Koppel Condensator suggesties?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

avdboom

Koppel Condensator suggesties?

Bericht door avdboom »

Voor mijn RelaiXed had ik een koppelcondensator voor de ingang nodig i.v.m. een offset spanning van mijn DAC.
Daarvoor heb ik nu de ERO KP1832's van mijn Alpair 5's gepikt :roll: , maar ik denk nog na of dit permanet blijft en ben op zoek naar evt. alternatieven.

De eerste vraag die ik mij stelde is: Hoe bepaal je de waarde van een koppel cap? Anne stelde voor mijn RelaiXed tussen de 0,5 en 1 uF voor, het is 0,68uF geworden.

2) Wat gebruikt met doorgaans in (fabrieks) hifi apparatuur als koppel condensators? De audiofiele caps zijn nogal groot en dat tref je volgens mij doorgaans niet aan in fabrieks apparatuur. Of gebruiken ze daar ook keinere waarden?

3) Wat zijn typische "audifiele" caps die men gebruikt? De Ero die ik nu gebruik lees ik meer over, maar voornamelijk als bypass cap. De reden daar voor is dat grotere waarden moeilijk te vinden zouden zijn. Deze 0,68uF kan Tony Gee echter gewoon leveren en had ik liggen dus heb ik tot koppel condensator benoemd. Verder is de Auricap een beroemde volgens mij? Maar zijn er bezwaren tegen caps die je in een normaal crossover gebruikt? Of gewoon betere alternatieven?

4) Iemand goede suggesties? :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief

Re: Koppel Condensator suggesties?

Bericht door ds23man »

Ik ga altijd voor biologisch dynamisch geteelde groene condensatoren! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Matthias
Contacteer:

Bericht door Matthias »

Misschien eens naar de betaalbare en gewaardeerde auricaps kijken? Ook niet al te groot.
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

avdboom schreef:
Voor mijn RelaiXed had ik een koppelcondensator voor de ingang nodig i.v.m. een offset spanning van mijn DAC.
Daarvoor heb ik nu de ERO KP1832's van mijn Alpair 5's gepikt :roll: , maar ik denk nog na of dit permanet blijft en ben op zoek naar evt. alternatieven.

De eerste vraag die ik mij stelde is: Hoe bepaal je de waarde van een koppel cap? Anne stelde voor mijn RelaiXed tussen de 0,5 en 1 uF voor, het is 0,68uF geworden.
Het maximum wordt bepaald door hoe lang de versterker mag inregelen na aanschakelen. Als je bijvoorbeeld een eindversterker hebt met een uitgangsrelais dat na 1 s aanschakelt, wil je dat de boel na die seconde goed is ingeregeld. Als je het product van de waarde van een koppelcondensator en zijn belastingsweerstand kleiner dan 1/5 van de beschikbare tijd kiest, is een eventuele offset binnen 1 % weggeregeld (binnen 100 %*exp(-5) ~= 0,6737947 % om precies te zijn).

Het minimum wordt bepaald door hoeveel laag je vindt dat je mag verliezen. Het -3,010299.. dB-punt ligt op 1/(2*pi*R*C). Het -0,1 dB-punt ligt rond 1,04281553/(R*C).

Als je een zo vlak mogelijke overdracht en zo weinig mogelijk fasedraaiing wilt, kun je het RC-product het beste zo groot mogelijk nemen.
2) Wat gebruikt met doorgaans in (fabrieks) hifi apparatuur als koppel condensators? De audiofiele caps zijn nogal groot en dat tref je volgens mij doorgaans niet aan in fabrieks apparatuur. Of gebruiken ze daar ook keinere waarden?
In goedkope fabrieksapparatuur tref je soms condensatoren aan die totaal ongeschikt zijn om als koppelcondensator gebruikt te worden, zoals klasse-II keramische condensatoren. In wat betere apparaten zijn het foliecondensatoren, MKT bijvoorbeeld (ook niet perfect, maar een stuk beter dan klasse II keramisch). Polypropyleen is nog beter.
3) Wat zijn typische "audifiele" caps die men gebruikt? De Ero die ik nu gebruik lees ik meer over, maar voornamelijk als bypass cap. De reden daar voor is dat grotere waarden moeilijk te vinden zouden zijn. Deze 0,68uF kan Tony Gee echter gewoon leveren en had ik liggen dus heb ik tot koppel condensator benoemd. Verder is de Auricap een beroemde volgens mij? Maar zijn er bezwaren tegen caps die je in een normaal crossover gebruikt? Of gewoon betere alternatieven?

