Wat is er beter aan een betere voeding?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Rudolf

Wat is er beter aan een betere voeding?

Bericht door Rudolf »

Ik vraag me af wat er beter is aan een betere voeding, gewoon theoretisch.
Ik kom bijvoorbeeld bij Hypex natuurlijk hun eigen voedingsprints tegen, maar op de eigen specsheet van de UCD180 staat gewoon een 30-0-30 trafo, gelijkrichten met 4 diodes, twee dikke 4700uF elcoos eroverheen, klaar.
Er staat ook op meerdere plaatsen dat de UCD modules niet zo vreselijk kritisch zijn over hun voeding, dat ze zelf nog een hoop stabiliseren en zo.
Beetje Jip en Janneke taal, maar dat is ongeveer mijn nivo. :lol:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Wat is er beter aan een betere voeding?

Bericht door jeroen_d »

Beter is ook niet nodig, want wat je beschrijft is wat er op de voedingsprints van Hypex zit. Wat ze nog extra doen is snubbers over de gelijkrichtdiodes zetten, een AMP ON voorziening die zorgt dat de versterker geruisloos aan en uit gaat, en een DC detectie die de voeding afschakelt ter beveiliging van de luidsprekers.
SuperR

Bericht door SuperR »

Een versterker heeft een mate van gevoeligheid voor rimpel op de voeding. Deze zal afhankelijk van het ontwerp van de versterker ook aan de uitgang van de versterker belanden.

Hoe minder ruis/rimpel/ellende je op je voeding lijnen hebt, hoe minder je deze terug zal zien op je luidsprekeruitgang.

Google maar eens op PSRR

Van de UC180 datasheet;
Supply Ripple Rejection PSRR 65 dB Either rail, all frequencies

Hier staat dus dat als je een rimpel van 1 V op je voedingslijn hebt, dat je aan de uitgang van je luidsprekers een rimpel van 1*-65dB mag verwachten voor deze rimpel. Dat is ongeveer 1V/1800 = 0.5 mV.
Rudolf

Bericht door Rudolf »

OK, dat van die rimpel snap ik wel een beetje. En spanningsvariaties kan ik ook begrijpen, maar dat is met een spanningsregelaar op te lossen, van die driepootjes , types met een L of LM er voor.
Maar ik zie soms heel ingewikkelde schemaas voor een voeding, allemaal om de rimpel er uit te halen?
Ik snap ook wel dat als je er rommel in stopt, van welke soort ook, dat dat versterkt gaat worden in een versterker. :)
SuperR

Bericht door SuperR »

Rudolf schreef:
Maar ik zie soms heel ingewikkelde schemaas voor een voeding, allemaal om de rimpel er uit te halen?
Over het algemeen wel, maar als je een plaatje hebt, post maar.
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Ja, dat is het fijne van zo'n forum, , maar ik ben me weer eens wat algemeen aan het inlezen, als noob, over een aantal zaken, vooral voedingen en trafo's.
Ben nu weer over trafo's aan het zoeken; zit met het probleem van de verschillende uitgangen.
Als er 0-12 uitkomt snap ik het wel, maar heb nu een trafo uit een Akai AM-2200, daar komt 24-0-24 uit, de ene 24 heet dan geloof ik MIN 24, en dan snap ik het niet meer helemaal. En bij mijn Hypexen UCD's was het 30-0-30, maar dan met 4 draadjes en dan moest je er 2 samen nemen. Dus ik ben aan het uitzoeken waarom ik dan bijvoorbeelsd die akai trafo niet kan gebruiken voor een UCD module. Als ik de "hete" 24V draadjes (groen) samen gelijkricht komt er 65 Volt uit, is te veel, en als ik de "hete"draadjes samen neem en met de Zwarte -0- aan 4 diodes hang gaat dat niet goed, komt er 4 Volt uit en heb ik de stekker er maar gauw uitgetrokken. :lol: :oops:
Candisa

Bericht door Candisa »

Mijn ervaring met versterkerbouw is nihil, maar ik weet wel wat van elektro...

Ik begrijp dat uw Akai trafo een 24-0-24 exemplaar is, wat betekent dat die 3 draadjes heeft (of 4 waarvan je er 2 moet samen nemen in dit geval). Het middelste draadje noemt met ook wel de "middenaftak", dit is het draadje dat aan de aarding komt.
Je hebt dan nog 2 "hete" draadjes over: de +24V welke een wisselspanning van 24V in fase met de netstroom levert, en een -24V welke 24V in tegenfase met de netstroom levert.

