Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

CoenvanDongen
Contacteer:

Re: Bouw van Visaton Alto Line MK II kit

Bericht door CoenvanDongen »

Is het alleen bij die ene opname van piano?
Kan namelijk ook dat de opname digitaal clipped.
Ik hoor dat regelmatig in opnames.
dopiereit

Bericht door dopiereit »

Nee ik hoor het vaker, maar opvallend veel met piano opnames. Maar de laatste tijd hoor ik het niet heel vaak meer, nu heb ik ook niet echt vaak meer op hoog volume gespeeld. Maar wat je zegt kan heel goed waar zijn, dat mijn versterker die specifieke klanken gewoon niet weer kan geven op een hoog volume. Maar zo vaak hoor ik het ook weer niet dus ik laat het eerst lekker zo! :D
Ruud13

Bericht door Ruud13 »

dopiereit schreef:
Nee ik hoor het vaker, maar opvallend veel met piano opnames. Maar de laatste tijd hoor ik het niet heel vaak meer, nu heb ik ook niet echt vaak meer op hoog volume gespeeld. Maar wat je zegt kan heel goed waar zijn, dat mijn versterker die specifieke klanken gewoon niet weer kan geven op een hoog volume. Maar zo vaak hoor ik het ook weer niet dus ik laat het eerst lekker zo! :D
Gezien je klachten lijkt het er erg op dat je versterker onvoldoende uitgangsvermogen kan leveren om op een hoog volume weer te kunnen geven. Met name bij piano solo tijdens stevige aanslagen in de diskant gebeurt het vaak dat versterkers clippen zoals dat heet en dan hoeft het nog helemaal niet zo te zijn dat je heel erg luid afspeelt. Dat clippen is niets anders dan vervorming waarbij dan de hoogste toppen van het signaal worden afgehakt omdat de versterker de signaalsterkte die wordt verlangd niet kan leveren. De remedie is volume terugnemen totdat het vervormd klinken niet meer optreedt maar dan kan het vanzelfsprekend zo zijn dat je dat volume te weinig luid vindt. In dat geval is er maar één oplossing een zwaardere eindversterker.

Het spreekt voor zich dat je eerst moet controleren of alles goed is aangesloten en vooral de luidsprekerkabels goed contact maken. Wees overigens voorzichtig met dat laten clippen van de eindversterker want je kunt er moeiteloos je tweeters mee vernielen. Door het clippen gaat er relatief gesproken veel vermogen in de tweeterspreekspoeltjes zitten en is het niet denkbeeldig dat die dan door overbelasting verbranden.

EDIT: ik heb even gekeken naar de gegevens van de luidspreker in kwestie. De gevoeligheid van de luidspreker is 85 dB SPL/W/m. Dat is niet bijster gevoelig. Nog een wat verzwarende omstandigheid is dat de nominale impedantie 4 ohm is. Het kan dus goed zijn dat er wat teveel van de versterker wordt gevraagd. Welke versterker gebruik je en wat is het uitgangsvermogen?
dopiereit

Bericht door dopiereit »

Ruud13 schreef:
dopiereit schreef:
Gezien je klachten lijkt het er erg op dat je versterker onvoldoende uitgangsvermogen kan leveren om op een hoog volume weer te kunnen geven. Met name bij piano solo tijdens stevige aanslagen in de diskant gebeurt het vaak dat versterkers clippen zoals dat heet en dan hoeft het nog helemaal niet zo te zijn dat je heel erg luid afspeelt. Dat clippen is niets anders dan vervorming waarbij dan de hoogste toppen van het signaal worden afgehakt omdat de versterker de signaalsterkte die wordt verlangd niet kan leveren. De remedie is volume terugnemen totdat het vervormd klinken niet meer optreedt maar dan kan het vanzelfsprekend zo zijn dat je dat volume te weinig luid vindt. In dat geval is er maar één oplossing een zwaardere eindversterker.

Het spreekt voor zich dat je eerst moet controleren of alles goed is aangesloten en vooral de luidsprekerkabels goed contact maken. Wees overigens voorzichtig met dat laten clippen van de eindversterker want je kunt er moeiteloos je tweeters mee vernielen. Door het clippen gaat er relatief gesproken veel vermogen in de tweeterspreekspoeltjes zitten en is het niet denkbeeldig dat die dan door overbelasting verbranden.

