ecl82 versterkertje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
blokker1
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 30 okt 2013, 17:26

ecl82 versterkertje

Bericht door blokker1 »

Hoi.
Ik had op marktplaats een doosje met buizen gekocht, hierin zaten enige ecl82 buisjes, op een duitse site vond ik een eenvoudig schema en een bouwbeschrijving.
voedingstrafo en ugt's komen uit een grundig bandrecorder.

Versterkertje is ondertussen af, en het is ongelovelijk hoeveel power zo'n buisje nog geeft.

Nu heb ik een doos met ombekende trafo's gekocht op marktplaats, uit oude philips apperatuur.
Voedingstrafo's zijn wel te herkennen en door te meten, maar er zijn er ook bij die lijken op een ugt.

Nu heb ik nog ecl82 buisjes over dus ik dacht bouw een kanaal op om te kijken of het echt ugt's zijn.
om het makelijk te maken heb ik nu een printje gemaakt voor het schema, en het werkt.
gaat zelfs wat harder als de eerste versterker maar als ik hem harder zet gaat hij wel wat vervormen.
Zou dit komen omdat de trafo's een stuk groter zijn als die uit de grundig, of zit het buisje door de grotere trafo's aan het eind van zijn kunnen?

Of zijn het misschien geen eens ugt's.

Hier zijn wat foto's
Bijlagen
mijn eerste knutselwerkje
mijn eerste knutselwerkje
schema ervan
schema ervan
printje ervoor
printje ervoor
onbekende trafo's
onbekende trafo's
tafel versterker
tafel versterker
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: ecl82 versterkertje

Bericht door audiomanics »

blokker1 schreef:
Of zijn het misschien geen eens ugt's?
Het kunnen best UGT's zijn, maar je hebt UGT's voor Single Ended (SE) en voor Push Pull (PP).
Het verschil is een spleet die het vroegtijdig verzadigen moet tegen gaan.
Het schema is een SE versterker.. De trafo moet op de Biasstroom berekend zijn.. Vermoedelijk zijn het geen trafo's voor SE en druk je ze in no time in verzadiging, wat het snelle vervormen kan verklaren.
Als je weet waar de trafo's uit komen of je kan iets van een typenummer lezen, dan kun je misschien nog iets vinden..

Kees
blokker1
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 30 okt 2013, 17:26

Re: ecl82 versterkertje

Bericht door blokker1 »

Als het ugt's zijn zijn het waarschijnlijk wel SE ze hebben maar 2 aansluitingen aan de versterker kant, en 3 aan de speaker kant.
Heb ze ook doorgemeten en dan lijken het ook ugt's.
Maar volgen degene waar ik ze van heb zitten er ook rastertrafo's bij, maar hoe je dat zou moeten herkennen weet ik ook niet.
Gr Blokker
Laatst gewijzigd door blokker1 op do 13 feb 2014, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ecl82 versterkertje

Bericht door ray5150 »

Die trafo's zijn de 50 jaar al een tijdje gepasseerd, zo te zien.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: ecl82 versterkertje

Bericht door nl3prc »

Het schema wat je laat zien is voor een ultra liniare versterker

En dat zit niet op je trafo wat ik er van begreep

dus mijn vraag hoe heb je Rt nu aangsloten dat is de weerstand van pin 7 naar je trafo
blokker1
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 30 okt 2013, 17:26

Re: ecl82 versterkertje

Bericht door blokker1 »

Klopt, maar op advies van iemand aangesloten op +. en dat werkt wel oke op de versterker die af is.
Moet nog ergens een ugt hebben uit een amroh bandrecorder maar kan hem even niet vinden.
Anders kan ik daar even mee testen of het aan de ugt ligt of aan iets anders.
Morgen maar even zoeken.
Gr Blokker
blokker1
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 30 okt 2013, 17:26

Re: ecl82 versterkertje

Bericht door blokker1 »

ray5150 schreef:
Die trafo's zijn de 50 jaar al een tijdje gepasseerd, zo te zien.
Klopt zijn allemaal van voor 1955.
Maar daar was de prijs ook naar.
Gr Blokker
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: ecl82 versterkertje

Bericht door Ah!buis »

UGT gebruikt in de vertikale afbuiging zouden best mooie AF trafo's kunnen zijn.Ze moeten 50Hz goed kunnen doorgeven en ook wel hoge frequenties wegens de snelle terugslag-piek.Het nare is dat de afbuigspoelen wel 50...100 ohm zijn,gen handige waarde om een LS aan te hangen.
Anne
blokker1
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 30 okt 2013, 17:26

Re: ecl82 versterkertje

Bericht door blokker1 »

