Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Moderator: Beheerdersteam
Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Hoi hoi allemaal.
Afgelopen zaterdag heb ik weer een andere lease auto gekregen een Skoda Octavia Combi
Greenline Businessline. ik zal als het licht is nog wel een eigen foto maken deze is van de Skoda site
Prima auto maar er is een ding grondig mis en dat zijn de speakers.
Nu heb ik al even gekeken of ik niet de spakers makkelijk kan vervangen maar dan moeten de deur panelen geheel los en dat bij een lease auto van 3 dagen oud is niet echt iets waar ik aan wil beginnen.
Wel ben ik vandaag bij de garage geweest om te kijken of het geen exemplarisch probleem is maar dit schijnt normaal te zijn.
Nu wil ik kijken of ik via Skoda Nederland hier wat aan kan laten doen aangezien dit volgens mij echt een te grote afwijking is.
Het probleem lijkt namelijk dat de tweeter een behoorlijk hoger rendement heeft dan de mid/bas unit.
zelfs het bij regelen van de klank +-9dB helpt niet voldoende en maakt het alleen maar nog erger.
Dan mijn vraag.
Wie zou er in de gelegenheid zijn om een een frequentie sweep op deze set los te laten?
er zit een Aux aansluiting op het dashboard daar kan dus de uitgang van de geluidskaart in en zo moet je toch een aardige meting kunnen doen.
Je meet dan precies wat de set toevoegt of weglaat. hier mee kan ik dan naar Skoda gaan om mijn verhaal van een slecht systeem te ondersteunen.
Aangezien het een mobiel systeem betreft kan ik vrij gemakkelijk overal naar toe komen.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een meting.
Met vriendelijke groet
George
Afgelopen zaterdag heb ik weer een andere lease auto gekregen een Skoda Octavia Combi
Greenline Businessline. ik zal als het licht is nog wel een eigen foto maken deze is van de Skoda site
Prima auto maar er is een ding grondig mis en dat zijn de speakers.
Nu heb ik al even gekeken of ik niet de spakers makkelijk kan vervangen maar dan moeten de deur panelen geheel los en dat bij een lease auto van 3 dagen oud is niet echt iets waar ik aan wil beginnen.
Wel ben ik vandaag bij de garage geweest om te kijken of het geen exemplarisch probleem is maar dit schijnt normaal te zijn.
Nu wil ik kijken of ik via Skoda Nederland hier wat aan kan laten doen aangezien dit volgens mij echt een te grote afwijking is.
Het probleem lijkt namelijk dat de tweeter een behoorlijk hoger rendement heeft dan de mid/bas unit.
zelfs het bij regelen van de klank +-9dB helpt niet voldoende en maakt het alleen maar nog erger.
Dan mijn vraag.
Wie zou er in de gelegenheid zijn om een een frequentie sweep op deze set los te laten?
er zit een Aux aansluiting op het dashboard daar kan dus de uitgang van de geluidskaart in en zo moet je toch een aardige meting kunnen doen.
Je meet dan precies wat de set toevoegt of weglaat. hier mee kan ik dan naar Skoda gaan om mijn verhaal van een slecht systeem te ondersteunen.
Aangezien het een mobiel systeem betreft kan ik vrij gemakkelijk overal naar toe komen.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een meting.
Met vriendelijke groet
George
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Ik neem aan dat er wel ergens een USB stikkie in de radio te prikken is? Gewoon een vrij lange file met roze ruis op een stikkie zetten en met je laptop en Arta meten op de bestuurdersplaats.
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Zo iets had ik ook in gedachten maar heb geen meet mic.
Nog mooier lijkt mij om de aux ingang te gebruiken maar dat zal weinig verschil maken lijkt mij.
Nog mooier lijkt mij om de aux ingang te gebruiken maar dat zal weinig verschil maken lijkt mij.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Gewoon een Land Rover Discovery als volgende leaseauto, met een Harman Kardon installatie heb je dat probleem niet! 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Heb je een deur dan?hannesie schreef:Bij mij voor de deur?