EDIT: ik heb even gekeken naar de gegevens van de luidspreker in kwestie. De gevoeligheid van de luidspreker is 85 dB SPL/W/m. Dat is niet bijster gevoelig. Nog een wat verzwarende omstandigheid is dat de nominale impedantie 4 ohm is. Het kan dus goed zijn dat er wat teveel van de versterker wordt gevraagd. Welke versterker gebruik je en wat is het uitgangsvermogen?
Ik speel de laatste tijd niet meer op erg hoog volume, alleen soms vind ik het wel eens fijn om stukken muziek even hard af te spelen. Maar dat doe ik vanaf nu dus niet meer, vond het namelijk een beetje akelig klinken wanneer die tweeters beginnen te kraken.

Ik heb een Denon AVR-2105 7.1 receiver met een uitgangsvermogen van 125 Watt bij 6 ohm en 90 Watt bij 8 Ohm.

als ik het filter bekijk van de visatons zie ik voor zowel de woofers/mid's en de tweeter een weerstand van 10 ohm , 10 watt. Ik ben echt een leek op dat gebied, maar is dit nodig? want voor zover ik weet neemt een weerstand juist de volume af van de speakers en tweeter? correct me if i'm wrong! want ik roep ook maar wat
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

dopiereit schreef:
als ik het filter bekijk van de visatons zie ik voor zowel de woofers/mid's en de tweeter een weerstand van 10 ohm , 10 watt. Ik ben echt een leek op dat gebied, maar is dit nodig? want voor zover ik weet neemt een weerstand juist de volume af van de speakers en tweeter? correct me if i'm wrong! want ik roep ook maar wat
Welk filter kijk je naar dan? Ik zie alleen weerstand in het gedeelte voor de tweeter, eerst 1,5 Ohm en later 6,8 Ohm.
Ruud13

Bericht door Ruud13 »

dopiereit schreef:
Ik speel de laatste tijd niet meer op erg hoog volume, alleen soms vind ik het wel eens fijn om stukken muziek even hard af te spelen. Maar dat doe ik vanaf nu dus niet meer, vond het namelijk een beetje akelig klinken wanneer die tweeters beginnen te kraken.

Ik heb een Denon AVR-2105 7.1 receiver met een uitgangsvermogen van 125 Watt bij 6 ohm en 90 Watt bij 8 Ohm.

Als je de versterker laat clippen heb ik het gevoel dat je dan toch op een behoorlijk hoog niveau afspeelt als ik zie dat het uitgangsvermogen van de Denon twee keer 125 watt voor 6 ohm belasting. Je weet zeker dat de Denon goed functioneert en de luidsprekerkabels goed stevig zijn bevestigd? Mijn luidsprekers zijn ook 4 ohm de gevoeligheid is weliswaar met 83 dB SPL/W/m nog wat lager dan die van jou maar ik heb dan aan een versterker die 100 watt per kanaal afgeeft als de afstand waar ik op luister 4,5 meter bedraagt voor piano solo op een realistisch niveau afgespeeld voor de meeste stukken voldoende vermogen beschikbaar. Het is daarom dat ik vermoed dat je erg luid afspeelt. Vanzelfsprekend is dat luid afspelen niet erg maar pas wel op je tweeters want in een oogwenk kunnen bij het clippen van de Denon je tweeters de zeiltjes strijken.

Als je zo de neiging hebt tot stevig uitpakken en je ook zeker weet dat je versterker het vermogen kan afgeven wat door de fabrikant wordt opgegeven om zo te weten te komen of de versterker goed werkt zou ik overwegen een zwaardere eindversterker te kiezen. In dat geval moet je niet op zoek gaan naar een klein beetje meer vermogen maar is het zinvol om het uitgangsvermogen minimaal te verdubbelen en dan zou ik dat eerst goed uitproberen voordat je besluit de zwaardere jongen aan te schaffen.

