Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door wouter »

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=100

Ik moet eens even kijken wat het hobby hifi filter doet, of dat een beetje klinkt. Het leuke van Boxsim is dat je eenvoudig het filter van met de 4 Ohm woofer (hobby hifi) kan omzetten naar een 8 Ohm variant. Ik zet dan de tweeter 2dB zachter en de woofer modelleer je naar dezelfde curve toe als de 4 Ohm versie. Voor het gemak eerst even de 4 Ohm versie 2dB zachter zetten in de simulatie en deze als referentie 'merken'. Dan kun je gewoon 'lijntjes overtrekken'. :wink:

Ik had oorspronkelijk een 1e orde filter gebruikt maar ik vond het hoog niet mooi en het laag had geen autoriteit. Ik wilde even afwachten tot ik met DSP aan de gang zou gaan. Dan kan ik makkelijk curves invoeren en finetunen, daarna omzetten naar een passief filter. Helaas heb ik er nog niet de gelegenheid voor gehad ermee te stoeien. Dan moeten vrouw en kind gewoon even een dag de hort op, :P

Als ik hem klaar zou maken zou ik er zelfs wel even 2 actieve subjes onder kunnen plaatsen met een 8" mivoc en AM80... Maar eigenlijk is dat voor jou niet zo handig. Ik ga hem namelijk vanaf 200 Hz tot aan het middengebied ongeveer 6dB dempen, dus een soort boost in het laag creëren. Dat bedoelde ik met dat voor jou het hobby hifi filter misschien zelfs niet optimaal is, je zult alle gevoeligheid moeten behouden denk ik. Dan zou je zonder zonder hoogdoorlaat filter kunnen werken met de W130S, dus geen grote condensatoren die het laag tegen moeten houden... Het wordt dan een 2,5 weg en/of een 2-weg met actieve subs.
74Eric74
Berichten: 41
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 16:54

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door 74Eric74 »

Voor die twee Mivocs zou ik ook een aparte kast kunnen maken met een fan voor de koeling dus dat maakt op zich niet zo veel uit voor mij.
Wat is een 2,5-weg filter eigenlijk precies? Is dat dat de woofers dan op verschillende frequenties worden gefilterd?

En ik denk dat het misschien wel goed is als de W130s met 6db/oct vanaf 200Hz naar beneden wordt gefilterd bij mij (of zelfs helemaal niets filteren in het laag?). Dan kan dat het TL gat een beetje opvangen zodat ik niet helemaal niks te horen krijg en dat ik de woofers dan actief filter.

Wat bedoel je met dat 2,5 weg precies? Ben wel benieuwd, klinkt wel leuk :lol:

Edit:
Ik heb zelf even zitten stoeien met boxsim en ik ben op iets uitgekomen. Ik heb er een 2-weg van gemaakt met actieve woofers voor het laag. De w130s loopt tot vrij laag door maar dan kan 'ie een beetje het TL-gat opvangen. Alleen het is nogal een hobbelig grafiekje geworden.
Iemand enig idee hoe het een wat egaler grafiekje wordt?
Bijlagen
w130s en sc10n boxsim.rar
Boxsim filter
(23.08 KiB) 42 keer gedownload
Grafiek
Grafiek
Filter 2-weg
Filter 2-weg
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door sietse »

sietse schreef:
vervang de w130s.
Lees mijn project wat onder mijn bericht staat.
Sorry dat ik niet na dit berichtje terug kwam, maar daar was reden voor.
Kan ik je verder helpen, of is dat niet meer nodig.

Overigens forum beheerders, waar is mijn TL verhaal in de bieb gebleven????
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door markbakk »

Je kunt in Boxsim ook het filter laten 'optimaliseren'. Maar je moet in elk geval de bafflestep beter compenseren, door bijvoorbeeld een grotere seriespoel. Nu heb je een ronduit dun midden (ruim 5dB minder dan het hoog).
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door wouter »

ik zal proberen binnenkort wat te posten, ik zou juist niet een grote bsc toepassen. Lekker gevoelig houden in het midden hoog, het laag krijg toch ondersteuning...
74Eric74
Berichten: 41
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 16:54

