aktief subwoofer filter
Moderator: Beheerdersteam
Re: aktief subwoofer filter
Is die opamp trouwens gekozen omdat die op een enkelvoudige voedingspanning kan draaien ?
Ik vind hem maar flink aan de prijs.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=405
(je kan ze ook niet samplen.)
Zo'n filter is toch ook makkelijk te bouwen met een TL072 of TL074 ?
Alleen heb je dan + en - 12 VDC nodig.
Bij een stationaire toepassing lijkt me dat geen probleem.
Ik vind hem maar flink aan de prijs.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=405
(je kan ze ook niet samplen.)
Zo'n filter is toch ook makkelijk te bouwen met een TL072 of TL074 ?
Alleen heb je dan + en - 12 VDC nodig.
Bij een stationaire toepassing lijkt me dat geen probleem.
Re: aktief subwoofer filter
Net als in New York, stapelen.sevenup schreef:Ja hoor, alles is instelbaar.
- basboost 0-6dB
- subsonic 15-50Hz
- lowpass sub 50-150Hz
- highpass sat 50-150Hz
Moet alleen nog zien hoe ik alle potmeters naast elkaar krijg. Waarschijnlijk heb ik kleine potmeters nodig
Als het niet in de breedte kan, dan maar in de hoogte.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28478
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: aktief subwoofer filter
Kaboutertje in het kastje met een smartphone, kun je via een app alles bedienen!hannesie schreef:Net als in New York, stapelen.sevenup schreef:Ja hoor, alles is instelbaar.
- basboost 0-6dB
- subsonic 15-50Hz
- lowpass sub 50-150Hz
- highpass sat 50-150Hz
Moet alleen nog zien hoe ik alle potmeters naast elkaar krijg. Waarschijnlijk heb ik kleine potmeters nodig![]()
![]()
Als het niet in de breedte kan, dan maar in de hoogte.
Een apparaat zonder app telt tegenwoordig niet meer mee!
Re: aktief subwoofer filter
En dan een automatische DSP die reageert op de vulling/demping van de kamer, zodat als er een dikbuikige of zwaarlijvige persoon bijkomt die als dempingspaneel functioneert direct de aanpassing doet op de DSP, en als de gordijnen dicht gaan ook een aanpassing maakt voor bij het televisie kijken.
Dan moet die kabouter natuurlijk zelf niet te zwaarlijvig zijn, anders reageert hij te traag.
Dan moet die kabouter natuurlijk zelf niet te zwaarlijvig zijn, anders reageert hij te traag.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28478
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: aktief subwoofer filter
En om het topic helemaal te vervuilen:
http://www.jblpro.com/www/products/port ... xNm4GeYa00
Blauwtand, zie je het al voor je? Komt in de pauze ( terwijl je in de kleedkamer zit) een slim jongetje voorbij met zijn smartphony en zet onmogelijke curves in je luidsprekers............... Je kunt ook te ver gaan met apps.
http://www.jblpro.com/www/products/port ... xNm4GeYa00
Blauwtand, zie je het al voor je? Komt in de pauze ( terwijl je in de kleedkamer zit) een slim jongetje voorbij met zijn smartphony en zet onmogelijke curves in je luidsprekers............... Je kunt ook te ver gaan met apps.
Re: aktief subwoofer filter
Ik heb gewoon een opamp genomen om mee te simuleren. Kan ook een andere zijn. Als je goed kijkt gebruik ik al een symmetrische voeding.ray5150 schreef:Is die opamp trouwens gekozen omdat die op een enkelvoudige voedingspanning kan draaien ?
Ik vind hem maar flink aan de prijs.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=405
(je kan ze ook niet samplen.)
Zo'n filter is toch ook makkelijk te bouwen met een TL072 of TL074 ?
Alleen heb je dan + en - 12 VDC nodig.
Bij een stationaire toepassing lijkt me dat geen probleem.
Ik zit nog te twijfelen of ik 2 quad opamps ga gebruiken om de layout compact te houden. Bij DickBest hebben ze onder andere de LT1014CN voor 2,95 euro. Deze hebben behoorlijk indrukwekkende specs.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=388
Re: aktief subwoofer filter
Leuk projectje! Mocht je printjes te koop aanbieden... Interessant.
Ga het in ieder geval volgen.
Gr. Frank
Ga het in ieder geval volgen.
Gr. Frank
Re: aktief subwoofer filter
Omdat ik standaard potmeters wil gebruiken passen niet alle controls (potmeters/schakelaar) op een 10cm brede print. Hiervoor heb ik het volgende bedacht.