Van de twee 10 ohm 15 watt draadgewonden weerstanden die in je wisselfilter zitten wordt er maar één gebruikt om de gevoeligheid van de unit - in dit geval de tweeter - over zijn hele werkgebied naar beneden te brengen omdat de gevoeligheid van beide parallel geschakelde woofers lager is dan die van de tweeter. De andere 10 ohm weerstand wordt gebruikt om het frequentieverloop voor wat de woofers en de tweeter betreft in het overgangsgebied vlakker te krijgen. Daar waar de weerstand vermogen opneemt geldt dat niet voor het hele gebied waar de woofers werkzaam in zijn want in het laag en het midden doet die 10 ohm niks. Het is dus niet wat je denkt: dat je de woofer- en de tweetersectie dempt met dezelfde weerstandswaarde want dat zou vanzelfsprekend zinloos zijn.
dopiereit

Bericht door dopiereit »

Welk filter kijk je naar dan? Ik zie alleen weerstand in het gedeelte voor de tweeter, eerst 1,5 Ohm en later 6,8 Ohm.
Bijlagen
filter.png
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Verbaast me niets dat dit niet vervormingsarm luid wil. Tweetertje krijgt veel te hard op z'n donder. Zijn resonantiefrequentie is 1750Hz, en ze willen hem toch helemaal doortrekken naar net iets boven 2000Hz. Met niet heel steile filtering. Dan vraag je er toch iets teveel van, zeker met zo'n niet al te prijzig geval.

Op boxsim-db.de kun je het boxsim project downloaden. Ik gluur er net een paar tellen naar :
frequency response
frequency response
Je kunt de overname niet goed zien omdat je twee woofertjes hebt, maar hij zit niet ver boven 2000Hz.
elektrische respons
elektrische respons
...En hier zie je dat je tweeter op zijn Fs, alsnog -10dB voor zijn kiezen krijgt. Ik zou ook protesteren als ik een tweeter was :).

Wat mij betreft is dit geen fraai gekozen overname zo. Leuke boxsim uitdaging voor je ?

EDIT. Fs is zelfs 1900Hz zie ik :shock: . In dat geval moet ie op Fs zelfs -8dB verwerken, da's echt veels te veel van het goede normaal gesproken. Helaas heb ik geen praktijkervaring met deze tweet, maar ik kan me niet voorstellen dat dit zou kunnen. Voor laag volume is dit best een mooi ontwerp zo. Wil je luider, dan zul je dat kunnen verbeteren, maar gaat bijna zeker ten koste van de power respons (lees : ten koste van de 'klank'). Het is kiezen of delen...
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Ik weet niet OF je hier iets aan wilt doen, of je een beetje handig hebt, en of je spulletjes hebt liggen.
Stel dat de info uit mijn bovenstaande post klopt (dat moet toch wel) dan heb ik ff snel een voorzetje voor je gemaakt.

Ik heb geprobeerd de 'klank' en rendement zoveel mogelijk hetzelfde te houden, en het niet te ingewikkeld te maken.
Ik denk dat dat gelukt is, en ondanks mijn vorige bericht gok ik zelfs dat dit ook beter zou moeten klinken.
(Mooiere power respons, vooral veel minder problemen in het verticale vlak.)
Het is stiekem geen echte tweeweg meer, maar meer een soort 2,5-weg-achtig. Ook niet helemaal...

Je kunt onderstaande eens proberen, gaat 100% zeker weten, veel luider tot je last krijgt van vervorming. En klinkt vermoedelijk 'correcter', maar dat was niet de insteek :
Alto-Line-MarKo-II schematic.gif
Bijna dezelfde FR (maar dan mooier), mooiere power response
Bijna dezelfde FR (maar dan mooier), mooiere power response
Elektrische filter-respons. Vergelijk met de vorige post. Zie je hoeveel minder de tweeter hier hoeft te doen op 2000Hz, en vooral daaronder ? Dat zal wel helpen :).
Elektrische filter-respons. Vergelijk met de vorige post. Zie je hoeveel minder de tweeter hier hoeft te doen op 2000Hz, en vooral daaronder ? Dat zal wel helpen :).
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Wow, die is echt verbeterd!!

Mooie powerresponse, en mooie filter flanken. Helaas is Boxsim voor het 'grovere' werk geschikt maar valt het niet helemaal zo uit in de praktijk. Ik heb eens veel tijd gestoken in een 3-weg ontwerpen, bleken de optellingen rondom de overgangsfrequenties helemaal niet zo mooi...
Walt

Bericht door Walt »

Vreemd, in de 'Hobbyhifi' hebben ze het erover gehad dat de overeenkomsten tussen een Boxsim simulatie en een echte meting zo goed zijn... Anders kun je toch maar beter overstappen op speakerworkshop, dan heb je eigenlijk geen naderhand meting meer nodig. Ik heb zeer goede ervaringen met dat programma, en het is gratis.