Lees onderstaande uitleg rustig zin per zin en ik hoop dat het wat duidelijker wordt.

- Aan beide "hete draadjes" oftewel "lijn" hang je 2 diodes (dus 4 in totaal): 1 per lijn met de min-kant, 1 met de plus kant. In totaal heb je dan nog 4 open eindjes van de 4 diodes over.
- 2 van die eindjes zijn de negatieve kanten van 2 diodes. Deze knoop je aan elkaar samen met de negatieve kant van een 4700µF elco en de min-voedingsaansluiting van de versterkermodule.
- De 2 overblijvende eindjes zijn de positieve kanten van de 2 andere diodes. Deze knoop je aan elkaar samen met de positieve kant van een tweede 4700µF elco en de plus-voedingsaansluiting van de versterkermodule.
- De 2 nog vrije uiteinden van de elco's (1 per elco, een pluskant en een minkant) knoop je aan elkaar, aan de aarding, en aan de GND van de versterkermodule.

De aansluitingen aan de versterkermodule kun je zonder risico maken, aangezien de versterkermodule zichzelf uitschakelt wanneer de spanning over de lijnen te hoog wordt.

Aangezien je niet zeker weet of de transfo de juiste waarde geeft, moet je nu 2 metingen doen:
- spanning (gelijkspanning) tussen de GND en + aansluiting van de versterkermodule
- spanning (eveneens gelijkspanning) tussen GND en - aansluiting van de versterkermodule
Dit zou 2 quasi identieke waardes moeten opleveren, en wanneer deze waardes tussen de 30V en 50V liggen, kun je met een gerust hart de schakelaar, signaal en (test-)luidspreker aansluiten.
Zijn deze waardes hoger dan 50V of lager dan 30V, is de trafo niet bruikbaar, maar gezien de resultaten van je experimenteerwerk vermoed ik dat het goed komt.

Isabelle
Candisa

Bericht door Candisa »

PS: Wat is er mis met de Akai AM-2200?
Leuke versterker, zonde om te slopen voor z'n trafo als er verder niets/weinig mee scheelt...
ray5150

Bericht door ray5150 »

Goede uitleg, Isabelle, ik kan er niet veel aan toevoegen. wel dat er een verschil is tussen het voeden van voor-en-eind versterkers. bij 95% van de eindtrappen is een combinatie van trafo/gelijkrichter/afvlakelco's voldoende.
Bij voorversterkers ligt dat wat anders, daar vind je schakelingetje rondom de door jou aangehaalde LM regelaars.
Die zijn bij eindversterkers onbruikbaar.

Ook is er verschil tussen het voeden van analoge en digitale schakelingen, grofweg kun je zeggen dat een analoge schakeling meer eisen stellen aan de kwaliteit van de gebruikte voeding. (wat niet wil zeggen dat een digitale audio schakeling niet beter gaat presteren van een betere voeding, maar dit kan ik niet goed onderbouwen.)

Hier nog een paar links over gelijkrichters en symmetrische spanningen, dat visualiseert het wat meer :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Graetzbrug
http://www.hobby-electronics.info/nl/co ... nning.html
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Hartelijk dank jongens, het duizelt me. :shock:
die akai 2200 is trouwens een stuk minder dan de hogere AM-2xxx types en de AM-xx types (heb een 55, prima!)
Het geluid van de 2200 vind ik erg matig.
Ga er een UCD in stoppen, stiekem, ziet niemand :sure: En met een echte hypex trafo hoor ! En voeding.
Niet verder vertellen hoor.
Maar ik probeer de theorie te begrijpen, waarom zo'n Hypex trafo met 2maal 30-0 en twee draadjes aan elkaar nou weer anders werkt dan deze trafo 24-0-24. Kan in het schema van de 2200 ook niet precies alles goed lezen, of het dan verderop met zo'n 60 Volt werkt.
De gratis download schemaas zijn niet altijd zo scherp.
Heb nu dank zij jullie weer een hoop te studeren en live uit te proberen op mijn tafeltje, en proberen het niet uit te fikken. :lol:
Candisa

Bericht door Candisa »

Ik heb naar aanleiding van dit topic even gezocht naar die AM-2200 en ook de hogere versies bekeken... De 2200 ziet er inderdaad technisch niet veel soeps uit, maar persoonlijk vind ik het front er wel een stuk strakker uitzien dan de 2400 (vierkante knopjes :-& ) en de 2600 (switches [-( )...

