aktief subwoofer filter

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door ray5150 »

Is die opamp trouwens gekozen omdat die op een enkelvoudige voedingspanning kan draaien ?
Ik vind hem maar flink aan de prijs.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=405
(je kan ze ook niet samplen.)

Zo'n filter is toch ook makkelijk te bouwen met een TL072 of TL074 ?
Alleen heb je dan + en - 12 VDC nodig.
Bij een stationaire toepassing lijkt me dat geen probleem.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door hannesie »

sevenup schreef:
Ja hoor, alles is instelbaar.

- basboost 0-6dB
- subsonic 15-50Hz
- lowpass sub 50-150Hz
- highpass sat 50-150Hz

Moet alleen nog zien hoe ik alle potmeters naast elkaar krijg. Waarschijnlijk heb ik kleine potmeters nodig
Net als in New York, stapelen. :lol: :lol:

Als het niet in de breedte kan, dan maar in de hoogte. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28478
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door ds23man »

hannesie schreef:
sevenup schreef:
Ja hoor, alles is instelbaar.

- basboost 0-6dB
- subsonic 15-50Hz
- lowpass sub 50-150Hz
- highpass sat 50-150Hz

Moet alleen nog zien hoe ik alle potmeters naast elkaar krijg. Waarschijnlijk heb ik kleine potmeters nodig
Net als in New York, stapelen. :lol: :lol:

Als het niet in de breedte kan, dan maar in de hoogte. :mrgreen:
Kaboutertje in het kastje met een smartphone, kun je via een app alles bedienen! :mrgreen:

Een apparaat zonder app telt tegenwoordig niet meer mee! :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door hannesie »

En dan een automatische DSP die reageert op de vulling/demping van de kamer, zodat als er een dikbuikige of zwaarlijvige persoon bijkomt die als dempingspaneel functioneert direct de aanpassing doet op de DSP, en als de gordijnen dicht gaan ook een aanpassing maakt voor bij het televisie kijken. :rofl: :rofl:

Dan moet die kabouter natuurlijk zelf niet te zwaarlijvig zijn, anders reageert hij te traag. :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28478
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door ds23man »

En om het topic helemaal te vervuilen:

http://www.jblpro.com/www/products/port ... xNm4GeYa00

Blauwtand, zie je het al voor je? Komt in de pauze ( terwijl je in de kleedkamer zit) een slim jongetje voorbij met zijn smartphony en zet onmogelijke curves in je luidsprekers............... Je kunt ook te ver gaan met apps.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

ray5150 schreef:
Is die opamp trouwens gekozen omdat die op een enkelvoudige voedingspanning kan draaien ?
Ik vind hem maar flink aan de prijs.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=405
(je kan ze ook niet samplen.)

Zo'n filter is toch ook makkelijk te bouwen met een TL072 of TL074 ?
Alleen heb je dan + en - 12 VDC nodig.
Bij een stationaire toepassing lijkt me dat geen probleem.
Ik heb gewoon een opamp genomen om mee te simuleren. Kan ook een andere zijn. Als je goed kijkt gebruik ik al een symmetrische voeding.
Ik zit nog te twijfelen of ik 2 quad opamps ga gebruiken om de layout compact te houden. Bij DickBest hebben ze onder andere de LT1014CN voor 2,95 euro. Deze hebben behoorlijk indrukwekkende specs.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ductId=388
Gebruikersavatar
de_smit
Berichten: 196
Lid geworden op: do 09 jul 2009, 21:26
Locatie: Brabant

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door de_smit »

Leuk projectje! Mocht je printjes te koop aanbieden... Interessant.
Ga het in ieder geval volgen.
Gr. Frank
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Omdat ik standaard potmeters wil gebruiken passen niet alle controls (potmeters/schakelaar) op een 10cm brede print. Hiervoor heb ik het volgende bedacht.
Alle controls voor het subwoofer gedeelte op 1 print van 5x10cm. De highpass controls komen op een opsteek printje van 5x5cm waarbij de potmeters aligned zijn met degene onder het bordje. Zo kan ik toch alle controls kwijt en kun je kiezen of je wel of niet een highpass wil gebruiken :)
Bijlagen
sub_sat_pcb_1.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door hannesie »

Slim, dus toch een beetje stapelen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door salautom »

maar is een dual-shaft potmeter nog een idee?
http://www.digikey.com/product-detail/e ... ND/2620655
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door Candisa »

Als ik een suggestie mag doen om dit wat universeler inzetbaar te maken:
- Subsonic tot 50Hz lijkt me compleet onnodig (we spreken hier over een filter voor een sub toch), maar het wat lomper subgeweld kan gerust wat lager dan 15Hz hebben en alsnog gebaat zijn met een subsonic filter bij bvb. 10Hz om bijgeluiden uit de apparatuur te vermijden.
--->10-40Hz lijkt me een nuttiger bereik.
- Laagdoorlaat: idem, 150Hz is best hoog om nog een sub aan de satellieten gekoppeld te krijgen zonder ingewikkelder DSP, maar lomp subgeweld icm even lompe zuilen zijn vaak gebaat met een kruispunt die een stuk lager dan 50Hz ligt. 35-120Hz
--->lijkt me een nuttiger bereik.
- Hoogdoorlaat: idem als hierboven + dat wat overlap en underlapmogelijkheden nuttig kunnen zijn. 150Hz lijkt me wel nuttig bij kleine satellieten (klein gat laten naar de sub toe), maar flinke zuilen kunnen best 35Hz hebben of zelfs gewoon genoeg hebben aan hun natuurlijke afrol + een beschermingsfilter van 20-25Hz.
---> 25Hz-150Hz lijkt me een nuttiger bereik.

