6SJ7 Buis.
Moderator: Beheerdersteam
6SJ7 Buis.
Hallo luitjes.
Ik zit met een vraag.
Van een KT88 Versterker die defect was zijn ook een paar buizen defect.
Het gaat om de 6SJ7.
Nu valt het erg tegen om de glazen versie te krijgen.
De zwarte zijn er volop. Nu wil ik graag weten of daar verschil inzit.
Heb er even wat plaatjes bij gedaan.
Of mocht er iemand zijn die ze toevallig heeft liggen dan hoor ik dat ook graag.
Ik zit met een vraag.
Van een KT88 Versterker die defect was zijn ook een paar buizen defect.
Het gaat om de 6SJ7.
Nu valt het erg tegen om de glazen versie te krijgen.
De zwarte zijn er volop. Nu wil ik graag weten of daar verschil inzit.
Heb er even wat plaatjes bij gedaan.
Of mocht er iemand zijn die ze toevallig heeft liggen dan hoor ik dat ook graag.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 6SJ7 Buis.
Die metalen en glazen zijn volgens mij gewoon uitwisselbaar.
Het zijn geen vervangers van de 6SN7, maar meer een soort Amerikaanse EF86, een penthode dus.
Ik heb ooit eens een stel van die dingen aan Rein (PA4URK) gegeven, maar ik heb geen idee of hij ze heeft gebruikt.
Probeer eens met een pb'tje om hem te benaderen.
(Wel suf, ik was vandaag in Urk en morgen rijd ik langs Smilde - had ik koeriertje kunnen spelen. )
Het zijn geen vervangers van de 6SN7, maar meer een soort Amerikaanse EF86, een penthode dus.
Ik heb ooit eens een stel van die dingen aan Rein (PA4URK) gegeven, maar ik heb geen idee of hij ze heeft gebruikt.
Probeer eens met een pb'tje om hem te benaderen.
(Wel suf, ik was vandaag in Urk en morgen rijd ik langs Smilde - had ik koeriertje kunnen spelen. )
Re: 6SJ7 Buis.
Ik heb geen schema Barry.
Wel een heel apart ding. Wel zelfbouw.
Dus ik kan rustig de metalen versie bestellen?
Die zijn stukken goedkoper.
Als je nog koffie halen wil Robert dan ben je welkom.
Ben ongeveer om half 12 weer thuis.
Zal nog een foto van de versterker plaatsen.
Wel een heel apart ding. Wel zelfbouw.
Dus ik kan rustig de metalen versie bestellen?
Die zijn stukken goedkoper.
Als je nog koffie halen wil Robert dan ben je welkom.
Ben ongeveer om half 12 weer thuis.
Zal nog een foto van de versterker plaatsen.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 6SJ7 Buis.
Zijn het allemaal 6SJ7 buizen Theo?
Misschien eens even googelen.
In je eerste post schrijf je dat de versterker kapot was, heb je 'm alweer aan de praat?
Misschien eens even googelen.
In je eerste post schrijf je dat de versterker kapot was, heb je 'm alweer aan de praat?
Re: 6SJ7 Buis.
Ja hij draait alweer. Maar er zit een kraak in. En dat ligt aan die buis. Als ik ze omwissel verhuisd de kraak mee. Die 2 achterste zijn 6N7.
Re: 6SJ7 Buis.
Naar wat ik begrepen heb werden er destijds (jaren '20 en '30) veel gebruik gemaakt van stalen omhulsels omdat men de techniek van het vacuum trekken van glas,
en het lassen aan de buisvoet nog niet helemaal onder de knie had.
Stalen buizen waren (op dat moment) makkelijker en goedkoper te fabriceren.
Technisch zou er geen verschil moeten zitten tussen een stalen en glazen buis, optisch is glas natuurlijk veel mooier en praktischer.
en het lassen aan de buisvoet nog niet helemaal onder de knie had.
Stalen buizen waren (op dat moment) makkelijker en goedkoper te fabriceren.
Technisch zou er geen verschil moeten zitten tussen een stalen en glazen buis, optisch is glas natuurlijk veel mooier en praktischer.
Re: 6SJ7 Buis.
Zou het er niet mee te maken hebben dat die met full metal jacket beter afgeschermt zijn voor storingen van buiten af
je sluit deze immers op massa
je sluit deze immers op massa
Re: 6SJ7 Buis.
Die gedachte had ik ook al.nl3prc schreef:Zou het er niet mee te maken hebben dat die met full metal jacket beter afgeschermt zijn voor storingen van buiten af
je sluit deze immers op massa
Maar net wat Ray zegt optisch is het wel veel mooier.
Re: 6SJ7 Buis.
Onder het metaal van 6sj7 zit geen glas, zou volgens mij bij de kleinere afmetingen en het stalen omhulsel nogal slecht zijn voor het glas.
Er bestaan wel buizen met een metalen omhulsel over een glazen ballon. Voorbeeld is de Duitse C3g.
groet,
Aat
Er bestaan wel buizen met een metalen omhulsel over een glazen ballon. Voorbeeld is de Duitse C3g.
groet,
Aat
Re: 6SJ7 Buis.
Dat is ook het geval bij mijn 5T4, tenminste volgens Anne, maar kan dat niet terug vinden in de datasheet van de 5T4?AatV schreef:Er bestaan wel buizen met een metalen omhulsel over een glazen ballon. Voorbeeld is de Duitse C3g.
groet,
Aat
Re: 6SJ7 Buis.
@Theó, heb je hier nog iets aan?
http://electols.com/index.php?main_page ... s_id=61501
Misschien ook even een mailtje aan wagen.
En anders gewoon op Ebay.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_kw=6SJ7WGT+6SJ7+JAN
http://electols.com/index.php?main_page ... s_id=61501
Misschien ook even een mailtje aan wagen.
En anders gewoon op Ebay.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_kw=6SJ7WGT+6SJ7+JAN
Re: 6SJ7 Buis.
Een 5T4 heb ik ook nooit uit elkaar gehaald.Wel ,in m'n jonge jaren, een 6K8 .Wilde wel 's weten wat er in zat,met een metaalzaag willen doorzagen.Krak zij het,was gewoon glas onder het ijzer.Zweitse schreef:Dat is ook het geval bij mijn 5T4, tenminste volgens Anne, maar kan dat niet terug vinden in de datasheet van de 5T4?AatV schreef:Er bestaan wel buizen met een metalen omhulsel over een glazen ballon. Voorbeeld is de Duitse C3g.
groet,
Aat
Anne
Re: 6SJ7 Buis.
Dat zijn een paar beste prijzen...Zweitse schreef:En anders gewoon op Ebay.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_kw=6SJ7WGT+6SJ7+JAN
Zo word de keus een stuk groter, en de prijs navenant lager.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... J7&_sop=15
Re: 6SJ7 Buis.
Maar dat is wat Theo volgens mij net niet zoekt. Naar wat ik begrijp is hij op zoek naar de glazen uitvoering en niet naar de metalen. Er staan er wel aan aantal tussen maar die zijn veelal gebruikt, of het gaat om een enkele buis.ray5150 schreef:Dat zijn een paar beste prijzen...Zweitse schreef:En anders gewoon op Ebay.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_kw=6SJ7WGT+6SJ7+JAN![]()
Zo word de keus een stuk groter, en de prijs navenant lager.![]()
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... J7&_sop=15
Re: 6SJ7 Buis.
idd. De metalen versie is hier volop verkrijgbaar.
Ik heb hier en daar al wat gemaild.
Afwachten maar weer.
Ik heb hier en daar al wat gemaild.
Afwachten maar weer.
