KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Kappa7 »

Van harte.
Ziet er mooi uit.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Gefeliciteerd !!!

Een lagere ruststroom verlengt de levensduur van de buizen. Iets meer stroom geeft iets meer klasse A power als ik het goed heb.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

RobertD schreef:
Gefeliciteerd !!!

Een lagere ruststroom verlengt de levensduur van de buizen. Iets meer stroom geeft iets meer klasse A power als ik het goed heb.
Zo is't ,zit meer in B dan meestal gedaan wordt.Of het veel voor de levensduur uitmaakt denk ik niet.De buis trekt stroom uit een "wolk" elektronen rond de kathode,zo lang die niet uitgeput is door (te)grote stroom maakt 't verder voor de kathode niet veel uit hoe groot de stroom is.
Nog even wat de spanningen ongeveer zouden moeten zijn,om evt.na te zien (als er wat mis gaat :( )
Anne
Bijlagen
PEL34P.JPG
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
RobertD schreef:
Gefeliciteerd !!!

Een lagere ruststroom verlengt de levensduur van de buizen. Iets meer stroom geeft iets meer klasse A power als ik het goed heb.
Zo is't ,zit meer in B dan meestal gedaan wordt.Of het veel voor de levensduur uitmaakt denk ik niet.De buis trekt stroom uit een "wolk" elektronen rond de kathode,zo lang die niet uitgeput is door (te)grote stroom maakt 't verder voor de kathode niet veel uit hoe groot de stroom is.
Nog even wat de spanningen ongeveer zouden moeten zijn,om evt.na te zien (als er wat mis gaat :( )
Anne
Ga ik vanavond controleren, bedankt!
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Gisteren heeft de versterker een aantal uur gespeeld. Na uitschakelen pakweg een kwartier later inschakelen: geen geluid.
Onder de kap gekeken zag ik dat de "smoorspoel weerstanden" (2 maal 100 ohm, 3 watt) los gesmolten waren.
Te heet geworden?
Bijlagen
2014-03-01 11_34_39-IMG_1868.JPG - Windows Photo Viewer.~png.jpg
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door nl3prc »

Nou moet ik wel zeggen dat ik 3 Watt op die plaats ook wat aan de lichte kant vindt 10 Watt zou daar beter op zijn plaats zijn.

Of is het gewoon dat er te veel Ma's wordt getrokken even nameten dus.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

nl3prc schreef:
Nou moet ik wel zeggen dat ik 3 Watt op die plaats ook wat aan de lichte kant vindt 10 Watt zou daar beter op zijn plaats zijn.

Of is het gewoon dat er te veel Ma's wordt getrokken even nameten dus.
Heb je de ruststroom soms opgedraaid ? Want met 20mA per buis trekt de (stereo) versterker maar zo'n 100mA in rust en zal het gemiddeld verbruik niet veel meer dan 150mA zijn. Met 2x100 // geeft 50 ohm verstook je 0,15x0,15x50 is iets meer dan 1W.Daamee worden ze niet zo heet :? .
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
nl3prc schreef:
Nou moet ik wel zeggen dat ik 3 Watt op die plaats ook wat aan de lichte kant vindt 10 Watt zou daar beter op zijn plaats zijn.

Of is het gewoon dat er te veel Ma's wordt getrokken even nameten dus.
Heb je de ruststroom soms opgedraaid ? Want met 20mA per buis trekt de (stereo) versterker maar zo'n 100mA in rust en zal het gemiddeld verbruik niet veel meer dan 150mA zijn. Met 2x100 // geeft 50 ohm verstook je 0,15x0,15x50 is iets meer dan 1W.Daamee worden ze niet zo heet :? .
Anne
De schakeling trekt inderdaad zo'n 90 mA. De spanningsval over de weerstanden is 4 volt. Ze voelen niet warm aan (wel even de stroom eraf gehaald =P~ ) Nog even de ruststroom gechecked: zit op 20 mA per buis.

