Paper Hatt: ze spelen! ...niet meer... toch weer wel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Paper Hatt: bouw klaar, nu afwerken

Bericht door fritzie »

bij deze
Bijlagen
2014-03-18 16.50.42.jpg
2014-03-18 16.51.01.jpg
2014-03-18 16.51.16.jpg
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatt: bouw klaar, nu afwerken

Bericht door mikekiwi »

Ik zie het; moet eerlijk zeggen dat ik dat ook had bij mijn eerste laag, maar vond dat mij op zwarte ondergrond niet mooi uitkomen. Met een tweede laag (had in totaal nog steeds genoeg aan 1 spuitbus voor 2 speakers) vond ik de dekking egaler en beter uitwerken.

Maar ook dat is een smaakverschil...
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Paper Hatt: bouw klaar, nu afwerken

Bericht door fritzie »

klopt

de ondergrond is bepalend
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatt: bouw klaar, nu afwerken

Bericht door mikekiwi »

De "voetjes" zijn inmiddels ook gemaakt. 2 lagen MDF, aan de achterzijde uitstekend met daarin een uitsparing om de kabel doorheen te laten lopen. Aansluiting voor de kabels zitten redelijk hoog en zo kan ik ze langs de achterkant omhoog laten lopen.

Ga ze met 4mm mdf als tussenstuk op de luidsprekers bevestigen, nu nog een mooie manier vinden om te zorgen dat ik dit goed doe en ze recht komen te zitten.

Afwerking zal ook met Plastikote geschieden. Op de foto 1 voetje ondersteboven zodat je kunt zien dat er ook aan de onderzijde extra ruimte is gemaakt voor de kabels.
Upd_2303_2.jpg
Upd_2303_1.jpg
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatt: bouw klaar, nu afwerken

Bericht door mikekiwi »

De voetjes zijn inmiddels ook monteerklaar. Je ziet 4 gaten voor de houtdraadbouten waarmee ik ze verzonken aan de kast ga vastmaken en 4 inserts voor de spikes:
upd_3003_3.jpg
Inmiddels ben ik ook begonnen met het filter. Er is wat tijdsdruk en veul andere dingen te doen, gaat dus qua opzet en uitvoering niet zo netjes worden als gedacht/gehoopt. Waarschijnlijk ga ik de filters later nog een keer netjes herbouwen (of dat er in de praktijk van gaat komen is een tweede).

Bij deze de filterplankjes, inmiddels hebben de spoelen al een plaatsje gekregen en zitten vast met tie-wraps. Aankomende dinsdag gaat het bak- en kliedergala beginnen en hoop ik de filters af te hebben. Donderdag hoop ik alles te assembleren en te kijken of ik er nog wat geluid uit kan krijgen....
upd_3003_1.jpg
upd_3003_2.jpg
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatt: ze spelen wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :-

Bericht door mikekiwi »

Vandaag het heuglijke moment: alles klaar, zowel qua afwerking als filteropzet. Net alles in elkaar gezet en alle draadjes verbonden, en ja, er komt geluid uit. Niet echt heel lekker, maar ze doen het. De midwoofer krijgt wel signaal (en trilt ook), maar blijft duidelijk achter bij de tweeters. En dat terwijl de tweeters nieuw zijn en de woofers al ruim ingespeeld.

En dan: klik. Receiver uit. Weer aanzetten, even spelen, receiver weer uit. Bij aanzetten melding: check speaker wires. Nu was daar niet veel mis mee, maar ik heb dus het idee dat ik ergens in mijn filtercreatie een fout heb gemaakt.

