook heel breedbandig gaan duiken, naar een ohmpje of 3 of 4 gok ik. Kun je eens checken of de draden echt zijn, wat je denkt dat ze zijn ?
Je maakt bijna net zulke onoverzichtelijk filterbouwsels als ik
Ik denk alle verbindingen te kunnen zien, en zie geen fout.
De enige verbinding die in niet kan zien, is die tussen 7,8ohm en 1,5mH. Maar als die los zou hangen, zou precies het tegenovergestelde gebeuren.
Enige wat ik kan verzinnen, is dat je per ongeluk de min-draad van je basmid aanziet voor de min-draad van je tweeter (en vice versa). Dat verklaart iig wat je hoort, en de impedantie zal in het laag ook heel breedbandig gaan duiken, naar een ohmpje of 3 of 4 gok ik. Kun je eens checken of de draden echt zijn, wat je denkt dat ze zijn ?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :
Ik denk dat je even moet controleren of de weerstanden allemaal wel de juiste waardes hebben, om een voorbeeldje te noemen, dat bijvoorbeeld de 6x47 ohm niet per abuis 6x4,7 ohm is, of dat er misschien één 4,7 ohm exemplaar tussen geslopen is door een verkeerde levering of zo en dat je er overheen gekeken hebt.
Ik zou even bij de bouwmarkt voor 14 euro een goedkoop multimetertje halen en de weerstanden even doormeten, ik heb het gevoel dat het hem daarin zit.
Ik zou even bij de bouwmarkt voor 14 euro een goedkoop multimetertje halen en de weerstanden even doormeten, ik heb het gevoel dat het hem daarin zit.
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :
Thanks Marco, bas en tweet min heb ik net omgedraaid en daar wordt het niet beter van. Geen receiver die uitgaat, maar ik hoor duidelijk de hoge tonen uit de ca12 komen en dat lijkt me dan niet handig.
Bijgevoegd een betere foto van het filter dat hopelijk wat meer duidelijkheid geeft:
Bijgevoegd een betere foto van het filter dat hopelijk wat meer duidelijkheid geeft:
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :
And the Oscar goes to.... Olaf Markus.Olaf Markus schreef:Ik denk dat je even moet controleren of de weerstanden allemaal wel de juiste waardes hebben, om een voorbeeldje te noemen, dat bijvoorbeeld de 6x47 ohm niet per abuis 6x4,7 ohm is, of dat er misschien één 4,7 ohm exemplaar tussen geslopen is door een verkeerde levering of zo en dat je er overheen gekeken hebt.
Ik zou even bij de bouwmarkt voor 14 euro een goedkoop multimetertje halen en de weerstanden even doormeten, ik heb het gevoel dat het hem daarin zit.
WTF, ga ik hier even lekker af zeg...foute bestelling van de weerstanden gedaan. In plaats van 6x 47Ohm heb ik 6x 0.47Ohm besteld. Volledig mijn eigen fout, heb het ooit verkeerd overgeschreven zie ik nu en ben met dat kladje gaan bestellen.
Vind je het gek dat de receiver dit niet fijn vond...
*zoekt donker hoekje en gaat zich morgen laten nakijken door de dokter
Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :
Bij mij zijn op die manier ooit eens de rookpluimen uit mn receiver ontsnapt
. Wees maar blij dat ie zichzelf netjes heeft beschermd ! Kom maar weer uit dat donkere hoekje vandaan hoor !

Ik denk dat de dokter dan constateert, dat je last hebt van een wat verminderde weerstandmikekiwi schreef:*zoekt donker hoekje en gaat zich morgen laten nakijken door de dokter[/i]![]()
Laatst gewijzigd door MarcoSQ op do 03 apr 2014, 17:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :
Positief bekijken ; probleem is gevonden en t allerbeste ; 't is op te lossen!
Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :
Oepsiedoepsie .... da's 0.078 Ω, = gelijk aan kortsluitingmikekiwi schreef:... heb ik 6x 0.47Ohm besteld.
Je weet iig dat de beveiliging in je receiver goed z'n werk doet
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :
MarcoSQ schreef:Ik denk dat de dokter dan constateert, dat je last hebt van een wat verminderde weerstand
Zekers! Heb je helemaal gelijk in!Motorfret schreef:Positief bekijken ; probleem is gevonden en t allerbeste ; 't is op te lossen!
Dat was ook mijn eerste gedachte inderdaad!SARK schreef:Oepsiedoepsie .... da's 0.078 Ω, = gelijk aan kortsluitingmikekiwi schreef:... heb ik 6x 0.47Ohm besteld.![]()
Je weet iig dat de beveiliging in je receiver goed z'n werk doet
