Een "nieuwe" HF10-achtige EL84 push pull

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: Een "nieuwe" HF10-achtige EL84 push pull

Bericht door Ah!buis »

Fredvandam schreef:
Hollandse zuinigheid :D . Ik kan hierover een nieuw topic aanmaken.

HF10 met ECC82: je bedoelt zeker dit project: http://www.dhtrob.com/projecten/el84pp_ul_1.php
Dat is het geval waarmee Zweitse aan kwam zetten ja.
Enne ,die zuinigheid ,is dat een buisje willen gebruiken die in voorraad is ipv een ECC83 te kopen :o :lol:
Anne
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Zo, inmiddels ben ik stapje voor stapje met de bedrading bezig.
(Eigenlijk moet je hier gewoon een paar dagen vrij voor hebben...)
WP_20140310_001.jpg
De gloeistroom bedrading zit erin en ook de netspanning is bedraad.
Het printje van Barry doet zijn werk. Ik heb een netschakelaar met een led erin, dat is wel een leuk effect, eerst knipperen en dan continu branden.
WP_20140310_002.jpg
Hier is het printje wat beter te zien.

Ik heb voor de EL84 buizen stroombronnetjes gemaakt met de LM317.
Als instelweerstand heb ik 39Ohm gebruikt, wat moet resulteren in stroombronnen van 1,25/39 = 32mA per buis.

Wat ik me afvraag is of ik de stroombronnen nog zal bypassen met een elco zodat het muziek signaal niet beïnvloed wordt door de chip.
In sommige voorbeelden zie ik zo'n bypass in andere niet. Hoe groot zal ik de elco nemen als ik deze erbij zet? Ik dacht zelf aan 100uF of 220uF. Groter heb ik ook nog wel in voorraad.
Fredvandam

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
De gloeistroom bedrading zit erin en ook de netspanning is bedraad.
Het printje van Barry doet zijn werk. Ik heb een netschakelaar met een led erin, dat is wel een leuk effect, eerst knipperen en dan continu branden.
Wat voor soort gloeistroombedrading gebruik je en waar kan je dat halen?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ha Robert, leuk om het printje live in aktie te zien.

Vwb die elco, bij direct verhitte buizen zoals de EL84 die je gebruikt is de kathode ook gloeidraad, en ik zie in elk geval bij de ontwerpen van Dick dat hij wel een elco toepast, zoals bij de ontwerpen waar hij een 300B toepast. Of zelfs 2 tegengepoold, zoals bij de Caesar. Je ziet het inderdaad ook wel zonder, misschien beide situaties eens proberen. Ik heb het in elk geval tot nu toe wel gedaan, en dan 100uF.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De EL84 is een indirect verhitte buis hoor Barry. De 300B of 2A3 zijn direct verhitte triodes.
Het gaat er ook niet zozeer om om brom kwijt te raken, maar vooral de ontkoppeling van de stroombron, zodat het muzieksignaal niet wordt beïnvloed door de LM317.

Dick past in de regel een elco toe om de hoge kathode weerstanden van de 300B te ontkoppelen. Als je dat niet doet houd je geen bas meer over. In dit geval denk ik dat die invloed niet zo groot zal zijn, maar ik bouw natuurlijk geen buizenversterker om vervolgens weer "zand" in mijn signaalweg op te nemen.

De gloeistroombedrading is simpel montagedraad met een massieve kern, Fred. Ooit eens gekocht via Ebay. Met de accuboor twist ik het in elkaar. Door massief draad te gebruiken blijft de twist er mooi inzitten. Soepel draad heeft de neiging om weer uit elkaar te draaien.

De EL84 hebben een vrij lage gloeistroom (0,7A) dus ik kon daar dun draad gebruiken.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Je hebt gelijk, ik zit ernaast, natuurlijk is íe indirect verhit.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

RobertD schreef:
Wat ik me afvraag is of ik de stroombronnen nog zal bypassen met een elco zodat het muziek signaal niet beïnvloed wordt door de chip.
In sommige voorbeelden zie ik zo'n bypass in andere niet. Hoe groot zal ik de elco nemen als ik deze erbij zet? Ik dacht zelf aan 100uF of 220uF. Groter heb ik ook nog wel in voorraad.
Lekker dikke elco's erover ,minstens 470µF 25V :o .
Je zet die versterker in AB, zolang in A blijft de stroom door de buis ong.konstant maar bij meer fut gaat ie in B en willen de buizen meer stroom (pieken).Krijgt ie niet van de stroombron,moet uit de elco komen.
Anne
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Is er ook nog iets voorgeschreven welke kleur draad waar voor te gebruiken? Is daar een standaard voor?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Afgezien van bruin en blauw voor de netspanning, en geel-groen voor de aarde, volgens mij niet.
Heb er anders nog nooit iets over gezien. 8-[
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik gebruik gewoon de kleurtjes die ik heb. Meestal rood of oranje voor de hoogspanning en zwart of blauw voor nul/massa.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Volgens mij gaat het bij de meeste kleinere fabrikanten ook zo, we gebruiken wat er toevallig voorhanden is... :lol:
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Toch nog wat gevonden :mrgreen: Weet alleen niet of dit standaard is?
Bijlagen
wiringcolours.pdf
(41.21 KiB) 118 keer gedownload
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

