Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Moderator: Beheerdersteam
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
George klaagt vooral ook over slechte verstaanbaarheid van het gesproken woord. Dat is toch lastig a.d.h. van een frequentie karakteristiek te bepalen. Dan moet er iets van een sterke dip zijn tussen de 500 Hz en 3 KHz over dat gehele gebied.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
De metingen zijn gated neem ik aan? Meestal doe ik een nearfield meting op paar cm en een niet gated meting op de luisterpositie.
Aan de akoestiek van een auto kan je natuurlijk bar weinig veranderen, de montageplaats van de speaker heeft natuurlijk erg veel invloed. De woofer speelt meestal tegen de kuiten aan, komt ook niet ten goede van het mid. En dan zit er vaak een vaste loudness in de radio, zodat je nog minder mid overhoudt.
Ga je met deze meetresulaten naar Skoda, dan zulen ze je wel de Canton optie (10 luidsprekers, subje +DSP) aan willen smeren. Veel anders kunnen ze er ook niet doen.
Aan de akoestiek van een auto kan je natuurlijk bar weinig veranderen, de montageplaats van de speaker heeft natuurlijk erg veel invloed. De woofer speelt meestal tegen de kuiten aan, komt ook niet ten goede van het mid. En dan zit er vaak een vaste loudness in de radio, zodat je nog minder mid overhoudt.
Ga je met deze meetresulaten naar Skoda, dan zulen ze je wel de Canton optie (10 luidsprekers, subje +DSP) aan willen smeren. Veel anders kunnen ze er ook niet doen.
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Toe inderdaad afwachten waar Skoda mee komt maar ik hoop dat ze hiermee eens goed naar het ontwerp gaan kijken.
In de Golf 7 die het zelfde systeem heeft gaat het met de zelfde head unit wel goed.
De speakers zitten dan ongeveer op de zelfde plaats.
De metingen zijn overigens uitgevoerd op de luister plaats.
Nearfield meten leek mij niet erg nuttig om dat je bij de auto een vaste luister positie hebt en het daar in oorde moet zijn. Niet vlak voor de speaker.
Bij het op bouwen van het systeem kan ik me wel voorstellen dat je wil weten wat de speaker doet. Hier moet je immers je filter op aanpassen.
Nu wilde ik juist het totaal plaatje hebben.
In de Golf 7 die het zelfde systeem heeft gaat het met de zelfde head unit wel goed.
De speakers zitten dan ongeveer op de zelfde plaats.
De metingen zijn overigens uitgevoerd op de luister plaats.
Nearfield meten leek mij niet erg nuttig om dat je bij de auto een vaste luister positie hebt en het daar in oorde moet zijn. Niet vlak voor de speaker.
Bij het op bouwen van het systeem kan ik me wel voorstellen dat je wil weten wat de speaker doet. Hier moet je immers je filter op aanpassen.
Nu wilde ik juist het totaal plaatje hebben.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Nearfield meten kan wel nuttig zijn hoor, als dat al niet klopt wordt het nooit wat. Bijvoorbeeld een aangepaste freq. curve door de radio (welke je niet uit kan schakelen) kan je daarmee zo vaststellen.
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Eigenlijk moet er nog een keer gemeten worden dus?
Ik ben er namelijk in mijn redenatie vanuit gegaan dat je in een auto te maken hebt met vaste gegevens.
1. De plaats van de speakers
2. De positie van de luisteraar,s
3. De vorm van de ruimte (akoestiek)
Dat zijn dus eigenlijk precies de punten waar je in een normaal huiskamer systeem mee kunt spelen om met een speaker die recht meet een goed resultaat te behalen.
In een auto is dat niet mogelijk en zal je dus op de positie waar je naar de muziek luistert moeten meten.
De installatie zal dan zo aangepast moeten zijn dat de effecten die optreden door de 3 vaste gegevens gecorrigeerd moeten worden.
Heb je dus eenmaal vast gesteld dat het op de luisterpositie niet in orde is dan zal je nearfield moeten meten om te zien of er een specifieke unit verantwoordelijk is voor de bepaalde dip of bult lijkt mij zo.
Dat laatste lijkt mij iets voor de Skoda, zij nu aanzet zijn en zouden met een oplossing moeten komen.
Ik heb lijkt mij nu voldoende aangetoond dat het systeem dat zij fabriek af leveren niet deugt en behoorlijk onder presteert.
Natuurlijk hoef je voor het basis systeem geen High-end te verwachten maar een audio systeem dat dit laat horen lijkt me voor een auto van €28000,- een beetje erg onder de maat.
Groetjes George
Ik ben er namelijk in mijn redenatie vanuit gegaan dat je in een auto te maken hebt met vaste gegevens.
