Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door mtb »

Ah!buis schreef:
Nog even naar die simulatie gekeken,had ik nog niet gedaan,ken daar niet veel van.
Wel verschillende anodeweerstanden daar ,maar de rest is wel erg raar :?
Zo te zien 10V 100Hz op de voeding (als brom) .Daarvan hou e haast niks over aan de anodes :o .
Kan helemaal niet.De Ri van de triode is in de orde van 60k en dan 100k voor Ra,krijg je 10x60/(100+60)=bijna 4V op de anode?Wel aan de twee kanten en dus niet door de eindtrap naar LS.
Anne
Ik schrijf toch dat het gaat om het verschil van de anode-spanningen!
Maar ik bemoei me er niet meer mee, het wordt verwarrend zo, als er niet goed gelezen wordt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Ah!buis »

mtb schreef:
Ik schrijf toch dat het gaat om het verschil van de anode-spanningen!
Maar ik bemoei me er niet meer mee, het wordt verwarrend zo, als er niet goed gelezen wordt.
Verwarrend zijn voor mij die cryptische krabbels bij de simulatie.
Je hebt gesteld dat het verschil door de eindtrap doorgegeven wordt,mooi :D of eigenlijk niet mooi :( .
Maar bij de simulatie zie ik dan V(p1,p2) en nog wat? Is dat dan om aan te geven dat het om het verschil gaat ? :o
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Euh... heeren, zal ik toch het ontwerp van Blencowe doen? Dan hebben we in ieder geval iets voor de ZBA dag in Alphen.
Bijlagen
2014-03-17 15_27_26-blencowe2996[1].pdf - Adobe Acrobat Pro.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Ah!buis »

Fredvandam schreef:
Euh... heeren, zal ik toch het ontwerp van Blencowe doen? Dan hebben we in ieder geval iets voor de ZBA dag in Alphen.
Wel een stuk ingewikkelder :( .
De voeding staat er niet bij :? .Zo te zien rond 320V.Met de voeding van in 't begin haal je dat niet.Dan doet deze versterker het met 260V vermoedelijk nog wel,maar niet zeker.
Wat de bedoeling van het ontwerp is geweest ? Werkt voornamelijk in klasse B ,meestal wordt de instelling zo gekozen dat er pas bij veel lawaai de B-instelling bereikt is.
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Fredvandam schreef:
Euh... heeren, zal ik toch het ontwerp van Blencowe doen? Dan hebben we in ieder geval iets voor de ZBA dag in Alphen.
Wel een stuk ingewikkelder :( .
De voeding staat er niet bij :? .Zo te zien rond 320V.Met de voeding van in 't begin haal je dat niet.Dan doet deze versterker het met 260V vermoedelijk nog wel,maar niet zeker.
Wat de bedoeling van het ontwerp is geweest ? Werkt voornamelijk in klasse B ,meestal wordt de instelling zo gekozen dat er pas bij veel lawaai de B-instelling bereikt is.
Anne
Zelfde voeding als boven. Lees het volledige verhaal op http://audioxpress.com/files/2009/07/blencowe2996.pdf
Die Blencowe heeft wel een uitgesproken mening over de fasedraaier(s):

This old-fashioned “paraphase” arrangement
offers high gain and moderate
power supply ripple rejection (PSRR),
but poor noise performance and absolutely
no inherent balance at all, making
it probably the worst possible design
choice. Arranging the triodes as a
long-tailed-pair would offer better balance
and lower noise but only half the
gain, so I decided to use an input triode
DC coupled to a cathodyne phase inverter
(also known as a concertina or split-load).
This offers the same gain as the original
design but with lower noise and unquestionable
balance, provided the outputs are
equally loaded. PSRR is poor, but can be
optimized (see below). A further advantage
is that this arrangement produces
almost entirely second harmonic distortion,
whereas the long tailed pair produces
mainly third, which is more obnoxious
and harder to cure with feedback.
Bijlagen
2014-03-17 18_08_14-http___audioxpress.com_files_2009_07_blencowe2996.pdf - Internet Explorer.~png.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Ah!buis »

