Heathkit TC-2 probleem
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Heathkit TC-2 probleem
Ik heb vandaag een buizentester gekocht (Heathkit TC-2). Was werkend te zien, verder was de staat wel in orde. Echter, na een paar buisjes getest te hebben hoorde ik een 'klik' en was de pret over. Gaat niet meer aan. Lijkt een zekering. Ik heb er helaas niet veel verstand van en het gaat om oud materiaal. Er zijn denk ik weinig reparateurs die mij hier in kunnen helpen. Hopelijk via dit forum. Ik heb wat foto's gemaakt. De boosdoener lijkt vrij duidelijk, maar waar kan je zoiets nog krijgen? En zal de volgende ook niet net zo snel doorbranden?
[img]http://i57.tinypic.com/21kl2tv.jpg[/img]
[img]http://i61.tinypic.com/jkvq4o.jpg[/img]
[img]http://i58.tinypic.com/5cn407.jpg[/img]
[img]http://i57.tinypic.com/28cdmwo.jpg[/img]
graag hoor ik van jullie mochten jullie ideeën hebben waar ze dit kunnen repareren of wellicht dat het zelf is op te lossen.
[img]http://i57.tinypic.com/21kl2tv.jpg[/img]
[img]http://i61.tinypic.com/jkvq4o.jpg[/img]
[img]http://i58.tinypic.com/5cn407.jpg[/img]
[img]http://i57.tinypic.com/28cdmwo.jpg[/img]
graag hoor ik van jullie mochten jullie ideeën hebben waar ze dit kunnen repareren of wellicht dat het zelf is op te lossen.
Re: Heathkit TC-2 probleem
Dat ding is voor een (Amerikaanse) netspanning van 115V +-10V instelbaar met die kapotte weerstand.
Heb je 'm soms in de 230V gestoken
.
Die weerstand zou een stevige pot-meter moeten zijn om het toestel op de juiste spanning te laten werken.Komt nogal nauw voor een juiste meting.Ontbreekt er geen knop ? met zoiets als "line adjust".
Om het in de oorspronkelijke staat te krijgen heb je een potentiometer 200 ohm 25W nodig.
Misschien handiger om een ringkern autotrafo 115/230V met wat windingen uit te breiden om met een schakelaar in stappen van 1V (een tiental) te kunnen aanpassen.Werkt ie op 230V en niet die dure en hete weerstand erin,trafo heb je hier toch nodig.
Anne
Ondertussen even rondgezocht,dit gevonden http://www.surplussales.com/potentiomet ... ost-3.html
Heb je 'm soms in de 230V gestoken
Die weerstand zou een stevige pot-meter moeten zijn om het toestel op de juiste spanning te laten werken.Komt nogal nauw voor een juiste meting.Ontbreekt er geen knop ? met zoiets als "line adjust".
Om het in de oorspronkelijke staat te krijgen heb je een potentiometer 200 ohm 25W nodig.
Misschien handiger om een ringkern autotrafo 115/230V met wat windingen uit te breiden om met een schakelaar in stappen van 1V (een tiental) te kunnen aanpassen.Werkt ie op 230V en niet die dure en hete weerstand erin,trafo heb je hier toch nodig.
Anne
Ondertussen even rondgezocht,dit gevonden http://www.surplussales.com/potentiomet ... ost-3.html
- Bijlagen
-
- Rheo.JPG (25.31 KiB) 1499 keer bekeken
Het gaat inderdaad om de weerstand aan de stekker. Op de tekening in de service manual staat inderdaad 200 Ohm/25 Watt. Het vreemde is dat op de weerstand zelf 2K Ohm staat (zie foto's van de bijlage).
De 200Ohm/25 Watt potmeter hierboven genoemd ertussen solderen zal het het apparaat in originele staat terugbrengen? Met een 115V/230V adapter is het dan de simpelste oplossing lijkt me?
De 200Ohm/25 Watt potmeter hierboven genoemd ertussen solderen zal het het apparaat in originele staat terugbrengen? Met een 115V/230V adapter is het dan de simpelste oplossing lijkt me?
Als de gesneuvelde weerstand 2k is dan vermoed ik dat iemand op die manier het toestel op 230V heeft willen gebruiken.
Mis je wel de nulstelling en het was blijkbaar ook te zwak.Hangt af van de gloeistroom van de te testen buis.
Met een verhuistrafo (230/115) moet 't wel kunnen.Zou wel minstens 100VA nemen.
Anne
Mis je wel de nulstelling en het was blijkbaar ook te zwak.Hangt af van de gloeistroom van de te testen buis.
Met een verhuistrafo (230/115) moet 't wel kunnen.Zou wel minstens 100VA nemen.
Anne
Ja ! ,heb je die regelbare weerstand ook niet nodig.Wel erg oppassen met dat heel groot regelbereik,zo een buis doorgefiktTheoK schreef:Of als je een variac hebt zet je die erop.
