Ik moet eens even kijken wat het hobby hifi filter doet, of dat een beetje klinkt. Het leuke van Boxsim is dat je eenvoudig het filter van met de 4 Ohm woofer (hobby hifi) kan omzetten naar een 8 Ohm variant. Ik zet dan de tweeter 2dB zachter en de woofer modelleer je naar dezelfde curve toe als de 4 Ohm versie. Voor het gemak eerst even de 4 Ohm versie 2dB zachter zetten in de simulatie en deze als referentie 'merken'. Dan kun je gewoon 'lijntjes overtrekken'.
Ik had oorspronkelijk een 1e orde filter gebruikt maar ik vond het hoog niet mooi en het laag had geen autoriteit. Ik wilde even afwachten tot ik met DSP aan de gang zou gaan. Dan kan ik makkelijk curves invoeren en finetunen, daarna omzetten naar een passief filter. Helaas heb ik er nog niet de gelegenheid voor gehad ermee te stoeien. Dan moeten vrouw en kind gewoon even een dag de hort op,
Als ik hem klaar zou maken zou ik er zelfs wel even 2 actieve subjes onder kunnen plaatsen met een 8" mivoc en AM80... Maar eigenlijk is dat voor jou niet zo handig. Ik ga hem namelijk vanaf 200 Hz tot aan het middengebied ongeveer 6dB dempen, dus een soort boost in het laag creëren. Dat bedoelde ik met dat voor jou het hobby hifi filter misschien zelfs niet optimaal is, je zult alle gevoeligheid moeten behouden denk ik. Dan zou je zonder zonder hoogdoorlaat filter kunnen werken met de W130S, dus geen grote condensatoren die het laag tegen moeten houden... Het wordt dan een 2,5 weg en/of een 2-weg met actieve subs.