Seas-trym zonder mortelkasten...
Moderator: Beheerdersteam
Re: Seas-trym met mortelkasten
Als ik als stadsgenoot, en aanstichter van deze ellende, eens een keer langs moet komen om eens naar je mallen te kijken, moet je het maar zeggen 
Re: Seas-trym met mortelkasten
Ik ken het , wil ook dolgraag weer door .CoenvanDongen schreef:Fijn dat jullie hardop meedenken!
Ben weer even een aantal dagen druk maar ga zo snel mogelijk opnieuw storten
Maar ben nu weer bezig met de badkamer van mijn schoonmoeder .
Heeft net een nieuwe heup en moest in bad douchen.
Dus weer een verbouwing, schiet niet op zo.
Wel tof aanbod van arno overigens , zou het zeker overwegen .
Hoj is echt een vak man
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]
Ik heb heb mortel-kast idee laten varen.
Mijn vorige mallen waren niet goed en ik zie er teveel tegen op om weer een nieuwe mal te fabriceren.
Misschien dat de baffle nog van beton wordt, dat is nog enigszins te overzien.
Ben even flink gaan nadenken en ik ben inmiddels begonnen aan een sandwich kastje.
Hout-loodbitumen-hout.
Foto's volgen!
Maar aangezien ik flink aan het lijmen ben en er nu nog goed bij de binnenkant kan.
Wat is een goede demping voor mijn speakers?
Ik heb geen ervaring met gesloten systemen namelijk...
ook gewoon noppen schuim? of moet ik meer denken aan TYROFOAM of zoiets?
Ik kan mij herinneren dat iemand een keer metingen heeft gedaan met verschillende soorten demping, maar kan het topic niet meer vinden.
Mijn vorige mallen waren niet goed en ik zie er teveel tegen op om weer een nieuwe mal te fabriceren.
Misschien dat de baffle nog van beton wordt, dat is nog enigszins te overzien.
Ben even flink gaan nadenken en ik ben inmiddels begonnen aan een sandwich kastje.
Hout-loodbitumen-hout.
Foto's volgen!
Maar aangezien ik flink aan het lijmen ben en er nu nog goed bij de binnenkant kan.
Wat is een goede demping voor mijn speakers?
Ik heb geen ervaring met gesloten systemen namelijk...
ook gewoon noppen schuim? of moet ik meer denken aan TYROFOAM of zoiets?
Ik kan mij herinneren dat iemand een keer metingen heeft gedaan met verschillende soorten demping, maar kan het topic niet meer vinden.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]
gesloten kast: Twaron
Asterduc had wat metingen gedaan met verschillende soorten demping in z'n cornerwoofers iirc
Asterduc had wat metingen gedaan met verschillende soorten demping in z'n cornerwoofers iirc
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]
Coen ik heb hier wel een meting van kast voor je .
Zoals je ziet hoeft de kast niet mega dik of dubbel uitgevoerd te worden voor een zeer goed resultaat .
Dubbel zo dik is maar een kleine verbetering .
Zoals je ziet hoeft de kast niet mega dik of dubbel uitgevoerd te worden voor een zeer goed resultaat .
Dubbel zo dik is maar een kleine verbetering .
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]
Dank voor de tip.Henkjan schreef:gesloten kast: Twaron![]()
Asterduc had wat metingen gedaan met verschillende soorten demping in z'n cornerwoofers iirc
Twaron ga ik nog wat mee spelen via het woofergat.
Het gaat mij nu vooral erom met wat voor materiaal ik de binnenwanden mee moet bekleden.
Wat is daar goed voor?
Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]
Eerst 4mm bitumen en dan een laag Damping 10.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]
Tecnocell van Merford schijnt goed spul te zijn. Ik heb het in m'n mortelkasten geplakt, en dat is volgens mij niet verkeerd uitgepakt. Het is zelfklevend, dus dat is sowieso al tof.