Anne
Ik heb nogmaals even gekeken in de heatkit manual. Nu heb ik denk ik het probleem verkeerd geschetst. De weerstand (2K Ohm) die op de foto's duidelijk gebarsten is is vóór de 200 Ohm/25 Watt variabele weerstand geplaatst. Dit is inderdaad de 'line control' van de meter. De 2K ohm weerstand staat echter helemaal niet op het schema in de service manual. Ik neem aan dat deze er door een van de vorige gebruikers tussen is gezet.
Nog vreemder is dat het gebroken keramiek niet terug is te vinden in de behuizing. Het lijkt erop dat door de hitte het soldeer is gaan smelten en de verbinding los is geraakt tussen de 2K ohm weerstand en de variabele 200 Ohm weerstand.
Ik denk dat het probleem verholpen is wanneer ik de 2K ohm weerstand er tussenuit haal, terug soldeer aan de 200 Ohm weerstand en met een transformator 230 --> 115V de tester ga draaien. Correct?
Nog vreemder is dat het gebroken keramiek niet terug is te vinden in de behuizing. Het lijkt erop dat door de hitte het soldeer is gaan smelten en de verbinding los is geraakt tussen de 2K ohm weerstand en de variabele 200 Ohm weerstand.
Ik denk dat het probleem verholpen is wanneer ik de 2K ohm weerstand er tussenuit haal, terug soldeer aan de 200 Ohm weerstand en met een transformator 230 --> 115V de tester ga draaien. Correct?
Dat had ik toch al geopperd,dat het een poging was om er 230V op aan te sluitenDaanS schreef:Ik heb nogmaals even gekeken in de heatkit manual. Nu heb ik denk ik het probleem verkeerd geschetst. De weerstand (2K Ohm) die op de foto's duidelijk gebarsten is is vóór de 200 Ohm/25 Watt variabele weerstand geplaatst. Dit is inderdaad de 'line control' van de meter. De 2K ohm weerstand staat echter helemaal niet op het schema in de service manual. Ik neem aan dat deze er door een van de vorige gebruikers tussen is gezet.
Zoiets werkt niet goed,omdat het spanningsverlies afhankelijk is van het verbruik (stroom).En dat is voor elke buis niet hetzelfde,vandaar de regeling.
Dus idd. verbinding herstellen en (verhuis)trafo ertussen.Die line-regeling als eerste instellen MET DE TE TESTEN BUIS ERIN want zolang die niet goed staat klopt de gloeistroom niet.Zou wel 's veel te groot kunnen zijn.
Anne
Dank voor je reactie Anne. Ik had het verkeerd begrepen zoals ik in mijn post zei. Het kwartje viel pas wat later 
Ik ga het verder herstellen en laat van mij horen wanneer het gelukt is. Nogmaals bedankt voor de reacties!
Ik ga het verder herstellen en laat van mij horen wanneer het gelukt is. Nogmaals bedankt voor de reacties!
Inmiddels hersteld en aangesloten op 115V. Alles lijkt goed te functioneren. Echter, de gloeispanning lijkt me veelte hoog. Ik heb zojuist geprobeerd een 12AU7 te testen maar die blies die letterlijk op met een felle flits. Alles is ingesteld zoals op de roll charts te vinden is. Een bekend probleem?
Zit de "Filament swith" soms niet goed ? Best de gloeispannig 's meten bij verschillende standen.Wel eerst de line op nul regelen.Mag wel iets hoger zijn zonder buis erin.DaanS schreef:Inmiddels hersteld en aangesloten op 115V. Alles lijkt goed te functioneren. Echter, de gloeispanning lijkt me veelte hoog. Ik heb zojuist geprobeerd een 12AU7 te testen maar die blies die letterlijk op met een felle flits. Alles is ingesteld zoals op de roll charts te vinden is. Een bekend probleem?
Anne
De knop was inderdaad verkeer gelijmd en gaf de verkeerde waarde aan. Inmiddels opnieuw bevestigd en verder geen enkel probleem meer! werkt weer perfect. Bedankt voor de hulp Anne!