Hieronder wat foto's van filter en het schema. Ik hoop dat het duidelijk is en dat iemand een luminuminuminueus idee heeft waar het aan zou kunnen liggen...:
Paper Hatt - Filter.jpg
upd_0304_1.jpg
kleine spoel is de 0,15mH, grote spoel is de 1,5mH. De diagonale weerstand is de 1,8Ohm, daaronder 2x15=7,5Ohm. En daaronder een blokje met 6x47Ohm
upd_0304_2.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :

Bericht door Barry2001 »

Meet eens met de Ohm meter op het filter?
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :

Bericht door mikekiwi »

Barry2001 schreef:
Meet eens met de Ohm meter op het filter?
eh...heb ik niet.... :shock: :oops:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :

Bericht door hannesie »

Geen Multimeter? :oops:
Laatst gewijzigd door hannesie op do 03 apr 2014, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :

Bericht door Barry2001 »

Ok. Je zult vermoedelijk in het filter iets verkeerd hebben aangesloten, waardoor er waarschijnlijk een dusdanig lage impedantie is ontstaan waardoor je versterker ind e beveiliging springt. Ik probeer op de foto de verbindingen te volgen, maar het is niet helemaal te zien. Kun je de aansluitingen nog een keer nalopen?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :

Bericht door ds23man »

Je zal vermoedelijk toch een te lage impedantie hebben. Denk toch ergens een foutje in het filter.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :

Bericht door ds23man »

hannesie schreef:
Geen Muiltimeter? :oops:
Wat is nou weer een MUILtimeter? :?: :?: :?: :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :

Bericht door hannesie »

ds23man schreef:
hannesie schreef:
Geen Muiltimeter? :oops:
Wat is nou weer een MUILtimeter? :?: :?: :?: :lol:
Dat zijn dikke vingers. :rofl:
gecorrigeerd. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :

Bericht door Barry2001 »

6 x 47 Ohm = 7.83Ohm, dat klopt wel. Zal iets in het filter zijn dat niet goed aangesloten zit.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :

Bericht door ds23man »

hannesie schreef:
ds23man schreef:
hannesie schreef:
Geen Muiltimeter? :oops:
Wat is nou weer een MUILtimeter? :?: :?: :?: :lol:
Dat zijn dikke vingers. :rofl:
gecorrigeerd. :mrgreen:
Komt zeker van het bloemschikken? :lol: :lol:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :

Bericht door RobertD »

Ik heb wel een ohmmeter Mike, als je wilt kun je met je filter naar mij toekomen vanavond. Ik kan eventueel morgenavond ook naar jou komen.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :

Bericht door mikekiwi »

Thanks allen...inderdaad geen muil-/multimeter hier, sorry.

Net de tweede speaker met filter aangesloten en daar hetzelfde probleem. Geen aansluiting, maar een denkfout in het filter denk ik waardoor een probleem optreedt.

Dank Robert, stuur je wel even een mailtje.

Maar nu eerst dochterlief uit school halen, ondertussen verblijdt (???) ik jullie met een foto van de speakers zoals ze er nu bij staan. Er komen nog spikes onder, maar dat vond mijn laminaatvloer beneden even niet zo fijn... Verder twijfel ik nog over de voet, vind het zelf niet echt heel sierlijk staan. Heb hem dan ook maar niet gelijmd, alleen geschroefd, zodat ik hem weer kan demonteren. Misschien is zonder voet, maar direct op de spikes op een natuurstenen tegel mooier. Ze moeten sowiezo een centimeter of 4 omhoog voor optimale hoogte.
upd_0304_3.jpg
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :

Bericht door MarcoSQ »

Dag mede-CA12RCY-bezitter :D !
Je maakt bijna net zulke onoverzichtelijk filterbouwsels als ik :lol: .

Ik denk alle verbindingen te kunnen zien, en zie geen fout.
De enige verbinding die in niet kan zien, is die tussen 7,8ohm en 1,5mH. Maar als die los zou hangen, zou precies het tegenovergestelde gebeuren.