Ik kan geen reden verzinnen waarom een condensator die het goed doet in een scheidingsfilter niet als koppelcondensator gebruikt zou kunnen worden. Koppelcondensator is een veel minder kritische toepassing dan filtercondensator in een passief scheidingsfilter.
Audiolicious

Bericht door Audiolicious »

Offset spanning van je DAC eens onder de loep nemen, want daar gaat 't feitelijk mis?
avdboom

Bericht door avdboom »

Audiolicious schreef:
Offset spanning van je DAC eens onder de loep nemen, want daar gaat 't feitelijk mis?
Dit is bewust zo gekozen als trade-off. De koppel caps en opamps zijn gebypassed op deze manier en komt een heel mooi schoon en puur signaal direct van de DAC's die er in zitten.
avdboom

Bericht door avdboom »

MarcelvdG schreef:
avdboom schreef:

Het maximum wordt bepaald door hoe lang de versterker mag inregelen na aanschakelen. Als je bijvoorbeeld een eindversterker hebt met een uitgangsrelais dat na 1 s aanschakelt, wil je dat de boel na die seconde goed is ingeregeld. Als je het product van de waarde van een koppelcondensator en zijn belastingsweerstand kleiner dan 1/5 van de beschikbare tijd kiest, is een eventuele offset binnen 1 % weggeregeld (binnen 100 %*exp(-5) ~= 0,6737947 % om precies te zijn).

Het minimum wordt bepaald door hoeveel laag je vindt dat je mag verliezen. Het -3,010299.. dB-punt ligt op 1/(2*pi*R*C). Het -0,1 dB-punt ligt rond 1,04281553/(R*C).

Als je een zo vlak mogelijke overdracht en zo weinig mogelijk fasedraaiing wilt, kun je het RC-product het beste zo groot mogelijk nemen.
In goedkope fabrieksapparatuur tref je soms condensatoren aan die totaal ongeschikt zijn om als koppelcondensator gebruikt te worden, zoals klasse-II keramische condensatoren. In wat betere apparaten zijn het foliecondensatoren, MKT bijvoorbeeld (ook niet perfect, maar een stuk beter dan klasse II keramisch). Polypropyleen is nog beter.

Ik kan geen reden verzinnen waarom een condensator die het goed doet in een scheidingsfilter niet als koppelcondensator gebruikt zou kunnen worden. Koppelcondensator is een veel minder kritische toepassing dan filtercondensator in een passief scheidingsfilter.
Kij, dit zijn nuttige antwoorden! :goeie:

Zou je dat eerste van deminimum/maximum waarde misschien nog eens in Jip en Janneke taal kunnen uitleggen, en misschien een voorbeeldje neer zetten aan de hand van mijn situatie? :oops:
Laten we veronderstellen dat ik het laag zo optimaal wil houden, dus meer tegen maximum aan. De tijd nadat ik de RelaiXed heb aangeschakeld en de eindbak inschakeld zal zo'n 5 sec. zijn met de Smart Mains van SupeR, maar laten we zegen 2 seconden?
Wat zou dan aan te bevelen zijn volgens jouw redeneringen? Zal er zelf ook nog een paar keer naar kijken en kijken of ik het goed begrijp? Maar een voorbeld maakt vaak een hoop duidelijk... O:)

Bedankt!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

avdboom schreef:
oek naar evt. alternatieven.

Marcel legt het goed uit: Een goede richtwaarde is 1/f == RC. Daarbij is R de ingangsweerstand van het apparaat wat je aan wilt sturen en f de laagste frequentie die er ongeschonden doorheen moet. Die R ligt meestal ergens tussen de 10 Kohm en 1 megaohm. Alleen bij antieke studioapparatuur kom je nog wel eens 600 ohm tegen.