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door 74Eric74 »

sietse schreef:
sietse schreef:
vervang de w130s.
Lees mijn project wat onder mijn bericht staat.
Sorry dat ik niet na dit berichtje terug kwam, maar daar was reden voor.
Kan ik je verder helpen, of is dat niet meer nodig. ...
Mwa, ligt er natuurlijk aan. Als je nog op en aanmerkingen hebt dan mag dat altijd :) Ben ook nog maar een rookie :p
markbakk schreef:
Je kunt in Boxsim ook het filter laten 'optimaliseren'. Maar je moet in elk geval de bafflestep beter compenseren, door bijvoorbeeld een grotere seriespoel. Nu heb je een ronduit dun midden (ruim 5dB minder dan het hoog).
Oké dank je, ik heb nu een grotere seriespoel toegevoegd en het geheel geoptimaliseerd met BoxSim. Ik heb wel een parallelweerstand toegevoegd aan de w130s want anders had ik eerst een impedantiepiek van 60 ohm..
Hopelijk is het een stuk beter zo?
wouter schreef:
ik zal proberen binnenkort wat te posten, ik zou juist niet een grote bsc toepassen. Lekker gevoelig houden in het midden hoog, het laag krijg toch ondersteuning...
Als je nog wat toe te voegen hebt kan dan altijd, graag zelfs. :)
Bijlagen
Schermafbeelding 2014-02-14 om 17.22.21.png
Schermafbeelding 2014-02-14 om 17.22.03.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door Henkjan »

sietse schreef:
Overigens forum beheerders, waar is mijn TL verhaal in de bieb gebleven????
mmm, er lijkt iets te zijn waardoor daar niet alles meer in beeld komt... moeten we uitzoeken.
uiteindelijk komt ook dat verhaal in de wiki, maar daar stond het nog niet zag ik
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door Walt »

Zo te zien nogal veel tophoog en een flinke dip bij 2000-3000Hz, ik zou proberen dit nog wat te verbeteren. Zo op het gevoel zou ik zeggen de tweeter condensator naar 4.7uF-6.8uF en de tweeter parallel spoel ergens tussen de 0.47mH en 1.0mH.

Wat is trouwens het idee achter die 22 ohm parallel op die positie voor de 2.2mH seriespoel? die zou ik weghalen, hoogstens iets van 10 ohm parallel aan de midbass maar dan achter die spoel.

Groetjes Walter
74Eric74
Berichten: 41
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 16:54

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door 74Eric74 »

Walt schreef:
Wat is trouwens het idee achter die 22 ohm parallel op die positie voor de 2.2mH seriespoel? die zou ik weghalen, hoogstens iets van 10 ohm parallel aan de midbass maar dan achter die spoel.
Dit:
74Eric74 schreef:
Ik heb wel een parallelweerstand toegevoegd aan de w130s want anders had ik eerst een impedantiepiek van 60 ohm..
Dit dus, het veranderd niks aan de grafiek zelf behalve de impedantie, die gaat omlaag.

Maar ik zal nog wel eventjes spelen met de condensatortjes en de spoeltjes.

Edit: Dipje is weg maar nog niet helemaal perfect. Niet een beetje laag die tweeter?
Heb het boxsim bestandje bijgevoegd voor de geïnteresseerde :)
(en ja, ik hou wel van een beetje 'helder' tophoog)
Bijlagen
Schermafbeelding 2014-02-15 om 16.37.37.png
Schermafbeelding 2014-02-15 om 16.37.54.png
W130s + sc10n.zip
Voor diegene die zelf even willen knutselen :)
(24.52 KiB) 66 keer gedownload
74Eric74
Berichten: 41
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 16:54

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door 74Eric74 »

Heeft iemand nog op- en aanmerkingen? Zo niet dan ben ik van plan binnenkort te bestellen :p

Welke soorten condensatoren (MKT?), weerstanden (MOX, draad, keramisch) en spoelen (lucht, ijzeren kern) kan ik het best gebruiken?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door ray5150 »

MKP verdiend vrijwel altijd de voorkeur boven MKT.
Jeroen_d heeft naar meen ik wel eens een stukje geschreven waarin stond hoe of wat.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door Walt »

Je woofer wordt nu niet netjes gefilterd aan de bovenkant, hij heeft teveel output en dat maakt de totaal curve minder fraai, waarom heb je die weerstand in serie met de 10uF staan? Als je een 10 ohm parallel wilt gebruiken dan direct over de laagunit!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door Walt »

Pak het eens als volgt aan:

Voor de woofer 2.2mH in serie en 15uF parallel, geen weerstanden en andere fratsen!

Voor de tweeter 4.7uF in serie en 0.82mH parallel en dan een verzwak netwerk zoals je nu al hebt maar dan 12 ohm in serie en 47 ohm parallel.

Denk dat dit een heel eind in de richting zal komen met minimaal aantal componenten.

EDIT: de truc is om met de simulatie een eind in de richting te komen qua layout van het filter. Daarna is het toch echt veel luisteren en finetunen!

Groetjes Walter
74Eric74
Berichten: 41
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 16:54

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door 74Eric74 »

Walt schreef:
Je woofer wordt nu niet netjes gefilterd aan de bovenkant, hij heeft teveel output en dat maakt de totaal curve minder fraai, waarom heb je die weerstand in serie met de 10uF staan?
Groetjes Walter
Omdat het de bedoeling was om te dempen :P Sorry ben een rookie
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door Walt »

Simuleer mijn bovenstaande voorstel eens, ik vermoed dat dit goed gaat uitpakken maar het is even je simulatie curve afwachten om te zien wat dit filter exact doet.

