Seas-trym zonder mortelkasten...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door Arno »

Als ik als stadsgenoot, en aanstichter van deze ellende, eens een keer langs moet komen om eens naar je mallen te kijken, moet je het maar zeggen :wink:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Seas-trym met mortelkasten

Bericht door rikpost »

CoenvanDongen schreef:
Fijn dat jullie hardop meedenken!
Ben weer even een aantal dagen druk maar ga zo snel mogelijk opnieuw storten :)
Ik ken het , wil ook dolgraag weer door .
Maar ben nu weer bezig met de badkamer van mijn schoonmoeder .
Heeft net een nieuwe heup en moest in bad douchen.
Dus weer een verbouwing, schiet niet op zo.

Wel tof aanbod van arno overigens , zou het zeker overwegen .
Hoj is echt een vak man :goeie:
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]

Bericht door CoenvanDongen »

Ik heb heb mortel-kast idee laten varen.
Mijn vorige mallen waren niet goed en ik zie er teveel tegen op om weer een nieuwe mal te fabriceren.
Misschien dat de baffle nog van beton wordt, dat is nog enigszins te overzien.

Ben even flink gaan nadenken en ik ben inmiddels begonnen aan een sandwich kastje.
Hout-loodbitumen-hout.
Foto's volgen!

Maar aangezien ik flink aan het lijmen ben en er nu nog goed bij de binnenkant kan.
Wat is een goede demping voor mijn speakers?
Ik heb geen ervaring met gesloten systemen namelijk...
ook gewoon noppen schuim? of moet ik meer denken aan TYROFOAM of zoiets?

Ik kan mij herinneren dat iemand een keer metingen heeft gedaan met verschillende soorten demping, maar kan het topic niet meer vinden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]

Bericht door Henkjan »

gesloten kast: Twaron :rock:

Asterduc had wat metingen gedaan met verschillende soorten demping in z'n cornerwoofers iirc
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]

Bericht door bas focal m180 »

Coen ik heb hier wel een meting van kast voor je .
Zoals je ziet hoeft de kast niet mega dik of dubbel uitgevoerd te worden voor een zeer goed resultaat .
Dubbel zo dik is maar een kleine verbetering .
dikte hout c.jpg
kast bouw b1.jpg
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]

Bericht door CoenvanDongen »

Henkjan schreef:
gesloten kast: Twaron :rock:

Asterduc had wat metingen gedaan met verschillende soorten demping in z'n cornerwoofers iirc
Dank voor de tip.
Twaron ga ik nog wat mee spelen via het woofergat.
Het gaat mij nu vooral erom met wat voor materiaal ik de binnenwanden mee moet bekleden.
Wat is daar goed voor?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]

Bericht door Walt »

Eerst 4mm bitumen en dan een laag Damping 10.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]

Bericht door Arno »

Tecnocell van Merford schijnt goed spul te zijn. Ik heb het in m'n mortelkasten geplakt, en dat is volgens mij niet verkeerd uitgepakt. Het is zelfklevend, dus dat is sowieso al tof.
Eventueel heb ik nog 6 mm dik zelfklevend vilt liggen wat je mag hebben. Het is wel bedoeld voor geluidsabsorptie, maar meetresultaten heb ik er niet van.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]

Bericht door bas focal m180 »

Walt schreef:
Eerst 4mm bitumen en dan een laag Damping 10.

Groetjes Walter
En achter de driver engelhaar .
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]

Bericht door wouter »

Walt schreef:
Eerst 4mm bitumen en dan een laag Damping 10.

Groetjes Walter
+1
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]

Bericht door ds23man »

Om even een knuppel in het hoenderhok te gooien:

Loodbitumen verlaagt alleen de resonantiefrequentie van het paneel waar je het op plakt, vermindert niet de hoeveelheid resonantie. Dat kun je alleen beinvloeden door de stijfheid van de constructie...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Om even een knuppel in het hoenderhok te gooien:

Loodbitumen verlaagt alleen de resonantiefrequentie van het paneel waar je het op plakt, vermindert niet de hoeveelheid resonantie. Dat kun je alleen beinvloeden door de stijfheid van de constructie...
Dat waag ik te betwijfelen. Het maakt de resonantiefrequentie van het paneel zeker lager, omdat het extra massa toevoegt. Maar als het loodbitumen een hogere inwendige demping heeft dan het paneel waar het op geplakt wordt, dan werkt het ook het paneel tegen in het maken van uitslagen. Ergo: de sterkte van de resonantie (de uitslag van het paneel) wordt minder en sterft sneller uit.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]