Groetjes Walter
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

wouter schreef:
Wow, die is echt verbeterd!!
Jup, als beide simulaties een beetje kloppen met de werkelijkheid, dan tilt dit het geheel toch ineens een hele flinke stap hoger :).
Gek toch, dat wij als amateurtjes in hooguit 3 kwartiertjes een fraaiere sim neerzetten, dan de profs van Visaton :lol: .
En is waarschijnlijk maar een paar euro duurder...
EDIT. Wel nog even flink nuanceren : de eigenaar hoeft niet niet per se mooier te vinden; gemiddeld genomen houden mensen niet zo van 'rechtdoor-mid'. En, ik ken de vervorming in het hoge mid niet van die W130S, maar als dat slechter is dan ik hoop, zou dit wat schril kunnen klinken.
wouter schreef:
Helaas is Boxsim voor het 'grovere' werk geschikt maar valt het niet helemaal zo uit in de praktijk. Ik heb eens veel tijd gestoken in een 3-weg ontwerpen, bleken de optellingen rondom de overgangsfrequenties helemaal niet zo mooi...
Ik gebruik boxsim nooit voor mezelf, heb boxsim-simulaties nooit in de praktijk gebracht, dus ik heb geen idee wat de praktijk is. Ik zie dat boxsim zich netjes gedraagt zoals ik verwacht, dus ALS de werkelijkheid anders is, dan zal dat vooral aan de meetdata liggen. Het programma zelf lijkt zijn werk goed te doen (behalve dat de microfoon op een ongebruikelijke plek staat : oneindig ver weg. Vind ik niet handig.)
Walt schreef:
Vreemd, in de 'Hobbyhifi' hebben ze het erover gehad dat de overeenkomsten tussen een Boxsim simulatie en een echte meting zo goed zijn... Anders kun je toch maar beter overstappen op speakerworkshop, dan heb je eigenlijk geen naderhand meting meer nodig. Ik heb zeer goede ervaringen met dat programma, en het is gratis.
Nogmaals, geen idee, en SPW is natuurlijk net zo goed afhankelijk van correcte meetdata (die je bij SPW zelf moet doen ipv uit een databeest trekt). Ik heb ooit wel eens een eigengemeten project in boxsim gezet, ter controle van het gebied onder de bafflestep (kon ik niet meten). Dat gaf geen reden om heel erg te twijfelen aan boxsim...

Then again, je kunt geen enkele simulatie 100% vertrouwen. Als het maar een heel goede leidraad is.
Laatst gewijzigd door MarcoSQ op wo 02 apr 2014, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Zolang dit nieuwe filter alleen in de simulatie bestaat, is het denk ik wat vroeg om te zeggen dat het veel beter is dan het werk van de Visaton experts... :mrgreen:

Groetjes Walter
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Zonder je post gezien te hebben, had ik hem al ge-edit. Helemaal terecht wat je zegt, en niet eens alleen omdat de simulatie onjuist kan zijn. ;-). Smaak en niet simuleerbare dingen spelen ook een belangrijke rol.
Walt

Bericht door Walt »

Mijn ervaring met zo'n hoog crossover punt is dat het kan gaan klinken als een midwoofer + een losse tweeter in plaats van één geluidsbron.

Een andere tweeter toepassen met lagere Fs en hogere belastbaarheid is wellicht hier de beste oplossing. Een crossover tussen de 2000Hz en 2500Hz kom in de praktijk toch vaak het beste uit de bus qua klank.

Groetjes Walter
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Ik denk dat je mijn insteek een beetje verkeerd gelezen of begrepen hebt.
Ik wilde puur een mogelijke oplossing voor het vervormingsprobleem aanbieden.
En dat daarmee tegelijkertijd zo'n beetje álles beter simuleert (! :D ), is niet meer dan een prettige bijvangst. Het was niet de bedoeling...

Ik weet overigens niet eens of dopiereit hier uberhaupt behoefte aan heeft :rofl: .

