TA2024 'versieren'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

TA2024 'versieren'

Bericht door grimoire »

ik had er nog een liggen en wilde er wat moois van maken, een leuk, low budget en laagdrempelig projectje voor tussendoor!


op ebay vond ik een aluminium kastje waar de module precies in past, zoek op '1590B'. module en kastje zijn samen zon 10 euro. ik ga het kastje in de breedte inzetten om ruimte te hebben voor aansluitingen achterop. E een volume knop voorop

houten zijkantjes er aan :mrgreen:

Verder een ledje ter indicatie aan/uit.
Nog even uitvogelen hoe ik dat op 12v kan aansluiten?

Zijn er trouwens mmodificaties die de moeite waard zijn, zoals 2 weerstanden vervangen om met lagere input van mobiele apparaten luider te kunnen?
Bijlagen
20140218_192137.jpg
Marijnsp
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 14:21

Re: TA2024 'versieren'

Bericht door Marijnsp »

De mod met de weerstanden heb ik qua geluidskwaliteit niet veel goede ervaringen.

Met je idee van je ledje als aan/uit kan je ook een schakelaar nemen met led ring op 12 volt.

als je zoekt op '12 volt led button' zal je vast wel iets vinden.

of wil je perse een los ledje?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: TA2024 'versieren'

Bericht door TubeHead »

Meen ook ooit ergens gelezen te hebben dat iemand de condensatoren ( rooie rotjes ) en de spoelen had vervangen en dat het beter geluid gaf. Heb daar m'n twijfels bij.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: TA2024 'versieren'

Bericht door grimoire »

Eigenlijk ben ik gewoon tevreden over het geluid van de versterker!

Een knop met led er in (die mooie ronde bedoel je dek ik) zou kunnen, maar ik denk dat een schakelaar in het snoer voor de voeding beter is, want anders blijft de voeding altijd aan/stroon trekken?

As dat zo is, dan wordt het dus een los ledje in serie met 470 ohm weerstand begrijp ik
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: TA2024 'versieren'

Bericht door Chris_T »

Zo te zien heeft dit versterkertje helemaal geen bufferelco's in de voedingslijn?
Een kleine elcobank kan dan wonderen doen ;)
Het zal i.i.g. een grote verbetering voor de laagweergave zijn -> meer dynamisch klinken, meer diepte aan het geluidsbeeld geven.
Mogelijk ook de vervorming lager houden bij hogere belasting.

Neem als uitgangspunt maar 2200uF per A.
Voor dit versterkertje is dan 4700uF al voldoende, misschien wat meer als het door een accu gevoed wordt.

Je zou verder eventueel de versterkingsfactor aan kunnen passen (feedback weerstand vervangen) mocht de bron een te zwak signaal geven.
En misschien de ingang koppelcondensators vervangen voor nette MKP's, of zijn de 'rode rotjes' de koppelcondensators?
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: TA2024 'versieren'

Bericht door grimoire »

Die rode rotjes zijn 1 uF MKP 3%
Dus dat is wel ok vermoed ik

Volgens mij staan in het midden 2 power supply caps van 470uF, dus die zouden evt vervangen kunnen worden (mits het past inn het kastje!)
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: TA2024 'versieren'

Bericht door Chris_T »

Ah ok, dat zullen dan de koppelcondensators wel zijn.
Als de ingangsimpedantie van de versterker laag is, valt hier nog wel wat winst (=meer bass) te behalen door de waarde ervan te vergroten.
Dat kan simpelweg door extra mkp's er overheen te solderen.

De 470uFjes zijn hoogstwaarschijnlijk de close-up condensators voor directe stroomvoorziening van de chip.
Een extra buffer in de voedingslijn is dan nog steeds raadzaam (met name bij accu's/batterijen en simpele adapters als voedingsbron).
Maar bij een geschakelde voeding juist weer niet.

Ik heb zelf een aantal tripath versterkertjes in bezit (TA2021B/TA2020/TK2050) en voed ze allemaal via accu's + elcobank.
Voeden via geschakelde voedingen heb ik daarbij ook geprobeerd, maar dat was een en al drama.
Het geluidsbeeld werd er zo plat als een pannekoek van, geen diepte, geen transparantie, geen bass.
Overigens is dat typisch mijn ervaring met geregelde voedingen in het algemeen.
Het hoeft dus niet te betekenen dat het ligt aan het feit dat de voeding geschakeld is.