Ga je uit van eondergrens van 20 Hz en een weerstand van 10 Kohm dan kom je op een C uit van 1/(20 x 10e3) = 5 uF. Het 3 dB punt komt dan uit op 1 / (2 x pi x R x C) = 3,18 Hz. 4,7 uF - 10 uF is dan ook een veel gebruikte waarde in commerciële apparatuur. Bij buizen liggen de R waarden meestal veel hoger, vaak 1 Megaohm en zie je ook veel kleinere koppel C's, van tussen de 0,1 uF en 0,47 uF.

Overigens maakt het in deze toepassing niet heel veel uit wat voor condensator je gebruikt. Een LS filter C kan maar hoeft niet. Alleen de eerder genoemde klasse II ceramische C's zijn ongeschikt, die hebben een nogal sterk piëzo-elektrisch effect en sterke spanningsafhankelijkheid. Verder zul je erg je best moeten doen om zelfs het verschil tussen te gaan horen tussen een gewone C en een elco op deze plaats (ga maar proberen :D ). Je ziet dan ook in alle normale gangbare commerciële spullen ook gewoon elco's zitten als koppelcondensator. Alleen in de Superduper dure high-end spullen zitten PP condensatoren maar vaak ook gewone MKT's.

En niet alle ceramische C's zijn per definitie slecht. Het NP0/COG materiaal is kwalitatief vergelijkbaar met PP. Maar die worden niet in grote waarden gemaakt, max ca. 0,1 uF.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

om het met de woorden van Triode Dick te zeggen :
De koppel condensatoren.

Een plek waar niet bezuinigd moet worden. Eerst een kwartet [b]Audyn 0,33uF MKP's[/b] in de versterker. Het geluid was te dun en te levenloos. Geen succes. Vervolgens wat MIT capjes er in. Nee, het werd snel duidelijk dat er wat aan leven verloren ging. Toch maar doorgepakt en Auricaps besteld bij AE in Schagen, sinds kort leverancier van deze prachtige condensatoren. Bingo! Ondanks dat ze koud in de versterker zaten was het al een stuk beter dan de vorige pogingen. Na een paar dagen is het geluid nog verder open gebloeid. Dit houden we er in. Een waarschuwing is hier op zijn plaats. Gebruik alleen condensatoren van een onbesproken kwaliteit als koppelcondensator. Controleer oude olie C's op elektrische lekkage. De minste lek kan je de eindbuizen kosten. De instelling van de buis begint dan langzaam te verlopen. Dit zuig ik niet zo maar uit mijn duim, ik werd het laatste jaar al vaker geconfronteerd met condensatoren die niet meer jofel waren, met catastrofale gevolgen voor dure eindbuizen, en als het helemaal tegenzit, tevens het eindpunt van het werkbare leven van een UGT… Triest maar waar.

Waar komen die rotte dingen vaak weg? Van de tweedehands markt. Oude Jensen papier in olie c's bijvoorbeeld. Die al jaren in een tv zijn gebruikt en na de sloop van het apparaat in de onderdelenvergaarbak terecht komen. Jensen maakt al vele decennia condensatoren voor o.a. de radio en tv fabricage. Later kwam daar via Audionote de faam bij voor gebruik in audioschakelingen. Maar het leeuwendeel wat je op rommelmarkten tegenkomt zat in oude radio's en tv's. De condensatoren zijn na dat lange leven al behoorlijk gaar en alleen rijp voor de afval.

En dan zie ik weer een hobbyist verlekkert kijken bij de vondst van één of meer van die oude dingen, waar alleen de naam Jensen het hart al in overdrive zet, en een blik in de ogen tovert of er goud is gevonden. De rommel is vaak herkenbaar aan de blauwe kleur. Helaas, geen goud, maar meer een tijdbom voor je versterker…

Controleer ook oude mil spec condensatoren nauwgezet op lekstroompjes. Weet je niet hoe dat moet? Gebruik ze dan gewoon niet en speel op save. Gebruik bijvoorbeeld de genoemde Auricaps of andere hagelnieuwe goede condensatoren. Een buizenbak kan veilig als een Leopart tank in vredestijd zijn, maar je moet daar wel zelf aan mee werken. Ik moet hier wel aan toevoegen dat ik nog geen Sprague Vitamin Q condensatoren ben tegengekomen die een lek vertoonden. De extreem goede behuizing zal daar voor een groot deel debet aan zijn.
Kortom, TD vindt die Auricaps best wel geweldig klinken. :D
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Muug schreef:
om het met de woorden van Triode Dick te zeggen :