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Is dichtbij en heb gelijk een mooi excuus om eens bij je te komen luisteren.hannesie schreef:Bij mij voor de deur?
Wanneer heb je tijd? donderdag zal het niet worden en morgen heb ik ook al wat.
Vrijdag??
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Helaas heb geen keuze in de auto uitvoering of kleur anders was het vast geen Skoda geworden.ds23man schreef:Gewoon een Land Rover Discovery als volgende leaseauto, met een Harman Kardon installatie heb je dat probleem niet!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Andere baan?Kappa7 schreef:Helaas heb geen keuze in de auto uitvoering of kleur anders was het vast geen Skoda geworden.ds23man schreef:Gewoon een Land Rover Discovery als volgende leaseauto, met een Harman Kardon installatie heb je dat probleem niet!
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
En alles zonder stutten en stempelshannesie schreef:Wel 3, voordeur, berging, schuifpui
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Wat heb je in de aanbiedingds23man schreef:Andere baan?Kappa7 schreef:Helaas heb geen keuze in de auto uitvoering of kleur anders was het vast geen Skoda geworden.ds23man schreef:Gewoon een Land Rover Discovery als volgende leaseauto, met een Harman Kardon installatie heb je dat probleem niet!
Ik ben niet handig in metselen maar voorde rest geen probleem.
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Is toch een lekkere bak, zo'n octavia ? (althans de oude, van de huidige geen idéé).
Je kunt wel meten, maar hou er rekening mee dat het in een auto heel lastig is, om een relatie te leggen tussen wat je hoort, en wat je meet.
Lees : een flinke afwijking kon weleens heel wenselijk zijn, en alles rechttrekken levert bijna zeker een kil klinkend systeem op.
Je kunt wel meten, maar hou er rekening mee dat het in een auto heel lastig is, om een relatie te leggen tussen wat je hoort, en wat je meet.
Lees : een flinke afwijking kon weleens heel wenselijk zijn, en alles rechttrekken levert bijna zeker een kil klinkend systeem op.
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Teveel hoog is nooit wenselijk en zeker niet in de auto: Leidt erg af en is ook niet best voor je oren.MarcoSQ schreef:Is toch een lekkere bak, zo'n octavia ? (althans de oude, van de huidige geen idéé).
Je kunt wel meten, maar hou er rekening mee dat het in een auto heel lastig is, om een relatie te leggen tussen wat je hoort, en wat je meet.
Lees : een flinke afwijking kon weleens heel wenselijk zijn, en alles rechttrekken levert bijna zeker een kil klinkend systeem op.
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Tussen de regeltjes door is dat ook wat er staat : recht = kil. Dan zal schuin aflopend naar het hoog wel warm zijn
.
En zo te lezen loopt het bij de topicstarter met een paar dB per Octavia omhoog
.
Maar het verschil met auto en thuis meten is dus vrij groot, dat je er aan denkt. Het waarom moet ik je schuldig blijven.
Edit. Ik snap je nu, ik heb nooit bedoeld dat de huidige situatie van de topicstarter wenselijk is ! Snap dat het zo opgevat wordt.
En zo te lezen loopt het bij de topicstarter met een paar dB per Octavia omhoog
Maar het verschil met auto en thuis meten is dus vrij groot, dat je er aan denkt. Het waarom moet ik je schuldig blijven.
Edit. Ik snap je nu, ik heb nooit bedoeld dat de huidige situatie van de topicstarter wenselijk is ! Snap dat het zo opgevat wordt.
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Nu is het zo dat je op de radio + en - 9dB kan bijstellen.
Zet ik het hoog -9dB dan is het nog te scherp en het klinkt als of er door een buis wordt gesproken.
Het probleem zit dan ook met name in het gesproken woord.
Muziek draai ik eigenlijk nooit in de auto om dat de meeste installaties dat toch al niet kunnen weergeven.
Maar nu is de stem ook al niet meer herkenbaar en gaat het mateloos iriteeren.
