RelaiXed [Troubleshooting]

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door scanspeakman »

ik heb mijn relaixed2 eerst ook op een plankje gehad. aarding achterwege gelaten en werkte prima.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door avdboom »

Ah!buis schreef:
avdboom schreef:
Zo, alle componenten zitten er op :D , tenminste, alles wat er op moet zitten om de eerste power-up tests te doen volgens de handleiding van JvE.

Oke, wat vraagjes/bevestigingen:

- De 2 115V windingen van de trafo moet ik voor gebruik op 230V in serie aansluiten? Of juist parralel? :roll:
Die moeten in serie,wel met de juiste fase (richting).Verwisselen kost je je trafo ! Bij twijfel eerst uittesten met een 230V gloeilamp (bijv.25W) in serie,mag (bijna)niet branden.
Oke, dus inderaad in serie. Als ik het goed begrijp bedoel je de windingen in de juiste richting met elkaar doorverbinden? Kunnen we dat niet ook uit het plaatje afleiden? Ik zou zelf gedacht hebben grijs en violet door te verbinden, en blauw en bruin aan de 230V hangen (beiden trafo's op dezelfde manier). Of bedoelde jij het anders?
Puur uit interesse, wat gaat er dan mis in een trafo als je dit verkeerd doet? Ik stel me dan 2 tegen gestelde magnetische velden voor die voor warmte ontwikkeling zorgen en de boel te heet wordt? In de primaire winding denk ik dan?
Wel bedankt voor de tip! :goedzo:
- Volgens het schema zijn de pinnen 2+3 van de tafo aansluiting op het pcb voor de 0 draden van de trafo's. De andere maakt niet uit hoe de orrientatie is qua aansluiten aangezien dit toch direct naar de gelijkrichter gaat? M.a.w., de 2 afzonderlijke wikkelingen van de trafo's kunnen beten op ofwel 1+2 ofwel 3+4 gemonteerd worden?
Je hebt twee secundaire wikkelingen met elke twee draden eraan.Een wikkeling aan pin 1 en 2 ,de ander aan pin 3 en 4.Als er dan tussen 1 en 4 geen spanning komt ,zou die van 2x één wikkeling moeten zijn, een van de wikkelingen omdraaien.
Jij bedoeld dat de 0 van beiden wikkelingen dan niet samen komen op 2+3? Dan bijv. 3+4 omwisselen en dan zit de 0 centraal en komt er 2x6=12V over 1+4? Zou per ongeluk verkeerd aansluiten neit schadelijk zijn?
Kunnen we dat ook niet van de afbeelding op de trafo afleiden? Daar zouden zwart en oranje de 0 zijn, en geel en rood de 6V. Als ik dat zo aansluit (met 1 wikkeling op 1+2 en 1 wikkeling op 3+4 dan zou het toch goed zitten? Of zie ik hier iets over het hoofd? Ik leer graag bij :D

- Bijgevoegd een voorbeeld van JvE m.b.t. de aarding. Nu wil ik de RelaiXed eerst op een plankje maken om alles up 'n runing te krijgen. Ik heb op de luisterplek geen randaarde (is ook een bron van ellende heb ik wel eens gelezen?). Kan ik de aarding om te beginnen eerst achterwege laten en later als hij in een behuizing geouwd wordt wel een centraal aardpunt op de behuizing maken? Of moet er ook e.e.a. tijdens testen centraal geaard worden?
Alle aardverbindingen moeten aaneen.Een centaal aardpunt hoeft niet meteen,misschien later als 't blijkt te brommen.
Anne
Oke, dat is lekker makkelijk dan. Aangezien er voor de rest niets aan hangt is het dan gewoon een kwesie van 230 er op en verder niets voor nu.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door ray5150 »

Groot voordeel van dit PCB ontwerp is dat vrijwel alle massaverbindingen al gelegd zijn.
Alleen die voor de RCA chassisdelen moet je apart aansluiten.

Het is heel simpel, als je de trafo verkeerd aansluit, doe hij of niets, of de primaire wikkeling verbrand...

Waar is trouwens de trafo voor het audio gedeelte ?
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door avdboom »

ray5150 schreef:
Groot voordeel van dit PCB ontwerp is dat vrijwel alle massaverbindingen al gelegd zijn.
Alleen die voor de RCA chassisdelen moet je apart aansluiten.
Oke, lekker makkelijk :-).
Het is heel simpel, als je de trafo verkeerd aansluit, doe hij of niets, of de primaire wikkeling verbrand...
Voor zover duidelijk dus. Maar dan nog de vraag...

Wat is de juiste manier van aansluiten? Is dat hoe ik het bedacht had aan de hand van het schema op de trafo? Zodat de primaire wikkeling feitelijk 1 lange wikkeling vormt. Of is het beter dit proefondervindelijk te testen?
Waar is trouwens de trafo voor het audio gedeelte ?
Nog in winterslaap in zijn doosje :sure: .
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door ray5150 »

Laat ik het ook even proberen om uit te leggen :

Trafo, primaire wikkeling,

- Grijs en violet aan elkaar koppelen, isoleren en nergens anders aan verbinden.

