ecl82 versterkertje
Moderator: Beheerdersteam
ecl82 versterkertje
Hoi.
Ik had op marktplaats een doosje met buizen gekocht, hierin zaten enige ecl82 buisjes, op een duitse site vond ik een eenvoudig schema en een bouwbeschrijving.
voedingstrafo en ugt's komen uit een grundig bandrecorder.
Versterkertje is ondertussen af, en het is ongelovelijk hoeveel power zo'n buisje nog geeft.
Nu heb ik een doos met ombekende trafo's gekocht op marktplaats, uit oude philips apperatuur.
Voedingstrafo's zijn wel te herkennen en door te meten, maar er zijn er ook bij die lijken op een ugt.
Nu heb ik nog ecl82 buisjes over dus ik dacht bouw een kanaal op om te kijken of het echt ugt's zijn.
om het makelijk te maken heb ik nu een printje gemaakt voor het schema, en het werkt.
gaat zelfs wat harder als de eerste versterker maar als ik hem harder zet gaat hij wel wat vervormen.
Zou dit komen omdat de trafo's een stuk groter zijn als die uit de grundig, of zit het buisje door de grotere trafo's aan het eind van zijn kunnen?
Of zijn het misschien geen eens ugt's.
Hier zijn wat foto's
Ik had op marktplaats een doosje met buizen gekocht, hierin zaten enige ecl82 buisjes, op een duitse site vond ik een eenvoudig schema en een bouwbeschrijving.
voedingstrafo en ugt's komen uit een grundig bandrecorder.
Versterkertje is ondertussen af, en het is ongelovelijk hoeveel power zo'n buisje nog geeft.
Nu heb ik een doos met ombekende trafo's gekocht op marktplaats, uit oude philips apperatuur.
Voedingstrafo's zijn wel te herkennen en door te meten, maar er zijn er ook bij die lijken op een ugt.
Nu heb ik nog ecl82 buisjes over dus ik dacht bouw een kanaal op om te kijken of het echt ugt's zijn.
om het makelijk te maken heb ik nu een printje gemaakt voor het schema, en het werkt.
gaat zelfs wat harder als de eerste versterker maar als ik hem harder zet gaat hij wel wat vervormen.
Zou dit komen omdat de trafo's een stuk groter zijn als die uit de grundig, of zit het buisje door de grotere trafo's aan het eind van zijn kunnen?
Of zijn het misschien geen eens ugt's.
Hier zijn wat foto's
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: ecl82 versterkertje
Het kunnen best UGT's zijn, maar je hebt UGT's voor Single Ended (SE) en voor Push Pull (PP).blokker1 schreef:Of zijn het misschien geen eens ugt's?
Het verschil is een spleet die het vroegtijdig verzadigen moet tegen gaan.
Het schema is een SE versterker.. De trafo moet op de Biasstroom berekend zijn.. Vermoedelijk zijn het geen trafo's voor SE en druk je ze in no time in verzadiging, wat het snelle vervormen kan verklaren.
Als je weet waar de trafo's uit komen of je kan iets van een typenummer lezen, dan kun je misschien nog iets vinden..
Kees
Re: ecl82 versterkertje
Als het ugt's zijn zijn het waarschijnlijk wel SE ze hebben maar 2 aansluitingen aan de versterker kant, en 3 aan de speaker kant.
Heb ze ook doorgemeten en dan lijken het ook ugt's.
Maar volgen degene waar ik ze van heb zitten er ook rastertrafo's bij, maar hoe je dat zou moeten herkennen weet ik ook niet.
Gr Blokker
Heb ze ook doorgemeten en dan lijken het ook ugt's.
Maar volgen degene waar ik ze van heb zitten er ook rastertrafo's bij, maar hoe je dat zou moeten herkennen weet ik ook niet.
Gr Blokker
Laatst gewijzigd door blokker1 op do 13 feb 2014, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: ecl82 versterkertje
Het schema wat je laat zien is voor een ultra liniare versterker
En dat zit niet op je trafo wat ik er van begreep
dus mijn vraag hoe heb je Rt nu aangsloten dat is de weerstand van pin 7 naar je trafo
En dat zit niet op je trafo wat ik er van begreep
dus mijn vraag hoe heb je Rt nu aangsloten dat is de weerstand van pin 7 naar je trafo
Re: ecl82 versterkertje
Klopt, maar op advies van iemand aangesloten op +. en dat werkt wel oke op de versterker die af is.
Moet nog ergens een ugt hebben uit een amroh bandrecorder maar kan hem even niet vinden.
Anders kan ik daar even mee testen of het aan de ugt ligt of aan iets anders.
Morgen maar even zoeken.
Gr Blokker
Moet nog ergens een ugt hebben uit een amroh bandrecorder maar kan hem even niet vinden.
Anders kan ik daar even mee testen of het aan de ugt ligt of aan iets anders.
Morgen maar even zoeken.
Gr Blokker
Re: ecl82 versterkertje
Klopt zijn allemaal van voor 1955.ray5150 schreef:Die trafo's zijn de 50 jaar al een tijdje gepasseerd, zo te zien.
Maar daar was de prijs ook naar.