Ik zit 2.5 tot 3uur per dag in de auto en dan mag het toch wel een bepaald niveau hebben.
Zet ik het hoog -9dB dan is het nog te scherp en het klinkt als of er door een buis wordt gesproken.
Het probleem zit dan ook met name in het gesproken woord.
Muziek draai ik eigenlijk nooit in de auto om dat de meeste installaties dat toch al niet kunnen weergeven.
Maar nu is de stem ook al niet meer herkenbaar en gaat het mateloos iriteeren.
Ik zit 2.5 tot 3uur per dag in de auto en dan mag het toch wel een bepaald niveau hebben.
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Eigenlijk ben je dan het beste af met breedbanders. Gewoon van die papieren Philips dingen. Bevalt mij eigenlijk prima. I.d.d. echt muziek luisteren in de auto is toch geen feest.
Mijn vader heeft een Octavia van 5 jaar geleden en daarin is het geluid best goed te doen. Zou zeker die meting doen en a.d.h. daarvan bij Scoda reclameren.
P.s. Marco, ben het met je eens dat meten in de auto knap lastig is en niet eenduidig is. Afregelen op het gehoor blijft meestal het beste.
Mijn vader heeft een Octavia van 5 jaar geleden en daarin is het geluid best goed te doen. Zou zeker die meting doen en a.d.h. daarvan bij Scoda reclameren.
P.s. Marco, ben het met je eens dat meten in de auto knap lastig is en niet eenduidig is. Afregelen op het gehoor blijft meestal het beste.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
moet toch wat mis zijn lijkt me. m'n pa heeft ook zo'n nw Octavia, en dat klonk gewoon prima, zeker niet te schel
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
We hebben 12 de zelfde auto's geleverd gekregen zaterdag en ik hoorde meer collega's hier over klagen.
Andere weer niet.
Lastig te zeggen dus.
Ik hoop echt dat de meting wat laat zien ik verwacht eerst een bult in het midden dan een dip en vervolgens weer een bult omhoog.
Andere weer niet.
Lastig te zeggen dus.
Ik hoop echt dat de meting wat laat zien ik verwacht eerst een bult in het midden dan een dip en vervolgens weer een bult omhoog.
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Tweeweg systeem ? Gokje : Iemand heeft denk ik met goede bedoelingen netjes een 2e orde filtertje willen maken. En zich niet bedacht dat die wel eens flink willen opslingeren in het mid....2-4kHz lekker omhoog, en dat klinkt me een pak naar ! Een vervelender gebied kun je niet bedenken eigenlijk. En je treble-regeling doet daar inderdaad lekker helemaal niks waarschijnlijk
. Ik ben heel benieuwd!
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Klopt twee weg + achter maar die staat heel zacht.MarcoSQ schreef:Tweeweg systeem ? Gokje : Iemand heeft denk ik met goede bedoelingen netjes een 2e orde filtertje willen maken. En zich niet bedacht dat die wel eens flink willen opslingeren in het mid....2-4kHz lekker omhoog, en dat klinkt me een pak naar ! Een vervelender gebied kun je niet bedenken eigenlijk. En je treble-regeling doet daar inderdaad lekker helemaal niks waarschijnlijk. Ik ben heel benieuwd!
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Vanavond dus bij Hans geweest en daar de metingen uit gevoerd.
Als eerste het complete plaatje met de mic op oorhoogte boven de midden console tussen de voorstoelen.
met 2 man in de auto.
De klankregeling neutraal. Je ziet hier de rode lijn waarbij de balans en de fader in het midden stonden.
Voor, achter, links en rechts even hard dus. Bij de groene lijn was de fader naar voor gezet zo dat de achter speakers maar voor 20% mee deden.
Dit komt overeen met de instelling die ik prettig vind in een auto.
Gedacht hier achter is dat ik niet in het orkest wil zitten maar graag toeschouwer ben.
Hier onder is een meting gedaan van de speakers apart.