Bericht door ds23man »

pappaleo schreef:
ds23man schreef:
Om even een knuppel in het hoenderhok te gooien:

Loodbitumen verlaagt alleen de resonantiefrequentie van het paneel waar je het op plakt, vermindert niet de hoeveelheid resonantie. Dat kun je alleen beinvloeden door de stijfheid van de constructie...
Dat waag ik te betwijfelen. Het maakt de resonantiefrequentie van het paneel zeker lager, omdat het extra massa toevoegt. Maar als het loodbitumen een hogere inwendige demping heeft dan het paneel waar het op geplakt wordt, dan werkt het ook het paneel tegen in het maken van uitslagen. Ergo: de sterkte van de resonantie (de uitslag van het paneel) wordt minder en sterft sneller uit.
En hoeveel verzwaar je het paneel dan? 21mm dik mdf weegt er al behoorlijk in.

En dan blijft het plaatsen van een versteviging effectiever dan een plak bitumen......
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
pappaleo schreef:
ds23man schreef:
Om even een knuppel in het hoenderhok te gooien:

Loodbitumen verlaagt alleen de resonantiefrequentie van het paneel waar je het op plakt, vermindert niet de hoeveelheid resonantie. Dat kun je alleen beinvloeden door de stijfheid van de constructie...
Dat waag ik te betwijfelen. Het maakt de resonantiefrequentie van het paneel zeker lager, omdat het extra massa toevoegt. Maar als het loodbitumen een hogere inwendige demping heeft dan het paneel waar het op geplakt wordt, dan werkt het ook het paneel tegen in het maken van uitslagen. Ergo: de sterkte van de resonantie (de uitslag van het paneel) wordt minder en sterft sneller uit.
En hoeveel verzwaar je het paneel dan? 21mm dik mdf weegt er al behoorlijk in.
Oh, wordt er 21mm MDF gebruikt? Dat lees ik nergens. Doet er overigens ook niet toe, de resonantiefrequentie verlaagt, hoe gering ook. Dat zeg je zelf ook.
ds23man schreef:
En dan blijft het plaatsen van een versteviging effectiever dan een plak bitumen......
Dat spreek ik ook niet tegen :wink:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]

Bericht door rikpost »

CoenvanDongen schreef:
Ik heb heb mortel-kast idee laten varen.
Mijn vorige mallen waren niet goed en ik zie er teveel tegen op om weer een nieuwe mal te fabriceren.
Misschien dat de baffle nog van beton wordt, dat is nog enigszins te overzien.

Ben even flink gaan nadenken en ik ben inmiddels begonnen aan een sandwich kastje.
Hout-loodbitumen-hout.
Foto's volgen!

Maar aangezien ik flink aan het lijmen ben en er nu nog goed bij de binnenkant kan.
Wat is een goede demping voor mijn speakers?
Ik heb geen ervaring met gesloten systemen namelijk...
ook gewoon noppen schuim? of moet ik meer denken aan TYROFOAM of zoiets?

Ik kan mij herinneren dat iemand een keer metingen heeft gedaan met verschillende soorten demping, maar kan het topic niet meer vinden.
jammer :? .
Maar begrijpen doe ik het wel op het gegeven moment wil je gewoon resultaat.
Toch denk ik dat je er in een tweede poging wel in geslaagd zou zijn.
In ieder geval veel plezier met het bouwen Koen ,k blijf het volgen O:)
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]

Bericht door CoenvanDongen »

ds23man schreef:
Om even een knuppel in het hoenderhok te gooien:

Loodbitumen verlaagt alleen de resonantiefrequentie van het paneel waar je het op plakt, vermindert niet de hoeveelheid resonantie. Dat kun je alleen beinvloeden door de stijfheid van de constructie...
De constructie wordt ook flink gebraced.
Ik wil er (vooral omdat het geen beton wordt) gewoon een compromisloos kastje van maken.
De zijkanten worden 4 mm triplex, dan 2 mm bitumen en dan weer 3 lagen mdf van 4 mm overheen.
In totaal een pakketje van 18 mm
de boven onder en achterkant 15mm mdf, 2 mm bitumen en 4 mm mdf.

binnenkant krijgt ook weer een laagje bitumen voordat de demping erin komt.

Zo hoop ik toch een beetje op het gewicht van beton te komen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]

Bericht door richard »

CoenvanDongen schreef:
Zo hoop ik toch een beetje op het gewicht van beton te komen. :mrgreen:
Kun je er beter een paar lagen bladlood tegen lijmen.