Kortom, voor de beste geluidskwaliteit vermijd het gebruik van een geregelde schakelende/lineaire voeding.

Het bovengenoemde is natuurlijk niet echt een mod, maar ik neem dat jouw doel is om het meeste uit dit kleine versterkerboardje te halen ;).
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: TA2024 'versieren'

Bericht door grimoire »

De voeding die ik heb ziet er uit als een laptopvoeding en die ga ik gebruiken.
Zeker goede tips, maar het kastje is al heel krap,hetwordt al puzzelen hoe ik een potmeter en aansluitingen moet gaan plaatsen, dus betwijfel of het zou passen...

Ik ga denk ik nog wel vaker wat met een ta-ampje doen, danhoud ik je tips zeker in gedachten !!
Marijnsp
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 14:21

Re: TA2024 'versieren'

Bericht door Marijnsp »

Zelf gebruik ik op het moment een ta2024 als versterker voor mijn cyburg needles.
Ik heb een elco van 4700uF in parralel op de voeding gezet.
Ik gebruik een 12 volt 2A switching powersupply.
als je een switching powersupply gebruikt en je schakelt de lijn gebruikt het minder stroom als dat ie aan staat (dit omdat hij dan omlaag 'switcht') Als je een gewone adapter gebruikt zal hij ongeveer even veel stroom gebruiken. (in theorie)

Zelf schakel ik met zo een schakelaar met led. en trek als hij uit staat gewoon de powersupply uit de wandcontactdoos. Een potmeter gebruik ik niet. Ik regel het volume met de bron.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: TA2024 'versieren'

Bericht door grimoire »

Heb nog gekeken naar van die ronde led schakelaars, zijn wel mooi, en niet duur op ebay.
ga ik zeker nog eens wat mee doen (volgende keer toch een iets groter doosje = meer speelruimte!)

Maar zelfs dat past al niet in het kastje evenals een potmeter.
Dus alleen aansluitingen aan de achterkant , en die heb ik al.
En een blauw 3mm ledje midden op de voorkant als aan/uit indicatie

Schakelaar komt dan in het netsnoer voor de adapter (wel zo handig als je stopcontact op een moeilijke plek zit)
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: TA2024 'versieren'

Bericht door grimoire »

ta2024 vuurwerk, blijkbaar iets van kortsluiting in draadjes van de voeding volgens mij :s

verder lekker aan het knutselen geweest. onder de houtjes zitten pootjes waardoor het geheel lijkt te zweven. en of die houten zijkantjes nou zon goed idee was....
Gaatje in de voorkant komt een blauw ledje in
Bijlagen
20140223_180710.jpg
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: TA2024 'versieren'

Bericht door grimoire »

back in black... stukken beter
nu wachten op de blauwe led en vooral nieuwe ta2024
Bijlagen
20140224_191619.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: TA2024 'versieren'

Bericht door Ah!buis »

Je zou er zo een hap van willen nemen :lol:
Anne
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: TA2024 'versieren'

Bericht door grimoire »

'The Tripath Burger' :rofl:
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: TA2024 'versieren'

Bericht door rjmulder »

Er is al een geroosterd :rofl:
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: TA2024 'versieren'

Bericht door grimoire »

Flame grilled klinkt helaas wel minder lekker :mrgreen:
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: TA2024 'versieren'

Bericht door grimoire »

Die houtjes zijn uiteraard een knipoog naar de versterkers van vroeger :)

Mooi kabeltje erbij en kortsluitingen van aansluitingen die tegen alu kastje kwamen gefixed.

Dat blauwe ledje is alleen verdomde fel, is er een mogelijkheid dat te dimmen?
Bijlagen
20140321_164931.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TA2024 'versieren'

Bericht door Barry2001 »

Dat ledje kun je gewoon dimmen door de serieweerstand wat groter te maken, even proberen wat er goed uit ziet. Led's, ook blauw, onderling kunnen enorm verschillen in helderheid bij dezelfde stroom.
Plaats reactie