Ik heb hier Nu ook een TECH TC2 made in Japan
gekocht via 2dehands.nl
Opgehaald en vol spanning naar huis
alle schakelaartje in de goede positie gezet
een
EZ80 er in en aan gezet
er gebeurt niks Verdorie
een andere er in ook niks
Alleen het lampje 220 volt werkt en er is ook iets met de meter
de wijzer ligt links in de hoek en wilt niet terug met het instel schroefje
contact opgenomen met de verkoper
ik kan mijn geld terug krijgen maar daar heb ik mijn kosten van de rit gisteravond niet mee gedekt
afgesproken dat ik mag proberen het toestel te repareren anders gaat het dinsdag toch maar op de post terug
foto,s staan hier al zag ik en iets dat het toestel geen 220 volt zou zijn
in de doc van deze staat mains 220v 50 cycles
Dus dat is al wat fijner
Ik ga aan de slag
gekocht via 2dehands.nl
Opgehaald en vol spanning naar huis
alle schakelaartje in de goede positie gezet
een
er gebeurt niks Verdorie
Alleen het lampje 220 volt werkt en er is ook iets met de meter
de wijzer ligt links in de hoek en wilt niet terug met het instel schroefje
contact opgenomen met de verkoper
ik kan mijn geld terug krijgen maar daar heb ik mijn kosten van de rit gisteravond niet mee gedekt
afgesproken dat ik mag proberen het toestel te repareren anders gaat het dinsdag toch maar op de post terug
foto,s staan hier al zag ik en iets dat het toestel geen 220 volt zou zijn
in de doc van deze staat mains 220v 50 cycles
Dus dat is al wat fijner
Ik ga aan de slag
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Waarom test je zoiets niet ter plekke als je er een eind voor moet rijden 
Net een kop koffie gezet en hier gekeken
De goede man liet me gisteravond bewust buiten staan
Ik had graag een bakske koffie gedronken en een uitleg gehad
Maar hij vertelde als er iets mee was regelde hij dat wel
Nu er is iets freemts mee
ik heb het ding open gemaakt en gekeken of er spanning secundair uit de trafo komten waar de 6,3 volt op komt
dat is niet op 4-5 maar als de kies schakelaar in die positie staat
ik moet de 6 op F zetten en de andere op een andere positie K meen ik zo uit mijn hoofd
En de meter reageert ook nog niet zoals ik het verwacht
De meter krijgt een wisselspanning volgens mijn Fluke meter
Dus misschien stel ik alles verkeerd in
na mn koffie ga ik verder
De goede man liet me gisteravond bewust buiten staan
Ik had graag een bakske koffie gedronken en een uitleg gehad
Maar hij vertelde als er iets mee was regelde hij dat wel
Nu er is iets freemts mee
ik heb het ding open gemaakt en gekeken of er spanning secundair uit de trafo komten waar de 6,3 volt op komt
dat is niet op 4-5 maar als de kies schakelaar in die positie staat
ik moet de 6 op F zetten en de andere op een andere positie K meen ik zo uit mijn hoofd
En de meter reageert ook nog niet zoals ik het verwacht
De meter krijgt een wisselspanning volgens mijn Fluke meter
Dus misschien stel ik alles verkeerd in
na mn koffie ga ik verder
Even rondgezocht en een (wazig) schema gevonden.
Ziet er naar uit dat er enkel direkt verhitte buizen mee getest kunnen,is geen kathode-aansluiting.
Als de weerstanden,potmeter of trafo niet verbrand zijn komen nog één C en één diode in aanmerking voor moeilijkheden.
De diode zou kunnen als er wisselspanning op de meter staat.Denk dat je daar bijv. een OA85 (of OA95 =zelfde in 't klein) voor nemen.
Anne
Als de weerstanden,potmeter of trafo niet verbrand zijn komen nog één C en één diode in aanmerking voor moeilijkheden.
De diode zou kunnen als er wisselspanning op de meter staat.Denk dat je daar bijv. een OA85 (of OA95 =zelfde in 't klein) voor nemen.
Anne
Dit is de Derde poging om te antwoorden
mijn internet verbinding viel telkens weg ?
Hoi Anne het schema van jou is bijna het hetzelfde
wellicht is dit een kopie van deze Tech TC2 Tube tester
het scheam van de deze staat bij de N.V.H.
in deze zit geen Diode , wellicht in het metertje zelf gestopt.
Ondertussen goed contact met de verkoper.
Hij maakt het aankoopbedrag en porto over naar mn bank rek.
ik stuur het apparaat terug
Dan kijkt hij of hij het kan repareren en neemt dan weer contact met me op
Hier de link van het schema
http://www.vintageradio.nl/Schema%27s/Tech_TC2.pdf
ik krijg het niet voor elkaar het anders te plaatsen
ik ga weer verder met mijn regelbare gestabiliseerde hoogspanning,s voeding met buizen
dat schiet al lekker op
mijn internet verbinding viel telkens weg ?
Hoi Anne het schema van jou is bijna het hetzelfde
wellicht is dit een kopie van deze Tech TC2 Tube tester
het scheam van de deze staat bij de N.V.H.
in deze zit geen Diode , wellicht in het metertje zelf gestopt.
Ondertussen goed contact met de verkoper.