Bij de voeding staat +300V en het verlies over de transistor is erg klein (ook z'n effektiviteit zo :( ),kan er mee door.Maar je vermelde zelf (in 't rood) een lagere waarde.Was dan zeker met slechte elco ?
Wat de fasdraaier betreft,daar zijn boekwerken vol over geschreven.
Ik ben het er wel mee eens,de kangoeroe (kathodyne) is ongetwijfeld de beste fasedraaier.Nadelen,beperkte grootte van de uitgangsspanning (moet de voeding verdelen over twee belastingsweerstanden en nog genoeg voor eigen werking overhouden)maar omdat de EL84 niet zoveel nodig heeft is dat hier niet erg.Het andere nadeel is dat de kathode op een nogal hoge spanning komt,tenzij er een eigen gloeiwikkeling is zit de gloeidraad wegens de andere buizen op een lage spanning.Kom je dichtbij of over de max.spanning gloei-kathode.Vraagt om een kompromis,hoog genoeg voor de fasedraaier maar niet te hoog voor de rest.
De fasedraaier in de omgevormde (om geen nep te zeggen :lol: )HF10 is een goeie tweede.Wat bromgevoeligheid hoeft ie niet onder te doen voor de kangoeroe :( ,kwestie van voldoende afvlakken van de voeding.De gelijkheid van de twee fasen is minder maar is (zo goed als) even goed met een buis die veel versterkt,vandaar liefst een ECC83.
Je moet 'r niet al te zwaar aan tillen,de gelijkheid zit 'm in de nauwkeurig 1x versterken van de onderste triodetrap.Die versterking wordt ingesteld met de twee weerstanden naar het rooster,vandaar die extra weerstand aan een kant.
De verhouding van de twee weerstanden moet voor 1x, (A+1)/(A-1) zijn met A de versterking van de buis.De weerstanden kunnen mooi gekozen worden maar A is niet helemaal konstant,vandaar de afwijking.Hoe groter A hoe meer de verhouding (bijna) 1 wordt,en doet A er niet meer toe.
De 6N3 geeft hier met A= ong.30x ,de verhouding 31/29 iets meer dan 6% van 220k heb ik 15k opgegeven.Zit al binnen de tolerantie van 5% weerstanden,een +3% ander -3%.
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Nou dan ga ik toch voor de HF10, wat een werk zeg, die Blencowe :shock:
Ik heb even een layout gemaakt, maar ik ben gestopt...
Bijlagen
2.png
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
De 6N3 geeft hier met A= ong.30x ,de verhouding 31/29 iets meer dan 6% van 220k heb ik 15k opgegeven.Zit al binnen de tolerantie van 5% weerstanden,een +3% ander -3%.
Anne
Ik zie dat Jukebox revival geen 5% weerstanden heeft. Voor de verzendkosten wil ik alles wel in éen keer en bij één winkel bestellen. Maar het gaat maar om drie weerstanden. De rest kan 10% tolerantie hebben.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Ah!buis »

Fredvandam schreef:
Ah!buis schreef:
De 6N3 geeft hier met A= ong.30x ,de verhouding 31/29 iets meer dan 6% van 220k heb ik 15k opgegeven.Zit al binnen de tolerantie van 5% weerstanden,een +3% ander -3%.
Anne
Ik zie dat Jukebox revival geen 5% weerstanden heeft. Voor de verzendkosten wil ik alles wel in éen keer en bij één winkel bestellen. Maar het gaat maar om drie weerstanden. De rest kan 10% tolerantie hebben.
Waar vindt je nog weerstanden van 10% :? die gebruikt toch niemand meer.Al sinds jaaaren zijn die vervangen door 5% en zelfs 2 of 1%.
Bij dat mooi tekeningetje hierboven zie ik de stopweerstanden (serieweerstanden van rooster naar de rest) gewoon in het rijtje zitten en met een eind draad aan de buisvoet.Met wat geluk gaat 't wel zo,maar beter is die kort aan de buisvoet solderen en, alsof het een verbindingsdraad is, naar de rest.
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Het was een try-out. Ik kan nog wat schuiven en combineren. Maar voor één kanaal heb ik al (bijna) een montagestrip van 30 cm nodig. Die past niet eens in de kast.
Toch iets met turrets proberen. JR heeft een montagebord van 30 x 18 cm. Die kan ik op maat knippen voor de versterker en voor de voeding en ik houd nog wat over.

Ik heb wel alvast wat elco's voor de voeding gevonden. Die krijg ik wel in de kast O:)
Bijlagen
IMG_20140317_213650.jpg
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten. Het linkerkanaal is af.
Het oorspronkelijke printje was 8 x 16 cm. Er past 8 x 20 cm in, dat geeft iets meer ruimte

Als soldeerpunten wil ik turrets proberen.
Bijlagen
MengYue HF10.png
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
De 6N3 geeft hier met A= ong.30x ,de verhouding 31/29 iets meer dan 6% van 220k heb ik 15k opgegeven.Zit al binnen de tolerantie van 5% weerstanden,een +3% ander -3%.
Anne
15k was niet leverbaar, maar ik heb wel 220k en 240k: kom ik op 9% i.p.v. 6,9%. Kan toch :oops:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Ah!buis »