Eerst zijn de voor speakers aan de beurt. Ook hier weer het grillige frequentie verloop wat tussen het laag en hoog met 10dB!!! oploopt.
daarnaast zijn de bulten en dalen wel erg groot te noemen.
Rood rechts voor en geel Links voor.
Hieronder de meting van de achterspeakers. Hier ook weer een grillig verloop van de frequentie zichtbaar.
Voor mij is het wel duidelijk dat het niet goed zit en er echt een fout in het ontwerp van het speaker systeem is gemaakt.
In het algemeen valt mij de dip op 400Hz op en de bult op 900Hz die vervolgens weer duikt op de 1.6KHz.
Verder ben ik erg benieuwd naar wat jullie van de metingen vinden.
Daar ik geen kaas heb gegeten van speakers bouwen zou ik niet weten hoe dit goed of op zijn minst acceptabel te krijgen.
Is dit met het filter op te lossen of moet het meer in de gebruikte speakerunits gezocht worden.
Groetjes George
Als eerste het complete plaatje met de mic op oorhoogte boven de midden console tussen de voorstoelen.
met 2 man in de auto.
De klankregeling neutraal. Je ziet hier de rode lijn waarbij de balans en de fader in het midden stonden.
Voor, achter, links en rechts even hard dus. Bij de groene lijn was de fader naar voor gezet zo dat de achter speakers maar voor 20% mee deden.
Dit komt overeen met de instelling die ik prettig vind in een auto.
Gedacht hier achter is dat ik niet in het orkest wil zitten maar graag toeschouwer ben.
Hier onder is een meting gedaan van de speakers apart.
Eerst zijn de voor speakers aan de beurt. Ook hier weer het grillige frequentie verloop wat tussen het laag en hoog met 10dB!!! oploopt.
daarnaast zijn de bulten en dalen wel erg groot te noemen.
Rood rechts voor en geel Links voor.
Hieronder de meting van de achterspeakers. Hier ook weer een grillig verloop van de frequentie zichtbaar.
Voor mij is het wel duidelijk dat het niet goed zit en er echt een fout in het ontwerp van het speaker systeem is gemaakt.
In het algemeen valt mij de dip op 400Hz op en de bult op 900Hz die vervolgens weer duikt op de 1.6KHz.
Verder ben ik erg benieuwd naar wat jullie van de metingen vinden.
Daar ik geen kaas heb gegeten van speakers bouwen zou ik niet weten hoe dit goed of op zijn minst acceptabel te krijgen.
Is dit met het filter op te lossen of moet het meer in de gebruikte speakerunits gezocht worden.
Groetjes George
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Ik ben bang dat er op afstand weinig over te zeggen is; ikzelf durf het in ieder geval niet aan.
Probleem is dat je eigenlijk niet weet, wát je precies gemeten hebt. Een enorm groot deel is reflecties, ruimte-invloeden, waar je eigenlijk niks tegen kunt doen. De problemen die je ziet, daar kun je geen oorzaak van duiden met deze metingen, en dus ook geen oplossing. Sterker, het is zelfs nog lastig om de problemen zélf aan te wijzen.
Dat grillige verloop is overigens wel normaal, 10dB variatie ontkom je niet echt aan. Verschuif je microfoon een paar cm, en het plaatje is weer helemaal anders
.
Bij jou is het (ook) meer een oplopende trend, en dat zal zeker naar zijn. Dit is eigenlijk het enige wat ik zeker kan zeggen.
Met name aan de voorkant is er idd wel erg veel hoog, ja. Mijn eerdere vermoeden klopt waarschijnlijk niet.
Dit LIJKT meer op een soort ongefilterde midwoef of breedbander + tweeter.
Tuurlijk moet het aan te passen zijn met een filter. Er hoeft helemaal niks mis te zijn met de speakers zelf.
Dat zal alleen niet de makkelijkste weg zijn...