Leuk idee dus om de prachtig uitziende behuizing vol te plakken met UcD, maakt hem technisch ook wat fraaier. Ik ben pro! :rock:

Isabelle
ray5150

Bericht door ray5150 »

Als het je bedoeling is om die UCD set die je van jeroen_d hebt overgenomen zou ik dat echt zonde vinden... :(
D'r zit een hartstikke mooie Italiaanse kast bij waar best wel met niet al te veel moeite iets van te maken is.
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Jij ziet ook alles :D
Die kast komt hier ook nog wel mooi van pas hoor, er liggen nog meer klusjes te wachten.
Ik wil die kast iig eerst zien, dikke fronten en achterkanten daar krijg ik geen grote gaten in voor XLR chassisdelen die ik voor een UCD versterker zou gebruiken. Komt allemaal goed. Gooi niks weg.
(ligt hier nog het binnenste van een AM-2200, iemand belangstelling?)
Candisa

Bericht door Candisa »

Een complete, of alleen de buitenkant van een AM-2200 interesseert ook mij een heel stuk meer dan de losse binnenkant... :lol:
(Lijkt me een leuke HTPC-behuizing)

Isabelle
Berre

Bericht door Berre »

Vaak bestaat een "voeding" uit verschillende voedingen, bedoeld voor verschillende afnemers die elk hun specifieke eisen stellen.
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Hebben jullie dat ook wel eens, dat je een paar maanden niks in de audio doet?
Nou, ik wel. :think:
Maar nu ben ik weer met 4 projecten tegelijk bezig.
Heb een vraag over trafo's, moet een symmetrische voeding (heet dat zo?) maken met 12-0-12 Volt trafo.
Heb een print trafo besteld, maar daar staat op 2x 12V. Heeft ook 4 pootjes uit.
Kan het daar mee? Moet ik de nullen samen nemen? En hoe vind ik de nullen? multimeter de zwarte als ik plus 12V meet?
Zal zo even fotootje plaatsen van wat ik bedoel.
http://www.dianziaihaozhe.com/uploadfil ... 966801.gif
Dit schema, en trafo hieronder:
IMG_9951.JPG
Schema is met 16V voeding maar 12 is beter is mij verteld.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Datasheets, Ruud, datasheets.
Webadres van de fabrikant staat er notabene op.
BLOCK___VCM_16-2-12.pdf
(795.17 KiB) 66 keer gedownload
Conclusie : knoop de middelste van de 4 secundaire pinnetjes aan elkaar.
Dat word de massa/nul/gnd van de symmetrische spanning.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zoiets dus,
TrAsl.jpg
Onbelast loopt de spanning wel hogerop. Daar achter dan de stbilisators.
De elco's zijn bij 400mA = max.verbruik (geeft een rimpel van een kleine volt, blijft er 3V voor het IC)
Als je zoveel stroom niet nodig hebt kan 't kleiner, bijv. 2200µF met 250mA.
Met een trafo van 2x15V kunnen de elco's kleiner maar worden de stabilisators warmer (kan zelfs heet).
Anne
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Oh mooi, dank hiervoor.
Ja zoeken kan ik wel hoor maar snappen is wat anders.
Ik zou dan in mijn achterlijkheid :-# de nullen aan elkaar knopen en dacht dan twee maal 12 Volt over te houden; nu durf ik het wel zo te proberen; een 12V en een nul aan elkaar dus eigenlijk. En dan hou je 12 V en -12V over?
Morgen proberen. Ik meld me weer of het gelukt is. Lekker slapen.
Ruud
richard

Bericht door richard »

Het blijft wisselspanning hoor! pas na de gelijkrichters wordt het positieve en negatieve gelijkspanning.
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Ja dat is waar.
Ik raak altijd in de war van trafo's.
Als je een ringkerntrafo hebt met twee maal 12Volt heb je maar drie draden, dan snap ik het wel. :think:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat dit stukje wel leerzaam kan zijn.
Symmetrische voedingen.pdf
(8.06 MiB) 145 keer gedownload
Rudolf

Bericht door Rudolf »

Heb ik meteen effe geprint. :relax:
Rudolf

Bericht door Rudolf »

http://www.dianziaihaozhe.com/uploadfil ... 966801.gif

Zo ziet dat er uit als ik het heb nagemaakt:
Alleen voed ik het met 12 Volt AC .
IMG_9962.JPG
:relax:
Rudolf

Bericht door Rudolf »

En dit wil ik er dan aanknopen, wordt een voorversterker/koptelefoonversterker.
Hoop ik.
koptverst.jpg
koptverst.jpg (21.74 KiB) 1068 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”