[snip]
Kortom, TD vindt die Auricaps best wel geweldig klinken. :D
Einde Loekie :lol:

TD is een prima vent, daar niet van, maar wel eentje met een heel eigen cultus :D
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zo zijn er wel meer, Peter, bijvoorbeeld de Mundorf Club, en de Russische PIO aanhangers. :lol:

Als het formaat ook van belang is het verstandig om een condensator te nemen met een wat lagere werkspanning dan gebruikelijk. Je kunt bijvoorbeeld eens kijken naar Audyn Cap, deze levert series in 160 en 250 Volt. voor jouw toepassing meer dan genoeg.

http://www.rumoh.eu/nl/206-audyn-cap-kpsn

Obbligato vind ik ook mooi en (relatief) betaalbaar spul :

http://www.acoustic-dimension.com/obbli ... s-main.htm
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het gaat hier niet om een speakerfilter Ray.

In dit geval is een 4,7uF/63V MKT'tje van Ero/Vishay/Wima/Rifa en noem maar op, al heel erg audiofiel :D
ray5150

Bericht door ray5150 »

Dat weet ik, Peter, maar ik heb altijd begrepen dat MKP meestal de voorkeur verdiend boven MKT.
Het prijsverschil is vrij klein. dus waarom niet ? :wink:
(ik geeft toe, MKP is ook te krijgen als 63 VDC, maar niet voor twee stuks, of het moeten Wima's van Ome Dick zijn, maar die zijn weer minimaal 400 VDC)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het gaat er om dat condensatoren eigenschappen toegedicht worden die helemaal niet merkbaar zijn in de praktijk. Tuurlijk kan ik met een 20 tonner een zak aardappelen gaan halen bij AH. Maar is dat nou handig? Op de fiets kan ook en de aardappelen gaan daar niet minder om smaken.

Kijk een eens naar b.v. de Hypex DLCP, of de UcD modules. Zie jij daar ook maar 1 audiofiel condensatortje in zitten?
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

In het boek 'Small Signal Audio Design' van Douglas Self staan vervormingsmetingen van verschillende soorten condensatoren onder verschillende omstandigheden. Zijn advies voor (klein signaal) koppelcondensatoren is om grote non-polaire elco's te gebruiken, door een grote waarde te kiezen (220µF - 470µF) is de spanning over de condensator erg laag en is de vervorming niet meer meetbaar.
In mijn buffer voor de Tentlabs volume control heb ik dat in de praktijk gebracht, daar zitten non-polaire 220µF Black-Gate elco's (had ik nog van mijn buizenversterker over) in.
Sirius_inside.jpg
De buffer is het printje links onder. Het is een beetje een rommeltje, maar met slechts 1µV (-100dBV) brom en ruis op de uitgang valt het allemaal wel mee.

Gerrit
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

avdboom schreef:

Mijn mening op basis van luisterervaring: gebruik een nette MKP van 63V. Daaraan voldoen de Wima's, ook de Vishay MKP416. Klinkt duidelijk beter dan MKT en dit zijn nog steeds goedkope caps. Voor buizenversterkers met hoge uitgangspanningen kan het anders liggen, maar voor solid state voorversterkers zal een MKP met relatief lage max werkspanning zoals 63V uitstekend voldoen.

Wat je er nu hebt in zitten met de ERO's is uitstekend, geen reden om het te vervangen. KP is in theorie zelfs beter dan MKP, dus gewoon lekker houden zo. Grote condensators zou ik niet gebruiken in gevoelige circuits, zij zullen sneller brom en ruis oppikken en hebben in deze toepassing klankmatig geen enkel voordeel. Audiofiele elco's zijn duur terwijl die kleine MKP je voor een dubbeltje op de eerste rang zet bij wijze van spreken.
avdboom

Bericht door avdboom »

Pjotr schreef:
avdboom schreef:
oek naar evt. alternatieven.