RobertD schreef:
Ik heb voor de EL84 buizen stroombronnetjes gemaakt met de LM317.
Als instelweerstand heb ik 39Ohm gebruikt, wat moet resulteren in stroombronnen van 1,25/39 = 32mA per buis.

Waar dienen de stroombronnen voor? want voor de gloei heb 760mA nodig.
Als je ze gebruikt als kathode-weerstand, heb je inderdaad een flinke C nodig, anders gebeurt er niet veel.
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Zweitse schreef:
Is er ook nog iets voorgeschreven welke kleur draad waar voor te gebruiken? Is daar een standaard voor?
Hier is een overzicht van uit Radio Amateurs Handbook, ARRL, 1968 wat ik bij Tentlabs heb gevonden.

Gerrit
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Gerrit schreef:
Zweitse schreef:
Hier is een overzicht van uit Radio Amateurs Handbook, ARRL, 1968 wat ik bij Tentlabs heb gevonden.

Gerrit
Die had ik ook al gezien, staat ook in mijn post hierboven :wink:
Gerrit
Contacteer:

Bericht door Gerrit »

Zweitse schreef:
Die had ik ook al gezien, staat ook in mijn post hierboven :wink:
:oops: :oops:

Gerrit
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Inmiddels is de versterker klaar. Hij staat nu in de huiskamer de Stella Lights aan te sturen. Klinkt toch een stuk beter dan de GainClone, frisser, opener etc.

Ik heb nog last van een klein, pulserend zoemertje wat ik met aarding niet onder controle kreeg. Het gekke is dat ik het op zolder, op de werkbank geen last heb van dat zoemertje-brommetje-dingetje.
Het grote verschil met de huiskamer is dat op zolder mijn stopcontact geaard is en in de huiskamer niet. Zometeen ga ik even met een haspel aan de gang, in de keuken zitten uiteraard wel geaard stopcontacten.

Ik heb de telefoon al even uitgezet en mijn squeezebox voeding uit het stopcontact gehaald, maar zonder resultaat.

Vanaf de ingangskeuzeschakelaar heb ik een afgeschermde draad naar de volumeregelaar gelegd en ook een afgeschermde draad naar een setje cinchbussen die als uitgang moeten dienen. Hier is nog niets op aangesloten. Wellicht dat dat als antenne werkt voor storingen. Ik wil een koptelefoonversterker op deze uitgang aansluiten. Zodoende kan ik de ingangskeuze schakelaar ook gelijk voor de koptelefoon gebruiken. Deze ligt nu een beetje te verstoffen.

Een andere eigenaardigheid, waar ik wel mee kan leven, is een inschakelplop wanneer het relais van de "barry-print" inschakelt.
Geen idee wat ik daaraan kan doen. Ik schakel de nul / retour van de DC voeding van de versterker. Het veranderen van het nul potentiaal zal de plop wel veroorzaken.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

RobertD schreef:
Inmiddels is de versterker klaar. Hij staat nu in de huiskamer de Stella Lights aan te sturen. Klinkt toch een stuk beter dan de GainClone, frisser, opener etc.

Ik heb nog last van een klein, pulserend zoemertje wat ik met aarding niet onder controle kreeg. Het gekke is dat ik het op zolder, op de werkbank geen last heb van dat zoemertje-brommetje-dingetje.
Het grote verschil met de huiskamer is dat op zolder mijn stopcontact geaard is en in de huiskamer niet. Zometeen ga ik even met een haspel aan de gang, in de keuken zitten uiteraard wel geaard stopcontacten.

Ik heb de telefoon al even uitgezet en mijn squeezebox voeding uit het stopcontact gehaald, maar zonder resultaat.

Vanaf de ingangskeuzeschakelaar heb ik een afgeschermde draad naar de volumeregelaar gelegd en ook een afgeschermde draad naar een setje cinchbussen die als uitgang moeten dienen. Hier is nog niets op aangesloten. Wellicht dat dat als antenne werkt voor storingen. Ik wil een koptelefoonversterker op deze uitgang aansluiten. Zodoende kan ik de ingangskeuze schakelaar ook gelijk voor de koptelefoon gebruiken. Deze ligt nu een beetje te verstoffen.

