RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

Ik ben er niet zo'n voorstander van om het vast te plakken, om het maar zachtjes uit te drukken...

Stukje uitfrezen (van de achterplaat) zou ook nog kunnen. het chassideel ga ik niet aan rotzooien, grote kans dat er zo'n lip afbreekt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door Ah!buis »

Kun je die weerhaken niet wat inkorten (breekmes of zo) zodat ze wel achter de plaat uitkomen ?
Als ze dan niet genoeg wijken er "iets" tussen schuiven :o
Anne
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door scanspeakman »

Of een schroefversie van de netentree nemen? Zo heb ik het in ieder geval gedaan.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door hannesie »

Ik heb die ook gebruikt op de 2 mm achterzijde van mijn Hypex blokjes.

Ik heb dus de pootjes wat korter gemaakt.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... =59883&t=1
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door Barry2001 »

Met Bison combi power is het geen 'plakken' , maar rotsvast verlijmen. Wel eens gewerkt met dat spul?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door Henkjan »

plakt dat ook nylon dan?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door Barry2001 »

Ja. Lijmen wiil je niet, maar als het toch moet, wereldspul. Mengen, binnen 15 minuten verwerken, drogen, klaar. Geen aandelen.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door koifarm »

Je kunt ook aan de achterkant van de plaat waar de nokjes achter vallen de plaat dunner maken. Maar ik slijp altijd 1,5mm van de nokjes af en zet ze dan iets verder naar buiten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

Wel, met behulp van een X-Acto mesje met verschillende blaadjes, een schuifmaat, en een heleboel geduld is het toch gelukt. ik heb de nokjes 1.5 mm kunnen inkorten zonder er een af te breken. connector zit nu goed vast in het gat maar kan er ook weer zo uitgehaald worden.

Morgen verse foto's van de vorderingen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

Fototjes van de nu passende net-entree.
IMG_0572.JPG
IMG_0573.JPG
Beetje met koperplaat aan het knutselen geweest...
IMG_0569.JPG
IMG_0570.JPG
Zo te zien is er ruimte genoeg.
IMG_0567.JPG
IMG_0568.JPG
Ik wacht nog even met het boren van montagegaten in de bodemplaat tot de voetjes binnen zijn.
Met die dingen erbij is het makkelijker om de exacte plaatsen voor de PCB's te bepalen.
Ik verwacht ze binnen 1 a 2 weken in huis te hebben.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Zo te zien is er ruimte genoeg.
Ziet er weer groots uit :goeie: .
En ja,in de doos wel,maar er omheen zo te zien ,veeleer chronisch ruimtetekort :lol:
Anne
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door hannesie »

Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
Zo te zien is er ruimte genoeg.
Ziet er weer groots uit :goeie: .
En ja,in de doos wel,maar er omheen zo te zien ,veeleer chronisch ruimtetekort :lol:
Anne
Dat komt mij toch wel bekend voor. :lol:
Gebruikersavatar
de_smit
Berichten: 196
Lid geworden op: do 09 jul 2009, 21:26
Locatie: Brabant

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door de_smit »

Ziet er netjes uit Ray!
Ik heb natuurlijk wel ff stiekum gevolgd hoe het kastje gevuld wordt. Zeer netjes.
Succes met de afbouw.
Gr. Frank
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

Vandaag zijn de voetjes binnengekomen, en de laatste benodigde Dale weerstanden.
De voetjes zijn qua diameter iets kleiner dan ik verwacht had.
Maar dat is geen ramp, dan kunnen ze iets meer naar de buitenhoeken geplaatst worden, zodat er genoeg plaatsings vrijheid is voor de overige printen.

Morgenavond gaan de voetjes erop eronder. ik moet trouwens ook nog een metalen draaiknop bestellen... :idea: :!:
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door avdboom »

Ik heb er volgens mij 1 extra besteld voor mijn RelaiXed, misschien dat die jou ook zou passen...? Als je wilt kijk ik morgen wel even en Pb ik een foto met maten?

Ik bewonder je werk overigens!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

Ja, heel graag. :D ben benieuwd.
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door avdboom »

Ik had er inderdaad 2 O:) .