Marcel legt het goed uit: Een goede richtwaarde is 1/f == RC. Daarbij is R de ingangsweerstand van het apparaat wat je aan wilt sturen en f de laagste frequentie die er ongeschonden doorheen moet. Die R ligt meestal ergens tussen de 10 Kohm en 1 megaohm. Alleen bij antieke studioapparatuur kom je nog wel eens 600 ohm tegen.
Oke, bedankt voor het mooie voorbeeld Peter. Had niet in de gaten dat het om de ingangs impedantie van de eindbak ging, duidelijk nu. Even nagekeken, mijn NAD heeft 20kohm, nog even opzoeken wat de FetZilla zal hebben...
Ga je uit van eondergrens van 20 Hz en een weerstand van 10 Kohm dan kom je op een C uit van 1/(20 x 10e3) = 5 uF. Het 3 dB punt komt dan uit op 1 / (2 x pi x R x C) = 3,18 Hz. 4,7 uF - 10 uF is dan ook een veel gebruikte waarde in commerciële apparatuur. Bij buizen liggen de R waarden meestal veel hoger, vaak 1 Megaohm en zie je ook veel kleinere koppel C's, van tussen de 0,1 uF en 0,47 uF.
Oke, duidelijk voorbeeld. De waarde meot dan groter zijn dan ik dacht. Met de 0,68uF heb ik dan een rechte curve ot 58Hz en -3dB op 11 Hz ofzo. Misschien dat ik daarom mij afvroeg of het geluid nu iets dunner klinkt?? Het is geen grote afval maar toch, lijkt me wel hoorbaar? Of niet?
Overigens maakt het in deze toepassing niet heel veel uit wat voor condensator je gebruikt. Een LS filter C kan maar hoeft niet. Alleen de eerder genoemde klasse II ceramische C's zijn ongeschikt, die hebben een nogal sterk piëzo-elektrisch effect en sterke spanningsafhankelijkheid. Verder zul je erg je best moeten doen om zelfs het verschil tussen te gaan horen tussen een gewone C en een elco op deze plaats (ga maar proberen :D ). Je ziet dan ook in alle normale gangbare commerciële spullen ook gewoon elco's zitten als koppelcondensator. Alleen in de Superduper dure high-end spullen zitten PP condensatoren maar vaak ook gewone MKT's.
Ah, dat is een opluchting... ik zat al te denken... die 5,6uF Mundorf S/G/O gaat noooit passen :o :rofl: .
Ik heb nog een setje 3,3uF Cross-Caps, dan kom ik op een ondergrens van 15Hz en -3dB 2,4Hz bij een ingangs impedantie van 20kohm. Bij 10kohm 30Hz met -3dB van 4,8Hz. Mooi copromis lijkt me? Aangezien ik deze Cross-Caps nog heb liggen...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Even iets praktisch: Vervorming in condensatoren ontstaat doordat er stroom door loopt en/of wanneer er een relatief hoge wisselspanning over de condensator zelf staat. Dat is relevant bij filters in luidsprekers. Bij een koppelcondensator op laag signaal niveau loopt er noch substantieel stroom door de condensator, noch staat er een wisselspanning over heen. Er staat alleen wisselspanning over ver onder het relevante frequentiegebied (<< 20 Hz). Allerlei vervorming genererende mechanismen t.g.v. stroom en spanning worden daar dan helemaal niet aangesproken!
avdboom

Bericht door avdboom »

jeroen_d schreef:
Wat je er nu hebt in zitten met de ERO's is uitstekend, geen reden om het te vervangen. KP is in theorie zelfs beter dan MKP, dus gewoon lekker houden zo. Grote condensators zou ik niet gebruiken in gevoelige circuits, zij zullen sneller brom en ruis oppikken en hebben in deze toepassing klankmatig geen enkel voordeel. Audiofiele elco's zijn duur terwijl die kleine MKP je voor een dubbeltje op de eerste rang zet bij wijze van spreken.
Op zich was ik dat ook wel van plan, ze zitten mooi zo O:) . Echter, in het licht van de berekende rechte curve en -3dB punt zou deze cap misschien iets te klein zijn, en heb ik eerder iets richting de 3uF nodig. Maar een Cross-Cap zou dan ook prima volstaan toch?

Wat zijn jouw gedachten daar over?