Volgens mij ben ik hierboven ook overal duidelijk geweest dat ik de simulatie (! :D ) beoordeelde, en niet de werkelijkheid (die ik niet kan kennen): If not : sorry.

Met een (te) hoog crossover maak je inderdaad meestal een heel andere afstraalkarakeristiek ónder de kantelfreq., dan erbóven. Dat ga je inderdaad terughoren als o.a. niet mooi 'samensmelten', het worden twee los waarneembare bronnetjes omdat ze zo'n sterk verschillende hoeveelheid energie de ruimte inslingeren.

Met een 17cm mid moet je dit niet proberen, gaat inderdaad niet wlukken. Met een 13cm zoals hier, lukt dat met de nodige oplettendheid wel. Straalt nog heel behoorlijk rond @4kHz. Power respons in deze simulatie (! :D ) vloeit bijna uitzonderlijk netjes; het samensmelten kan geen probleem zijn. Maar een onderbuikgevoel misschien wél :wink: .

Een andere tweeter kan ook, dat was niet mijn eerste gedachte. Meestal zit je met infrezingen die niet meer passen, en je moet alsnog het filter op de schop nemen. Dat zijn dubbele kosten, en die lijken overbodig (lijken, omdat ik alle gebruikte drivers niet goed ken).

Laatste en belangrijkste : als je dit niet achteraf kunt meten, of als je je gehoormatige beoordeling niet vertrouwt, dan zou ik deze wijziging NIET doorvoeren. In alle andere gevallen wel (eventueel met smaakaanpassingen die je zelf in Boxsim kan doen. Dat is pure luxe voor mensen die geen Visaton spulletjes hebben :D ).
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Doorgaans vind ik visaton ontwerpen afbreuk doen aan hun drivers!

Maar goed, het lijkt me duidelijk dat de elektrische curve van de tweeter een hele verbetering toont. Leuk dat je een dal kunt vullen onderin het bereik van de SC10 maar door opslingering krijg je weer andere problemen.

Duitsers hebben gemiddeld trouwens een ander idee van prettig afgestemde luidsprekers, het hoog loopt soms rustig 4 dB op! Onder 30 graden meten ze redelijk vlak. Wij (hier) hebben dat eerder onder 15 graden.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Zelfde mening toegedaan; Visaton maakt leuke ontwerpen, maar in de meeste gevallen is er zonder veel moeite/kosten meer te halen. (In de zin van 'correctere beslissingen maken'. Of dat mooier klinkt, is aan de luisteraar...en als ik dat ben, zeg ik : JA !).

Hierboven wordt Boxsim licht in twijfel getrokken. Ik heb geen idee, maar de interesse was aangewakkerd :).
Ik wil er geen offtopic-feestje van maken (grijp je in, dopiereit, als je dit niet prettig vindt in je topic?)
Daarom ff heel kort :

(Ik heb geen algemeen boxsim-topic kunnen vinden; dat zou passender zijn. Als die er toch is, mag dit er wat mij betreft heen verhuisd)

Mijn eigen huidige project ingevoerd, met eigen meetdata. Was even stoeien, want ben niet heel erg gewend aan het pakket.
2014-04-02 21_01_43-Boxsim V1.20 - VISATON-Edition [C__Users_Marco_Desktop_boxsim_Projekte_david ppb.png
Voor een vergelijk met de echte meting, zie dit plaatje in mijn eigen topic : http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view

Alles onder pakweg 200Hz is gesimuleerd door Boxsim. Verschillen zijn zeer minimaal, en kunnen zeker verklaard door een verschil in microfoonpositie.
Mijn conclusies nu:
- De werking van de filtersim-software zelf komt zeer behoorlijk overeen met 'het echie'. Zolang je zelf voor de juiste input zorgt, zoals met elk pakket.
- De sim van de laagafval + bafflestep ook (hier niet laten zien, maar is consistent met luisterervaring en 'the Edge')
- Van de juistheid van de metingen in de Visaton-database, kan ik niets zinnigs zeggen. Dát zou een flinke bron van ellende kunnen zijn (maar zou geen handige zet zijn van Visaton)
- De diffractie-effecten heb ik hier NIET gebruikt, en kan ik dus ook niets over zeggen. Wel heel belangrijk ! Ik KAN dit ook niet testen, bij gebrek aan een oneindig groot klankbord en een meetruimte waar die fatsoenlijk inpast ;-)
dopiereit

Bericht door dopiereit »

MarcoSQ schreef:
Ik weet niet OF je hier iets aan wilt doen, of je een beetje handig hebt, en of je spulletjes hebt liggen.
Stel dat de info uit mijn bovenstaande post klopt (dat moet toch wel) dan heb ik ff snel een voorzetje voor je gemaakt.

