LBVS zuiltjes

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Vandaag weer lekker bezig geweest met de kasten.

Mede door de multimate zaag en door mijn niet op de mm nauwkeurige deuvel gaten die ik uit de losse hand geboord had scheelde het hier en daar wel een 1mm en was niet alles even glad.
En eigenlijk wil ik het wel glad hebben als er nog 4mm Mdf overheen komt, dus vandaag lekker aan het schuren gegaan met een bandschuurmachine, ik moet zeggen wel een link ding maar het is nu overal mooie gelijk, al lijkt het op de foto's niet zo :lol: .

Nu wil ik misschien toch het filter op een printplaat gaan maken, nu had ik dat ergens een keer gelezen hier op het forum dat er iemand van die printplaten kon maken.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen daarbij.

Verder wacht ik nog steeds op de onderdelen, vandaag de dag lijkt alles wel 3x zo traag te gaan met de crisis.

hier nog wat foto's
100_6111.JPG
100_6112.JPG
100_6113.JPG
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Zo vandaag zijn de drivers, filter spullen zoals weerstanden en spoelen, en de rest van de benodigde spullen binnengekomen van Europe Audio.
Zodat ik binnenkort weer verder kan met de Lbvsje's al heb ik natuurlijk weer niet alles in een keer goed besteld dus zal ik nog wat dingetjes moeten bestellen zoals dempings materiaal enzo.
Nadeel nu met die crisis is dat ik heel erg lang moest wachten op spullen, gelukkig heb ik ook niet heel veel haast.

Ik heb wel alvast 4 mm MDF over de kasten heen gelijmt.
Ik zal binnenkort wat foto's maken.
Gebruikersavatar
muizenissen
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 0:08
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door muizenissen »

fluffypuf schreef:
Zo vandaag zijn de drivers, filter spullen zoals weerstanden en spoelen, en de rest van de benodigde spullen binnengekomen van Europe Audio.
Zodat ik binnenkort weer verder kan met de Lbvsje's al heb ik natuurlijk weer niet alles in een keer goed besteld dus zal ik nog wat dingetjes moeten bestellen zoals dempings materiaal enzo.
Nadeel nu met die crisis is dat ik heel erg lang moest wachten op spullen, gelukkig heb ik ook niet heel veel haast.

Ik heb wel alvast 4 mm MDF over de kasten heen gelijmt.
Ik zal binnenkort wat foto's maken.
Uhm - wat heeft lang moeten wachten op je spullen met de crisis te maken? Besteld = leveren in mijn boekjes, crisis of niet. Veel shops hebben veel spullen gewoon op voorraad, dus dan kan 't snel geleverd worden.

Moet wel zeggen dat de 'standaard webshops' tot nog toe niet hebben uitgeblinkt in snel leveren ;).
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door wouter »

Europe audio houdt een bestelling van 25 september tegen van ca 600,- euro omdat een aantal dingen niet op voorraad is. Deels uitleveren weigeren ze...

Heb diverse bel pogingen gedaan, 5 mailtjes gestuurd. Geen reactie, behalve toen ik wat wilde toevoegen aan mijn bestelling. Daarna weer geen reactie, ook niet op het verzoek mij te bellen. Ik vind het schandalig, terwijl ik europe audio altijd bij iedereen aangeraden heb. Ik wil hierover met ze in gesprek, hoop dat dit nog komt...


Gave speakers hoor! Ik volg het bouwproces, leuk om daar de foto's van te zien.
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

tja.. Maar hun hebben ook last van de crisis van heel europa en dat de fabrieken niks meer op voorraad hebben liggen.
Ik denk dat het allemaal niet zoon vet pot is, en als ze dan spullen eerder gaan opsturen en later weer, dan krijgen ze straks voor iedere klant dubbele kosten, we zitten nu eenmaal in die klote crisis.
Alleen je hebt wel gelijk dat ze beter wat doen aan de service om in iedergeval de telefoon op te nemen of emails te beantwoorden?
Desnoods neem je een stagaire in dienst die niet zo veel kost.

ik zal binnenkort wat foto's posten, maar mijn bouwproces is best dubieus volgens mij, ik heb overal al 4mm MDF overheen geplakt wat oversteekt.
Alleen wou ik als laatst een zijkant er in lijmen als alle dempingsmaterialen en gaten er in zitten zodat ik geen zaagsel en troep in de binnenkant heb.
Er hadden misschien makkelijkere methodes geweest maarja.. ik heb ook nog nooit een speakers gebouwd.