Als ik een gok moest doen : ik denk dat je probleem rond 1kHz zit, een hoge brede bult die op de alle metingen 'voor' zichtbaar is. Die kan heel erg 'au!' klinken, zeker stemmen gaan 'tetteren', en de meeste treble-regelingen doet daar ook niks. Wat hogerop zit...ik heb niet het gevoel dat dat extreem storend zou moeten zijn, hoewel idd wel wat luid.
Je zou eens een apparaat op je line-in kunnen aansluiten (ipod, laptop, mp3speler) waar een simpele EQ in zit. Trek 1kHz idioot ver naar beneden. Klinkt het nog steeds naar ?
Probleem is dat je eigenlijk niet weet, wát je precies gemeten hebt. Een enorm groot deel is reflecties, ruimte-invloeden, waar je eigenlijk niks tegen kunt doen. De problemen die je ziet, daar kun je geen oorzaak van duiden met deze metingen, en dus ook geen oplossing. Sterker, het is zelfs nog lastig om de problemen zélf aan te wijzen.
Dat grillige verloop is overigens wel normaal, 10dB variatie ontkom je niet echt aan. Verschuif je microfoon een paar cm, en het plaatje is weer helemaal anders
Bij jou is het (ook) meer een oplopende trend, en dat zal zeker naar zijn. Dit is eigenlijk het enige wat ik zeker kan zeggen.
Met name aan de voorkant is er idd wel erg veel hoog, ja. Mijn eerdere vermoeden klopt waarschijnlijk niet.
Dit LIJKT meer op een soort ongefilterde midwoef of breedbander + tweeter.
Tuurlijk moet het aan te passen zijn met een filter. Er hoeft helemaal niks mis te zijn met de speakers zelf.
Dat zal alleen niet de makkelijkste weg zijn...
Als ik een gok moest doen : ik denk dat je probleem rond 1kHz zit, een hoge brede bult die op de alle metingen 'voor' zichtbaar is. Die kan heel erg 'au!' klinken, zeker stemmen gaan 'tetteren', en de meeste treble-regelingen doet daar ook niks. Wat hogerop zit...ik heb niet het gevoel dat dat extreem storend zou moeten zijn, hoewel idd wel wat luid.
Je zou eens een apparaat op je line-in kunnen aansluiten (ipod, laptop, mp3speler) waar een simpele EQ in zit. Trek 1kHz idioot ver naar beneden. Klinkt het nog steeds naar ?
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Meten frequentie karakterestiek Skoda Octavia
Ik heb veel gemeten in auto's en dit ziet er niet goed uit inderdaad, en dat had je ook al gehoord. Weet niet helemaal zeker welk audiosysteem je hebt?
Het oplopen van het hoog zou je eenvoudig kunnen verhelpen door de tweeter wat meer te dempen, deze zijn meestal gefilterd met een enkel elcootje 6dB/oct rond 6 kHz.
Het mid is veel lastiger, veel auto's hebben veel problemen tussen 150 - 500Hz en afhankelijk van de inbouwplaats ook hoger. Dempen van de deuren doet ook veel, het holle en neuzelige mid knapt er meestal wel van op.
Hieronder een doelcurve (rood), maar is ook erg smaakafhanklijk:
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x60 ... 3/rywo.jpg
Dus als je verbetering wilt zal je toch wat moeten klussen...tja zba.
Het oplopen van het hoog zou je eenvoudig kunnen verhelpen door de tweeter wat meer te dempen, deze zijn meestal gefilterd met een enkel elcootje 6dB/oct rond 6 kHz.
Het mid is veel lastiger, veel auto's hebben veel problemen tussen 150 - 500Hz en afhankelijk van de inbouwplaats ook hoger. Dempen van de deuren doet ook veel, het holle en neuzelige mid knapt er meestal wel van op.
Hieronder een doelcurve (rood), maar is ook erg smaakafhanklijk:
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x60 ... 3/rywo.jpg
Dus als je verbetering wilt zal je toch wat moeten klussen...tja zba.
Laatst gewijzigd door Bertje op za 01 mar 2014, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