Ik heb geprobeerd de 'klank' en rendement zoveel mogelijk hetzelfde te houden, en het niet te ingewikkeld te maken.
Ik denk dat dat gelukt is, en ondanks mijn vorige bericht gok ik zelfs dat dit ook beter zou moeten klinken.
(Mooiere power respons, vooral veel minder problemen in het verticale vlak.)
Het is stiekem geen echte tweeweg meer, maar meer een soort 2,5-weg-achtig. Ook niet helemaal...

Je kunt onderstaande eens proberen, gaat 100% zeker weten, veel luider tot je last krijgt van vervorming. En klinkt vermoedelijk 'correcter', maar dat was niet de insteek :
Alto-Line-MarKo-II schematic.gif
Alto-Line-MarKo-II FR.gif
Alto-Line-MarKo-II ER.gif
Wow! ik lees nu net alle reacties, ook die hieronder, ben heel erg blij met dit soort nuttige reacties. Ben nu wel heel erg benieuwd hoe deze veranderingen zullen klinken! Weet je ook hoeveel de extra componenten ongeveer zullen kosten? Ik ben trouwens niet echt heel erg handig met een soldeerbout om daar eens op te antwoorden.. Dus misschien dat iemand dat voor me kan doen tegen een vergoeding?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

over boxsim; dit topic http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... S&start=50

en mijn eigen simulaties bleken niet zo heel exact overeen te komen. Ook in hobby hifi las ik wel eens dat de zuigkring exact kon blijven zoals in boxsim voorspeld, maar dat de rest nog enige aanpassing aan de realiteit nodig had.

Ziet er wel mooi gelijkend uit Marco!
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Wouter : ja, bijna exact gelijk, alleen ietsjes meer hoog in de meting. En de microfoon staat op 1m afstand, ook dichterbij de tweeter dan bij de andere drivers...Op oneindige afstand is dat relatieve verschil nul.
Ik denk dat verschillen tussen sim en realiteit dus toch te zoeken zijn in de meetdata in de database, en/of het niet helemaal goed kunnen voorspellen van de diffractierommel. Vooral dat laatste kan ik me goed voorstellen, dat dat haast niet te doen is...
dopiereit schreef:
Wow! ik lees nu net alle reacties, ook die hieronder, ben heel erg blij met dit soort nuttige reacties. Ben nu wel heel erg benieuwd hoe deze veranderingen zullen klinken! Weet je ook hoeveel de extra componenten ongeveer zullen kosten? Ik ben trouwens niet echt heel erg handig met een soldeerbout om daar eens op te antwoorden.. Dus misschien dat iemand dat voor me kan doen tegen een vergoeding?
Graag gedaan zover, maar 'we' zijn er nog misschien nog niet.

Bedrag uitrekenen kun je zelf; ik schat dat je met 35 euro aan componenten per kant wel rond komt.
Het experiment kun je gewoon aangaan als je componenten toch al hebt liggen, dan kost het je niks.
Als je ze nog moet kopen, wil ik toch nog even benadrukken dat een goed resultaat niet gegarandeerd is !
De sim KAN afwijken van het echie, en hij vertelt je ook niet alle problemen die in je drivers verstopt zitten.

Anyway, nog twee waarschuwinkjes :
1. In HobbyHifi 2009/2 heb ik net metingen van de W130s teruggevonden. Qua vervorming gelukkig geen enkel probleem om hem door te trekken tot 4000Hz. Helaas zit er wel een vrij serieuze resonantie precies op 4000Hz, die roet in het eten kan gooien. Ik durf niet te zeggen of dat naar klinkt, kwestie van proberen en luisteren...(Iemand een mening ? Hoge Q resonantie op 4kHz, uitgestorven na 2,5ms)
2. Ik heb helaas geen vervormingsmetingen van de DT94 kunnen vinden, en dus weet ik niet waar het eigenlijke probleem kan zitten. Als het probleem rond 2kHz zit, schat ik dat je 'mijn' ontwerp zo'n 8dB luider kan zetten, voordat je last krijgt van vervorming. Dat is best veel, maar alsnog vind ik dat je eigenlijk niet 'veilig' genoeg zit.
Hopelijk zit het 'probleem' lager dan dat, dan krijg je namelijk nog flink wat meer speelruimte.

