En dat is naar mijn mening dus erg belangrijk bij HT. Dat de drie frontspeakers één breed klankbeeld neerzetten, zonder overgangen in klankkleur.Henkjan schreef:dat zou wel het mooiste zijn qua homogeen geluid
HT Low budget lV
Moderator: Beheerdersteam
Hey (gamma)-collega! Bij welke gamma werk jij?
Ik vroeg me af of dat 4mm mdf wat je gebruikt hebt, het gewone mdf is, want ik vondt deze namelijk nog best wel stug om te buigen. Ik heb ook gekeken naar 3mm hobby tripex, wat veel makkelijker te buigen is.. Ik wil namelijk ook zo'n ronde zijkant maken.
Overigens zien de speakers er erg strak uit!
mvg, Ruben.
Ik vroeg me af of dat 4mm mdf wat je gebruikt hebt, het gewone mdf is, want ik vondt deze namelijk nog best wel stug om te buigen. Ik heb ook gekeken naar 3mm hobby tripex, wat veel makkelijker te buigen is.. Ik wil namelijk ook zo'n ronde zijkant maken.
Overigens zien de speakers er erg strak uit!
mvg, Ruben.
@Arno en Henkjan,
Bedankt voor het meedenken. Het gebruiken van dezelfde speaker als center had ik niet eens aan gedacht. Ik vind het echt een goed idee. Het past mooi bij de rest en in de budgetsfeer. Ik heb even gemeten en met hetzelfde kastvolume zou de speaker net in het tv meubel passen (voor de WAF
).
@Ruben
Hey medecollega, ik werk de weekenden bij de Gamma in Helden / Panningen (Limburg) achter de infobalie. Jij waarschijnlijk in Almere aan de naam te zien? Ik heb standaard MDF gebruikt en dat is inderdaad best buigstijf. Ik heb de onderlinge lagen dan met enkele lijmklemmen op elkaar gedrukt en na elke 2 lagen ze weer vastgeschroefd. Nu zit het muurvast. Buigtriplex is buigzaam maar MDF is weer glad, dus eenvoudiger met afwerken.
Zoiets zou het dan worden:
Bedankt voor het meedenken. Het gebruiken van dezelfde speaker als center had ik niet eens aan gedacht. Ik vind het echt een goed idee. Het past mooi bij de rest en in de budgetsfeer. Ik heb even gemeten en met hetzelfde kastvolume zou de speaker net in het tv meubel passen (voor de WAF
@Ruben
Hey medecollega, ik werk de weekenden bij de Gamma in Helden / Panningen (Limburg) achter de infobalie. Jij waarschijnlijk in Almere aan de naam te zien? Ik heb standaard MDF gebruikt en dat is inderdaad best buigstijf. Ik heb de onderlinge lagen dan met enkele lijmklemmen op elkaar gedrukt en na elke 2 lagen ze weer vastgeschroefd. Nu zit het muurvast. Buigtriplex is buigzaam maar MDF is weer glad, dus eenvoudiger met afwerken.
Zoiets zou het dan worden:
- Bijlagen
-
- render2.jpg (13.01 KiB) 2954 keer bekeken
-
- render.jpg (10.45 KiB) 2953 keer bekeken
Hey Pietje
Aangezien je een 8 ohmige center wilt, zou je deze kunnen bouwen:
viewtopic.php?t=7154
bevalt mij erg goed, en je zou dan een 2.5 weg systeem ervan kunnen maken in 8 ohm. Dan gebruik je een van de woofertjes als mid en de ander als woofer. Tweeter kan je uiteraard nog aanpassen, alleen deze tweeter straalt wat gerichter af zegmaar dus da's wel prettig voor een center.
Intern kan je de ruimte voor de mid kleiner maken zodat de woofer wat dieper gaat. Ik had ooit het bijgevoegde plan.
Wellicht kan iemand jou wel helpen met het filter.
Succes ermee, benieuwd naar wat het gaat worden.
Olav
Aangezien je een 8 ohmige center wilt, zou je deze kunnen bouwen:
viewtopic.php?t=7154
bevalt mij erg goed, en je zou dan een 2.5 weg systeem ervan kunnen maken in 8 ohm. Dan gebruik je een van de woofertjes als mid en de ander als woofer. Tweeter kan je uiteraard nog aanpassen, alleen deze tweeter straalt wat gerichter af zegmaar dus da's wel prettig voor een center.