Alle controls voor het subwoofer gedeelte op 1 print van 5x10cm. De highpass controls komen op een opsteek printje van 5x5cm waarbij de potmeters aligned zijn met degene onder het bordje. Zo kan ik toch alle controls kwijt en kun je kiezen of je wel of niet een highpass wil gebruiken
Alle controls voor het subwoofer gedeelte op 1 print van 5x10cm. De highpass controls komen op een opsteek printje van 5x5cm waarbij de potmeters aligned zijn met degene onder het bordje. Zo kan ik toch alle controls kwijt en kun je kiezen of je wel of niet een highpass wil gebruiken
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: aktief subwoofer filter
maar is een dual-shaft potmeter nog een idee?
http://www.digikey.com/product-detail/e ... ND/2620655
http://www.digikey.com/product-detail/e ... ND/2620655
Re: aktief subwoofer filter
Als ik een suggestie mag doen om dit wat universeler inzetbaar te maken:
- Subsonic tot 50Hz lijkt me compleet onnodig (we spreken hier over een filter voor een sub toch), maar het wat lomper subgeweld kan gerust wat lager dan 15Hz hebben en alsnog gebaat zijn met een subsonic filter bij bvb. 10Hz om bijgeluiden uit de apparatuur te vermijden.
--->10-40Hz lijkt me een nuttiger bereik.
- Laagdoorlaat: idem, 150Hz is best hoog om nog een sub aan de satellieten gekoppeld te krijgen zonder ingewikkelder DSP, maar lomp subgeweld icm even lompe zuilen zijn vaak gebaat met een kruispunt die een stuk lager dan 50Hz ligt. 35-120Hz
--->lijkt me een nuttiger bereik.
- Hoogdoorlaat: idem als hierboven + dat wat overlap en underlapmogelijkheden nuttig kunnen zijn. 150Hz lijkt me wel nuttig bij kleine satellieten (klein gat laten naar de sub toe), maar flinke zuilen kunnen best 35Hz hebben of zelfs gewoon genoeg hebben aan hun natuurlijke afrol + een beschermingsfilter van 20-25Hz.
---> 25Hz-150Hz lijkt me een nuttiger bereik.
Als dit alles ook nog eens tegen een schappelijke prijs kan gebouwd worden, lijkt me dit een leuk alternatief voor pakweg een Reckhorn of een plate-amp, zeker gezien de toepasbaarheid van een simpele (eind)versterker.
De doorgedreven zelfbouwer maakt er zelf één, de budget-freak scoort een tweedehands PA-exemplaar, en de vintage-liefhebber ziet ook liever een jaren '70 eindbak dan een moderne Reckhorn in z'n rack.
Ikzelf behoor tot de 2 laatste categoriën en had al een oplossing bedacht met een caraudio-crossover (AudioControl 2XS), maar daar moet dan weer een 12-14V DC voeding voor geregeld worden, en het biedt ook geen mogelijkheden tot basboost (zit er niet op), over-/underlapping (sub lowpass = satelliet highpass), en instant bijregeling (frequentie aanpassen = ding openmaken en 6 andere weerstanden op een IC-voetje er in zetten)
Isabelle
- Subsonic tot 50Hz lijkt me compleet onnodig (we spreken hier over een filter voor een sub toch), maar het wat lomper subgeweld kan gerust wat lager dan 15Hz hebben en alsnog gebaat zijn met een subsonic filter bij bvb. 10Hz om bijgeluiden uit de apparatuur te vermijden.
--->10-40Hz lijkt me een nuttiger bereik.
- Laagdoorlaat: idem, 150Hz is best hoog om nog een sub aan de satellieten gekoppeld te krijgen zonder ingewikkelder DSP, maar lomp subgeweld icm even lompe zuilen zijn vaak gebaat met een kruispunt die een stuk lager dan 50Hz ligt. 35-120Hz
--->lijkt me een nuttiger bereik.
- Hoogdoorlaat: idem als hierboven + dat wat overlap en underlapmogelijkheden nuttig kunnen zijn. 150Hz lijkt me wel nuttig bij kleine satellieten (klein gat laten naar de sub toe), maar flinke zuilen kunnen best 35Hz hebben of zelfs gewoon genoeg hebben aan hun natuurlijke afrol + een beschermingsfilter van 20-25Hz.
---> 25Hz-150Hz lijkt me een nuttiger bereik.
Als dit alles ook nog eens tegen een schappelijke prijs kan gebouwd worden, lijkt me dit een leuk alternatief voor pakweg een Reckhorn of een plate-amp, zeker gezien de toepasbaarheid van een simpele (eind)versterker.
De doorgedreven zelfbouwer maakt er zelf één, de budget-freak scoort een tweedehands PA-exemplaar, en de vintage-liefhebber ziet ook liever een jaren '70 eindbak dan een moderne Reckhorn in z'n rack.