Buiten diameter 30mm, hoogte 25mm en as bevestiging voor 6mm as met kleine inbus vast te zetten (zie foto).

Ik stuur je even een PB met wederdienstvoorstel net als Patrick, voor als je hem wilt hebben O:)
Bijlagen
2014-02-19 11.48.24.jpg
2014-02-19 11.48.35.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

Tsja, vat het vooral niet verkeerd op, maar ik vind het niet zo'n mooie knop... :cry:

Ik heb besloten om deze te nemen :

http://www.8audio-mall.com/servlet/the- ... ver/Detail
26silver1.jpg
26silver1.jpg (12.86 KiB) 583 keer bekeken
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door avdboom »

En deze moet ik weer niet aan denken :lol:, geen probleem :). Was ook vergeten dat jij een blank alu front hebt...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

IMG_0587.JPG
IMG_0588.JPG
IMG_0589.JPG
IMG_0590.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

IMG_0596.JPG
IMG_0600.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

En toen waren we zo'n 13 jaar (!) verder, en had ik nog steeds behoefte aan een behoorlijke voorversterker, en besloot ik om helemaal overnieuw te beginnen. :mrgreen:
Dus alle deelschema's op een hoop geveegd, en flink aan het lay-outen geslagen.
Gelukkig is er uitgebreide documentatie beschikbaar en ook een aantal goede foto's en scans van de originele PCB's waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt.

Ik ben uiteindelijk op 4 printen uitgekomen, de voeding die ik al eerder had nagemaakt, het mainboard met alle relais erop, het frontpaneel met display en microcontroller, en een netspannings relaisprint om de audio-trafo in te schakelen.
Voor de layout van het mainboard heb ik zoveel mogelijk het origineel gevolgd, met dien verstande dat ik geen melf weerstanden heb gebruikt maar de Dale RN55 die ik al eerder toegepast had op de voorgaande foto's. sterker nog, ik heb vrijwel alle onderdelen gedemonteerd en opnieuw gebruikt.

Da's geen ramp, want tijdens het ontwikkelen kwam ik erachter dat ik enkele fouten destijds had gemaakt waardoor het geheel toch niet (goed) zou werken.
Ook bleken enkele relais van het latching type te zijn waarin ik in deze opzet niets mee kan, dus daar moesten een setje nieuwe voor komen.
Dan de plaatjes van de schema's en de lay-outs :
(01) Schema Mainboard.png
(02) Layout Mainboard.png
(03) Front Schema.png
(04) Front Layout.png
Voor wie een hoop verbindingen mist in de schema's, er is een truukje in Eagle waarmee je verbindingen onzichtbaar aan elkaar kunt knopen. zo ziet het schema er veel overzichtelijker en opgeruimder uit.

Ook heb ik zoveel mogelijk service info op het mainboard PCB geplaatst zoals welke jumper wat doet en ook de aansluitvolgordes van de pinnen.
Ik heb er ook voor gekozen om de XLR delen niet op de PCB te plaatsen zodat het mainboard wat kompacter en goedkoper werd.
En zo zien ze er in het echt uit :
(05) PCB's.jpg
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door cool »

:rock: Goed bezig weer...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

En na een aantal avondjes noeste soldeerarbeid was het tijd om de zaak eens onder spanning te gaan zetten om te kijken of het werkt.
(06) Testen.jpg
En ja, dat doet het. :D :D :rock:

Ingangsselectie werkt goed, up en down met de rotary encoder gaat ook goed.
En ik heb ook wat testen gedaan met een sinus uit de signaal generator en de scoop, en dat ziet er ook allemaal netjes uit. :yeah:
Ondertussen is er een versie 2 van het frontpaneel printje onderweg uit China onderweg. ik hoop en verwacht dat deze er voor de paasdagen is.
Als die binnen is en opgebouwd, kan ik me daarna gaan bezig houden met de aluminium frontplaat waarin het nodige geboord en dergelijke moet gaan worden.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door democles »

Mooi werk :goedzo:
Plaats reactie