Intern kan je de ruimte voor de mid kleiner maken zodat de woofer wat dieper gaat. Ik had ooit het bijgevoegde plan.
Wellicht kan iemand jou wel helpen met het filter.
Succes ermee, benieuwd naar wat het gaat worden.
Olav
@ Arno
Ik heb nog geen setje rear speakers. Ik heb wel een setje needles gebouwd, maar die zijn 4 ohm. Die wilde ik in eerste instantie als rears gebruiken Momenteel spelen ze als 2.1 setje op de ingebouwde versterker van de subwoofer van een Abit SP-50. http://images.anandtech.com/reviews/sou ... r/sp50.gif Met de crossover van de sub op ongeveer 150 hz klinkt dit vrij goed. Is leuk voor bij de tv op de slaapkamer.
@Olaffel
Opzich ben ik erg gecharmeerd van een 2.5 weg speaker. Daar ging mijn voorkeur in eerste instantie naar uit. Ik onderzoek gedaan naar 2.5 weg filters al voor het idee van de full-ranger. Zover ik heb kunnen vinden zet je de woofers parallel dus daalt je impedantie ongeveer met de helft. De woofers zijn nominaal 8 ohm, dus parallel 4 ohm. Correct me if i'm wrong, zoveel kaas heb ik niet gegeten van filters. Bijna alle 2.5 weg ontwerpen die ik heb gevonden, zijn ook nominaal 4 ohm.
Daarom heb ik afgelopen zaterdag maar even snel het hout op maat gezaagd voor een low-budget center speaker.
Ik heb de baffle even breed gehouden en de afstanden van de woofer en de tweeter tot de "zijkant" (normaal de bovenkant). De reflexbuis zit tussen de woofer en de andere zijde in het midden. Kan dit zomaar of moet ik het filter hier nog (veel) voor aanpassen? Zo ja moet ik op zoek na een meetmicrofoon denk ik.
Omdat ik bij het eerste project zo langzaam vorderde, hier alvast wat foto's van de center.
Ik heb nog geen setje rear speakers. Ik heb wel een setje needles gebouwd, maar die zijn 4 ohm. Die wilde ik in eerste instantie als rears gebruiken Momenteel spelen ze als 2.1 setje op de ingebouwde versterker van de subwoofer van een Abit SP-50. http://images.anandtech.com/reviews/sou ... r/sp50.gif Met de crossover van de sub op ongeveer 150 hz klinkt dit vrij goed. Is leuk voor bij de tv op de slaapkamer.
@Olaffel
Opzich ben ik erg gecharmeerd van een 2.5 weg speaker. Daar ging mijn voorkeur in eerste instantie naar uit. Ik onderzoek gedaan naar 2.5 weg filters al voor het idee van de full-ranger. Zover ik heb kunnen vinden zet je de woofers parallel dus daalt je impedantie ongeveer met de helft. De woofers zijn nominaal 8 ohm, dus parallel 4 ohm. Correct me if i'm wrong, zoveel kaas heb ik niet gegeten van filters. Bijna alle 2.5 weg ontwerpen die ik heb gevonden, zijn ook nominaal 4 ohm.
Daarom heb ik afgelopen zaterdag maar even snel het hout op maat gezaagd voor een low-budget center speaker.
Ik heb de baffle even breed gehouden en de afstanden van de woofer en de tweeter tot de "zijkant" (normaal de bovenkant). De reflexbuis zit tussen de woofer en de andere zijde in het midden. Kan dit zomaar of moet ik het filter hier nog (veel) voor aanpassen? Zo ja moet ik op zoek na een meetmicrofoon denk ik.
Omdat ik bij het eerste project zo langzaam vorderde, hier alvast wat foto's van de center.
Helaas is het er nog niet van gekomen. Mijn vriendin heeft een appartement sinds kort en daar moet het een en ander aan gebeuren, dus speakers schieten erbij in.