- Blauw en bruin komen aan het netspannings chassisdeel.

(op deze manier schakel je de twee wikkelingen in serie, en kunnen ze de 230 VAC verwerken.)

Secundaire wikkeling,

- Geel op pin 1 van J2P.
- Oranje op pin 2.
- Rood op pin 3.
- Zwart op pin 4.

Op die manier moet het werken.
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door avdboom »

Ok, thanks voor de bevestiging :-). Dat was idd hoe ik het wilde proberen, althans, poogde uit te leggen mocht dat niet duidelijk zijn :-).

Met een beetje geluk staat er vanavond spanning op het bordje :-)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door Ah!buis »

M'n uitleg was in het geval de kleurkode niet te vertrouwen of verkleurd is (of kleurenblind :o ).
Zou niet de eerste keer zijn dat de nul van een wikkeling niet de nul van de ander is :( .
Maar als alles klopt is Ray z'n uitleg de goeie.
Anne
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door avdboom »

Ah, ik dacht dat ik hem snapte maar toch niet maar nu weer wel. Snappen jullie hem nog? :mrgreen:

De text of de trafo gaf mij even een mind-fuck :roll: . Ik keek naar de draden waar "0" bij geschreven stond en beschouwde die als de 0. Maar nu de Meth is uitgewerkt :sure: zie ik in ene dat natuurlijk de middelste twee draden van de windingen zoals het schema laat zien de 0 is, en de zwarte en gele volgen daaruit automatisch als +6V en -6V.

Snap ik het zo wel correct? Zoals jullie al aan gaven dat het zou zijn...
Maar goed dat ik het gevraagd heb O:) , en weer wat ervaring rijker.


Ik ben nog niet zover dat er spanning op staat, maar wel bijna. Jammer dat er in 1 connector die ik met liefde op de trafo gesoldeerd heb soldeertin gelopen was zodat hij er niet meer op gaat :x , toen maar gestopt en vandaag kijken of we met goede moed verder kunnen :-) (het was ook al laat..).
Bijlagen
Plankje bijna af. Nog trafo voedingen aansluiten en 230V aankoppelen maar. Eerst voorzichtig met trafos los van het bord en een 25W lamje er tussen natuurlijk, daarna met bord gekoppeld en 25W lampje en dan zonder lampje denk ik dan maar.
Plankje bijna af. Nog trafo voedingen aansluiten en 230V aankoppelen maar. Eerst voorzichtig met trafos los van het bord en een 25W lamje er tussen natuurlijk, daarna met bord gekoppeld en 25W lampje en dan zonder lampje denk ik dan maar.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door ray5150 »

Ik mis een zekering in de primaire... :roll:
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door avdboom »

ray5150 schreef:
Ik mis een zekering in de primaire... :roll:
Ohja, dat had ik niet vermeld... :o

Ik heb net zo'n AC inlet als jij gebruikt, dus daar zit die in. Ik gebruik ofwel die, of ik moet er iets anders tussen bedenken. Ik heb nog wel e.e.a. liggen maar die houders zijn volgens mij allemaal voor op een pcb, maar misschien dat ik daar dan wel gewoon draadjes aan soldeer...

Op hoeveel zal dit gezekerd moeten worden denk je?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat 300 tot 500 mA wel een goede waarde is.
Gebruikersavatar
Matthias
Berichten: 124
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:26
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door Matthias »

Zo! Dat is even geleden...
Leuk om te zien dat er toch nog vorderingen worden gemaakt :D
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door avdboom »

Matthias schreef:
Zo! Dat is even geleden...
Leuk om te zien dat er toch nog vorderingen worden gemaakt :D
Hey, jij komt ook weer even kijken, leuk :-). Ik ben weer lekker op dreef gelukkig, heeft even geduurd maar...
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door avdboom »

Yesssssssss It's allive :D

Gisteren de bekabeling verder aangekoppeld, eerste power-up test... en geen rook O:)

Alle voedingen volgens handleiding van JvE getest en die zitten allemaal binnen zijn opgegeven waarden. Opamps er in en voedingen op PIC controller voetjes controleren -> oke. Toen alle opamps en microcrontrollers er in en [-o< .... WOEI :D , het werkt allemaal!

Wat een geweldig geluid als je de relais hoort ratelen als je aan de volume instelling draait. Wel een lekker gevoel dat alles lijkt te werken. Omdat ik niet eigenhandig alle componenten er op gesoldeerd had toch even spannend, ondanks ik er alle vertrouwen in had dat Mathias dit vakkundig heeft gedaan!