(De DT94-8 zou in HobbyHifi 2012/5 moeten staan voor zover ik kan vinden. En de DT94-4 in HH2008/1. Misschien wil iemand die voor je opzoeken ?)
SARK

Bericht door SARK »

8-[

[edit]Verkeerde bestandsnaam gebruikt, nu staat de juiste naam vermeld :idea: [/edit]
Bijlagen
Visaton DT 94 4-8 Ohm.pdf
(381.14 KiB) 99 keer gedownload
Visaton DT 94 4 Ohm.pdf
(376.16 KiB) 91 keer gedownload
Laatst gewijzigd door SARK op vr 04 apr 2014, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

:lol: Dat was natuurlijk een schot voor open doel, bedankt voor het raak schieten Edwin :lol: !

Probleem zit hier idd vooral onder 3kHz en wordt steeds groter als je lager gaat. Je mag er zeker van zijn dat dit je vervormingsprobleem oplost. (Mits geen defect aan de twieties, maar dat is niet het eerste waar ik aan denk bij dit ontwerp...wat je schrijft klinkt gewoon logisch)

Feit blijft wel dat het nieuwe filtervoorstel héél anders gaat klinken dan wat je hebt.
Ondanks dat ik probeerde om de balans gelijk te houden; blijkbaar wil ik te graag optimaliseren...
(Als je wilt, kan ik ook een poging doen met ongeveer dezelfde balans, als je nu hebt)
Ook de resonantie op 4kHz kan een probleempje zijn in het voorstel, maar ik gok dat dat wel meevalt. Dat het middel beter is, dan de kwaal iig.

Wacht nog even de mening van anderen af; kun je ondertussen je soldeer-skills op peil brengen :D .

Editje : complimenten aan je gehoor trouwens, zo te zien ben je de eerste op internet die het opvalt...
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Ik kijk nu beter, en zie dat allebei de documentjes 8-ohm heten (?). Ik had naar de verkeerde gekeken, je moet de bovenste hebben.
Ik kan beide documenten niet goed met elkaar rijmen...de jouwe ziet er eigenlijk een stuk knapper uit, en daar blijkt het probleem eigenlijk ook niet zo overduidelijk uit, als dat ik je voorschilderde... :oops:. Toch kan ik niet geloven dat je deze tweeter werkelijk zo ver naar beneden kan doortrekken.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Gezien bovenstaande, is het misschien handig om eerst even te testen of dit uberhaupt naar een oplossing leidt.
Je kunt heel makkelijk en goedkoop testen of dit je vervormingsprobleem oplost, voordat je investeert in meer componenten:
1. Zet een 0,18mH spoeltje parallel aan de tweeter.
2. Vervang de 1mH spoel op je filter, door een 0,82mH
3. Vervang de 22uF condensator op je filter, door een 15uF

Ik denk dat dat voor iedereen te doen moet zijn.
Kost je hooguit een 10-15eur per paar als je goedkope testprut koopt.
De freq. respons lijkt sterk op het origineel, de power-respons is iets fraaier, tweetie is flink ontlast in het laag en zijn electrische curve is netjes.

Met andere woorden : klank zal meer lijken op wat je gewend bent, en je hebt zo een goedkope/makkelijke manier om te zien om te testen of het echte voorstel, je probleem wel gaat oplossen.
Uiteraard is dit niet zo mooi, als het 'echte voorstel :).

Je kunt het zelf na-simmen in Boxsim, dan zie je het volgende (stippellijn is origineel, constante lijn is test-voorstel) :
altotestje.png
Alto-Line-MarKo-II simpelste testaanpassing.zip
Boxsim projectfile, waar je zelf (of een ander) lekker mee kan prutten. Bijvoorbeeld de eerdere filters simuleren.
(25.36 KiB) 46 keer gedownload
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”