Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2.100

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Koen K

Re: Actieve 3 weg, gebaseerd op XTZ 99.25 met Seas L26 + AS2

Bericht door Koen K »

Nice 8)
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

We zijn weer wat verder. Speakerbehuizing is zijdeglans signaalwit gespoten. En vandaag bij ik bij de zeer gastvrije familie Wouter op bezoek geweest. Wouter is een held in het netjes maken van Skai bekleding en we hebben de baffle hiermee bekleed. Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen grote rol heb gespeeld. Ik was niet zo scherp (niet geslapen ivm vlucht uit VS vannacht) maar ik had er ook niet zo'n enorm goed gevoel bij het netjes krijgen van de hoeken waarover het skai gespannen wordt.

De baffles laat ik nu even zo staan. Die moeten nog afgemaakt worden (overtollig skai weghalen). We hebben veel vastgelegd, dus ik zal de reportage plaatsen :).
Bijlagen
Baffle en op maat geknipt Skai ius ingespoten met spuitlijm en het Skai is met wat tape gespannen. De baffle leggen we gewoon midden op de skai.<br /><br />Rondom de skai met Bison TIX ingesmeerd voor het contact / muurvast zetten van de skai.
Baffle en op maat geknipt Skai ius ingespoten met spuitlijm en het Skai is met wat tape gespannen. De baffle leggen we gewoon midden op de skai.

Rondom de skai met Bison TIX ingesmeerd voor het contact / muurvast zetten van de skai.
Fase 2: Omvouwen van de lange randen. Eerst 90° omhoog, dan vanuit het midden omvouwen, vastnieten, omvouwen, etc.
Fase 2: Omvouwen van de lange randen. Eerst 90° omhoog, dan vanuit het midden omvouwen, vastnieten, omvouwen, etc.
Dan komt een lastiger stuk. Je hebt in de hoeken teveel skaileer. Wouter is hier meester in. Je trekt het over de hoek, verwarmt het eventueel met een fohn, en dan niet je het vast en probeert de rimpels weg te werken in de lengte of breedte, zodat de rand weer echt glad wordt. Dit is echt een 'fingerspitzengefuhl' met de Skai die ik had gekocht. Die was iets stugger dan die wouter eerst had gebruikt. Ook het patroon zorgt ervoor dat je niet tveel moet rekken, want dat zie je aan de zijkanten dan.
Dan komt een lastiger stuk. Je hebt in de hoeken teveel skaileer. Wouter is hier meester in. Je trekt het over de hoek, verwarmt het eventueel met een fohn, en dan niet je het vast en probeert de rimpels weg te werken in de lengte of breedte, zodat de rand weer echt glad wordt. Dit is echt een 'fingerspitzengefuhl' met de Skai die ik had gekocht. Die was iets stugger dan die wouter eerst had gebruikt. Ook het patroon zorgt ervoor dat je niet tveel moet rekken, want dat zie je aan de zijkanten dan.
Uiteindelijk ziet het er dan zo uit. Hier moet het overtollige Skai nog worden weggesneden, maar je ziet dat de 1cm strook die blijft zitten nagenoeg glad is. De structuur is een beetje gerekt, maar dit is niet iets dat in het oog springt.
Uiteindelijk ziet het er dan zo uit. Hier moet het overtollige Skai nog worden weggesneden, maar je ziet dat de 1cm strook die blijft zitten nagenoeg glad is. De structuur is een beetje gerekt, maar dit is niet iets dat in het oog springt.
Het resultaat
Het resultaat
Het resultaat met een XTZ / Seas driver erin :)
Het resultaat met een XTZ / Seas driver erin :)
De behuizing, wit gespoten
De behuizing, wit gespoten
En een idee van het eindresultaat.
En een idee van het eindresultaat.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Tering, da's strak ! :shock: :shock:
Dan

Bericht door Dan »

Dit wordt toch ook een mooi projectje zo :D
architect

Bericht door architect »

NETJES HOOR!!!
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Hoe bevestig je de baffle nu aan de voorkant , lijmen en van binnen uit schroefen ?
Koen K