Een andere eigenaardigheid, waar ik wel mee kan leven, is een inschakelplop wanneer het relais van de "barry-print" inschakelt.
Geen idee wat ik daaraan kan doen. Ik schakel de nul / retour van de DC voeding van de versterker. Het veranderen van het nul potentiaal zal de plop wel veroorzaken.
Ha Robert,

Misschien dat je die aftakking achter de volumepotmeter (voor de versterker dus) eens simpel los kunt halen, kijken of je brommetje verdwijnt? Dan weet je dat dat de oorzaak is. heb dat zelf eigenlijk nog nooit gedaan zo, je hebt natuurlijk wel weer een extra leiding door je hele kast op het punt waar de versterker op z'n gevoeligst is, de ingang. Misschien dat het ook wel verdwijnt als 'ie een belasting ziet, is altijd wat trial & error wat het beste werkt. Kan er ook niet altijd logica in vinden, soms werkt bv het aansluiten van je massadraad vanaf de cinch ingangen bij de ingang vd versterker wel, en soms niet. Heeft misschien ook weer met de koppeling (aardlus) met de rest van de apparaten op de ingang te maken.

Als de hoogspanning in mijn KT88 PP die nu in de kamer staat inschakeld hoor ik ook een plop(je), zit een ander type inschakelvertraging in trouwens. Zowel van het ijzerpakket van de trafo als uit de luidsprekers. Ik hoor dit niet op de 300B SE versterker, tsja. Lijkt me niet iets zorgelijks, of is het echt luid?
democles

Bericht door democles »

Ik heb nog last van een klein, pulserend zoemertje
Niet toevallig een WIFI modem in de buurt staan?

Had ook zo,n zoemertje,en in een andere ruimte niet,todat ik er achter kwam dat het WIFI modem stoorde.

Modem een meter verplaatst,weg zoemertje................ :mrgreen:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De conclusie is inderdaad dat het storing van buitenaf is.
Een verlengsnoer naar de keuken waar uiteraard wel geaarde stopcontacten zitten bood geen soelaas.
Alle ingangen loshalen ook niet.
Maar wanneer ik mijn handen om de stuurbuizen leg is het gezoem voorbij.
Ik moet dus nu afwegen of ik afschermhulzen om de stuurbuizen ga maken, of proberen of het helpt om de stopweerstanden bij de ECC83's groter te nemen. Er zijn schema's op het web te vinden waarbij ze 10kOhm als stopweerstand gebruiken. Ik heb alleen geen idee of dat helpt.

Bij mijn 300B destijds was er ook zo'n soort zoemetje en toen hielp het om de stopweerstanden van de penthode in de mu-stage van grotere gridstoppers te voorzien.

Iemand ideeën?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Stopweerstandjes veranderd naar 15k, maar dat helpt niet.
Ik heb de uitgang die ik heb gemaakt nog niet weggehaald, maar daar daadwerkelijk mijn koptelefoon versterker eens aan gekoppeld.
Niet geheel verbaasd hoorde ik ook daarop hetzelfde storende pulserende zoemertje.
Ook bij de koptelefoonversterker was het weg wanneer ik mijn hand om het stuurbuisje legde.
Beetje verder gaan zoeken en als ik nu de netstekker van onze DECT huistelefoon eruit haal is het storinkje weg.
De voedingsadapter stoort dus blijkbaar op de buizenversterkers. Dus het is toch net zoiets als Democles beschreef. Ik dacht dat ik het al had geprobeerd, maar blijkbaar toch niet.

Ik zal dus eens moeten kijken of ik de telefoon kan verplaatsen of de voeding kan verbeteren.
In elk geval gloort er dus hoop aan de horizon. Op de luisterdag heb ik dus gewoon een stille versterker bij me.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Weet je wat voor adapter dat is, in die DECT telefoon? Zit er een trafo in of is het iets schakelends? Als je de stekker eruit haalt en het is weg moet het in elk geval door de voeding van de DECT telefoon komen inderdaad.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Wireless en DECT zitten, naar ik meen, allebei op 2,4 GHz. :?:
Is dan een HF bescherming, geen idee of ik het goed zeg, dan niet een oplossing.
metabaron

Bericht door metabaron »

Dat hele telefoneren is toch niet belangrijk :rofl: gewoon de hele dag muziek luisteren :rock:

Dennis
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mijn HK-DAC bromde eens enorm toen ik m op t zelfde stekkerblok had zitten als m'n laptop

btw: telefoon is hard nodig om via de wifi de muziek te laten streamen :mrgreen:
Plaats reactie