1. De plaats van de speakers
2. De positie van de luisteraar,s
3. De vorm van de ruimte (akoestiek)
Dat zijn dus eigenlijk precies de punten waar je in een normaal huiskamer systeem mee kunt spelen om met een speaker die recht meet een goed resultaat te behalen.
In een auto is dat niet mogelijk en zal je dus op de positie waar je naar de muziek luistert moeten meten.
De installatie zal dan zo aangepast moeten zijn dat de effecten die optreden door de 3 vaste gegevens gecorrigeerd moeten worden.
Heb je dus eenmaal vast gesteld dat het op de luisterpositie niet in orde is dan zal je nearfield moeten meten om te zien of er een specifieke unit verantwoordelijk is voor de bepaalde dip of bult lijkt mij zo.
Dat laatste lijkt mij iets voor de Skoda, zij nu aanzet zijn en zouden met een oplossing moeten komen.
Ik heb lijkt mij nu voldoende aangetoond dat het systeem dat zij fabriek af leveren niet deugt en behoorlijk onder presteert.
Natuurlijk hoef je voor het basis systeem geen High-end te verwachten maar een audio systeem dat dit laat horen lijkt me voor een auto van €28000,- een beetje erg onder de maat.
Groetjes George
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Het is niet zo zeer de slechte verstaanbaarheid van gesproken woord maar met name bij vrouwen stemmen een schele rand waar je hoofdpijn van krijgt als je te lang luistert. Neem nu BNR daar heb je tussen 16:00 en 19:00 uur Petra Grijzen, die is normaal goed verstaan baar en heeft niet echt een rot stem, behalve als je dus in de Skoda rijd dan wordt het meer Petra KrijzePjotr schreef:George klaagt vooral ook over slechte verstaanbaarheid van het gesproken woord. Dat is toch lastig a.d.h. van een frequentie karakteristiek te bepalen. Dan moet er iets van een sterke dip zijn tussen de 500 Hz en 3 KHz over dat gehele gebied.
Daarnaast heeft elke stem gewoon geen body.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Skoda gaat natuurlijk helemaal niks aan dat geluid doen, behalve als blijkt dat er een defect inzit en dat onder garantie hersteld kan worden. Dus radio en/of speakertjes wisselen. Met iets meer gaat een leasemij toch niet accoord.
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
We gaan het mee maken.
Ik heb net de klacht de deur uit.
Ik zal morgen wel iets horen denk ik.
Ik kan me namelijk niet voor stellen dat Skoda op negatieve reclame zit te wachten.
Op het Skoda forum heb ik namelijk ook een draadje hier over gestart.
http://www.skodaforum.eu/topic/3338-spe ... n-octavia/
Ik heb net de klacht de deur uit.
Ik zal morgen wel iets horen denk ik.
Ik kan me namelijk niet voor stellen dat Skoda op negatieve reclame zit te wachten.
Op het Skoda forum heb ik namelijk ook een draadje hier over gestart.
http://www.skodaforum.eu/topic/3338-spe ... n-octavia/
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Vandaag contact gehad met PON (de importeur) en die hebben het verhaal opgepakt en gaan hier mee naar de fabriek.
Afwachten wat daar uit gaat komen dus.
Kon wel even duren voor dat daar iets van terug kwam maar het wordt serieus opgepakt.
Groetjes George
Afwachten wat daar uit gaat komen dus.
Kon wel even duren voor dat daar iets van terug kwam maar het wordt serieus opgepakt.
Groetjes George
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
De reactie van Skoda gekregen vandaag en die was als volgt.
De slechte geluidskwaliteit was geen exemplarische afwijking maar hoort zo in het ontwerp.
Er zullen nu geen corrigerende maatregelen genomen worden maar voor een volgend model zal er wel rekening mee gehouden worden.
Kortom, de Skoda Octavia heeft een rot geluid en als je dat niet wil kan je beter een andere auto kopen of leasen.
Ik kan dan ook niemand deze auto aanraden neem een Renault of iets anders dat wel goed klinkt.
Groetjes George
De slechte geluidskwaliteit was geen exemplarische afwijking maar hoort zo in het ontwerp.
Er zullen nu geen corrigerende maatregelen genomen worden maar voor een volgend model zal er wel rekening mee gehouden worden.
Kortom, de Skoda Octavia heeft een rot geluid en als je dat niet wil kan je beter een andere auto kopen of leasen.
Ik kan dan ook niemand deze auto aanraden neem een Renault of iets anders dat wel goed klinkt.
Groetjes George
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Ik ben er bang voor dat dat nodig zal zijn.
Ben nu nog aan het uitzoeken of er nog andere speakers in geplaatst kunnen worden van uit de lease maatschappij.
dan maar een paar euro extra aan enigenbijdragen betalen.
Om de speakers los te halen moet namelijk de gehele deur bekleding verwijderd worden.