De voedingstrafo heeft 2 x 6.3 volt, heb er nu een pcl82 op staan, vreemd genoeg heb ik dan alleen nog maar wat vervorming als hij echt op zijn hardst staat.
En dat is een stuk harder dan voor normaal gebruik nodig is. ga hem dus zo maar afbouwen, gewoon voor de lol.
Als het echt hard moet heb ik wel wat anders voor staan toch.
Gr Blokker
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ecl82 versterkertje

Bericht door ray5150 »

blokker1 schreef:
ray5150 schreef:
Die trafo's zijn de 50 jaar al een tijdje gepasseerd, zo te zien.
Klopt zijn allemaal van voor 1955.
Maar daar was de prijs ook naar.
Gr Blokker
Kan wel tricky zijn, men had toen nog niet de hoogwaardige kunststoffen van nu.
Isolatie kan poreus geworden zijn en verkruimelen waar je bijstaat. met fijne sluitingen tot gevolg.

Extra voorzichtigheid is dus geboden.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: ecl82 versterkertje

Bericht door nl3prc »

blokker1 schreef:
De voedingstrafo heeft 2 x 6.3 volt, heb er nu een pcl82 op staan, vreemd genoeg heb ik dan alleen nog maar wat vervorming als hij echt op zijn hardst staat.
En dat is een stuk harder dan voor normaal gebruik nodig is. ga hem dus zo maar afbouwen, gewoon voor de lol.
Als het echt hard moet heb ik wel wat anders voor staan toch.
Gr Blokker
Hier wel een opmerking

twee keer 6,3 volt is maar 12.6 en die PCL82 wil 16 volt als gloei hebben
blokker1
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 30 okt 2013, 17:26

Re: ecl82 versterkertje

Bericht door blokker1 »

nl3prc schreef:
blokker1 schreef:
De voedingstrafo heeft 2 x 6.3 volt, heb er nu een pcl82 op staan, vreemd genoeg heb ik dan alleen nog maar wat vervorming als hij echt op zijn hardst staat.
En dat is een stuk harder dan voor normaal gebruik nodig is. ga hem dus zo maar afbouwen, gewoon voor de lol.
Als het echt hard moet heb ik wel wat anders voor staan toch.
Gr Blokker
Hier wel een opmerking

twee keer 6,3 volt is maar 12.6 en die PCL82 wil 16 volt als gloei hebben
Klopt, maar ik ben de laatste tijd heel veel aan het lezen, en ik kwam ergens tegen dat dat helemaal niet zo erg is. buisjes schijnen langer mee te gaan(niet dat dat mijn doel hier was) en er is een tijdje gedacht dat het slecht zou zijn(weet niet meer prezies waarom dacht iets met gitter of zo) maar er schijnen dure merken te zijn die de 6.3 buisjes op 5 volt laten werken.
en het gaat mij om de lol van het bouwen, en het is allemaal van oude zooi dus is niet zo erg allemaal.

En als ik genoeg ervaring ermee heb dan ga ik wel eens nieuwe spullen aanschaffen om een echte versterker te bouwen.
Heb van forumlid disco trouwen een setje trafo's overgenomen voor een SE el84 versterker dus die word al wat serieuzer.
Gr Blokker
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: ecl82 versterkertje

Bericht door nl3prc »

Voor de single end EL84 pentode en triode geschakeld had ik een simulatie gemaakt

Mischien heb je er wat aan
Bijlagen
Tube_power_amp_6w_EL84-c.JPG
Tube_power_amp_6w_EL84-c.zip
(160.41 KiB) 54 keer gedownload
blokker1
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 30 okt 2013, 17:26

Re: ecl82 versterkertje

Bericht door blokker1 »

Dat word zeker het volgende project, maar nu eerst nog zo een kleintje met de ecl86, zitten er ook nog al wat van ik het doosje van marktplaats.
Gr blokker
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: ecl82 versterkertje

Bericht door nl3prc »

Ecl86 zei je.
daar is MTB ook mee aan het stoeien alleen gebruikt hij PCL86 die heeft alleen een andere gloei spanning

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... ilit=ecl86

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=19480
blokker1
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 30 okt 2013, 17:26

Re: ecl82 versterkertje

Bericht door blokker1 »

Klopt heb de draadjes gevolgt, maar hij komt nogal wat problemen tegen.
Dus ik ga toch maar voor wat oudere schema's die zich al bewezen hebben.
Ben er alleen nog niet uit welke.
Gr Blokker
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: ecl82 versterkertje

Bericht door nl3prc »

Ja die twede daar heeft hij wat wakken en beren op zijn pad

Maar de eerste werkte geloof ik wel goed.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... ilit=ecl86
Plaats reactie