Enige wat ik kan verzinnen, is dat je per ongeluk de min-draad van je basmid aanziet voor de min-draad van je tweeter (en vice versa). Dat verklaart iig wat je hoort, en de impedantie zal in het laag ook heel breedbandig gaan duiken, naar een ohmpje of 3 of 4 gok ik. Kun je eens checken of de draden echt zijn, wat je denkt dat ze zijn ?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :

Bericht door Olaf Analogue »

Ik denk dat je even moet controleren of de weerstanden allemaal wel de juiste waardes hebben, om een voorbeeldje te noemen, dat bijvoorbeeld de 6x47 ohm niet per abuis 6x4,7 ohm is, of dat er misschien één 4,7 ohm exemplaar tussen geslopen is door een verkeerde levering of zo en dat je er overheen gekeken hebt.
Ik zou even bij de bouwmarkt voor 14 euro een goedkoop multimetertje halen en de weerstanden even doormeten, ik heb het gevoel dat het hem daarin zit.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :

Bericht door mikekiwi »

Thanks Marco, bas en tweet min heb ik net omgedraaid en daar wordt het niet beter van. Geen receiver die uitgaat, maar ik hoor duidelijk de hoge tonen uit de ca12 komen en dat lijkt me dan niet handig.

Bijgevoegd een betere foto van het filter dat hopelijk wat meer duidelijkheid geeft:
Bijlagen
upd_0304_4.jpg
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :

Bericht door mikekiwi »

Olaf Markus schreef:
Ik denk dat je even moet controleren of de weerstanden allemaal wel de juiste waardes hebben, om een voorbeeldje te noemen, dat bijvoorbeeld de 6x47 ohm niet per abuis 6x4,7 ohm is, of dat er misschien één 4,7 ohm exemplaar tussen geslopen is door een verkeerde levering of zo en dat je er overheen gekeken hebt.
Ik zou even bij de bouwmarkt voor 14 euro een goedkoop multimetertje halen en de weerstanden even doormeten, ik heb het gevoel dat het hem daarin zit.
And the Oscar goes to.... Olaf Markus.

WTF, ga ik hier even lekker af zeg...foute bestelling van de weerstanden gedaan. In plaats van 6x 47Ohm heb ik 6x 0.47Ohm besteld. Volledig mijn eigen fout, heb het ooit verkeerd overgeschreven zie ik nu en ben met dat kladje gaan bestellen.
Vind je het gek dat de receiver dit niet fijn vond...

*zoekt donker hoekje en gaat zich morgen laten nakijken door de dokter :shock: :-#
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :

Bericht door MarcoSQ »

Bij mij zijn op die manier ooit eens de rookpluimen uit mn receiver ontsnapt :oops: . Wees maar blij dat ie zichzelf netjes heeft beschermd ! Kom maar weer uit dat donkere hoekje vandaan hoor !
mikekiwi schreef:
*zoekt donker hoekje en gaat zich morgen laten nakijken door de dokter[/i] :shock: :-#
Ik denk dat de dokter dan constateert, dat je last hebt van een wat verminderde weerstand :rofl:
Laatst gewijzigd door MarcoSQ op do 03 apr 2014, 17:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :

Bericht door Motorfret »

Positief bekijken ; probleem is gevonden en t allerbeste ; 't is op te lossen!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :

Bericht door SARK »

mikekiwi schreef:
... heb ik 6x 0.47Ohm besteld.
Oepsiedoepsie .... da's 0.078 Ω, = gelijk aan kortsluiting :-&
Je weet iig dat de beveiliging in je receiver goed z'n werk doet :wink:
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatt: ze spelen! wel-niet-wel-niet-wel-niet-niet :

Bericht door mikekiwi »

MarcoSQ schreef:
Ik denk dat de dokter dan constateert, dat je last hebt van een wat verminderde weerstand :rofl:
:rofl:
Motorfret schreef:
Positief bekijken ; probleem is gevonden en t allerbeste ; 't is op te lossen!
Zekers! Heb je helemaal gelijk in!
SARK schreef:
mikekiwi schreef:
... heb ik 6x 0.47Ohm besteld.
Oepsiedoepsie .... da's 0.078 Ω, = gelijk aan kortsluiting :-&
Je weet iig dat de beveiliging in je receiver goed z'n werk doet :wink:
Dat was ook mijn eerste gedachte inderdaad!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”