Temperatuur gemeten: geen "hotspots". Buizen worden wel warm, zeg. Ik meet zo'n 130 graden Celsius.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Fredvandam schreef:
Buizen worden wel warm, zeg. Ik meet zo'n 130 graden Celsius.
Kan nog wel wat oplopen :shock:
Anne
Bijlagen
tur.JPG
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Nog even wat spanningen gemeten.... :?:
Bijlagen
2014-03-01 16_03_42-PEL34P.JPG - Windows Photo Viewer.~png.jpg
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Fredvandam schreef:
Buizen worden wel warm, zeg. Ik meet zo'n 130 graden Celsius.
Kan nog wel wat oplopen :shock:
Anne
Het JJ logo op de 2e buis van links is niet meer rood maar bruin geworden.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Die 47V is wel zorgelijk. Er gaat dus heel veel stroom door de stuurbuis.
Bij wat voor buis is het logo verkleurd? Bij een eindbuis?
Heb je voor links en rechts aparte voedingen of gebruik je een voeding?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Klopt idd niet.Ofwel trekt een of beide triodes aan de ingang teveel stroom of er zijn weerstanden verkeerd.
Wat zijn de spanningen (de twee kanten) op anode en kathode ,waar ik 110V en 0,9V heb gezet ?
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

RobertD schreef:
Die 47V is wel zorgelijk. Er gaat dus heel veel stroom door de stuurbuis.
Bij wat voor buis is het logo verkleurd? Bij een eindbuis?
Heb je voor links en rechts aparte voedingen of gebruik je een voeding?
Bij een eindbuis. Het betreft één voeding voor de gehele versterker. Alleen de eindbuizen hebben een aparte gloeiwikkeling (L+R).
Bijlagen
2014-03-02 10_11_07-IMG_1870.JPG - Windows Photo Viewer.~png.jpg
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Klopt idd niet.Ofwel trekt een of beide triodes aan de ingang teveel stroom of er zijn weerstanden verkeerd.
Wat zijn de spanningen (de twee kanten) op anode en kathode ,waar ik 110V en 0,9V heb gezet ?
Anne
Ik meet de volgende spanningen t.o.v. aarde. Weerstanden bij de meetpunten kloppen.

De eerste buis is een halve ECC83 (12AX7B) van Philips. V2 in het schema
De tweede buis is een ECC82 (12AU7) van Philips. V1 in het schema (lekker verwarrend :? )
Bijlagen
2.~png.jpg
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Jan Geert »

Weet je zeker dat dat condensatortje bij de anode van de stuurtrap nog leeft?

Ik kan de weerstandswaarden niet goed lezen, maar ik denk 150k te zien tussen b1+ en b2+ en vervolgens 100k anodebelasting. Dat zou nooit een spanningsval van 415v over de ene en 36v over de andere mogen geven bij gelijke stroom.
De weerstand en cap parallel aan de anode weerstand, daarvan zou de cap door kunnen zijn waardoor de bootsweerstand effectief wordt verlaagd.
De spanninngen van de fasedraaier klopt ook niks van, loopt veel te weinig stroom. Het lijkt ook wel een beetje of de 82 en de 83 verwisseld zijn.
Op de foto zien de 3 buizen er hetzelfde uit.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Over de anodeweerstanden van 100k staat 47-11=36V is een stroom van 36/100=0,36mA ,met het andere kanaal erbij 2x geeft 0,72mA.Die gaat door de 150k ,gevolg spanningsverlies 0,72x150=108V en je meet 463-47=416V :?
Ziet er naar uit dat R21=150k niet klopt of dat C8=47µ lekt (elektrisch dan :o )
Ook die 153 en 159V kan niet.Houdt in 7mA door de 22k, met andere kant 14mA.Geeft 14x2k2=ruim 30V van de voeding af,is er ook niet :-s .53V is meer in de richting (zonder de 1 ervoor).
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Het is inderdaad R21 (150k) die niet klopt. Ik moest hem samenstellen uit 100k en 47k. Die laatste weerstand blijkt geen 47k te zijn maar 470k. :oops: :oops: :oops:

Ik zal 'm vanavond vervangen door 150k. Gaat ie dan nog beter klinken?
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Fredvandam schreef:
Het is inderdaad R21 (150k) die niet klopt. Ik moest hem samenstellen uit 100k en 47k. Die laatste weerstand blijkt geen 47k te zijn maar 470k. :oops: :oops: :oops:

Ik zal 'm vanavond vervangen door 150k. Gaat ie dan nog beter klinken?
... en hier de meetwaarden. Komen in de buurt :lol:
Bijlagen
3.~png.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Is al een stuk beter :D .De anodespanning van de eerste triode is zo nog te laag ,haalt ie niet voldoende uitgang om de eindbuizen volledig te sturen.Ook de ECC82 zit zo te diep met zijn werkpunt (nogal krom gedeelte=vervorming).
De kahodeweerstand ,heet geloof ik R3 (nogal onleesbaar), van 1k vervangen door 1k2 of 1k5 (proberen,data is bij lage spanning en stroom niet zo betrouwbaar) zal de zaak wel wat optrekken.De anodespanning daar zou toch wel in de buurt van 100V moeten komen,hoeft niet perse 110V,90V is mooi zat.
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ah!buis schreef:
Is al een stuk beter :D .De anodespanning van de eerste triode is zo nog te laag ,haalt ie niet voldoende uitgang om de eindbuizen volledig te sturen.Ook de ECC82 zit zo te diep met zijn werkpunt (nogal krom gedeelte=vervorming).
De kahodeweerstand ,heet geloof ik R3 (nogal onleesbaar), van 1k vervangen door 1k2 of 1k5 (proberen,data is bij lage spanning en stroom niet zo betrouwbaar) zal de zaak wel wat optrekken.De anodespanning daar zou toch wel in de buurt van 100V moeten komen,hoeft niet perse 110V,90V is mooi zat.
Anne
Eerst maar eens een duidelijk schema uploaden en het stuk rondom de eerste triode laten zien O:)
Bedoel je R5 in het schema?
Bijlagen
EL34-PP Schematic.png
5.png
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door RobertD »

Dat is inderdaad de weerstand die Anne bedoelt, Fred.
Ik vind echter de waarde van R21 nogal aan de hoge kant. 150k inwendige weerstand voor een deel van de voeding....

Wanneer je R5 gaat vergroten naar 1k2 of 1k5 zal de stroom door de eerste trap wat kleiner worden, daardoor neemt de spanningsval over R21 ook wat af. Minder stroom is ook minder ruis, dus probeer dat eerst. Maar als de spanningen het dan nog niet halen zou ik R21 eens verkleinen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Ah!buis »

Zoals Robert als aangaf,dat is 'm O:)
Met verkleinen van R21 gaat de anodespanning en de stroom door de ECC83 toenemen.Die hogere spanning is goed wegens de =koppeling naar de ECC82.Maar de grotere stroom beperkt weer de zwaai uit de ECC83 (-Vg is kleiner geworden).
Om de kool en de geit te sparen moet de ECC83 op een laag pitje,is de anodespanning hoog genoeg en kan ook nog ver genoeg naar onder voor er roosterstroom dreigt.Dus kathodeweerstand groter .
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 PP versterker op basis van de Dynaco ST70 kloon

Bericht door Fredvandam »

Ik heb R5 verhoogd naar 1k5. Ik meet nu de volgende waarden.
Ik zie bij triode schakelingen dat deze gevoed worden met 200V. R3 is daarbij 100k en R5 1k5 (zoals nu het geval is)
Als ik 90 - 100 V anodespanning wil halen, dan kan ik dat mijns inziens alleen door R21 van 150k te verlagen naar 100k. B2+ komt dan op 200V.
Bijlagen
6.png
Plaats reactie