Ik heb wel nog een vraag. Mijn speakers staan nu op mijn slaapkamer en ze komen over 2 weken in het appartement te staan. Ik krijg nu de bas niet goed. Als ik voor mijn speakers sta (1m) heb ik bijna geen bas. Ik heb al geprobeerd polariteit om te draaien, ik heb het filter los gehad voor eventuele fouten, maar ik heb niets kunnen detecteren. Als ik op mijn bed zit met mijn hoofd ongeveer tegen de muur (+- 2,5 m) dan heb ik wel volop bas. Als ik naast mijn speakers sta, dan heb ik ook goede bas. Ik vind het erg raar. Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen? Of zou het over zijn als ze dadelijk in de nieuwe kamer staat (6,5 x 5,5 meter). Iemand enig idee hoe dit komt? Of heeft het ermee te maken dat de reflexpijp aan de voorzijde.
Naja, de subwoofer ben ik ondertussen wel uit. Het wordt (n.a.w.) een Visaton TIW 200XS. Loopt ongeveer tot 30 Hz door bij een maximaal vermogen van 104 dB. Dit lijkt me voldoende voor films of niet?
Ik heb wel nog een vraag. Mijn speakers staan nu op mijn slaapkamer en ze komen over 2 weken in het appartement te staan. Ik krijg nu de bas niet goed. Als ik voor mijn speakers sta (1m) heb ik bijna geen bas. Ik heb al geprobeerd polariteit om te draaien, ik heb het filter los gehad voor eventuele fouten, maar ik heb niets kunnen detecteren. Als ik op mijn bed zit met mijn hoofd ongeveer tegen de muur (+- 2,5 m) dan heb ik wel volop bas. Als ik naast mijn speakers sta, dan heb ik ook goede bas. Ik vind het erg raar. Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen? Of zou het over zijn als ze dadelijk in de nieuwe kamer staat (6,5 x 5,5 meter). Iemand enig idee hoe dit komt? Of heeft het ermee te maken dat de reflexpijp aan de voorzijde.
Naja, de subwoofer ben ik ondertussen wel uit. Het wordt (n.a.w.) een Visaton TIW 200XS. Loopt ongeveer tot 30 Hz door bij een maximaal vermogen van 104 dB. Dit lijkt me voldoende voor films of niet?
Gelukkig zijn mijn basproblemen voorbij! De speakers staan nu in het appartement (5x6 m) en dat is echt stukken beter dan op mijn slaapkamer. De bas is veel duidelijker aanwezig. Weer een hele opluchting. Voor de rest staan mijn bouwplannen een beetje stil, maar dat komt wel weer in de zomervakantie.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Amen! Hij's fijn!dat een hele nette woofer
Maar, de constructie bepaald de uiteindelijke klank behoorlijk. Heb hier 2 subs met de TIW200XS, een 70 liter TL en een 39 liter (visaton) BR ontwerp. Die laatste kan ik niet blij van worden als je hem naast een TL versie gehoord hebt. Voor films is dit niet echt een probleem maar mooie basloopjes en een droge kick perfect kunnen volgen gaat alleen met de TL versie.
Een Reckhorn A401 (250 Watt - 8 Ohm) schiet in de softclipping voordat de woofer maximaal (lineair) uitslaat. De boel blijft hier mooi heel, en das prettig wanneer je met een 8"je werkt.
Succes!
@wouter. Een TL ontwerp spreekt me ook erg aan. Het probleem daarvan is dat ik daar geen programma's voor heb om het te berekenen. AJhorn is niet bepaald gratis, de MJ King mathcadsheets zijn ook van internet gehaald en met de excelsheet van het forum weet ik niet tot hoe laag ik kom. Hoe berekenen jullie een TL?
-
wouter
- Ook commercieel actief
Dat doe ik met Ajhorn.
Akabak is geloof ik wel gratis te downloaden.
Wanneer jij weet hoeveel liters je die sub max wil hebben kijk ik wel of TL gaat lukken, ik ontwerp ze met alle plezier voor je.
Mijn ervaring is dat 70 liter haast minimaal is, veel kleiner is inleveren op diepgang en een vlak verloop. Belastbaarheid hoog bij muziek weergave, bij HT zal een subsonic wel fijn zijn (laagaffiltering onder bijv. 25 Hz)
Heb je liters/buitenafmetingen in je hoofd?
Akabak is geloof ik wel gratis te downloaden.
Wanneer jij weet hoeveel liters je die sub max wil hebben kijk ik wel of TL gaat lukken, ik ontwerp ze met alle plezier voor je.
