Het volgende experiment betreft een minimale secundaire wikkeling, namelijk één. Primair heb ik gekozen voor 20 wikkelingen, dat geeft 5.5mH. Van deze setjes passen er zes op de kern en dat leidt tot de volgende steampunk constructie:
Als de secundaire met één stuk bandkoper wordt kortgesloten is de lekinductie 20µH, door alle folie apart kort te sluiten kan dit teruggebracht worden tot slechts 2.3µH. Volgens de berekeningen zou dit een fh van 140kHz moeten opleveren.
-2dB bij 40kHz, da's niet mis. Helaas raakt door het geringe aantal primaire wikkelingen de kern sneller verzadigd, het vermogen is daardoor nogal beperkt. De kern zou een groter oppervlak moeten hebben om dit principe te kunnen toepassen.
De Ucd versterker heeft z'n -3dB punt overigens bij 50kHz.
De 12x5 over 94 trafo heb ik omgebouwd om de ringleiding weg te nemen in de hoop de inductie van het secundaire circuit te verlagen:
Het koper is 1mm dik, in de uiteindelijke versie zou de plaat gewoon door kunnen lopen naar het bandje, met een beetje mazzel is het zelfs zo te regelen dat de plaat ook de bevestiging vormt.
-3dB punt nu op 40kHz. De oranje curve is het signaal op de uitgang van de versterker, dus voor de trafo, met de THD in blauw. Zelf denk ik dat we met de THD aan de detectie limiet van de Clio zitten. Ik ben in ieder geval dik tevreden met dit resultaat
Rest nog de vraag hoeveel vermogen deze trafo kan leveren.
De rode lijn (THD groen) is bij 1.1W in 50mΩ. De gele lijn (THD blauw) is bij 4.8W en de oranje (THD paars) is bij 8.7W. We zien dat bij 4.8W de THD bovenin al begint toe te nemen, bij 8.7W rijst het de pan uit. Het hoog zakt ook in, vermoedelijk door de combinatie van kernverzadiging en hysterese verliezen. Volgens de berekeningen zou het bandje met 5W 96dB SPL op een meter moeten produceren, hard zat voor in de huiskamer.
Gerrit