Nu nog alle volume stapjes controleren op juiste werking/spanning en als dat oke is werkt alles naar behoren.
Dan rest nog de overige componenten er op solderen en de stappenschakelaar de-solderen want die zat er al op maar wil ik graag los van het display monteren.
Bijlagen
Ohja Ray, de zekering zit zwevend tussen het netsnoer, om je gerust te stellen haha...
Ohja Ray, de zekering zit zwevend tussen het netsnoer, om je gerust te stellen haha...
Al werkend...
Al werkend...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door ray5150 »

Hij is al verder dan ik... :shock: :shock: :shock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Hij is al verder dan ik... :shock: :shock: :shock:
Dat krijg je als je je eigen printen wil fabriceren! :lol:
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door avdboom »

ray5150 schreef:
Hij is al verder dan ik... :shock: :shock: :shock:
Sjah, ik heb je nog geprobeerd te waarschuwen.... :sure: haha...

Nou, ik moet zeggen dat JvE dit wel echt goed te doen is, zeker met de mooie voorgekouwde pcb's van JvE en zeer goede handleiding! Wat dat meer respect voor jouw handcraft :rock: . Maar als we aan het einde van de rit maar beiden kunnen genieten :-).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door ray5150 »

Maar ik heb de XLR's er al op zitten. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Maar ik heb de XLR's er al op zitten. :mrgreen:
Zachtjes aan ,dan blijft 't zenuwtje heel :D .
Anne
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door avdboom »

Woei, de stappen controle heeft die ook (voor zover de nouwkeurigheid van mijn cheap-ass mltimeter toeliet) met vlag en wimpel doorstaan :D .

Nu snel de XLR's er op solderen :twisted: .... :mrgreen:

Ohja, weet iemand een goedkoop/simpel/betrouwbaar relas printje tekoop waarmee ik met de 5V trigger de audio trafo kan schakelen? Als het maar op een printje zit voor fatsoenlijke montage...

Ik heb ook al een huisje dat hij tijdelijk kan betrekken totdat de financiering van zijn luxe Italiaanse huisje rond is, waar hij zich permanent in gat vestigen :lol: . Voorlopig laat ik dan achter alleen een paar chinch connectoren uitkomenom hem aan de set te koppelen, de XLR's ben ik toch niet van plan meteen te gebruiken, en dat scheelt een hoop boren/passen/meten/tijd/bloed/tranen/tranen/tranen.... Voor maak ik een klein gaatje voorhet display en remote sensor en laat de schakelaar nog even op het display pcb zitten voor zolang.

Het is een oude electronica behuizing. Heb volgens mij wel eens een opmerking gelezen dat rvs (wat dit volgens mij is) geen afscherming bied (tegen magnetische invloed???), maar hij is wel magnetisch.. Anyway, het moet maar even zo, maar iemand die dit kan toelichten/ontkrachten?
Bijlagen
2014-03-01 22.30.42.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door hannesie »

Misschien nog een alternatief, mijn broer, (die een wat kritische vrouw heeft) laat het display alleen maar in het zicht, in een aparte module van een zelf gemaakt aluminium kastje, en de kast met print van de RelaiXed staat uit het zicht.
Een plat 8 aderig snoer tussen de kast en het front/paneel.

Ik zal eens zien of ik daar nog ergens een foto van heb.
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door avdboom »

hannesie schreef:
Misschien nog een alternatief, mijn broer, (die een wat kritische vrouw heeft) laat het display alleen maar in het zicht, in een aparte module van een zelf gemaakt aluminium kastje, en de kast met print van de RelaiXed staat uit het zicht.
Een plat 8 aderig snoer tussen de kast en het front/paneel.

Ik zal eens zien of ik daar nog ergens een foto van heb.
Mmmm, zou nog een idee zijn, maar dat is als je geen volumeknop toepast denk ik? Hij werkt dus alleen met AB?

Ga er eens over denken. In dat geval zijn de eisen aan de behuizing natuurlijk een stuk minder omdat het niet hoeft te smoelen, alleen de display kastje...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door hannesie »

Ik kan het plaatje nog niet vinden, was ergens 2007, maar hij heeft wel de knop om te bedienen meegenomen in het totaal.
Het is dus het volledige printje met rotaryencoder in een aluminium behuizing.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door hannesie »

:mrgreen: gevonden.
rel3.jpg
En dan met een zwart plexiglas frontje, waar dan de overbodige tekst op staat. :mrgreen:
rel2.jpg
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RelaiXed aan het bouwen

Bericht door avdboom »

Ziet er strak uit!

Ik heb er over nagedacht, en dit ga ik doen! Kan ik rustig voor het Italiaanse huisje doorsparen, en wellicht dat ik ddit dan alleen maar doe voor de back-plate en het kastje met het display los houd. Dat scheelt mij weer een relatief duur gefreesd front panneel!

Ik zie het voor mij zoals jij hebt gedaan, maar dan als front voor het aluminium een dikke donkergrijze plexiglas plaat om de voorkant af te dekken en als venster voor het display en opening voor het IR oog...

Ik heb ook nog een oude universele Philips AB gevonden, hoefde niet eens ingeleerd te worden, werkte meteen naar behoren :D . Dus dat ook weer getest en funktioneel O:) .
Plaats reactie