Fredvandam schreef:
Ah!buis schreef:
De 6N3 geeft hier met A= ong.30x ,de verhouding 31/29 iets meer dan 6% van 220k heb ik 15k opgegeven.Zit al binnen de tolerantie van 5% weerstanden,een +3% ander -3%.
Anne
15k was niet leverbaar, maar ik heb wel 220k en 240k: kom ik op 9% i.p.v. 6,9%. Kan toch :oops:
Hu ? war ga je je weerstanden halen, 15k is een heel gangbare waarde.
De absolute waarde is niet zo belangrijk,'t gaat om een verschil van ruim 6%.
Met 220k 5% kan dat wel 210k zijn en 240k zou wel 's ruim 250k blijken,wel 20% verschil :(
Heb je een ohm-meter ? Meet dan een serie 220k weerstanden,de grootste op de plaats waar er een extra mest zittenen de kleinste voor de andere kant.
Best kans dat die twee 6% verschillen ,teminste als 't 5% -ers zijn :sure: .
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Even een update: gloeispanningen en UGT aangesloten.
Bijlagen
IMG_20140324_210131.jpg
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Nog een update:
Bijlagen
IMG_20140326_214634.jpg
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Fredvandam schreef:
Ah!buis schreef:
De 6N3 geeft hier met A= ong.30x ,de verhouding 31/29 iets meer dan 6% van 220k heb ik 15k opgegeven.Zit al binnen de tolerantie van 5% weerstanden,een +3% ander -3%.
Anne
15k was niet leverbaar, maar ik heb wel 220k en 240k: kom ik op 9% i.p.v. 6,9%. Kan toch :oops:
Hu ? war ga je je weerstanden halen, 15k is een heel gangbare waarde.
De absolute waarde is niet zo belangrijk,'t gaat om een verschil van ruim 6%.
Met 220k 5% kan dat wel 210k zijn en 240k zou wel 's ruim 250k blijken,wel 20% verschil :(
Heb je een ohm-meter ? Meet dan een serie 220k weerstanden,de grootste op de plaats waar er een extra mest zittenen de kleinste voor de andere kant.
Best kans dat die twee 6% verschillen ,teminste als 't 5% -ers zijn :sure: .
Anne
Tja, Jukebox R. had ze niet. Ik heb een 10M weerstand over de 240K gezet. Kom ik op 234/220 = 6% verschil.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Ah!buis »

Fredvandam schreef:
Ik heb een 10M weerstand over de 240K gezet. Kom ik op 234/220 = 6% verschil.
240k 5% ? ,dan kan ie ergens tussen 228k en 252k zitten ,heeft die 10M geen zin.
Zoals ik al zei,gaat niet om de absolute waarde maar om een verschil van goed 6% ... ohmmeter ?
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Fredvandam schreef:
Ik heb een 10M weerstand over de 240K gezet. Kom ik op 234/220 = 6% verschil.
240k 5% ? ,dan kan ie ergens tussen 228k en 252k zitten ,heeft die 10M geen zin.
Zoals ik al zei,gaat niet om de absolute waarde maar om een verschil van goed 6% ... ohmmeter ?
Anne
Ik heb nu1% weerstanden: 221+13 en 248. Kom ik op 6% verschil.

Gisteren de voeding aangesloten: secundair 117 volt AC en na de Delon brug gelijkrichter 320 V onbelast. Ik wil hem even belast meten: hoeveel mA trekt de versterker inrust?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door RobertD »

Ongeveer 120mA, Fred.
Je kunt eens meten met twee 40W gloeilampen in serie.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door nl3prc »

RobertD schreef:
Ongeveer 120mA, Fred.
Je kunt eens meten met twee 40W gloeilampen in serie.
Zijn die nog te verkrijgen dan.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

nl3prc schreef:
RobertD schreef:
Ongeveer 120mA, Fred.
Je kunt eens meten met twee 40W gloeilampen in serie.
Zijn die nog te verkrijgen dan.
40W Led, maar die trekken geen 140 mA :rofl:
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Action had ze nog; ook verhuisfittingen
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Ik meet onbelast 320V en belast met twee lampen van 28W in serie 294V. Dat is iets hoger dan de 250V waarvan het schema is uitgegaan. Moeten er waarden worden aangepast?
Bijlagen
2014-04-12 13_55_54-IMG_20140412_134217.jpg - Windows Photo Viewer.~png.jpg
2014-04-12 13_55_10-IMG_20140412_134155.jpg - Windows Photo Viewer.~png.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door RobertD »

Die twee lampen trekken samen 28W/294V = 95mA.
Jouw versterker vraagt straks het dubbele aan stroom, dus de spanningsval wordt ook twee keer zo groot.
De spanning gaat dan van 320V naar 320 - 52 = 278V. Dat is nog wel iets hoger, maar geen probleem voor de versterker.
Zolang je elco's het aankunnen kun je dit gewoon uitproberen.

Als je op een eenvoudige manier de spanning toch iets lager wilt hebben kun jed oor de eerste elco achter de gelijkrichter wat kleiner te nemen, de spanning al iets laten zakken.

Het ziet er netjes uit, Fred. Ik ben benieuwd hoe deze versterker straks klinkt. Ik vind de mijne soms nog iets te helder. (Ik zou bijna zeggen té gedetailleerd...) Misschien ga ik in plaats van de stroombronnetjes toch maar weer weerstanden aan de kathodes van de EL84 doen. Ik ben daar nog niet helemaal over uit.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Mengyue Mini EL84 ombouwen naar HF10 ontwerp

Bericht door Fredvandam »

Trachten te proefdraaien :oops: Buisjes erin, op het lichtnet en ze gloeien op O:)
Tweede poging, nu met speakers en aangesloten op de dvd speler. Tot tweemaal toe aardlek eruit.

Dat wordt troubleshooting: hebben jullie suggesties voor een logische aanpak?
Plaats reactie