Groetjes Walter
74Eric74
Berichten: 41
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 16:54

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door 74Eric74 »

Bedankt voor het kijken. Ik heb hetgeen gesimuleerd wat jij zei en het ziet er goed uit moet ik zeggen! Dank je :)
Maar, die impedantiepiek van 32ohm maakt niet veel uit dus rond de 1500Hz?
Bijlagen
Grafiekje
Grafiekje
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door Walt »

Lijkt me op zich geen probleem, alleen buizenversterkers zien graag een vlakkere impedantie. De curve ziet er zelf wel goed uit zo, het zou mooi zijn als het piekje bij 1300Hz nog wat minder zou kunnen.

De woofer moet dus nog wat eerder stoppen, gebruik eens 2.2mH met 22uF.

De tweeter dan iets eerder laten inkomen met 5.6uF en 1.0mH,verzwak netwerk 12 ohm/47 ohm.

Groetjes Walter
74Eric74
Berichten: 41
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 16:54

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door 74Eric74 »

Oh oke, mooi zo :p
Ik heb het even veranderd en het hobbeltje is inderdaad weg :D
Nog wat aan te merken? :p
Bijlagen
Schermafbeelding 2014-02-18 om 21.16.02.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door Walt »

Je zou eens naar de fase grafiek kunnen kijken, de optelling lijkt nog niet precies 6dB dus waarschijnlijk lopen de fases niet helemaal gelijk, op zich is dit geen ramp, ik denk dat je sowieso een afweging moet maken tussen dat bultje en optimaal gelijke fase.

De crossover zit nu wel erg laag, de tweeter moet dus relatief laag werken, anderzijds wordt hij flink gedempt met de 12 ohm die het vermogen naar de tweeter beperkt. Ik heb zelf geen ervaring met deze tweeter dus ik kan niet zeggen of de lage crossover een probleem zou zijn.

Ik zou nog even afwachten of andere forumleden nog iets hebben op te merken. Als je componenten gaat kopen is die 2.2mH spoel veruit het duurste, die moet je dus zeker weten. Condensatoren kan je beginnen met goedkope MKP's in kleinere waarde, door parallel zetten kun je dan meedere waarden maken, dat is handig om te tunen. 5 watt weerstanden kosten bijna niks, hier beter ook gelijk flink wat waarden aanschaffen om te kunnen tunen.

Groetjes Walter
74Eric74
Berichten: 41
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 16:54

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door 74Eric74 »

Bij je tweede oplossing liggen de fase iets meer uit elkaar. Maar ze liggen op geen van beide gelijk in ieder geval, zal niet heel veel uitmaken denk ik?
Op we website van Visaton staat dat de tweeter ingezet kan worden vanaf 1000Hz, met een resonantie op 1700Hz waar je eigenlijk niet veel last van heb volgens de grafieken. Misschien dat de tweeter een beetje vals klinkt zo laag?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door Walt »

Zoek anders eens rond op internet wat anderen hebben aangehouden als crossover punt voor deze tweeter.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door John P »

Ik zou het overnamepunt altijd boven de 2000Hz (liever) 3000Hz gebruiken gezien de Fs van 1700 Hz van de tweeter. Ik weet dat een ouder ontwerp van de monitor basic van HH een overnamepunt had van 2300 Hz. Vuistregel is: overnamepunt > 2*Fs van tweeter.
74Eric74
Berichten: 41
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 16:54

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door 74Eric74 »

Dat zou dan 3400Hz zijn.. Dat gaat m'n woofertje niet leuk vinden want dan heb ik zo'n hobbel op 1500-2000 Hz :/ En hoe ik die weg krijg is een raadsel.. Ik ga wel eventjes kijken online.

In de tussentijd ben ik eindelijk bezig met mijn tweede speaker. Heb net hout laten zagen bij de praxis en ben nu bezig met in elkaar zetten.
74Eric74
Berichten: 41
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 16:54

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door 74Eric74 »

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier op het forum zat. Ik kwam dit forum weer tegen en ik wilde even het eindresultaat posten voor de geinteresseerde. Ik ben erg tevreden met de speakers en hoe ze klinken. De afwerking is wat slordig (verf..) maar ik wilde ze gewoon zo snel mogelijk luisteren! :rock:

Hier is een filmpje, de muziek vind waarschijnlijk niet iedereen leuk maar het gaat om het idee :sure:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mijn 1e TL Speaker 3-weg met crossover project

Bericht door wouter »

Lekker sfeertje hoor!! :rock:
Leuk dat je er tevreden mee bent! Dat is zeker het leuke van zelfbouw, meer dan alleen techniek... ook een beetje je kindjes \:D/
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”