Mijn ervaring is dat 70 liter haast minimaal is, veel kleiner is inleveren op diepgang en een vlak verloop. Belastbaarheid hoog bij muziek weergave, bij HT zal een subsonic wel fijn zijn (laagaffiltering onder bijv. 25 Hz)
Heb je liters/buitenafmetingen in je hoofd?
Hey Wouter, daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen. Voor de exacte maten zal ik even moeten kijken, we gaan namelijk volgende week een bank kopen en daar moet de subwoofer dan achter of naast komen te staan. Maar de kamer is vrij groot dus ik krijg denk ik heel wat liters weg. In ieder geval alvast bedankt voor je aanbod!
En de volgende stap is weer genomen. Ik heb een subwoofer gekocht. Niet de visaton die ik eerst in gedachte had, maar een Peerless XLS 10 inch + passive radiator. Over het ontwerp ben ik nog niet uit, er staan genoeg ontwerpen op internet en het simuleren van een subwoofer is ook niet zo moeilijk. Ik heb echter een ontwerp gevonden waar ik wel vertrouwen in heb. Dit artikel heeft S. Sassen ooit geschreven voor hardware analysis.
http://www.hardwareanalysis.com/content ... subwoofer/
Ik denk dat dit wel een goede keuze is om na te bouwen of niet?
Ik heb ook nog advies nodig voor een subwoofer versterker. Wat is het verstandigste? Noname van de Conrad, een reckhorn of een hypex? Voldoet de Noname van de conrad of is het toch fijn om de extra instelmogelijkheden (basboost, fase, subsonic etc) van de hypex / reckhorn te hebben?
http://www.hardwareanalysis.com/content ... subwoofer/
Ik denk dat dit wel een goede keuze is om na te bouwen of niet?
Ik heb ook nog advies nodig voor een subwoofer versterker. Wat is het verstandigste? Noname van de Conrad, een reckhorn of een hypex? Voldoet de Noname van de conrad of is het toch fijn om de extra instelmogelijkheden (basboost, fase, subsonic etc) van de hypex / reckhorn te hebben?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
a nice pair...
wat korte punten over de amps:
- Conrad zul je de bassboost uit moeten solderen
- idem bij de Hypex DS1.2, bij de zwaardere Hypexen instelbaar
- bij de Reckhorn is alles instelbaar zo ongeveer
- en nog een trapje hoger qua instelbaarheid (bruikbaar als je aan niet al te veel vermogen genoeg hebt EN als je speaker 8ohm is): de DSP Hypex AS2.100 in gebrugde config
wat korte punten over de amps:
- Conrad zul je de bassboost uit moeten solderen
- idem bij de Hypex DS1.2, bij de zwaardere Hypexen instelbaar
- bij de Reckhorn is alles instelbaar zo ongeveer
- en nog een trapje hoger qua instelbaarheid (bruikbaar als je aan niet al te veel vermogen genoeg hebt EN als je speaker 8ohm is): de DSP Hypex AS2.100 in gebrugde config
Ah ik heb al weer een paar jaartjes terrug nog een XA 10 S van Intertechniek in elkaar gezet, dit is feitelijk het zelfde ontwerp met de Hypex H200.
Dit met een 400Gr membraam, zonder toegevoegd gewicht.
Deze gebruik ik nog met veel genoegen in mijn H.t.

Dit met een 400Gr membraam, zonder toegevoegd gewicht.
Deze gebruik ik nog met veel genoegen in mijn H.t.
en nog een trapje hoger qua instelbaarheid (bruikbaar als je aan niet al te veel vermogen genoeg hebt EN als je speaker 8ohm is): de DSP Hypex AS2.100 in gebrugde config
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ja, de 2 versterkers in de AS2.100 bruggen, dan levert t ding 140W aan 8ohm en het je een DSP met 13 biquad filters om de zaak mee te corrigerenMartijn v schreef:en nog een trapje hoger qua instelbaarheid (bruikbaar als je aan niet al te veel vermogen genoeg hebt EN als je speaker 8ohm is): de DSP Hypex AS2.100 in gebrugde config
Heel gaaf Henkjan, die Hypex met usb connectie, maar ik ben bang iets te veel van het goede voor mijn studentenbudget. Ik heb wel een aanbieding van iemand gekregen om een Detonation DT 150 plateamp over te nemen. http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... 150_en.htm
Technical data:
- output: 150 Watt continuous / 300 Watt programme / 4 Ohm
- minimum output impedance: 4 Ohm
- frequency range: 20 Hz - 150 Hz
- variable low pass filter: 50-150 Hz
with 18 dB / octave (Linkwitz-Riley low pass)
- continuously variable phase correction: 0-180 degrees
- variable bass equalisation: +3/+6 dB
for 20, 25, 30, 35, 40, 45 Hz
- or flat frequency response with adjustable lower
cutoff frequency at 18, 20, 23 Hz
Voldoet deze versterker of is hij toch aan de te lichte kant. De peerless is namelijk 8 ohm nominaal.