Ik had net ff de kosten bekeken wat ik tot nu toe uitgegeven heb

kosten Rumoh diverse spullen zoals dempingmateriaal, schroeven, condensators.
115,17
Kosten Europe Audio, drivers, aansluitterminals, afdichting tape, baspoorten, speakerkabel, spoelen, luidspreker doek enzo enzo
226.29
Bouwmarkt kosten, hout, lijm en deuvels
37,67

Ook weer een foutje, ik had luidspreker kabel besteld standaard spul maar wil eigenlijk toch andere kabel dus die kosten komen nog.

totaal tot nu toe 379,13 ik kom wel op dit bedrag met redelijk normale spullen dus is het niet echt low budget kwa spoelen, condensator's, weerstanden, aansluitterminals, demping. het kan dus nog wel een stuk goedkoper.
Maarja dan lig ik weer nachten wakker want ik wil toch iets maken waar ik tevreden mee kan zijn en niet dat straks alles dicht zit en ik denk shit, ik had liever andere materialen gebruikt.

Maar dat is zonder alle extra kosten zoals schuurpapier, boortjes,mega veel lijmklemmen, en weet ik het allemaal als ik dat er bij tel kom ik op een heel dik bedrag uit, maar dat is niet echt eerlijk omdat de meeste wel lijmklemmen hebben.
Maar toch voor iemand die dus amper gereedschap heb en toch een speaker wil bouwen moet je dat er dus toch wel bij rekenen.

En dan komt straks op het eind nog het afwerken van de kasten? zelf verven?, laten spuiten erg duur, fineeren ook duur.
dus die kosten komen nog ik denk dat ik ze wil gaan fineren, al heb ik dat nog nooit gedaan.
Laatst gewijzigd door fluffypuf op di 12 nov 2013, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
muizenissen
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 0:08
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door muizenissen »

Ik word een beetje moe van dat crisis gezeur, sorry. Slechte levering heeft daar niets mee te maken, als een webshop iets niet op voorraad heeft, dan moeten ze dat gewoon melden. Zo niet, dan zijn ze aan het voorliegen. Niets meer, niets minder, en dat gebeurt al jaren. Ook vóór 2008.

Rumoh stuurt me nu ook een verzendbevestiging, maar bij het checken van de code staat de status op "verzending wordt voorbereid door verzender". Niks verzonden dus - alleen een pakketje aangemeld. Wassen neus. Dát vind ik irritant.

Maar goed, dat is wel weer flink offtopic. Plaats eens fotootjes!
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Mja ik heb ook niet zoon zin om de winkels af te gaan zeiken, al werd ik er zelf ook gek van ja, hoe lang ik soms moest wachten.
Ik had uiteindelijk wel een email gehad met uitleg.

Ik heb net een bestelling geplaatst bij rumoh voor dempings materiaal enzo, hoop dat het snel binnenkomt.
Van de week probeer ik foto's te posten, dat is nu nog niet echt de moeite waard kasten zitten nog steeds geen gaten in.
En er valt wijnig aan te zien.
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Vandaag bij mijn broer langs geweest om de gaten in de luidspreker kasten te frezen.
Maar nu kwamen wij erachter dat het 4mm MDF wat ik aan de voor/achter boven en onderkant erover heen gelijmt had los zit.
Vooral bij de gaten die gefreesd zijn, kan je het goed zien als je op het hout duwt dat het 4mm MDF los zit.
Ik baal echt als een stekker :? ik had veel lijm gebruikt en alles goed verdeelt met een roller, maar nu blijkt dus (nooit bij nagedacht) dat ik het had moeten ontvetten en schuren :(

Dus wat moet ik hier nu mee aan? alles gaan nieten/schroeven? Of nieuwe kasten bouwen.
Echt ik baal als een stekker van mezelf maar ja, ik gok als ik alles ga nieten of schroeven en dat weer opvul met MDF vuller en later ga fineren dat het evengoed niet mooi gaat worden.

Dus kom maar op met de suggesties, Ik gok dat ik gewoon nieuwe kasten moet gaan bouwen :rofl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door Shadow »

Als het los zit steek je alles er toch ook zo weer af?
Kwestie van weer een rondje met de bandschuur, ontvetten en lijmen 8)
Als zou ik nu de lijm met een lijmkam verdelen O:)
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Hoi Beste forum members,

Misschien dachten jullie die fluffy zie je nooit meer terug.
Ik was er ook inderdaad ff klaar mee naar dat ik de kasten verpest had.
Ik had de kasten van 18mm gemaakt en er 4mm overheen geplakt wat uiteindelijk los liet.
Mijn werkwijze was ook niet al te slim bij de oude kasten, Omdat ik als laatst de zijkant erin wou zetten wat geen goed plan is.
Nu komt de voorkant er als laatst op.

Uiteindelijk toch gekozen om overnieuw te beginnen en nieuwe kasten te bouwen.
Ik maak ze nu van 22mm MDF. Vandaag een kast gedeeltelijk gelijmd.
Het blijft toch lastig om het super netjes te krijgen, ik ben simpel weg geen timmerman, maar ik geef de moed nog niet op :mrgreen:

Hier alvast al wat foto's.
1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
5.JPG
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Vanochtend de andere kast gelijmd en in de lijmklemmen gezet.
100_6137.JPG
100_6138.JPG
100_6139.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door Walt »

Dat worden stevige kasten met die 22mm MDF!