Even los van de waarde, een auricap wordt mij te duur, ligt niet in verhouding met de rest van de uitgaven van dit project en de bedoeling was dit zo te houden O:)
avdboom

Bericht door avdboom »

Pjotr schreef:
Bij een koppelcondensator op laag signaal niveau loopt er noch substantieel stroom door de condensator, noch staat er een wisselspanning over heen.
Oh :-s , ik had het idee dat het signaal naar de eindbak wel degelijk een wisselspanning is, alleen erg zwak? En dat de koppelcap DC tegenhoud door de oneindige weerstand voor DC, en de wisselspanning door laat?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

avdboom schreef:
Pjotr schreef:
Bij een koppelcondensator op laag signaal niveau loopt er noch substantieel stroom door de condensator, noch staat er een wisselspanning over heen.
Oh :-s , ik had het idee dat het signaal naar de eindbak wel degelijk een wisselspanning is, alleen erg zwak? En dat de koppelcap DC tegenhoud door de oneindige weerstand voor DC, en de wisselspanning door laat?
Het gaat niet om die zeg 1V aan de uitgang van je VV maar om de wisselspanning die over de condensator zelf staat. Dus om de wisselspanning tussen de 2 aansluitdraadjes van de condensator zelf. Die is gewoon nagenoeg nul volt en de fractie van een mA aan wisselstroom die er door loopt staat in geen enkele verhouding tot de ampères bij een LS filter :D
avdboom

Bericht door avdboom »

Pjotr schreef:
avdboom schreef:
Pjotr schreef:
Het gaat niet om die zeg 1V aan de uitgang van je VV maar om de wisselspanning die over de condensator zelf staat. Dus om de wisselspanning tussen de 2 aansluitdraadjes van de condensator zelf. Die is gewoon nagenoeg nul volt en de fractie van een mA aan wisselstroom die er door loopt staat in geen enkele verhouding tot de ampères bij een LS filter :D
Ahh, nu vat ik hem :-). Omdat de cap vrijwel geen weerstand heeft voor wisselspanningen staat er ook mobile spanning over, net als een draad.... Die houd alleen géén rc tegen :mrgreen:. En als daardoor de cap een stuk minder kritisch wordt klinkt ook logisch...

Ik denk datehet dan de 3,3 uF cross-cap wordt... Iets met een grotere maat is toch geen optie, deze is zelfs kleiner, en gewoon mkp :-)

Thnx voor de toelichting!
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De ingangsweerstand van het verzwakker-netwerk in de relaixed1 is ong.45k.
Met een koppelC van 1µF zit je dan rond 4Hz -3dB en met 0µ47 dus 8Hz.
En als het aangesloten toestel er nog wat weerstand bijdoet, nog lager.
0µ68 is dan toch dik zat zou ik zeggen.
Er staat nauwelijks gelijkspanning over en nog minder wisselspanning, moet wel een heel rottige C zijn om er iets van te merken.
Een betere dan een gewone C is er niet,pas maar op voor het vrouwtje Piggelmee syndroom :o .
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Een betere dan een gewone C is er niet,pas maar op voor het vrouwtje Piggelmee syndroom :o .
Anne
In het tehuis hier lopen gelukkig geen vouwtjes Piggelmee rond, dat scheelt weer :mrgreen:

Maar er zit wel een ander addertje onder het gras met lage C waarden. Een weerstand van 47K ruist van zichzelf behoorlijk. Die ruis wordt doorgaans kortgesloten door de lage uitgangsweerstand van de sturende trap met een Ri van een paar honderd ohm of minder. Ga je een te kleine koppel C gebruiken met een relatief hoge impedantie in het LF gebied dan is die kortsluiting voor de ruis een stuk minder effectief.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

avdboom schreef:
jeroen_d schreef:
Op zich was ik dat ook wel van plan, ze zitten mooi zo O:) . Echter, in het licht van de berekende rechte curve en -3dB punt zou deze cap misschien iets te klein zijn, en heb ik eerder iets richting de 3uF nodig. Maar een Cross-Cap zou dan ook prima volstaan toch?

Wat zijn jouw gedachten daar over?
Met een MKP condensator speelt dit eigenlijk niet qua vervorming en 12Hz als -3dB punt is laag genoeg. Ik zie geen enkele reden om een crosscap van 3uF toe te passen, ik kan me niet voorstellen dat het dan beter gaat klinken.
Plaats reactie