Ik heb al even zitten kijken maar dat haal je niet even los zonder de boel te beschadigen.
Dat zal dus mogelijk door een dealer gedaan moeten worden.
Wel jammer anders hadden er al andere tweeters in gezeten.
Ik heb nog een nieuw setje Pioneer tweeters liggen die het waarschijnlijk al veel beter zouden doen.
Echter heb ik daar weer geen bij passende mid laag units liggen dus daar zal dan iets passendst voor gevonden moeten worden daar dan bij aansluit.
Heb nog wel even gekeken naar speakers die mogelijk passen.
Ik vermoed dat dit het wel beter zal doen.
http://www.caraudioshop.nl/autospeakers ... -van-6-1-2
Ik heb echter nog geen idee wat er in past.
Ben nu nog aan het uitzoeken of er nog andere speakers in geplaatst kunnen worden van uit de lease maatschappij.
dan maar een paar euro extra aan enigenbijdragen betalen.
Om de speakers los te halen moet namelijk de gehele deur bekleding verwijderd worden.
Ik heb al even zitten kijken maar dat haal je niet even los zonder de boel te beschadigen.
Dat zal dus mogelijk door een dealer gedaan moeten worden.
Wel jammer anders hadden er al andere tweeters in gezeten.
Ik heb nog een nieuw setje Pioneer tweeters liggen die het waarschijnlijk al veel beter zouden doen.
Echter heb ik daar weer geen bij passende mid laag units liggen dus daar zal dan iets passendst voor gevonden moeten worden daar dan bij aansluit.
Heb nog wel even gekeken naar speakers die mogelijk passen.
Ik vermoed dat dit het wel beter zal doen.
http://www.caraudioshop.nl/autospeakers ... -van-6-1-2
Ik heb echter nog geen idee wat er in past.
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Ik zou eens gaan kijken bij een goede car-audio zaak in de buurt, eentje dus die zelf inbouwt. zo vreselijk duur is dat toch ook weer niet ?
Vaak hebben ze ook special gereedschap in huis voor die deurpanelen. die doen in een half uurtje waar jij een halve dag mee bezig bent...
Vaak hebben ze ook special gereedschap in huis voor die deurpanelen. die doen in een half uurtje waar jij een halve dag mee bezig bent...
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
vorig jaat een compo setje in de auto gezet (midwoofer en losse tweeter waar zon filtertje bij zit)
tweeter stond veeeeeelste hard!!! klonk dus nergens naar. heb dit met een L-pad voor de tweeter opgelost en nu klinkt het "goed". misschien ook een oplossing voor bij jou?
tweeter stond veeeeeelste hard!!! klonk dus nergens naar. heb dit met een L-pad voor de tweeter opgelost en nu klinkt het "goed". misschien ook een oplossing voor bij jou?
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Ja je moet niet onderschatten wat er voor goedkope rommel standaard ingebouwd wordt in auto's. Alles om geld te besparen en de meeste mensen kan het toch niet schelen.Kappa7 schreef:De reactie van Skoda gekregen vandaag en die was als volgt.
De slechte geluidskwaliteit was geen exemplarische afwijking maar hoort zo in het ontwerp.
Er zullen nu geen corrigerende maatregelen genomen worden maar voor een volgend model zal er wel rekening mee gehouden worden.
Kortom, de Skoda Octavia heeft een rot geluid en als je dat niet wil kan je beter een andere auto kopen of leasen.
Ik kan dan ook niemand deze auto aanraden neem een Renault of iets anders dat wel goed klinkt.
Groetjes George
Heb zelf een Seat Leon en standaard setje deed ook pijn aan je oren. Nearfield meting gaf aan dat er een woofer gebruikt was die weliswaar een rechte respons gaf, maar veel te vroeg ophield waardoor er een gat ontstond. En de tweeter reponse waren 2 10dB pieken bij 3 en 10KHz. Nou dat klonk mooi joh
Heb uiteindelijk maar lokale inbouwer (John Freriks autoaccessoires in Utrecht, aanrader) na een paar setjes gehoord te hebben, een setje CDT nogwat in laten bouwen. 4 kanaals amp + sub + mindsp achterin. Je ziet er niks van, en nu is het wel acceptabel. Nog steeds geen echte HiFi, maar het klinkt iig prettig
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Ja een Renault!Kappa7 schreef:De reactie van Skoda gekregen vandaag en die was als volgt.
De slechte geluidskwaliteit was geen exemplarische afwijking maar hoort zo in het ontwerp.
Er zullen nu geen corrigerende maatregelen genomen worden maar voor een volgend model zal er wel rekening mee gehouden worden.
Kortom, de Skoda Octavia heeft een rot geluid en als je dat niet wil kan je beter een andere auto kopen of leasen.