Bericht door Koen K »

Dat heb je verdorie netjes gedaan zeg!! :goeie:
AatV

Bericht door AatV »

Doet me met die afgeronde hoeken en kleurstelling denken aan het destijds bekende Braun design, maar dan iets mooier. :mrgreen:

groet,
Aat
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Ik ben heel blij met het resultaat, maar ere wie ere toekomt, de speakers zijn gemaakt door bohome meubelmakers. Samenwerking en flexibiliteit en meedenken was perfect. Het wel een dag of 2 om alles te tekenen, zagen, opbouwen, etc. en de afronding was wat complexer.

Uiteindelijk zal de elektronica ongeveer even duur zijn als de kast + afwerking :P. Elektronica + units tot nu toe was precies 750 euro (alles 2ehands gekocht). Ik ga nog wel een keertje upgraden naar volledig actief met 2 UCD400OEM eindversterkers denk ik.

Het spuitwerk was goed betaalbaar met 190 euro, schuren, gronden, spuiten), het is geen hoogglans en Wouter vond het ietsje 'sinaasappel', ik ben er zelf wel erg tevreden over.

En Wouter heeft de laste hoeken van het Skai spannen allemaal gedaan. Het is wel een mooi werkje, maar ik voel me vooral de ontwerper :P.
JeroenGRT

Bericht door JeroenGRT »

Mooi zeg!
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Aaah hier is dus dat kastje dat ik op het CNCzone forum tegenkwam gebleven ;)

Maar mooie set wordt het hoor :)
JvS

Bericht door JvS »

Zo intussen twee keer weekje buitenland en nieuw huis versnellen de zaak niet, maar verhuizen in stuk leek me beter. Gisteren alles geassembleerd. De speakers vallen werkelijk schitterend in de verzonken uitsparingen.
Bijlagen
IMG_20140401_073758.jpg
IMG_20140331_191421.jpg
IMG_20140331_191407.jpg
Jag

Bericht door Jag »

JvS schreef:
Zo intussen twee keer weekje buitenland en nieuw huis versnellen de zaak niet, maar verhuizen in stuk leek me beter. Gisteren alles geassembleerd. De speakers vallen werkelijk schitterend in de verzonken uitsparingen.
Die baffle is echt prachtig geworden, mooi werk hoor!

Dat worden van die speakers dat mensen niet bedenken dat je die zelf gemaakt hebt 8)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ziet er mooi uit!
Valt me inderdaad mee met die dikke inbusbouten, wel een stoere look.
Die tweeter mag nog een halve mm opgehoogd worden :-$
dre

Bericht door dre »

Prachtig model! 8)
Koen K

Bericht door Koen K »

:goeie:

Enneh... Het geluid?
JvS

Bericht door JvS »

Tweeters zitten net ietsje te diep inderdaad. Ik vind het er eerlijk gezegd wel prima uit zien zo. En nee ze spelen nog niet. Ben een beetje klus moe. Heb net een huiskamer 100% getransformeerd incl utiliteis en zit nog middenin afwerkingsfase.
Voor.jpg
na stuccen.2jpg.jpg
trap geplaatst.jpg
Je zou het bijna niet geloven, maar het is bijna net zoveel werk als een speaker bouwen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

JvS schreef:
Je zou het bijna niet geloven, maar het is bijna net zoveel werk als een speaker bouwen.
JvS schreef:
Ik ben heel blij met het resultaat, maar ere wie ere toekomt, de speakers zijn gemaakt door bohome meubelmakers. Samenwerking en flexibiliteit en meedenken was perfect. Het wel een dag of 2 om alles te tekenen, zagen, opbouwen, etc. en de afronding was wat complexer.
Dan kun jij snel klussen zeg!! Dit alles in 2 dagen... ...laten doen :lol:

Ziet er strak en netjes uit die woning.
JvS

Bericht door JvS »

Haha :). Nou vakmannen zijn wel ingezet voor de juiste dingen (stuccen, plafond), maar de rest is zelf gedaan, was veeeeeeel werk.
JvS

Bericht door JvS »

Zo nou ze spelen (half). Ik ben toch wat minder enthousiast over de XTZ 99.25 zoals ie is. Er lijkt bijna geen bafflestep compensatie in filter te zitten. Ze spelen nu met een subwoofer en de AS2.100 verzorgt het wisselfilteren. Dat gaat vooralsnog best aardig, maar die W18 en NeoCD3.0 zijn een behoorlijke bitch met een nette power response op elkaar aan te laten sluiten.