Groetjes Walter
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Heb alleen wel action houtlijm gebruikt deze keer, Is dat wel goed spul? meerdere hier gebruiken action lijm toch?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door SARK »

Ja dat is prima spul.
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Hmm de LBVS moet 30mm van de grond af komen te staan, ik wou daar eigenlijk spikes voor gebruiken.
Nu zag ik wel deze spikes bij de Conrad maar die zijn 41mm of zou ik ze dieper kunnen inboren?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/3421 ... view1&rb=1
Weet er iemand misschien een website waar je mooie betaalbare 30mm spikes kan kopen, want de meeste spikes kosten mij wel veels te duur.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door SARK »

fluffypuf schreef:
Hmm de LBVS moet 30mm van de grond af komen te staan, ik wou daar eigenlijk spikes voor gebruiken.
Nu zag ik wel deze spikes bij de Conrad maar die zijn 41mm of zou ik ze dieper kunnen inboren?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/3421 ... view1&rb=1
Weet er iemand misschien een website waar je mooie betaalbare 30mm spikes kan kopen, want de meeste spikes kosten mij wel veels te duur.

Alvast bedankt.
Ik heb het idee dat die 41 mm de totale lengte is inclusief de inslagmoer, ik denk dat je deze wel kunt aanschaffen. Mogelijk dat je dikkere voetplaatjes moet gebruiken maar dat is iets wat vrij eenvoudig uit te voeren is.
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Ik keek weer is niet verder dan mijn :^o lang is.
bij meerdere zelfbouw websites zag ik deze spikes, denk dat ik die maar bestel.
http://www.rumoh.eu/nl/spikes/4116-sp10 ... -8pcs.html
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door ray5150 »

SARK schreef:
Ja dat is prima spul.
+1
Niks mis mee.
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Is het nog de moeite waard op bepaalde condensators van het filter, daar een wat duurdere condensator voor in te zetten?
En op welke plaats dan ik hoop dat jullie hier wat advies over kunnen geven.
FilterSchema%20Peerless-Seas%20versie.gif
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door pappaleo »

Daar zijn de meningen over verdeeld :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door markbakk »

fluffypuf schreef:
Is het nog de moeite waard op bepaalde condensators van het filter, daar een wat duurdere condensator voor in te zetten?
Wat bedoel je met een wat duurdere condensator? Begin eens met MKP-typen in de tweetersectie. De rest is smaak (en volgens mij kun je je geld dan beter in andere tweaks voor deze speaker stoppen).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door ray5150 »

Hangt ervan af wat voor condensatoren je in eerste instantie in gedachten had.
of te wel, duurder dan wat ?
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Ik wou het filter maken met ClarityCap PWA condensators.

http://www.rumoh.eu/nl/19-claritycap-pwa

Dit is het verhaaltje van humblehomemadehifi over die condensator.

Technical specifications(according to manufacturer): “The PW range has long been established as an economical component producing improved sonic performance over many overseas brands. Over the years numerous companies have used this range as their entry-level products with great success. Available at ratings of 160Vdc, 250Vdc, 400Vdc and 630Vdc, it offers audio engineers the maximum flexibility when considering components for their circuits. Wound from 4µm, 6µm, 8µm and 10µm metallised film respectively, components can be selected using their slightly differing sonic performances and aspect ratios to give the optimum solution desired. Copper clad steel terminals are standard; however, others are available upon request Tape and resin colours are flexible with options shown in Custom products. Unless specified, capacitors would be supplied with white tape and red resin. ”

Sound: The Clarity Cap range has an overall similarity in tonal balance, going up the range you gain clarity and spatiality. I found the PW to be quite neutral with a slightly warmish presentation. Compared to the PX there is a loss of detail but they never sound dark. Compared to a standard Mundorf M-Cap the stereo-image is a little larger. The price/quality ratio is very good. I can recommend this capacitor if you have a tight budget and like a speaker to be as smooth as possible.

Verdict: 7
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

markbakk schreef:
fluffypuf schreef:
Is het nog de moeite waard op bepaalde condensators van het filter, daar een wat duurdere condensator voor in te zetten?
Wat bedoel je met een wat duurdere condensator? Begin eens met MKP-typen in de tweetersectie. De rest is smaak (en volgens mij kun je je geld dan beter in andere tweaks voor deze speaker stoppen).
Tja wat is duur? Ik vind een Jantzen Audio Z-Superior Cap 6.80uF a 25 euro al wel erg duur worden. aangezien ik er meerdere nodig heb.
En ook nog van 10uF maar daarom vroeg ik ook of het nog iets uit maakt op welke plaats in het filter je misschien winst haalt met een wat duurdere condensator of maakt het niks uit?

Wat voor tweaks bedoel jij verder?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door ray5150 »

ook redelijk betaalbaar :
http://www.rumoh.eu/nl/8-jantzen-audio-z-standard-cap

Ik heb zelf Audyn Cap MKP erin zitten, maar die zie ik hier niet bijstaan.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”