Constructief gezien zijn versterkingsribben of een matrix effectiever tegen paneelresonanties, maar dat is hier al eerder vermeld.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]

Bericht door markbakk »

CoenvanDongen schreef:
De zijkanten worden 4 mm triplex, dan 2 mm bitumen en dan weer 3 lagen mdf van 4 mm overheen.
Dan bouw je in elk geval een soort CLD, dat dempt doorgaans beter dan een laag taai materiaal buitenop een stijve plaat plakken. Martijn M heeft geloof ik wat ervaring hiermee (maar hij is niet onverdeeld positief).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]

Bericht door ds23man »

En een ramp om dat goed te verlijmen. Sandwichen is leuk maar wat haal je je op je hals.....
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]

Bericht door CoenvanDongen »

ds23man schreef:
En een ramp om dat goed te verlijmen. Sandwichen is leuk maar wat haal je je op je hals.....
Je moet er wel wat over te vertellen hebben als ze staan te spelen in de woonkamer toch? :D

Ik hou gewoon erg van houtbewerken, dus probeer graag eens wat uit.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Seas-trym zonder mortelkasten.. [demping vraagjes]

Bericht door wouter »

Goed bezig! Hier een mooi verslag van zo'n CLD aanpak, Jeroen's Monitor met AL130 en NEO tweeter:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=15748

Kef deed het met de LS50 nog wat simpeler, wellicht ook heel doeltreffend - heb daar nog niet over gehoord/gelezen:
Een kruisbracing die op de dempende laag aan de binnenwand zit. Dus de bracing is met CLD constructie, maar niet de hele behuizing.

Maar goed, jij gaat sowieso voor de dikke laag ;-)

Zelf heb ik zeer goede ervaring met sandwich kastwanden, 3x 6 mm MDF geeft ook 18 materiaal sterkte. Het middelste gedeelte is een soort raamwerk met wat 'spacers' eventueel. Verlijmen, gaatje boren in de bovenkant, trechter erin en fijn zand of loodkorrels erin. Uiteindelijk een lang stuk deuvelpen erin slaan voor de laatste compressie, zand 'klinkt' altijd nog wat in.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas-trym zonder mortelkasten...

Bericht door CoenvanDongen »

Ik ben weer ietsje verder:


De bracings van de speakers gemaakt met een mal en kopieerfrees. (tuin vol stof)
tr1.JPG
Mal gemaakt om de boven en onderkant schuin te frezen zodat de speaker een klein beetje schuin naar achter staat.
tr2.JPG
tr3.JPG
tr4.JPG
tr5.JPG
Het kastje in elkaar gelijmd.
Dat triplex buigen was nog een behoorlijke klus.
tr6.JPG
tr7.JPG
tr8.JPG
tr9.JPG
Dan een laagje Loodbitumen op de kast:
tr10.JPG
En daar weer een aantal lagen mdf 4 mm overheen buigen.
Was erg lastig om goed te klemmen.
tr12.JPG
tr13.JPG
tr15.JPG
tr16.JPG
tr17.JPG
tr19.JPG
tr20.JPG
Via een Barmhartige Samaritaan hier in de buurt een mooie lap notenhouten fineer gekregen :D :rock:
De vlakke kanten (bovenkant en achterkant) heb ik met witte lijm gedaan.
De ronde zijkanten heb ik met bisontix gedaan.
tr22.JPG
tr23.JPG
tr25.JPG
tr26.JPG
Door de witte lijm ging het fineer hier en daar bobbelen. Dus moest ik het nog even extra klemmen.
Dit ging prima! De bobbels zijn weg :D
tr28.JPG
tr29.JPG
tr30.JPG
Helaas is mijn pot bisontix al weer op dus ben nog niet klaar :(
Gelijk even nadenken waar ik de baffle van ga maken en hoe ik die afwerk.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas-trym zonder mortelkasten...

Bericht door CoenvanDongen »

Alle foto's laden niet als ik het topic bekijk..
Heb ik er te veel in 1 post gestopt of doet mijn internet gewoon raar?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Seas-trym zonder mortelkasten...

Bericht door FR_Aad »

"Ben ietsje verder ....." :mrgreen:

Even bier en chips pakken en weer terug scrollen. :rock:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Seas-trym zonder mortelkasten...

Bericht door FR_Aad »

CoenvanDongen schreef:
Alle foto's laden niet als ik het topic bekijk..
Heb ik er te veel in 1 post gestopt of doet mijn internet gewoon raar?

Ik zie hier een hele serie foto's

Edit:
24 foto's ??
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”