Ikzelf behoor tot de 2 laatste categoriën en had al een oplossing bedacht met een caraudio-crossover (AudioControl 2XS), maar daar moet dan weer een 12-14V DC voeding voor geregeld worden, en het biedt ook geen mogelijkheden tot basboost (zit er niet op), over-/underlapping (sub lowpass = satelliet highpass), en instant bijregeling (frequentie aanpassen = ding openmaken en 6 andere weerstanden op een IC-voetje er in zetten)
Isabelle
Re: aktief subwoofer filter
Helaas niet. Ik heb dubbele potmeters nodig per instelling.salautom schreef:maar is een dual-shaft potmeter nog een idee?
http://www.digikey.com/product-detail/e ... ND/2620655
Re: aktief subwoofer filter
Beetje getweaked en kom nu op de volgende instellingsmogelijkheden:
- Bassboost 0-7dB @25-35Hz afhankelijk van subsonic setting
- Subsonic 10-35Hz (-3dB)
- Lowpass 25-140Hz (-3dB)
- Phase 0/180
- Bassboost 0-7dB @25-35Hz afhankelijk van subsonic setting
- Subsonic 10-35Hz (-3dB)
- Lowpass 25-140Hz (-3dB)
- Phase 0/180
Re: aktief subwoofer filter
Wat zou de beste volgorde zijn wat betreft de filtertrappen van het sub kanaal?
Ik heb nu: basboost->subsonic->lowpass->fase
Hieronder de huidige instelmogelijkheden.
Ik heb nu: basboost->subsonic->lowpass->fase
Hieronder de huidige instelmogelijkheden.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: aktief subwoofer filter
Thel heeft deze volgorde waarom weet ik niet maar mischien zit er wel een rede erachter , vaak denken ze over dingen na dus mischien een idee om ook die volgorde te nemen .
http://www.thel-audioworld.de/module/Fi ... ub-sat.htm
Ik denk dat je minder kans op clippen hebt van je filtertrap ''boost''
http://www.thel-audioworld.de/module/Fi ... ub-sat.htm
Als je eerst subsonic doet dan boost je alleen wat geboost moet worden , boost voor subsonic lijkt mij dat je flink boost wat je daarna door subsonic weer teniet doet .Ik heb nu: basboost->subsonic->lowpass->fase
Ik denk dat je minder kans op clippen hebt van je filtertrap ''boost''
Re: aktief subwoofer filter
Anders eerst een testversie maken op gaatjesprint of breadboard ?
Re: aktief subwoofer filter
Dat is voor een gaatjesprint al een hele nette versie.
Ben benieuwd hoe het gaat werken.
Succes,
Frank
Ben benieuwd hoe het gaat werken.
Succes,
Frank
Re: aktief subwoofer filter
Ik zou subsonic->lowpass-> fase->basboost doen. Boost in ieder geval als laatste, dat verminderd de kans op oversturing.Ik heb nu: basboost->subsonic->lowpass->fase
Zie het filterontwerp voor de Linkwitz Thor subwoofer
Gerrit
- morca
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 300
- Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34
Re: aktief subwoofer filter
Wat ik vaak mis is niet de boostfuntie,
maar dat je ook kan dempen,handig voor menig roommode tussen 40 en 50 hz
maar dat je ook kan dempen,handig voor menig roommode tussen 40 en 50 hz
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: aktief subwoofer filter
Is een Mini dsp met advance plug-in geen goede alternatief? lijkt mij heel flexibel.
Mijn idee is deze dan alleen voor het laag (LPF) in te zetten met daarachter een aparte eindbak.
Voor het hele audio spectrum wil ik niet zo'n oplossing er tussen hebben.
Mijn idee is deze dan alleen voor het laag (LPF) in te zetten met daarachter een aparte eindbak.
Voor het hele audio spectrum wil ik niet zo'n oplossing er tussen hebben.
Re: aktief subwoofer filter
Heb wat componenten toegevoegd in de layout van de PCBs. Nu nog op 2,54mm pitch ivm bouwen op gaatjesprint.
Re: aktief subwoofer filter
Nog niet zoveel verder. Heb nu wel alle componenten geplaatst op de grotere print.
Re: aktief subwoofer filter
Dit is nou eens een mooi filtertje.
Nu ga ik meteen even een stomme vraag stellen: "Is dit ook te maken zodat het werkt met een voedingsspanning van 12v?" Dan wordt het namelijk leuk voor in de auto!
Nu ga ik meteen even een stomme vraag stellen: "Is dit ook te maken zodat het werkt met een voedingsspanning van 12v?" Dan wordt het namelijk leuk voor in de auto!