Als dit alles ook nog eens tegen een schappelijke prijs kan gebouwd worden, lijkt me dit een leuk alternatief voor pakweg een Reckhorn of een plate-amp, zeker gezien de toepasbaarheid van een simpele (eind)versterker.
De doorgedreven zelfbouwer maakt er zelf één, de budget-freak scoort een tweedehands PA-exemplaar, en de vintage-liefhebber ziet ook liever een jaren '70 eindbak dan een moderne Reckhorn in z'n rack.

Ikzelf behoor tot de 2 laatste categoriën en had al een oplossing bedacht met een caraudio-crossover (AudioControl 2XS), maar daar moet dan weer een 12-14V DC voeding voor geregeld worden, en het biedt ook geen mogelijkheden tot basboost (zit er niet op), over-/underlapping (sub lowpass = satelliet highpass), en instant bijregeling (frequentie aanpassen = ding openmaken en 6 andere weerstanden op een IC-voetje er in zetten)

Isabelle
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

salautom schreef:
maar is een dual-shaft potmeter nog een idee?
http://www.digikey.com/product-detail/e ... ND/2620655
Helaas niet. Ik heb dubbele potmeters nodig per instelling.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Beetje getweaked en kom nu op de volgende instellingsmogelijkheden:

- Bassboost 0-7dB @25-35Hz afhankelijk van subsonic setting
- Subsonic 10-35Hz (-3dB)
- Lowpass 25-140Hz (-3dB)
- Phase 0/180
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Wat zou de beste volgorde zijn wat betreft de filtertrappen van het sub kanaal?

Ik heb nu: basboost->subsonic->lowpass->fase

Hieronder de huidige instelmogelijkheden.
Bijlagen
boost
boost
subsonic
subsonic
lowpass
lowpass
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door bas focal m180 »

Thel heeft deze volgorde waarom weet ik niet maar mischien zit er wel een rede erachter , vaak denken ze over dingen na dus mischien een idee om ook die volgorde te nemen .
http://www.thel-audioworld.de/module/Fi ... ub-sat.htm
Ik heb nu: basboost->subsonic->lowpass->fase
Als je eerst subsonic doet dan boost je alleen wat geboost moet worden , boost voor subsonic lijkt mij dat je flink boost wat je daarna door subsonic weer teniet doet .
Ik denk dat je minder kans op clippen hebt van je filtertrap ''boost''
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door ray5150 »

Anders eerst een testversie maken op gaatjesprint of breadboard ?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Het begin is er...
Bijlagen
DSC_0079.jpg
DSC_0078.jpg
Gebruikersavatar
de_smit
Berichten: 196
Lid geworden op: do 09 jul 2009, 21:26
Locatie: Brabant

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door de_smit »

Dat is voor een gaatjesprint al een hele nette versie.
Ben benieuwd hoe het gaat werken.
Succes,
Frank
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door Gerrit »

Ik heb nu: basboost->subsonic->lowpass->fase
Ik zou subsonic->lowpass-> fase->basboost doen. Boost in ieder geval als laatste, dat verminderd de kans op oversturing.
Zie het filterontwerp voor de Linkwitz Thor subwoofer

Gerrit
Gebruikersavatar
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 300
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door morca »

Wat ik vaak mis is niet de boostfuntie,
maar dat je ook kan dempen,handig voor menig roommode tussen 40 en 50 hz O:)
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door RNacoustics »

Is een Mini dsp met advance plug-in geen goede alternatief? lijkt mij heel flexibel.
Mijn idee is deze dan alleen voor het laag (LPF) in te zetten met daarachter een aparte eindbak.
Voor het hele audio spectrum wil ik niet zo'n oplossing er tussen hebben.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Heb wat componenten toegevoegd in de layout van de PCBs. Nu nog op 2,54mm pitch ivm bouwen op gaatjesprint.
Bijlagen
sub_sat_pcb_2.JPG
Gebruikersavatar
de_smit
Berichten: 196
Lid geworden op: do 09 jul 2009, 21:26
Locatie: Brabant

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door de_smit »

Heb je al kunnen testen?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door sevenup »

Nog niet zoveel verder. Heb nu wel alle componenten geplaatst op de grotere print.
Bijlagen
components.JPG
JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Re: aktief subwoofer filter

Bericht door JBHC »

Dit is nou eens een mooi filtertje.

Nu ga ik meteen even een stomme vraag stellen: "Is dit ook te maken zodat het werkt met een voedingsspanning van 12v?" Dan wordt het namelijk leuk voor in de auto!
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”