Eventueel heb ik nog 6 mm dik zelfklevend vilt liggen wat je mag hebben. Het is wel bedoeld voor geluidsabsorptie, maar meetresultaten heb ik er niet van.
Eventueel heb ik nog 6 mm dik zelfklevend vilt liggen wat je mag hebben. Het is wel bedoeld voor geluidsabsorptie, maar meetresultaten heb ik er niet van.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]
En achter de driver engelhaar .Walt schreef:Eerst 4mm bitumen en dan een laag Damping 10.
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]
+1Walt schreef:Eerst 4mm bitumen en dan een laag Damping 10.
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]
Om even een knuppel in het hoenderhok te gooien:
Loodbitumen verlaagt alleen de resonantiefrequentie van het paneel waar je het op plakt, vermindert niet de hoeveelheid resonantie. Dat kun je alleen beinvloeden door de stijfheid van de constructie...
Loodbitumen verlaagt alleen de resonantiefrequentie van het paneel waar je het op plakt, vermindert niet de hoeveelheid resonantie. Dat kun je alleen beinvloeden door de stijfheid van de constructie...
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]
Dat waag ik te betwijfelen. Het maakt de resonantiefrequentie van het paneel zeker lager, omdat het extra massa toevoegt. Maar als het loodbitumen een hogere inwendige demping heeft dan het paneel waar het op geplakt wordt, dan werkt het ook het paneel tegen in het maken van uitslagen. Ergo: de sterkte van de resonantie (de uitslag van het paneel) wordt minder en sterft sneller uit.ds23man schreef:Om even een knuppel in het hoenderhok te gooien:
Loodbitumen verlaagt alleen de resonantiefrequentie van het paneel waar je het op plakt, vermindert niet de hoeveelheid resonantie. Dat kun je alleen beinvloeden door de stijfheid van de constructie...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]
En hoeveel verzwaar je het paneel dan? 21mm dik mdf weegt er al behoorlijk in.pappaleo schreef:Dat waag ik te betwijfelen. Het maakt de resonantiefrequentie van het paneel zeker lager, omdat het extra massa toevoegt. Maar als het loodbitumen een hogere inwendige demping heeft dan het paneel waar het op geplakt wordt, dan werkt het ook het paneel tegen in het maken van uitslagen. Ergo: de sterkte van de resonantie (de uitslag van het paneel) wordt minder en sterft sneller uit.ds23man schreef:Om even een knuppel in het hoenderhok te gooien:
Loodbitumen verlaagt alleen de resonantiefrequentie van het paneel waar je het op plakt, vermindert niet de hoeveelheid resonantie. Dat kun je alleen beinvloeden door de stijfheid van de constructie...
En dan blijft het plaatsen van een versteviging effectiever dan een plak bitumen......
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]
Oh, wordt er 21mm MDF gebruikt? Dat lees ik nergens. Doet er overigens ook niet toe, de resonantiefrequentie verlaagt, hoe gering ook. Dat zeg je zelf ook.ds23man schreef:En hoeveel verzwaar je het paneel dan? 21mm dik mdf weegt er al behoorlijk in.pappaleo schreef:Dat waag ik te betwijfelen. Het maakt de resonantiefrequentie van het paneel zeker lager, omdat het extra massa toevoegt. Maar als het loodbitumen een hogere inwendige demping heeft dan het paneel waar het op geplakt wordt, dan werkt het ook het paneel tegen in het maken van uitslagen. Ergo: de sterkte van de resonantie (de uitslag van het paneel) wordt minder en sterft sneller uit.ds23man schreef:Om even een knuppel in het hoenderhok te gooien:
Loodbitumen verlaagt alleen de resonantiefrequentie van het paneel waar je het op plakt, vermindert niet de hoeveelheid resonantie. Dat kun je alleen beinvloeden door de stijfheid van de constructie...
Dat spreek ik ook niet tegends23man schreef:En dan blijft het plaatsen van een versteviging effectiever dan een plak bitumen......
Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]
jammerCoenvanDongen schreef:Ik heb heb mortel-kast idee laten varen.
Mijn vorige mallen waren niet goed en ik zie er teveel tegen op om weer een nieuwe mal te fabriceren.
Misschien dat de baffle nog van beton wordt, dat is nog enigszins te overzien.
Ben even flink gaan nadenken en ik ben inmiddels begonnen aan een sandwich kastje.
Hout-loodbitumen-hout.
Foto's volgen!
Maar aangezien ik flink aan het lijmen ben en er nu nog goed bij de binnenkant kan.
Wat is een goede demping voor mijn speakers?
Ik heb geen ervaring met gesloten systemen namelijk...
ook gewoon noppen schuim? of moet ik meer denken aan TYROFOAM of zoiets?
Ik kan mij herinneren dat iemand een keer metingen heeft gedaan met verschillende soorten demping, maar kan het topic niet meer vinden.
Maar begrijpen doe ik het wel op het gegeven moment wil je gewoon resultaat.
Toch denk ik dat je er in een tweede poging wel in geslaagd zou zijn.
In ieder geval veel plezier met het bouwen Koen ,k blijf het volgen
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]
De constructie wordt ook flink gebraced.ds23man schreef:Om even een knuppel in het hoenderhok te gooien:
Loodbitumen verlaagt alleen de resonantiefrequentie van het paneel waar je het op plakt, vermindert niet de hoeveelheid resonantie. Dat kun je alleen beinvloeden door de stijfheid van de constructie...
Ik wil er (vooral omdat het geen beton wordt) gewoon een compromisloos kastje van maken.
De zijkanten worden 4 mm triplex, dan 2 mm bitumen en dan weer 3 lagen mdf van 4 mm overheen.
In totaal een pakketje van 18 mm
de boven onder en achterkant 15mm mdf, 2 mm bitumen en 4 mm mdf.
binnenkant krijgt ook weer een laagje bitumen voordat de demping erin komt.
Zo hoop ik toch een beetje op het gewicht van beton te komen.
Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]
Kun je er beter een paar lagen bladlood tegen lijmen.CoenvanDongen schreef:Zo hoop ik toch een beetje op het gewicht van beton te komen.
Constructief gezien zijn versterkingsribben of een matrix effectiever tegen paneelresonanties, maar dat is hier al eerder vermeld.
Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]
Dan bouw je in elk geval een soort CLD, dat dempt doorgaans beter dan een laag taai materiaal buitenop een stijve plaat plakken. Martijn M heeft geloof ik wat ervaring hiermee (maar hij is niet onverdeeld positief).CoenvanDongen schreef:De zijkanten worden 4 mm triplex, dan 2 mm bitumen en dan weer 3 lagen mdf van 4 mm overheen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]
En een ramp om dat goed te verlijmen. Sandwichen is leuk maar wat haal je je op je hals.....
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]
Je moet er wel wat over te vertellen hebben als ze staan te spelen in de woonkamer toch?ds23man schreef:En een ramp om dat goed te verlijmen. Sandwichen is leuk maar wat haal je je op je hals.....
Ik hou gewoon erg van houtbewerken, dus probeer graag eens wat uit.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]
Goed bezig! Hier een mooi verslag van zo'n CLD aanpak, Jeroen's Monitor met AL130 en NEO tweeter:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=15748
Kef deed het met de LS50 nog wat simpeler, wellicht ook heel doeltreffend - heb daar nog niet over gehoord/gelezen:
Een kruisbracing die op de dempende laag aan de binnenwand zit. Dus de bracing is met CLD constructie, maar niet de hele behuizing.