Hij maakt het aankoopbedrag en porto over naar mn bank rek.
ik stuur het apparaat terug
Dan kijkt hij of hij het kan repareren en neemt dan weer contact met me op
Hier de link van het schema
http://www.vintageradio.nl/Schema%27s/Tech_TC2.pdf
ik krijg het niet voor elkaar het anders te plaatsen
ik ga weer verder met mijn regelbare gestabiliseerde hoogspanning,s voeding met buizen
dat schiet al lekker op
Ja dat is iets anders.Die meter heeft een ingebouwde diode of 't !s een weerijzer geval.
Die schakelaars om de pennen op de juiste dingen aan te sluiten zijn uitgebreider.Is een mogelijkheid om dan ook indirekt verhitte buizen te testen met wat aanpassen.
Eerst maar zien hoe het afloopt.
Anne
Die schakelaars om de pennen op de juiste dingen aan te sluiten zijn uitgebreider.Is een mogelijkheid om dan ook indirekt verhitte buizen te testen met wat aanpassen.
Eerst maar zien hoe het afloopt.
Anne
ik vond het wel een mooi hebbe ding Anne
Heb hier een schoenendoos met buizen uit oude radio,s met 50 jaar stof er op
en best wel wat EL84 en ECC83 en was benieuwd of ik er een paartje uit kon halen
en was er dan ook best gelukkig mee dat ik de koper was
De TC2 stond pas 2 dagen te koop waar ik niet zo dikwijls kijk voor zo iets
Nu moet ik dat maar op een andere manier bepalen
er zal vast wel een leuke schakeling voor zijn om dat te meten
Maar even afwachten wat het wordt met de TC2
Heb hier een schoenendoos met buizen uit oude radio,s met 50 jaar stof er op
en best wel wat EL84 en ECC83 en was benieuwd of ik er een paartje uit kon halen
en was er dan ook best gelukkig mee dat ik de koper was
De TC2 stond pas 2 dagen te koop waar ik niet zo dikwijls kijk voor zo iets
Nu moet ik dat maar op een andere manier bepalen
er zal vast wel een leuke schakeling voor zijn om dat te meten
Maar even afwachten wat het wordt met de TC2
Centjes zijn netjes op mn rekening terug gestort en de TC2 is met de post op weg naar de verkoper
Dit avontuur bracht me aan het nadenken
Dit onderstaande hoort in een ander topic waarschijnlijk
Wat zou ik eigenlijk willen meten aan een buis
Dat hij heel is en geen sluiting heeft de rest is bekend gloeispanning
Bij een oude buis Het belangrijkste De emissie
de anode stroom welke T.O.V. de negatieve spanning op het stuur rooster
Maar ik heb een handje vol el84,s en het zou leuk zijn als er een paartje bij zou zitten
Maar je kan dat doen met een paar analoge metertjes en een voeding
velletje 5mm hokjes papier en zo die grafiek schrijven
Mooier is als de tester zelf een grafiek schrijft
Dus een programma dat zelf de roosterspanning instelt begint bij een waarde waarbij de buis dicht staat
de stroom meet en onthoud en dan weer meet met een wat mindere neg spanning etc
Zijn daar al metertjes voor de hobby D.I.Y. welke bijvoorbeeld met een Arduino Atmel of PIC aangestuurd worden bekend ??
Of doen ze dit met behulp van een computer programmetje
Ik heb ze nog nergens gezien maar ook nog niet zo lang gezocht eigenlijk
Wordt , om de buizen een gelijk lopende AI/UG grafiek te maken , de gloeispanning aangepast ?
Om zo de emissie gelijk te krijgen van buizen ?
Alvast bedankt voor de antwoorden
Dit avontuur bracht me aan het nadenken
Dit onderstaande hoort in een ander topic waarschijnlijk
Wat zou ik eigenlijk willen meten aan een buis
Dat hij heel is en geen sluiting heeft de rest is bekend gloeispanning
Bij een oude buis Het belangrijkste De emissie
de anode stroom welke T.O.V. de negatieve spanning op het stuur rooster
Maar ik heb een handje vol el84,s en het zou leuk zijn als er een paartje bij zou zitten
Maar je kan dat doen met een paar analoge metertjes en een voeding
velletje 5mm hokjes papier en zo die grafiek schrijven
Mooier is als de tester zelf een grafiek schrijft
Dus een programma dat zelf de roosterspanning instelt begint bij een waarde waarbij de buis dicht staat
de stroom meet en onthoud en dan weer meet met een wat mindere neg spanning etc
Zijn daar al metertjes voor de hobby D.I.Y. welke bijvoorbeeld met een Arduino Atmel of PIC aangestuurd worden bekend ??
Of doen ze dit met behulp van een computer programmetje
Ik heb ze nog nergens gezien maar ook nog niet zo lang gezocht eigenlijk
Wordt , om de buizen een gelijk lopende AI/UG grafiek te maken , de gloeispanning aangepast ?
Om zo de emissie gelijk te krijgen van buizen ?
Alvast bedankt voor de antwoorden