Ik kan dan ook niemand deze auto aanraden neem een Renault of iets anders dat wel goed klinkt.
Groetjes George
Heb je tenminste goede muziek als je op de wegenwacht staat te wachten
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Ik laat het voorlopig maar zitten.
Heb nog wel van de dealer een aanbieding gekregen om voor €450,- de mid bas speaker te laten vervangen voor een standaard pioneer en hij dacht niet dat het nodig was om de tweeter te vervangen.
Daar gaan we dus maar niet mee verder.
Daarnaast €450,- in een auto stopen die ik misschien 8mnd rijd is mij te gek.
Ene met die Renault heb ik nog nooit op de wegenwacht hoeven te wachten.
Helaas met een Ford en volkswaggel wel, dat was ook nog eens erg oncomfortabel met die harde stoelen in die hokken.
sorry Duitsers kunnen geen auto's bouwen.
Daar hebben we amerikanen voor die snappen tenminste wel hoe je in een auto hoort te zitten.
Heb nog wel van de dealer een aanbieding gekregen om voor €450,- de mid bas speaker te laten vervangen voor een standaard pioneer en hij dacht niet dat het nodig was om de tweeter te vervangen.
Daar gaan we dus maar niet mee verder.
Daarnaast €450,- in een auto stopen die ik misschien 8mnd rijd is mij te gek.
Ene met die Renault heb ik nog nooit op de wegenwacht hoeven te wachten.
Helaas met een Ford en volkswaggel wel, dat was ook nog eens erg oncomfortabel met die harde stoelen in die hokken.
sorry Duitsers kunnen geen auto's bouwen.
Daar hebben we amerikanen voor die snappen tenminste wel hoe je in een auto hoort te zitten.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Maar Amerikanen snappen dan weer niet dat er in Europese wegen wel eens een bocht zit en hoe daarmee om te gaan.Kappa7 schreef:sorry Duitsers kunnen geen auto's bouwen.
Daar hebben we amerikanen voor die snappen tenminste wel hoe je in een auto hoort te zitten.
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Verkeersdrempels schijnen ook niet vaak voor te komen in de USA 
- Bijlagen
-
- Obama-limo.jpg (14.95 KiB) 1023 keer bekeken
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
SARK schreef:Verkeersdrempels schijnen ook niet vaak voor te komen in de USA
Iets dat je met elke Duitse auto niet kan doen, een drempel nemen.
die dingen doen dan zeer.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
geen problemen mee hoorKappa7 schreef:SARK schreef:Verkeersdrempels schijnen ook niet vaak voor te komen in de USAhij zal er in ieder geval geen klap van in zijn nek gekregen hebben.
Iets dat je met elke Duitse auto niet kan doen, een drempel nemen.
die dingen doen dan zeer.
plus dat, en dat zal voor een franse auto rijder een verrassing zijn, alle onderdelen blijven zitten en er gaan geen rare lampjes branden
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Ik vind het een bijzonder eerlijk antwoord. Verbaasd me eigenlijk.Kappa7 schreef:De reactie van Skoda gekregen vandaag en die was als volgt.
De slechte geluidskwaliteit was geen exemplarische afwijking maar hoort zo in het ontwerp.
Er zullen nu geen corrigerende maatregelen genomen worden maar voor een volgend model zal er wel rekening mee gehouden worden.
Kortom, de Skoda Octavia heeft een rot geluid en als je dat niet wil kan je beter een andere auto kopen of leasen.
Ik kan dan ook niemand deze auto aanraden neem een Renault of iets anders dat wel goed klinkt.
Groetjes George
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
herstel, de door de fabriek gemonteerde units (no name, low budget) voldoen niet aan jouw eisen.Kappa7 schreef:Kortom, de Skoda Octavia heeft een rot geluid en als je dat niet wil kan je beter een andere auto kopen of leasen.
Da's niet de schuld van de auto op zich.
Dat zal ongetwijfeld de reden zijn dat een Duitsche automobiel als een A8, 7-serie of een S-klasse als een statussymbool worden gezien in de VS.Kappa7 schreef:sorry Duitsers kunnen geen auto's bouwen.
Daar hebben we amerikanen voor die snappen tenminste wel hoe je in een auto hoort te zitten.
Ervan uitgaande dat die lampjes het daadwerkelijk doen...Henkjan schreef:plus dat, en dat zal voor een franse auto rijder een verrassing zijn, alle onderdelen blijven zitten en er gaan geen rare lampjes branden
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Heb even opgezocht hoe je skoda in het uit het Tsjechisch in het Nederlands vertaalt. De uitkomst was :
"schade", "jammer", "spijtig" en "schande".
Goede naam voor een auto.
groet,
Aat
"schade", "jammer", "spijtig" en "schande".
Goede naam voor een auto.
groet,
Aat