Gr Blokker
Re: ecl82 versterkertje
UGT gebruikt in de vertikale afbuiging zouden best mooie AF trafo's kunnen zijn.Ze moeten 50Hz goed kunnen doorgeven en ook wel hoge frequenties wegens de snelle terugslag-piek.Het nare is dat de afbuigspoelen wel 50...100 ohm zijn,gen handige waarde om een LS aan te hangen.
Anne
Anne
Re: ecl82 versterkertje
De voedingstrafo heeft 2 x 6.3 volt, heb er nu een pcl82 op staan, vreemd genoeg heb ik dan alleen nog maar wat vervorming als hij echt op zijn hardst staat.
En dat is een stuk harder dan voor normaal gebruik nodig is. ga hem dus zo maar afbouwen, gewoon voor de lol.
Als het echt hard moet heb ik wel wat anders voor staan toch.
Gr Blokker
En dat is een stuk harder dan voor normaal gebruik nodig is. ga hem dus zo maar afbouwen, gewoon voor de lol.
Als het echt hard moet heb ik wel wat anders voor staan toch.
Gr Blokker
Re: ecl82 versterkertje
Kan wel tricky zijn, men had toen nog niet de hoogwaardige kunststoffen van nu.blokker1 schreef:Klopt zijn allemaal van voor 1955.ray5150 schreef:Die trafo's zijn de 50 jaar al een tijdje gepasseerd, zo te zien.
Maar daar was de prijs ook naar.
Gr Blokker
Isolatie kan poreus geworden zijn en verkruimelen waar je bijstaat. met fijne sluitingen tot gevolg.
Extra voorzichtigheid is dus geboden.
Re: ecl82 versterkertje
Hier wel een opmerkingblokker1 schreef:De voedingstrafo heeft 2 x 6.3 volt, heb er nu een pcl82 op staan, vreemd genoeg heb ik dan alleen nog maar wat vervorming als hij echt op zijn hardst staat.
En dat is een stuk harder dan voor normaal gebruik nodig is. ga hem dus zo maar afbouwen, gewoon voor de lol.
Als het echt hard moet heb ik wel wat anders voor staan toch.
Gr Blokker
twee keer 6,3 volt is maar 12.6 en die PCL82 wil 16 volt als gloei hebben
Re: ecl82 versterkertje
Klopt, maar ik ben de laatste tijd heel veel aan het lezen, en ik kwam ergens tegen dat dat helemaal niet zo erg is. buisjes schijnen langer mee te gaan(niet dat dat mijn doel hier was) en er is een tijdje gedacht dat het slecht zou zijn(weet niet meer prezies waarom dacht iets met gitter of zo) maar er schijnen dure merken te zijn die de 6.3 buisjes op 5 volt laten werken.nl3prc schreef:Hier wel een opmerkingblokker1 schreef:De voedingstrafo heeft 2 x 6.3 volt, heb er nu een pcl82 op staan, vreemd genoeg heb ik dan alleen nog maar wat vervorming als hij echt op zijn hardst staat.
En dat is een stuk harder dan voor normaal gebruik nodig is. ga hem dus zo maar afbouwen, gewoon voor de lol.
Als het echt hard moet heb ik wel wat anders voor staan toch.
Gr Blokker
twee keer 6,3 volt is maar 12.6 en die PCL82 wil 16 volt als gloei hebben
en het gaat mij om de lol van het bouwen, en het is allemaal van oude zooi dus is niet zo erg allemaal.
En als ik genoeg ervaring ermee heb dan ga ik wel eens nieuwe spullen aanschaffen om een echte versterker te bouwen.
Heb van forumlid disco trouwen een setje trafo's overgenomen voor een SE el84 versterker dus die word al wat serieuzer.
Gr Blokker
Re: ecl82 versterkertje
Voor de single end EL84 pentode en triode geschakeld had ik een simulatie gemaakt
Mischien heb je er wat aan
Mischien heb je er wat aan
- Bijlagen
-
- Tube_power_amp_6w_EL84-c.zip
- (160.41 KiB) 54 keer gedownload
Re: ecl82 versterkertje
Dat word zeker het volgende project, maar nu eerst nog zo een kleintje met de ecl86, zitten er ook nog al wat van ik het doosje van marktplaats.
Gr blokker
Gr blokker
Re: ecl82 versterkertje
Ecl86 zei je.
daar is MTB ook mee aan het stoeien alleen gebruikt hij PCL86 die heeft alleen een andere gloei spanning
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... ilit=ecl86
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=19480
daar is MTB ook mee aan het stoeien alleen gebruikt hij PCL86 die heeft alleen een andere gloei spanning
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... ilit=ecl86
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=19480
Re: ecl82 versterkertje
Klopt heb de draadjes gevolgt, maar hij komt nogal wat problemen tegen.
Dus ik ga toch maar voor wat oudere schema's die zich al bewezen hebben.
Ben er alleen nog niet uit welke.
Gr Blokker
Dus ik ga toch maar voor wat oudere schema's die zich al bewezen hebben.
Ben er alleen nog niet uit welke.
Gr Blokker
Re: ecl82 versterkertje
Ja die twede daar heeft hij wat wakken en beren op zijn pad
Maar de eerste werkte geloof ik wel goed.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... ilit=ecl86
Maar de eerste werkte geloof ik wel goed.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... ilit=ecl86
