6SJ7 Buis.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

6SJ7 Buis.

Bericht door TheoK »

Hallo luitjes.

Ik zit met een vraag.
Van een KT88 Versterker die defect was zijn ook een paar buizen defect.
Het gaat om de 6SJ7.
Nu valt het erg tegen om de glazen versie te krijgen.
De zwarte zijn er volop. Nu wil ik graag weten of daar verschil inzit.
Heb er even wat plaatjes bij gedaan.
Of mocht er iemand zijn die ze toevallig heeft liggen dan hoor ik dat ook graag.
Bijlagen
Deze wil ik graag hebben.
Deze wil ik graag hebben.
En deze zijn volop verkrijgbaar.
En deze zijn volop verkrijgbaar.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 6SJ7 Buis.

Bericht door Barry2001 »

Heb je een schema Theo? Kun je 'm niet vervangen voor een 6SN7?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 6SJ7 Buis.

Bericht door RobertD »

Die metalen en glazen zijn volgens mij gewoon uitwisselbaar.
Het zijn geen vervangers van de 6SN7, maar meer een soort Amerikaanse EF86, een penthode dus.

Ik heb ooit eens een stel van die dingen aan Rein (PA4URK) gegeven, maar ik heb geen idee of hij ze heeft gebruikt.
Probeer eens met een pb'tje om hem te benaderen.

(Wel suf, ik was vandaag in Urk en morgen rijd ik langs Smilde - had ik koeriertje kunnen spelen. )
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: 6SJ7 Buis.

Bericht door TheoK »

Ik heb geen schema Barry.
Wel een heel apart ding. Wel zelfbouw.
Dus ik kan rustig de metalen versie bestellen?
Die zijn stukken goedkoper.

Als je nog koffie halen wil Robert dan ben je welkom.
Ben ongeveer om half 12 weer thuis.

Zal nog een foto van de versterker plaatsen.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: 6SJ7 Buis.

Bericht door TheoK »

Een plaatje
Bijlagen
IMG_20140305_174856.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 6SJ7 Buis.

Bericht door RobertD »

Zijn het allemaal 6SJ7 buizen Theo?
Misschien eens even googelen.

In je eerste post schrijf je dat de versterker kapot was, heb je 'm alweer aan de praat?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: 6SJ7 Buis.

Bericht door TheoK »

Ja hij draait alweer. Maar er zit een kraak in. En dat ligt aan die buis. Als ik ze omwissel verhuisd de kraak mee. Die 2 achterste zijn 6N7.
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: 6SJ7 Buis.

Bericht door Lampje »

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: 6SJ7 Buis.

Bericht door TheoK »

Ik heb ze een mailtje gestuurd Lampje.
Bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 6SJ7 Buis.

Bericht door ray5150 »

Naar wat ik begrepen heb werden er destijds (jaren '20 en '30) veel gebruik gemaakt van stalen omhulsels omdat men de techniek van het vacuum trekken van glas,
en het lassen aan de buisvoet nog niet helemaal onder de knie had.
Stalen buizen waren (op dat moment) makkelijker en goedkoper te fabriceren.
Technisch zou er geen verschil moeten zitten tussen een stalen en glazen buis, optisch is glas natuurlijk veel mooier en praktischer.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: 6SJ7 Buis.

Bericht door Zweitse »

Ik heb juist begrepen dat er gewoon een glazen buis in het omhulsel zit.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 6SJ7 Buis.

Bericht door nl3prc »

Zou het er niet mee te maken hebben dat die met full metal jacket beter afgeschermt zijn voor storingen van buiten af
je sluit deze immers op massa
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: 6SJ7 Buis.

Bericht door TheoK »

nl3prc schreef:
Zou het er niet mee te maken hebben dat die met full metal jacket beter afgeschermt zijn voor storingen van buiten af
je sluit deze immers op massa
Die gedachte had ik ook al.
Maar net wat Ray zegt optisch is het wel veel mooier.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 6SJ7 Buis.

Bericht door AatV »

Onder het metaal van 6sj7 zit geen glas, zou volgens mij bij de kleinere afmetingen en het stalen omhulsel nogal slecht zijn voor het glas.
Er bestaan wel buizen met een metalen omhulsel over een glazen ballon. Voorbeeld is de Duitse C3g.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: 6SJ7 Buis.

Bericht door Zweitse »

AatV schreef:
Er bestaan wel buizen met een metalen omhulsel over een glazen ballon. Voorbeeld is de Duitse C3g.

groet,
Aat
Dat is ook het geval bij mijn 5T4, tenminste volgens Anne, maar kan dat niet terug vinden in de datasheet van de 5T4?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: 6SJ7 Buis.

Bericht door Zweitse »

@Theó, heb je hier nog iets aan?
http://electols.com/index.php?main_page ... s_id=61501
Misschien ook even een mailtje aan wagen.
En anders gewoon op Ebay.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_kw=6SJ7WGT+6SJ7+JAN
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 6SJ7 Buis.

Bericht door Ah!buis »

Zweitse schreef:
AatV schreef:
Er bestaan wel buizen met een metalen omhulsel over een glazen ballon. Voorbeeld is de Duitse C3g.

groet,
Aat
Dat is ook het geval bij mijn 5T4, tenminste volgens Anne, maar kan dat niet terug vinden in de datasheet van de 5T4?
Een 5T4 heb ik ook nooit uit elkaar gehaald.Wel ,in m'n jonge jaren, een 6K8 .Wilde wel 's weten wat er in zat,met een metaalzaag willen doorzagen.Krak zij het,was gewoon glas onder het ijzer.
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: 6SJ7 Buis.

Bericht door TheoK »

Bedankt voor de tips allemaal.
Ik ga verder op jacht.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 6SJ7 Buis.

Bericht door ray5150 »

Zweitse schreef:
Dat zijn een paar beste prijzen... :shock:

Zo word de keus een stuk groter, en de prijs navenant lager. :mrgreen:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... J7&_sop=15
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: 6SJ7 Buis.

Bericht door Zweitse »

ray5150 schreef:
Zweitse schreef:
Dat zijn een paar beste prijzen... :shock:

Zo word de keus een stuk groter, en de prijs navenant lager. :mrgreen:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... J7&_sop=15
Maar dat is wat Theo volgens mij net niet zoekt. Naar wat ik begrijp is hij op zoek naar de glazen uitvoering en niet naar de metalen. Er staan er wel aan aantal tussen maar die zijn veelal gebruikt, of het gaat om een enkele buis.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: 6SJ7 Buis.

Bericht door TheoK »

idd. De metalen versie is hier volop verkrijgbaar.
Ik heb hier en daar al wat gemaild.
Afwachten maar weer.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: 6SJ7 Buis.

Bericht door Zweitse »

Misschien is dit iets?
6SJ7
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: 6SJ7 Buis.

Bericht door TheoK »

Zweitse schreef:
Misschien is dit iets?
6SJ7
Die heb ik ook al gemaild.
Ben er eigenlijk 2 nodig en deze wil ze allemaal verkopen.
Maar heb die ook al een mail gestuurd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: 6SJ7 Buis.

Bericht door Zweitse »

Ik begrijp dat de buizen voor Piet zijn, zit hier toevallig naast mij.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: 6SJ7 Buis.

Bericht door TheoK »

Klopt helemaal.
Heb al veel mails gestuurd. Dus nog even geduld hebben.
Plaats reactie