Maar goed, jij gaat sowieso voor de dikke laag
Zelf heb ik zeer goede ervaring met sandwich kastwanden, 3x 6 mm MDF geeft ook 18 materiaal sterkte. Het middelste gedeelte is een soort raamwerk met wat 'spacers' eventueel. Verlijmen, gaatje boren in de bovenkant, trechter erin en fijn zand of loodkorrels erin. Uiteindelijk een lang stuk deuvelpen erin slaan voor de laatste compressie, zand 'klinkt' altijd nog wat in.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=15748
Kef deed het met de LS50 nog wat simpeler, wellicht ook heel doeltreffend - heb daar nog niet over gehoord/gelezen:
Een kruisbracing die op de dempende laag aan de binnenwand zit. Dus de bracing is met CLD constructie, maar niet de hele behuizing.
Maar goed, jij gaat sowieso voor de dikke laag
Zelf heb ik zeer goede ervaring met sandwich kastwanden, 3x 6 mm MDF geeft ook 18 materiaal sterkte. Het middelste gedeelte is een soort raamwerk met wat 'spacers' eventueel. Verlijmen, gaatje boren in de bovenkant, trechter erin en fijn zand of loodkorrels erin. Uiteindelijk een lang stuk deuvelpen erin slaan voor de laatste compressie, zand 'klinkt' altijd nog wat in.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Seas-trym zonder mortelkasten...
Ik ben weer ietsje verder:
De bracings van de speakers gemaakt met een mal en kopieerfrees. (tuin vol stof) Mal gemaakt om de boven en onderkant schuin te frezen zodat de speaker een klein beetje schuin naar achter staat. Het kastje in elkaar gelijmd.
Dat triplex buigen was nog een behoorlijke klus. Dan een laagje Loodbitumen op de kast: En daar weer een aantal lagen mdf 4 mm overheen buigen.
Was erg lastig om goed te klemmen.
Via een Barmhartige Samaritaan hier in de buurt een mooie lap notenhouten fineer gekregen

De vlakke kanten (bovenkant en achterkant) heb ik met witte lijm gedaan.
De ronde zijkanten heb ik met bisontix gedaan.
Door de witte lijm ging het fineer hier en daar bobbelen. Dus moest ik het nog even extra klemmen.
Dit ging prima! De bobbels zijn weg
Helaas is mijn pot bisontix al weer op dus ben nog niet klaar
Gelijk even nadenken waar ik de baffle van ga maken en hoe ik die afwerk.
De bracings van de speakers gemaakt met een mal en kopieerfrees. (tuin vol stof) Mal gemaakt om de boven en onderkant schuin te frezen zodat de speaker een klein beetje schuin naar achter staat. Het kastje in elkaar gelijmd.
Dat triplex buigen was nog een behoorlijke klus. Dan een laagje Loodbitumen op de kast: En daar weer een aantal lagen mdf 4 mm overheen buigen.
Was erg lastig om goed te klemmen.
Via een Barmhartige Samaritaan hier in de buurt een mooie lap notenhouten fineer gekregen
De vlakke kanten (bovenkant en achterkant) heb ik met witte lijm gedaan.
De ronde zijkanten heb ik met bisontix gedaan.
Door de witte lijm ging het fineer hier en daar bobbelen. Dus moest ik het nog even extra klemmen.
Dit ging prima! De bobbels zijn weg
Helaas is mijn pot bisontix al weer op dus ben nog niet klaar
Gelijk even nadenken waar ik de baffle van ga maken en hoe ik die afwerk.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Seas-trym zonder mortelkasten...
Alle foto's laden niet als ik het topic bekijk..
Heb ik er te veel in 1 post gestopt of doet mijn internet gewoon raar?
Heb ik er te veel in 1 post gestopt of doet mijn internet gewoon raar?
Re: Seas-trym zonder mortelkasten...
"Ben ietsje verder ....."
Even bier en chips pakken en weer terug scrollen.
Even bier en chips pakken en weer terug scrollen.
Re: Seas-trym zonder mortelkasten...
CoenvanDongen schreef:Alle foto's laden niet als ik het topic bekijk..
Heb ik er te veel in 1 post gestopt of doet mijn internet gewoon raar?
Ik zie hier een hele serie foto's
Edit:
24 foto's ??