Het speelt nu met een akoestische LR4 crossover op 2500Hz en klinkt wat tammetjes in het hoog, maar wel lekker. Ein-de-lijk eens een beetje luisteren.

Ik heb half-half al wel bedacht om die tweeter uit te wisselen met een Seas H1499 DXT tweeter. Volgens mij wordt dat veel netter, maar eerst maar eens lekker luisteren.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Was eigenlijk erg benieuwd naar de metingen die jullie hadden gedaan.

Als ik het zo lees heb je gewoon het passieve filter gebruikt van XTZ en de Hypex gebruikt voor de overgang van de L26 naar de 2-weg XTZ passief. Dan haal je waarschijnlijk niet alles er uit...
JvS

Bericht door JvS »

Nee de L26 is niet aangesloten, de Hypex verzorgt het wisselfilter vanwege wat teleurstellende metingen met het originele wisselfilter (geen bafflestep). Ik heb een losse sub die <100Hz verzorgt (dan vallen ze af in de 7L kistjes :)).

En de metingen hadden we niet goed opgeslagen :(.

Overigens was een groot deel van het troubleshooten het werkend krijgen van de AS2.100's. Dit lijkt nu gelukt. Volgende stap is om nu opnieuw met de wisselfilters te meten en dan kijken of we dit met 1 DSP kanaal van de AS2.100 netjes kunnen krijgen.

Het andere kanaal gaat dan de L26 doen. Wordt dit niet mooi, dan komt er een extra eindversterkerkanaal bij.
Laatst gewijzigd door JvS op di 17 jun 2014, 9:19, 2 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Die mooie speakers gaan vast prachtig klinken in die mooie huiskamer. :D
JvS

Bericht door JvS »

Ja, het is nog een behoorlijke zoektocht hoor. Afgelopen zondag hebben Koen, Martijn en Jag geholpen (beetje laat begonnen, biertjes tot 22:00 :P). Met het analoge filter wordt het niet mooi, de cone breakup lijkt helemaal niet goed weggehaald.

Dinsdagavond en vanavond (Met Jag) heb ik er ook weer aan gesleuteld en het begint er nu echt op te lijken. Best complex. Ik heb de crossover nu op 3Khz staan(ging gek genoeg veel beter qua power response). Het telt mooi op en meet prima. Ook een hele diepe nul bij inverted tweeter.

De cone breakup van beide woofers niet hetzelfde gek genoeg (scheelt niet heel veel, maar je kunt niet hetzelfde filter gebruiken links en rechts daarvoor).

Als laatste nog roomnodes op 40, 105 en 138Hz gemeten op een aantal luisterplekken en die weggehaald. Het speelt nu met alleen het mid/hoog en het speelt goed vanaf 80Hz, de sub doet het stukje daaronder en het klinkt alvast behoorlijk goed, maar er moet nog wat aan gefinetuned worden op gehoor (rechts teveel midlaag, tweeter level nog goed naar luisteren). Het stereobeeld is al mooi, het klinkt nu als een prima hifi speaker, maar er moet meer uit te halen zijn, elektrisch en meettechnisch is het nu vrij netjes in elk geval.

Ik ben wel HEEL blij dat ik het met DSP kan doen, dat is al krankjorum veel werk.

Plaatjes en grafieken volgen, die zijn allemaal gemaakt maar staan op de meetlaptop :).
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Goed om te lezen, Joost! Kom maar op met die plaatjes. Was trouwens gezellig zondag :proost: .
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”