Datasheet subwoofer:
http://www.bmm-electronics.nl/document. ... 830452.pdf
Technical data:
- output: 150 Watt continuous / 300 Watt programme / 4 Ohm
- minimum output impedance: 4 Ohm
- frequency range: 20 Hz - 150 Hz
- variable low pass filter: 50-150 Hz
with 18 dB / octave (Linkwitz-Riley low pass)
- continuously variable phase correction: 0-180 degrees
- variable bass equalisation: +3/+6 dB
for 20, 25, 30, 35, 40, 45 Hz
- or flat frequency response with adjustable lower
cutoff frequency at 18, 20, 23 Hz
Voldoet deze versterker of is hij toch aan de te lichte kant. De peerless is namelijk 8 ohm nominaal.
Datasheet subwoofer:
http://www.bmm-electronics.nl/document. ... 830452.pdf
-
wouter
- Ook commercieel actief
Met de Reckhorn kun je ook uit de voeten dunkt me, en XTZ heeft ook nog een submodule.
Mijn vragen kwamen meer boven bij "naast of achter de bank" Dat moet dan maar net optimaal zijn met je sub. Het strak EQ-en van een waardeloze plek heeft bij mij nog nooit iets bevredigends opgeleverd.
Hopelijk gaat dat dus goed....
Mijn vragen kwamen meer boven bij "naast of achter de bank" Dat moet dan maar net optimaal zijn met je sub. Het strak EQ-en van een waardeloze plek heeft bij mij nog nooit iets bevredigends opgeleverd.
Hopelijk gaat dat dus goed....
Hoi Wouter, uit het artikel van Sander Sassen over het subwooferontwerp met de peerless xls 10 staat dat de sub het beste in een hoek geplaatst kan worden om zo gebruik te maken van de room gain (beetje schuiven en probere). Bij mij zou hij dan tussen de muur en de bank te komen staan, daar is ongeveer een meter ruimte. Andere opties staan hieronder in het blauw. Mijn huidige zuilen heb ik rood ingetekend. Wat is hier de beste keuze om de sub neer te zetten? En stel ik pak een subwooferversterker van 100 watt RMS 8 ohm, wat is dan het risico? Kan ik de versterker overbelasten of kan ik gewoon niet alles uit de subwoofer halen?
Het heeft even geduurt maar de subwoofer staat in elkaar. Ik ben er erg tevreden mee. Heb even 2 dvd'tjes gekeken en het klinkt heel lekker.
Wellicht maak ik uiteindelijk een andere kast. Deze is erg groot en vooral hoog, het wordt toch wel een storend element in de inrichting (WAF
).
Ik wil de subwoofer fineren. Nu is er hier in de buurt geen houtzaak die fineer verkoopt. Via de website van hout4sale.nl is online fineer te bestellen. Heeft iemand ervaringen met deze zaak (is het betrouwbaar).
Hieronder vast een foto van de onafgewerkte kast. Hij is niet scheef gelijmd, maar de voor en bovenplaat liggen op de foto nog los erop.
Wellicht maak ik uiteindelijk een andere kast. Deze is erg groot en vooral hoog, het wordt toch wel een storend element in de inrichting (WAF
Ik wil de subwoofer fineren. Nu is er hier in de buurt geen houtzaak die fineer verkoopt. Via de website van hout4sale.nl is online fineer te bestellen. Heeft iemand ervaringen met deze zaak (is het betrouwbaar).
Hieronder vast een foto van de onafgewerkte kast. Hij is niet scheef gelijmd, maar de voor en bovenplaat liggen op de foto nog los erop.